Поділ Гетьманщини

Опис документу:
Поділ Гетьманщини

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

(Історія України 8 клас)

Тема: Поділ Гетьманщини

Мета: охарактеризувати політичні події в Україні в другій половині ХVІІ ст., зупинившись на гетьмануванні Юрія Хмельницького, Павла Тетері, Івана Брюховецького; визначити передумови, що призвели до порушення територіальної цілісності України; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами і на їх основі робити висновки та узагальнення, висловлювати свою думку, давати характеристику історичним діячам, характеризувати значення їх діяльності, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Обладнання: підручник «Історія України. 8 клас» В.С. Власов, 2008 рік, видавництво «Генеза»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні терміни та поняття: громадянська війна, Руїна, Правобережна Гетьманщина, Лівобережна Гетьманщина, Андрусівське перемир’я.

Основні дати:

1659 р. – укладення україно ­ московських Переяславських статей;

1660 р. – укладення україно ­ польського Слободищенського трактату;

1663 р. – поділ Української держави на Правобережну і Лівобережну;

жовтень1663 – березень 1664 р. - похід польсько­ татарсько­ українського війська на Лівобережжя на чолі короля Яна Казимира;

1664 - 1665 рр. – антипольське й антигетьманське повстання на Правобережжі;

1665 р. – укладення Московських статей;

30 січня 1667 р.- укладення Андрусівського перемир’я між Московською державою і Річчю Посполитою.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • Характеризувати відносини з державами – сусідами, визначати події, які спричинили порушення територіальної цілісності Гетьманщини;

  • Показувати терени Гетьманщини, переділеної за Андрусівським договором;

  • Пояснювати причини та наслідки укладання гетьманськими урядами угод з Польщею та Московією, аналізувати та порівнювати їхній зміст;

  • Висловлювати ставлення до основних подій доби.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація знань

Дидактична гра «Незакінчене речення»

1) І. Виговський став гетьманом…

2) У соціальній політиці І. Виговський дотримувався…

3) Антигетьманську опозицію очолили…

4) Для придушення антигетьманського повстання І. Виговський використав…

5) Гадяцький договір, укладений у … між …, передбачав…

6) Україно-московська війна була спричинена…

7) Вирішальна битва україно-московської війни 1658—1659 рр. відбулася в … р., у якій перемогу здобула…

8) І. Виговський утратив гетьманську булаву в результаті…

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

У період гетьманства І. Виговського в Україні спалахнула громадянська війна. Укладена з поляками Гадяцька угода не знайшла підтримки серед старшини і козаків, що стало основною причиною втрати Виговським гетьманської булави.

23–24 вересня 1659 р. козаки проголосили гетьманом Ю. Хмельницького. Він був освіченою людиною, але не мав достатньої сили волі, політичного досвіду і хисту полководця.

У жовтні прихильники Ю. Хмельницького вирішили вступити в переговори з російськими воєводами. У Жердовій Долині, неподалік від Трахтемирова, старшини розробили умови, з якими погоджувалися визнати владу царя. Зокрема, згідно із Жердівськими статтями, російські воєводи не могли перебувати в українських містах за винятком Києва. Зміцнювалася гетьманська влада, знімалися обмеження на дипломатичні зносини козацької України.

IV. Вивчення нового матеріалу

Робота в групах

Опрацюйте відповідний текст підручника і дайте відповідь на запитання.

1-а група

1. Як розпочав своє гетьманування Юрій Хмельницький?

2. Порівняйте Переяславські договори 1654 та 1659 років.

3. Охарактеризуйте Чуднівську кампанію Ю. Хмельницького та її наслідки для України.

4. Чому Слободищенський договір дослідники вважають подією, яка призвела до розпаду Української козацької держави на Лівобережну і Правобережну?

2-а група

1. на кого спирався та яку політику проводив гетьман Правобережної

України Павло Тетеря?

2. Проаналізуйте документи і визначте, чи однаково оцінюється його діяльність істориками. Чому?

3. Сформулюйте свою позицію щодо історичної постаті гетьмана Павла

Тетері.

3-я група

1. Чи можна стверджувати, що Чорна рада в Ніжині стала подією, яка

вперше продемонструвала спосіб отримати владу, граючи на суперечностях різних суспільних верств? Чому?

2. Охарактеризуйте період гетьманування Івана Брюховецького. Якої орієнтації він дотримувався у своїй політиці? Які наслідки мала його політика для України?

3. Як ви думаєте, чому його гетьманування закінчилося так трагічно?

4-а група

1. Які наслідки мало для України Андрусівське перемир’я 1667 р. між

Росією і Польщею?

2. Покажіть на карті, як була вирішена доля українських земель за умовами цього договору.

3. Чи одностайні історики у своїй оцінці Андрусівської угоди?

4. Чи згодні ви з думкою О. Субтельного, який називає цю угоду «політичною катастрофою» для України? Свою відповідь обґрунтуйте.

Після з’ясування питання представники груп по черзі стисло в тезах

доповідають. До учня (представника групи) ставляться запитання. У кожної групи повинно бути не менше двох запитань до доповідача. Представника групи протягом обговорення можна змінювати.

V. Закріплення знань учнів

М. Костомаров про період Руїни

«Українська справа явно гинула. Невдача за невдачею знищували надії, і люди позбулися віри у свою справу, у свою мету. Виникла думка, що тієї мети взагалі не можна досягти. Через це зникала воля і терплячість, слабшала любов до рідного краю, до громадського добра. Патріотичні вчинки і жертви виявлялися даремними. Особисті приватні інтереси мали переваги над усіма чесними і патріотичними поривами. Своє власне домашнє горе для кожного ставало непомірно тяжким, кожний почав піклуватися тільки про себе самого. Людські душі дрібнішали, ставали убогими, розум притуплявся під вагою тяжкого пошуку шляху до порятунку. Усе, що було колись дорогим, святим, тепер щоразу продавалося дедалі дешевше. Героєм часу вважали того, хто вмів зберегти себе самого, виринути з болота анархії, утопивши в ньому іншого, забезпечивши себе самого, погубивши інших... Так бувало, де суспільство не йшло до одноголосно наміченої мети, де суспільний ідеал поступався ідеалу особистої наживи і самолюбства...»

Завдання

1. Чи згодні ви з думками, викладеними в цьому документі?

2. Доведіть це, використовуючи факти з сьогоднішньої теми.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 24

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
3
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!