• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Різне
  • Профспілковий урок: Трудове право. Загальна характеристика. Особливості права на працю неповнолітніх

Профспілковий урок: Трудове право. Загальна характеристика. Особливості права на працю неповнолітніх

Опис документу:
Мета: сформувати складові поняття «трудове права», дати ха-рактеристику джерелам трудового права, розкрити особливості права на працю неповнолітніх; виховувати правову свідомість і культуру, прищеплювати шанобливе ставлення до людей праці

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Профспілковий урок: Трудове право. Загальна характеристика. Особливості права на працю неповнолітніх

Мета: сформувати складові поняття «трудове права», дати характеристику джерелам трудового права, розкрити особливості права на працю неповнолітніх; виховувати правову свідомість і культуру, прищеплювати шанобливе ставлення до людей праці.

: Тільки праця дає право на насолоду життям.

(М. О. Добролюбов)

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація.

Розв’язування тестів (Додаток 1)

  1. Мотивація.

Перегляд відеофрагменту казки «Попелюшка».

  • Що зображує фрагмент?

  • Як можна охарактеризувати героїню фрагменту з точки зору права?

  • Як ви думаєте, про що в нас сьогодні піде мова на уроці, яку тему ми будемо розглядати?

Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Життя людини в суспільстві тісно пов’язане з її трудовою діяльністю, спрямованою загалом на отримання й використання матеріальних благ.

Праця людини, її результати завжди цінувалися суспільством, визначали в ньому становище людини. Тому такі важливі права, як право на працю та інші тісно пов’язані з ним права (на підприємницьку діяльність, відпочинок, страйк, соціальний захист), закріплено в Конституції України. Порядок та умови використання в житті цих прав конкретизовано в Законах України «Про підприємництво», «Про зайнятість населення», «Про колективні договори і угоди», «Про охорону праці», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» та іншими законодавчими актами. Взагалі, трудові відносини сьогодні регулюються більш ніж 250 нормативно-правовими актами, а також значною кількістю нормативних актів, прийнятих ще в Радянському Союзі. Найбільш змістовним нормативно-правовим актом, що регулює трудові відносини працівників, є Кодекс законів про працю (КЗпП) України. Він є основою такої галузі права, як трудове право. Чинний КЗпП України прийнято 10 грудня 1971 р. За період своєї дії він змінювався й доповнювався 39 разів. Нині Кодекс містить, окрім преамбули, 18 глав (265 статей).

Для закріплення ваших знань проаналізуємо правову ситуацію, працюючи в групах.

Робота в групах

Аналіз правової ситуації з підручника (с. 126). Кожна група відповідає на одне запитання. Презентація роботи груп. Самооцінка.

1. Чи потрібний дозвіл на працевлаштування Павлові та Петрові?

2. Скільки годин (максимально) на тиждень можуть працювати друзі, враховуючи, що вони учні школи?

3. Як має оплачуватися праця Павла та Петра?

4. Чи можуть хлопці працювати у нічну зміну?

Робота в загальному колі

1. Хлопці 14 років шукають роботу. Чи є актуальною ця ситуація для нашого часу?

2. Чи намагалися ви знайти роботу?

3. Як взагалі неповнолітньому можна знайти роботу?

Рольова гра

  • Хто з вас влаштовувався на роботу? Чи існують ризики для неповнолітніх під час працевлаштування?

Надайте відповіді на ці запитання за допомогою рольової гри.

Учні об’єднуються у дві групи. Одна група представляє роботодавця, інша – підлітка, котрий наймається на роботу. Учні розігрують ситуацію в ролях.

Виклад ситуації з точки зору Максима. Максиму 14 років. Він вирішив влаштуватися на роботу під час літніх канікул у типографію газети «Новини дня» кур’єром. Максим добре знає законодавство (вчиться у 9-му класі ЗОШ № 1), тому хоче влаштуватися тільки через підписання трудового договору.

Завдання для Максима. Толерантно, аргументовано переконати пані Марію взяти його на роботу і підписати трудовий договір.

Виклад ситуації з точки зору редактора журналу. Пані Марія, редактор приватного видавництва газети «Новий день», зацікавлена у послугах неповнолітніх, оскільки працівників бракує (літо – час відпусток), а на роботі неповнолітніх можна зекономити... Тому пані Марія переконана, що їй краще не укладати трудовий договір.

