Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Гостра травма та посттравматичні стресові розлади: особливості роботи з дітьми
»
Взяти участь Всі події

Презентація "Біблія у житті і вченні Г.Сковороди"

Педагогіка

Для кого: Дорослі

17.01.2022

254

5

0

Опис документу:

У презентації розкриті погляди Учителя життя і смерті на видиму і невидиму натури світу символів – Біблії. «Любитель священної Біблії Григорій Варсава Сковорода», проте, не сприймав її буквального, догматичного трактування: у тлумаченні Святого Письма він дотримувався символічного методу, за допомогою алегорій виявляв у «письменному мороку» - позачасові істини, «чисте і нетлінне». Сковорода відчував себе справжнім християнином, апостолом Христа (скитальцем на землі, який зрікся світу та його зваб і не потрапив у його сіті), серед обрядового християнства сповідував живу віру, яка базується на любові до Бога і людей, закликав піднестися серцем, щоб осягнути думки Божі.

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Б І Б Л І Я У ЖИТТІ І ВЧЕННІ Г. СКОВОРОДИ (1722 -   1794 ) доц. КСО КЗ ЛОР «ЛОІППО», канд. філос. н., доц. Кудрик Л.Г.
Слайд № 1

Б І Б Л І Я У ЖИТТІ І ВЧЕННІ Г. СКОВОРОДИ (1722 -   1794 ) доц. КСО КЗ ЛОР «ЛОІППО», канд. філос. н., доц. Кудрик Л.Г.

Постанова Верховної Ради України «Про відзначення 300-річчя від дня народження Г. С.Сковороди» № 4084 від 04.11.2020 р.
Слайд № 2

Постанова Верховної Ради України «Про відзначення 300-річчя від дня народження Г. С.Сковороди» № 4084 від 04.11.2020 р.

«Світ ловив мене, але не впіймав» Г.Сковорода – рідкісний приклад узгодженості своєї філософської системи і власної життєвої поведінки. Визнаний ЮН...
Слайд № 3

«Світ ловив мене, але не впіймав» Г.Сковорода – рідкісний приклад узгодженості своєї філософської системи і власної життєвої поведінки. Визнаний ЮНЕСКО одним з 5 найбільших мудреців світу за те, що зміг прожити так, як учив

Учитель –  “єдиний офіційний стан, з яким він ідейно мирився” (О. Єфименко). Мудрець залишається моральним, духовним учителем для всіх поколінь і в...
Слайд № 4

Учитель –  “єдиний офіційний стан, з яким він ідейно мирився” (О. Єфименко). Мудрець залишається моральним, духовним учителем для всіх поколінь і верств українського народу.

Учитель смерті Блажен муж, що в премудрості помре (пісня 10) В мене ж турботи тільки одні – щоб безрозумно не вмерти мені (пісня 10 «Саду божествен...
Слайд № 5

Учитель смерті Блажен муж, що в премудрості помре (пісня 10) В мене ж турботи тільки одні – щоб безрозумно не вмерти мені (пісня 10 «Саду божественних пісень») Боїться народ зійти гнить у гроб, І впасти в жереб нещасний, В якому вогонь незгасний. А смерть є свята, зло наше стопта, Зведе навіть війни в спокій. О смерть ця свята! (пісня 1)

Основні положення філософської системи Г.Сковороди: вчення про три світи, кожен з яких має дві натури – видиму і невидиму 1) Великий світ – макроко...
Слайд № 6

Основні положення філософської системи Г.Сковороди: вчення про три світи, кожен з яких має дві натури – видиму і невидиму 1) Великий світ – макрокосм: природа, всесвіт 2) Малий світ – мікрокосм: людина 3) Символічний світ – світ духовної реальності, Біблія

Біблія – одне з головних джерел творчості Сковороди Біблія активно присутня у всій його філософській системі. Сковорода утверджував Біблію як джере...
Слайд № 7

Біблія – одне з головних джерел творчості Сковороди Біблія активно присутня у всій його філософській системі. Сковорода утверджував Біблію як джерело знань, мудрості, вікового досвіду пояснення і пізнання світу. Проте не сприймав догматичного, раз і назавжди усталеного трактування, буквального розуміння тексту, марновірства. Він бачив складність і заплутаність біблійних текстів, однак захоплювався їх великою внутрішньою силою, образністю і поетичністю, увагою до людини... «Любитель священної Біблії Григорій Варсава Сковорода» (пісня 27). Вивчив давньоєврейську мову – для поглибленого розуміння Біблії.

Символічне розуміння Біблії Для мислителя властиве незалежне від церкви самостійне сповідування Біблії У тлумаченні Святого Письма Сковорода дотрим...
Слайд № 8

Символічне розуміння Біблії Для мислителя властиве незалежне від церкви самостійне сповідування Біблії У тлумаченні Святого Письма Сковорода дотримувався символічного методу Олександрійської школи (Оріген, Климент Олександрійський) Він прагнув захистити універсальну Вічну Книгу і від марновірів, і від безбожників. Сковорода явив приклад нецерковного апостольського служіння Ісусу Христу. Ісуса Христа Сковорода називав «Епікур-Христос», знаходячи у євангельському вченні заклик до самопізнання і пошуку щастя у власній душі, як і в давньогрецькій філософії

Душа – Божий град Царство Боже всередині нас, рай і пекло всередині нас О Христе! Не дай згоріти в аді! Дай в твоїм пожить небесному граді! Хай у с...
Слайд № 9

Душа – Божий град Царство Боже всередині нас, рай і пекло всередині нас О Христе! Не дай згоріти в аді! Дай в твоїм пожить небесному граді! Хай у свій не потягне слід Блудниця-світ, цей темний світ! (пісня 17) Не бажаю наук нових, крім здорового ума, Крім розумностей Христових, бо солодкість там сама (пісня 12) Полюби шлях вузький, утікай од орави! (пісня 22) Сам ти град, як труту зміг прогнать. Святого Духа храм та град (пісня 20). Хоч по землі йдеш – поселись на небесах (пісня 2) Щасний той і без утіх, хто подужав смертний гріх, душа його – Божий град, душа його - Божий сад (пісня 3)

Християни – носії миру Блаженний той, хто уникає справ земних, Як давнє плем’я християн, І серце хто виховує чеснотами Й очищує Святим Письмом. Не ...
Слайд № 10

Християни – носії миру Блаженний той, хто уникає справ земних, Як давнє плем’я християн, І серце хто виховує чеснотами Й очищує Святим Письмом. Не знає в серці він гірких терзань журби, Його не мучить жоден страх, Ні чорна заздрість зубом нищівним своїм, Ні хтивість не гризе лиха. У спокої проводить він приємно час І в мирі із небесними.   Г.Сковорода

Справжній християнин Сковорода відчував і проголошував себе справжнім християнином Наслідував Апостолів, які вели мандрівний спосіб життя, а також ...
Слайд № 11

Справжній християнин Сковорода відчував і проголошував себе справжнім християнином Наслідував Апостолів, які вели мандрівний спосіб життя, а також старозавітних пророків, які «визнавали, що вони на землі скитальці і приходьки» (Євр., 11:13) Серед обрядового християнства сповідував живу віру, яка базується на любові до Бога і людей

Поетична збірка “Сад божественних пісень» Збірка має промовисту розгорнуту назву “Сад божественних пісень, що прозріє із зерен Священного Писання”....
Слайд № 12

Поетична збірка “Сад божественних пісень» Збірка має промовисту розгорнуту назву “Сад божественних пісень, що прозріє із зерен Священного Писання”. Перед кожною з 30-ти пісень автор поставив епіграфи, показуючи саме ті зерна, з яких виростають його власні поетичні твори. Рядки для епіграфів поет знайшов у таких Книгах Біблії: Буття, Вихід, Псалмів, Пісні над піснями, Приповістей Соломонових, Сирах, Книг пророків Ісаї, Єремії, Захарія, Йони, Авакума, Євангелій від святих Матвія, Луки, Послань апостолів Павла, Івана, Якова, Об’явлення св. Івана Богослова. Найчастіше Сковорода цитує псалми царя Давида.

Поетична збірка “Сад божественних пісень» Сковорода брав із Біблії епіграфи до своїх пісень, але пісні своїм змістом не повторюють біблійних тексті...
Слайд № 13

Поетична збірка “Сад божественних пісень» Сковорода брав із Біблії епіграфи до своїх пісень, але пісні своїм змістом не повторюють біблійних текстів. Це поезія особистих переживань автора, його етично-філософські міркування про смисл життя, істину, щастя, добропорядність, життя і смерть. Духовні пісні Сковороди різноманітні за формою, але єдині за своєю духовно-релігійною спрямованістю.

Духовно-релігійна спрямованість пісень Сковороди “Сад божественних пісень...” чимось подібний до Псалтиря, але всі свої помисли і почуття Сковорода...
Слайд № 14

Духовно-релігійна спрямованість пісень Сковороди “Сад божественних пісень...” чимось подібний до Псалтиря, але всі свої помисли і почуття Сковорода спрямовує до Ісуса Христа. У своїх поезіях він переживає реальну присутність Христа у власному житті. Коли ж від гріхів воскресну, вдягну я плоть небесну, Ти в мені – я в Тобі вселюся І солодко нап’юся, З Тобою в бесіді, з Тобою в совіті... (Пісня 1-ша). Поет засвідчує в піснях актуальність євангельських історій (народження Христа, хрещення, Воскресіння…) для його власної душі.

Носій гуманістичного світогляду, творець концепції вільної особистості Як носій гуманістичного світогляду, Сковорода-філософ найперше бачив і цінув...
Слайд № 15

Носій гуманістичного світогляду, творець концепції вільної особистості Як носій гуманістичного світогляду, Сковорода-філософ найперше бачив і цінував у Євангелії християнську концепцію вільної особистості, неповторної людської індивідуальності - носія вищого духовного виміру буття. Філософ закликав людину пізнати себе і піднести себе над світом марноти і глупства, розкрити в собі мудрість, бо мудрість – це Бог.

ПІЗНАЙ СЕБЕ Кожна людина – унікальна по праву народження (зараз час, коли всі це відчувають, Сковорода це відчував і знав 300 р. тому). Кожен – Дже...
Слайд № 16

ПІЗНАЙ СЕБЕ Кожна людина – унікальна по праву народження (зараз час, коли всі це відчувають, Сковорода це відчував і знав 300 р. тому). Кожен – Джерело, і в ньому є все («Пізнай самого себе – і в самому собі знайдеш усе необхідне») Необхідно розкрити внутрішнє знання, яке є всередині нас: довіряти собі, почути себе, сформулювати намір, поставити правильні запитання (коучинг, самокоучинг) І знання будуть потоком йти із нас: сьогодні можна створити щось нове, чого ще немає на Землі, тільки звернувшись усередину себе Біблія, авторитети, книги, методи… - інструменти, активатори внутрішніх знань, глибинної мудрості людини: «В собі самому шукай справжніх благ»

Читання священних книг очищає серце Ти ось питаєш: якщо від самих нас залежить тут щастя, То чому ж так мало хто з нас може його досягти? Знай: це ...
Слайд № 17

Читання священних книг очищає серце Ти ось питаєш: якщо від самих нас залежить тут щастя, То чому ж так мало хто з нас може його досягти? Знай: це тому, що нелегко нам всім управляти душею Й ми не навчились іще стримати всякий порив. … Що ж залишається нам? Слід читати священнії книги, Котрі очистять серця, здержать пориви душі. (Г.Сковорода. До М.Ковалинського)

Сковорода як читач Біблії Ч и т а н н я Біблії було для Сковороди своєрідним способом розумового і морального існування. Це найбільш плідний засіб ...
Слайд № 18

Сковорода як читач Біблії Ч и т а н н я Біблії було для Сковороди своєрідним способом розумового і морального існування. Це найбільш плідний засіб “очистити, просвітити й укріпити душу”. У творах Сковороди чимало порад і настанов щодо того, як треба читати Біблію. «Книжечка про читання Святого Письма, названа Жінка Лотова» - один з найскладніших трактатів філософа, у якому даються правила читання і застереження щодо неправильного трактування Святого Письма: «…не лише у світських справах, а й самому раї слова божого приховані диявольські сіті…» треба діяти з великою обережністю, щоб при самому читанні й повчанні закону Вишнього не заплутатися нам у сіті лукаві…

Сковорода як читач Біблії «Вся Біблія сповнена безоднями й спокусами»; «Біблія є єврейський сфінкс, і не гадай, начебто про щось інше, а не про неї...
Слайд № 19

Сковорода як читач Біблії «Вся Біблія сповнена безоднями й спокусами»; «Біблія є єврейський сфінкс, і не гадай, начебто про щось інше, а не про неї написано: «Як лев, рикаючи, ходить, шукаючи, кого проковтнути». «Дві країни має біблійне море. Одна країна наша, друга – божа». Богослов і філософ, Сковорода бачив у Біблії символічні образи, а отже, вчив читати цю Книгу без поспіху, ретельно обмірковуючи прочитане, аби не сприймати бездумно історії та вислови, складені в давні часи.

Заперечення офіційно-церковного розуміння Біблії Ідея “двох натур” знаходить своє практичне втілення в алегоричному методі, з яким мислитель присту...
Слайд № 20

Заперечення офіційно-церковного розуміння Біблії Ідея “двох натур” знаходить своє практичне втілення в алегоричному методі, з яким мислитель приступає до витлумачення “світу символів”. Алегорія постає ефективним способом входження у символічний світ, інструментарієм, що дозволяє перейти від зовнішньої, “видимої” натури Біблії до її глибинного, позачасового змісту. В традиційній інтерпретації Біблія для нього “жахлива печера”, “юродство” “понура премудрість”, «дракон, який своєю брехнею заполонює світ». Зовнішня, формальна сторона Священної Книги є “ письменним мороком”, де іскри істини губляться у “баснослівних бабських оповідях”. Сковорода досить критично ставиться насамперед до буквального розуміння старозаповітної історії; ставить під сумнів Біблійні повідомлення про “створення світу” та першої людини, про “вигнання з раю”, “всесвітній потоп” та ін. Загалом Старий Заповіт в частині П’ятикниж’я Мойсеєвого Сковородою називається “зібранням байок”.

За міфом і ритуалом – вічні істини Божественне слід шукати в самій людині, її серці – “істинною людиною є серце в людині” Сковорода не всі Біблійні...
Слайд № 21

За міфом і ритуалом – вічні істини Божественне слід шукати в самій людині, її серці – “істинною людиною є серце в людині” Сковорода не всі Біблійні сюжети приймає як повідомлення про дійсні події; він усвідомлює, що Одкровення давалося людству в конкретно-історичній формі доступних міфів і легенд, що відповідали їх тогочасному культурному та розумовому рівню. Тому завдання алегорії – виявити за мінливим міфом позачасові істини та вічну проповідь, що звернена до людини, її серця – за “бабськими байками” знайти “інше – чисте і нетлінне” . В такому деміфологізованому прочитанні Біблія відкриває “прекрасну іпостась істини”, дає можливість почути “дихання Бога і вічності”.

Принцип «нерівної рівності» Через індивідуально неповторний зв’язок з Богом кожна людина відрізняється від інших за своєю внутрішньою природою Менш...
Слайд № 22

Принцип «нерівної рівності» Через індивідуально неповторний зв’язок з Богом кожна людина відрізняється від інших за своєю внутрішньою природою Менша посудина менше має, але в тому рівна більшій, що однаково повна Людина сприймає мудрість і благодать Божу відповідно до своєї духовної глибини, готовності прийняти і вмістити їх «Бо серцем хто брудний , не може Бога уздріть» (пісня 2)

Прозріти серцем Людина має піднестися серцем до того, щоб прийняти Одкровення в його дійсному змісті, а не закамуфльованому вигляді міфологем, леге...
Слайд № 23

Прозріти серцем Людина має піднестися серцем до того, щоб прийняти Одкровення в його дійсному змісті, а не закамуфльованому вигляді міфологем, легенд, метафор. «Не може смертне серце поєднатися з божественним серцем». «Біблія – це думки Божі, це вічне серце, а вічне серце є й людина вічна» - істинна людина серця У своїх сміливих прозріннях та глибокодумних міркуваннях мислитель випереджав свою епоху, висловлював думки, які будуть хвилювати богословів набагато пізніше, які є надзвичайно актуальними сьогодні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.