Практичний семінар « Актуальні проблеми збереження психічного здоров’я особистості»

Опис документу:
Психологічне здоров'я — це оптимальне функціонування всіх психічних структур, необхідних для життєдіяльності. Психологічне здоров'я — це не тільки душевне, а й особистісне здоров'я. Це стан, коли в людини все добре і вона особистісно зростає. Психологічно здорова людина — відкрита до співпраці, легко може впоратися з життєвими негараздами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Кіровоградська загальноосвітня школа I ступеня «Мрія»

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Практичний семінар « Актуальні проблеми збереження психічного здоровя особистості»

Підготувала психолог

Долматова Д.Т.

Кіровоград 2016

Єдиної точки зору з питання чи варто розмежовувати поняття «психічне» та «психологічне» здоров'я, чи тотожні ці поняття в науковій літературі не існує.

Психічне здоров'я — це міра здатності людини бути активним і автономним суб'єктом власної життєдіяльності в мінливих обставинах. Психічне здоров'я означає зрілість, збереження активності механізмів саморегуляції.

Психологічне здоров'я — це оптимальне функціонування всіх психічних структур, необхідних для життєдіяльності. Психологічне здоров'я — це не тільки душевне, а й особистісне здоров'я. Це стан, коли в людини все добре і вона особистісно зростає. Психологічно здорова людина — відкрита до співпраці, легко може впоратися з життєвими негараздами.

Для формування емоційної стабільності дитини важливо навчити її керувати своїм тілом. У процесі розвитку, виховання і навчання діти отримують величезну кількість інформації, яку їм необхідно засвоїти. Активна розумова діяльність і супутні їй емоційні переживання створюють зайве збудження в нервовій системі, яке, накопичуючись, веде до напруження м'язів тіла. Уміння розслаблятися дозволяє усунути занепокоєння, збудження, скутість, відновлює сили, збільшує запас енергії.

Під час проведення занять педагог може запланувати одну чи декілька хвилинок психологічного здоров’я. Наприклад, для більш продуктивного засвоєння матеріалу на початку заняття можна запланувати хвилинку релаксації. Це настроїть психічну та розумову діяльність дитини на активне сприйняття нової інформації. Коли на протязі заняття засвоюється багато матеріалу, можна в середині запланувати хвилинку сміху, або кольорову хвилинку. Бажано під час кожного заняття планувати зорову хвилинку для профілактики порушень зору. Обов’язковою умовою ефективного використання хвилинок здоров'я є емоційне забарвлення. Виконання вправ з нудьгою, без бажання не дасть позитивного результату, а скоріше навпаки.

При наявності матеріальної бази у навчальному класі (групі ДНЗ), що дозволяє демонструвати презентації у програмі Microsoft Office Power Point, я пропоную використовувати хвилинки психологічного здоров’я, що представлені у «Хвилинках здоров’я». В основі розроблених психологічних хвилинок використовуються методи та техніки арт-терапії.

Якщо матеріальна база не дозволяє використовувати презентації, наведені у додатку, є можливість проводити хвилинки психологічного здоров’я і без цього.

Педагог може сам створити «Альбом із кольоротерапії» роздрукувавши слайди із презентації, або свої картинки певного кольору. Використати кольорові казки чи вправи на своєму занятті, як самостійно так і доповнюючи свій матеріал.

Під час хвилинок релаксації можна проводити дихальні вправи. Правильне повноцінне дихання допоможе позбавитися сильної напруги, зняти роздратування. Приклади вправ:

Вправа 1

  1. Послідкуй за собою, зверни увагу, як ти вдихаєш і видихаєш повітря.

  2. Зроби глибокий вдих.

  3. Затримай дихання.

  4. Видихай, уявляючи себе сильним і могутнім ... (левом, зимовим вітром, казковим героєм).

Вправа 2

Заплющ очі, розслаб руки, ноги, тулуб.

  1. Уяви тепле ласкаве сонечко та його ніжне проміннячко. Вони торкаються твого лоба, правої та лівої щічок, підборіддя, долоньок, живота, колін, пальчиків ніг.

  2. Не поспішаючи, вдихни носом.

  3. Не поспішаючи, видихни через рот.

Стресори психічного здоров'я людини

Стресорами можуть виступати як фізичні, так і психологічні подразники, реальні чи уявні. Адже людина реагує не лише на справжню фізичну небезпеку, а й на загрозу чи нагадування про неї.

Під час стресових впливів змінюється режим роботи багатьох органів та систем організму Наприклад, прискорюється ритм серця, підвищується згортання крові, погіршуються захисні властивості організму

Психологічні стресори — це чинники, що виникають у разі загрози, небезпеки, образи тощо.

Психологічний стрес поділяють на інформаційний та емоційний.

Інформаційний стрес виникає через інформаційне перевантаження, коли людина не може впоратися із завданням, не встигає приймати правильні рішення, маючи високий рівень відповідальності за їх наслідки.

Емоційний стрес виникає в ситуаціях небезпеки, загрози.

Автором теорії стресу є канадський психолог Ганс Сельє, який виокремив три фази стресу:

1. тривожність;

2. опір;

3. виснаження.

Перша фаза — тривожна реакція, коли організм починає слабко опиратися змінам чи пристосовується до них.

Під час другої фази — опору — відбувається адаптація до нових умов, організм опирається впливу стресора.

Третя фаза — виснаження — настає після тривалого впливу стресора. Усі резерви адаптації вичерпуються, й організм зазнає непоправної шкоди. Звісно, остання фаза розвивається не завжди. Часте або тривале перебування людини у стресовому стані призводить до виснаження, розвитку психосоматичних розладів тощо.

Наразі популярності набувають інтегративні методи відновлення, укріплення та збереження фізичного та психологічного здоров'я людини. Одним із таких перспективних напрямів є музикотерапія.

Використання музики із лікувальною та профілактичною метою має давню історію. Колись музику активно застосовували в лікарській практиці. У роботах Піфагора є опис того, як музика може впливати на емоційний стан людини. Відомо безліч реакцій організму людини на музику. Так, серцево-судинна система істотно реагує на музику, яка приносить задоволення та створює гарний настрій: уповільнюється пульс, посилюється скорочення серця, знижується артеріальний тиск, розширюються кровоносні судини. У разі подразнювального характеру музики серцебиття прискорюється та стає слабшим.

Музика впливає на настрій та самопочуття людини. Елементи музичної терапії можна використовувати під час роботи з педагогами: допомагати їм заспокоїтися або, навпаки, активізуватися; розвивати їхні комунікативні та твор­чі можливості, підвищувати самооцінку на грунті самоактуалізації, розвивати емпатійні здібності.

Отже, усе, що оточує людину, — це відображення її власних ду­мок. Спостереження за навколишнім світом допомагає їй зрозумі­ти себе і змінити щось у собі. Людина дивиться на реальність через фільтр, яким вона сама і є. Лише вона одна обирає, в якому світлі бачити все навколо — в негативному, стресовому чи позитивному.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.