Завдання для пані Марії. Взяти на роботу Максима, переконавши його в недоцільності підписання трудового договору.

Обговорення в загальному колі

1. Уявіть собі, що Максим погодився на пропозицію роботодавця. Яку відповідальність нестиме роботодавець? (Дайте відповідь, опрацювавши статтю 150. ч. 1 Кримінального Кодексу України).

2. Чи є дія роботодавця експлуатацією дитини?

3. Як вищезазначена стаття ще пояснює термін «експлуатація» ?

4. Що дала вам ця вправа?

5. Чи зможете ви в майбутньому уникнути ризиків під час працевлаштування?

. Найголовнішими джерелами трудового права є Конституція України та Кодекс законів про працю України, який набув чинності з 1 червня 1971 року і сьогодні діє з деякими змінами і доповненнями. (Демонстрація Конституції України та КЗпПУ).

- Давайте з вами розглянемо ситуації і визначимо, які з них регулюються трудовим законодавством.

Ситуації

1. Марина влаштувалася прибиральницею у кафе. (Так, регулюються)

2. Петро влаштувався кур’єром у фірму, яка належить його батькові. (Скоріше за все регулюється, так як Петро міг укласти з батьком трудовий договір як з роботодавцем).

3. Іван підмітав у своєму дворі. (Ні).

4. Сергій влаштувався викладачем у школі. (Так, регулюються).

5. Ірина погодилася допомогти сусідці прибрати квартиру. (Ні, це добровільна безоплатна допомога, вона може регулюватися господарськими відносинами

Робота в парах

А тепер, працюючи в парах, підберіть до кількох ситуацій із запропонованого переліку необхідні для працевлаштування документи:

                                                    

Працевлаштовуються:

1) водієм – юнак після строкової служби в лавах Збройних сил України, який до призову в армію працював на заводі.

2) кур’єром – учень 9 класу 15-ти років у вільний від навчання час.

3) лікарем – молодий спеціаліст після закінчення медичного університету; трудового стажу немає.

4) учнем автослюсаря – 17-річний випускник середньої школи.

                                                    

Перелік документів: атестат про середню освіту, паспорт, медична довідка про стан здоров’я, письмовий дозвіл батьків, характеристика-відгук сусідів, диплом, військовий білет, права водія, довідка з місця проживання, довідка про присвоєння ідентифікаційного номера, свідоцтво про шлюб, квитанції про оплату комунальних послуг за останні шість місяців, свідоцтво про народження, трудова книжка.

Порядок звільнення з роботи

. Давайте пограємо з вами в гру «Припинення трудового договору», де ви самі будете задавати запитання одне одному:

1. Працівник має право за своєю ініціативою припинити трудовий договір, попередивши власника письмово за ….. (два тижні).

2. Неприпустимим є звільнення працівника в період його перебування у відпустці або ….. (тимчасової непрацездатності (хвороби)).

3. Терміновий трудовий договір може бути розірваний працівником достроково, якщо власник … (порушує законодавство про працю).

4. Під час звільнення за угодою сторін термін звільнення встановлюється … (за їх згодою).

5. Прогулом вважається відсутність на роботі без поважних причин протягом …(трьох годин поспіль).

6. У день звільнення роботодавець зобов’язаний провести розрахунок з працівником і … (видати йому трудову книжку).

7. Працівника можуть звільнити за невідповідність посаді внаслідок недостатньої кваліфікації або … (стану здоровя).

8. Контракт може бути припинений через вказані в ньому підстави, якщо … (вони не суперечать закону).

9. Працівник може бути звільнений у разі відсутності на роботі через хворобу протягом … (чотирьох місяців поспіль).   

10. У більшості випадків на звільнення працівника за ініціативою роботодавця необхідно отримати згоду … (профспілкового органу).

                                             

                                                      

Закріплення вивченого матеріалу

1. Чи був урок корисним? Чим?

2. Що дізналися нового?

3. Чи досягли очікуваних результатів?

4. Чи реально знайти роботу для неповнолітнього, яка б його влаштовувала? Чому?

5.Як ви розумієте епіграф до нашого уроку?

Додаток 1.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн