Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Розвиток читання у дошкільному віці. Посібники серії «Розглядай та пізнавай»
»
Взяти участь Всі події

ПЛАН КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З ДІТЬМИ З РОЗЛАЛАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Інклюзивна освіта

Для кого: Дошкільнята (3-4 роки), Дошкільнята (4-5 років), Дошкільнята (5-6 років), 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

20.10.2021

518

79

0

Опис документу:

Представлено план корекційно-розвиткової роботи практичного психолога для дітей із розладами аутистичного спектра, описано традиційні та інноваційні методи, прийоми корекції аутистичних проявів, відповідно до комплексної програми розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт” (за заг. ред. Т. В. Скрипник), рекомендованої Міністерством освіти і науки України.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПЛАН

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ ПСИХОЛОГА

З ДІТЬМИ З РОЗЛАЛАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

І РІВЕНЬ

1.1

Дитина в соціумі

Мовлення дитини

Сенсорно-пізнавальний простір

Ігрова діяльність

Формування рухових навичок

Розвиток соціально-побутових навичок

Примітки

Розвивати здатність до пізнання навколишнього світу та елементарне усвідомлення себе у ньому

Розвивати вміння дитини звертати увагу на дорослого. Наслідувати дії та вербальні спроби

Формувати зорове та слухове зосередження

Формувати цілеспрямовану активність дитини

Коригувати рухи, що виконують роль ауто стимуляції

Формувати встановлення емоційного контакту з дитино, враховуючи її індивідуальні особливості


1.2

Формувати вміння дитини виокремлювати себе з довкілля

Заохочувати дитину встановлювати контакт із дорослим

Розвивати увагу, вчити долати відчуття страху (Впр. «Знайди іграшку»)

Формувати у дітей мотивацію до взаємодії під час гри

Розвивати тактильні відчуття (Впр. «Мишка»)

Добирати доступні для дитини завдання, створюючи при цьому ситуацію успіху


1.3

Формувати вміння розрізняти й адекватно реагувати на міміку і слова дорослого та їх емоційне забарвлення

Формувати здатність до зорового контакту під час спілкування

Заохочувати прояв інтересу до навколишніх предметів і простих дій

Удосконалювати зразки соціальної взаємодії, розвивати координацію рук і очей (Впр. «Давай і бери»)

Розвивати дрібну та загальну моторику рук, розвивати сприймання (Впр. «Підніми предмет, що впав»)

Розвивати дрібну моторику рук, зміцнювати м’язи рук


1.4

Корегувати підвищену реакцію дитини на слухові подразники

Розвивати передумови спільної діяльності (налагодження емоційного контакту)

Розвивати координацію рук і очей, візуальне сприймання (Впр. «Кинь каштани»)

Формувати уміння утримувати уяву про предмет у пам’яті. Розвивати увагу (Впр. «Знайти улюблену іграшку»)

Розвивати тактильні відчуття та рухову активність (гра «Літачки»)

Розвивати навички само-

обслуговування (Впр. «Зніми шкарпетки»)


1.5

Стимулювати зорове зосередження на предметах (напр., розміщення вкладок однакової форми у відповідних отворах)

Заохочувати дитину використовувати жести для привернення уваги до себе, до своїх потреб (напр., заглядати в обличчя)

Коригувати нав’язливі рухи рук, застосовуючи розвиток кінетичної організації рухових дій дитини

Узагальнювати рухові навички, вивчаючи іграшку, граючись нею в незнайомій ігровій кімнаті

Релаксаційний масаж з використанням музикотерапії

Розвивати увагу, у процесі складання іграшок на місця


ІІ РІВЕНЬ

2.1

Формувати адекватну поведінку в менш стабільних і більш складних ситуаціях (зустріч із новими дітми на ігровому майданчику)

Розвивати вміння ініціювати контакт

Формувати реакцію на тактильні відчуття за допомогою дотику твердої, м’якої, вологої та сухої поверхні

Розвивати сенсорні переживання, які допомагають пережити емоційну єдність з групою (передавати по колу іграшку, яка світиться)

Розвивати дрібну моторику рук. Самомасаж (Впр. «Долонька в долонці»)

Вчити приймати допомогу дорослого


2.2

Формувати таку поведінку дитини, яка допомога б зменшити її агресивні реакції, спрямовані на себе та інших (спалах гніву, стереотипні дії, що спричиняють шкоду як дитині, так і довколишнім)

Підтримувати і заохочувати навіть неумілі та недосконалі вербальні спроби ініціювати контакт

Розвивати здатність до сприймання та спостереження за предметами (ставити кубик на кубик, нанизувати кільце на пірамідку)

Сприяти підтриманню емоційного тонусу дитини в процесі гри

Формувати рухову активність на рівні сприймання та виконання функцій

Вчити виконувати послідовність дій за планом (за візуальним зразком)


2.3

Розвивати сприймання і тактильну пам'ять (Впр. «Впізнай предмет»)

Розвивати увагу (Впр. «Чарівна торбинка», «Покажи, що в тебе є»)

Розвивати сенсорні здібності, групувати подібні та співвідносити різні предмети за величиною

Розвивати комунікативні здібності в ігровій діяльності

Формувати рухову активність на рівні просторового поля (гра «Дві іграшки поміняй місцями»)

Формувати вміння приймати допомогу дорослого


2.4

Запобігати та коригувати фіксацію циркулярних (повторювальних реакцій), що виникають у результаті захоплення дитиною деякими сенсорними відчуттями

Розвивати мислення та увагу (Впр. «Так, ні»)

Формувати вміння розрізняти предмети за формою (куб, куля)

Розвивати вміння очікувати своєї черги , перекладаючи яскраву іграшку по колу

Розвивати дрібну моторику та візуальне сприймання (Впр. «Бери маленькі предмети»)

Розвивати увагу, навички впізнавати предмети (гра «Приносимо предмети»)


ІІІ РІВЕНЬ

3.1

Звертати увагу дитини на інших дітей: викликати у дитини посмішку, вокалізації, жести та привернення уваги

Розвивати увагу, слухове сприймання (гра «Послухай звуки»)

Формувати розрізнення за допомогою тактильних відчуттів різних властивостей предметів

Використовувати заохочення з метою підвищення мотивації до комунікації

Стимулювати мовленнєву активність на тлі емоційного піднесення

Формувати вміння виконувати прості доручення


3.2

Розвивати в дитини відчуття безпеки та довіри о навколишніх

Формувати мотивацію до засвоєння нового мовного матеріалу та підвищення мовленнєвої активності

Формувати сенсорні здібності, закріпити навички розпізнавати червоний та жовтий кольори

Формувати довільну увагу та довільну діяльність; вчити вчасно вступати у гру та дотримуватися правил гри

Формувати рухову активність, спритність

Використовувати ігри з водою для зняття негативних емоцій та отримання позитивного заряду енергії


3.3

Розвивати спільну увагу та спільну взаємодію з іншими дітьми

Стимулювати мовленнєву активність з урахуванням особливостей комунікативно-мовленнєвої діяльності дитини

Розвивати процеси аналізу, синтезу, уваги, сприймання, узагальнення, порівняння

Виховувати ініціативність і прагнення до самореалізації

Використовувати відповідну кількість завдань, зміна яких передбачувала б перенасиченню враженнями

Поетапне виконання завдань з обов’язковим стимулюванням як методу формування мотивації до взаємодії та безпосередньої мовленнєвої активності


3.4

Культивувати та підтримувати прояви симпатії та прихильності дитини до однолітків, запобігаючи при цьому виникненню проявів емоційної та фізичної агресії

Використовувати автостимуляцію як невід’ємний складник поведінки дитини для наповнення її новим сенсом, який стане основною для формування мовленнєвої активності

Формувати сенсорні здібності, навчити впізнавати серед інших синій колір

Формувати вміння гратися поруч, розвивати короткочасні форми ігрової взаємодії

Виховувати позитивно-емоційне ставлення до виконання фізичних вправ (гра «Упіймай»)

Розвивати увагу, слухове сприймання, самостійність під час виконання трудових завдань


3.5

Коригувати методи та способи впливу на іншу людину з метою привернути її увагу до себе, своєї діяльності

Заохочувати дитину до розвитку комунікативних навичок

Формувати основи абстрактного та логічного мислення. Вчити співвідносити предмети за розміром та формою

Вчити дітей реагувати на звертання, виявляти ініціативу у спілкуванні, витримувати хоча б короткочасний контакт очима з іншими людьми


Розвивати мислення та пам'ять на основі вивчення послідовності виконання дій

Розвивати мотивацію щодо спільної діяльності дорослого та дитини


3.6

Активно залучати дітей до спільних занять, використовуючи арт-терапевтичні засоби і прийоми пластичним матеріалом

Спонукати дитину діяти відповідно до поставленої мети, займаючись різними видами діяльності (грою, малюванням, конструюванням)

Заохочувати дітей до активної діяльності, стимулювати пізнання, ініціативність, зосередженість у процесі ознайомлення з довкіллям

Удосконалювати наочно-образне мислення, вчити дитину обстежувати та вивчати нове, визначати схоже та відмінне, а також об’єднувати за певними ознаками

Формувати активне різноманітне розгорнуте орієнтування у світі речей

Вчити дитину практичних умінь: докладати зусиль для одержання результату радіти продуктам своєї та чужої праці


3.7

Розвивати в дитини орієнтуватися в тому, що для її «Я» є корисним, що шкідливим, уміння чинити опір негативним впливам (виявляти ревнощі)

Формувати способи засвоєння соціального досвіду з людьми та предметним світом

Коригувати прояви небажаної поведінки, використовуючи елементи арт-терапевтичних методик

Створити умови для засвоєння дітьми способів дій із предметами довкілля

Підвищувати психофізичну стійкість

Розвивати емоційну сприйнятливість


IV РІВЕНЬ

4.1

Вчити дитину фіксувати правильні дії та відкидати помилкові, опановуючи спосіб спроб та помилок у засвоєнні спільного досвіду

Формувати емоційну сприятливість та адекватні способи прояву емоцій у побутових ситуаціях

Розвиток сенсорних навичок

Формувати вміння спокійного поводження під час гри з іншими дітьми, поважати, допомагати одне одному, разом радіти успіхам і новим іграшкам

Виховувати навички правильної поведінки, дисципліно-

ваності

Допомагати дитині справлятися з можливими раптовими спалахами гніву та відходом від спілкування


4.2

Формувати впевненість у своїх можливостях. Створювати умови для розвитку дитячої самооцінки

Вчити позитивно вирішувати ситуації міжособистісної взаємодії

Розширювати коло просторових уявлень

Вчити розпізнавати основні емоційні стани за показом, виразом обличчя, мімікою жестами, інтонацією

Формувати кінестетичні відчуття, закріплювати поняття «праворуч-ліворуч»

Створювати умови для формування елементарного оцінення своєї поведінки та результатів своєї діяльності


4.3

Формувати вміння сприймати та розрізняти різні емоційні стани людини

Формувати вміння висловлювати свої бажання, потреби та думки

Розвивати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, увагу та навички пізнання предметів

Розвивати вміння сприймати та розрізняти настрій в ігровій діяльності

Корекція емоційно-вольової сфери через формування потреби зберігати рівновагу в ситуаціях спіху та невдачі

Формувати шанобливе ставлення до праці дорослих та її результатів


4.4

Формувати партнерство з дитиною в різних спільни справах, заспокоювати та забезпечувати відчуття захищенності

Формування вміння розглядати предмети виокремлюючи особливості їх будови, пов’язуючи їх якості та властивості за призначенням

Розвивати сприймання (зорового, слухового, тактильного)

Стимулювати дитину використовувати в іграх тактильні способи взаємодії

Розвивати витривалість під час цілеспрямованих скоординованих рухів, знімати емоційне напруження

Встановити зв'язок між призначенням предмета та його властивостям


V РІВЕНЬ

5.1

Спрямовувати роботу на корекцію емоційної сфери дитини

Розвивати увагу, сприймання, мислення, мовлення

Формувати знання про послідовність, причину, наслідок дій і подій

Розвивати увагу, вміння утримувати уявлення про предмет у пам’яті впродовж короткого часу

Виховувати позитивні вольові (стриманість) та моральні (доброзичливість, емпатійність) риси вдачі

Розвивати сприймання (зорове, слухове, тактильне)


5.2

Формувати вміння дитини порівнювати результати своєї діяльності та діяльності дорослого

Розвивати комунікативні навички, увагу та спостережливість

Розвивати вміння співпрацювати з дорослими та однолітками, складаючи різні картинки, граючи в настільні ігри

Формувати вміння узгоджувати рольові дії з діями ровесників

Заохочувати позитивне ставлення дитини до виконуваної роботи

Розвивати координацію рук і очей, сприймання моторики, вчити надавати форму предметам (ліплення)


5.3

Вчити регулювати неприйнятні форми поведінки

Стимулювати комунікативну й особистісну активність, систематизувати та узагальнювати власний досвід у сфері людських взаємин

Ознайомлювати з найпростішими способами сенсорного аналізу для використання предметів у різних видах дитячої діяльності

Формувати навички спілкування у процесі спільних ігор (обмінюватися іграшками, надавати допомогу)

Стимулювати зацікавленість участю у спільній діяльності ( з дорослими, з однолітками)

Формувати адекватні форми поведінки, адекватні способи взаємодії у повсякденному житті


5.4

Формувати емоційний відгук на стан близьких людей допомогти, пожаліти, розрадити

Створювати і підтримувати для дитини комфортні умови спілкування

Розвивати логічне і мислення, зорову і тактильну пам'ять і увагу (Впр. «Зайве зернятко»)

Формувати потребу орієнтуватися в ігровій діяльності, контролювати свою поведінку

Виховувати повагу та дбайливе ставлення один до одного під час колективної рухової діяльності

Формувати відчуття впевненості в собі через виконання дитиною посильних доручень


5.5

Вчити долати небажані особистісні прояви та форми поведінки у взаєминах з довколишніми та попереджати вторинні відхилення у поведінці та розвитку особистості загалом

Розвивати комунікативні здібності, пам'ять і вміння працювати в групі

Розвивати тактильні відчуття, зорову пам'ять, зосередженість, посидючість

Формувати вміння зосереджуватися на змісті та виконанні ігрового практичного завдання

Корекція емоційно-вольової сфери через ознайомлення зі способами уникання конфліктів під час колективної рухливої гри

Удосконалювати наочно-образне мислення, вчити дитину обстежувати та вивчати нове, визначати схоже та відмінне, а також об’єднувати за певними ознаками


5.6

Формувати вміння розпізнавати свій фізичний стан, бажання та потреби, висловлювати їх

Формувати вміння активно користуватися мовними засобами в різних реальних ситуаціях

Розвивати у дітей вміння із засвоєння сенсорних еталонів та наочних моделей для вирішення нових життєвих завдань

Продовжувати вчити емоційної поведінки під час гри

Виховувати позитивні вольові та моральні риси особистості

Вчити використовувати роботу самостійно, правильно, доводити розпочату справу до кінця


5.7

Розвивати відчуття єдності, вчитися позбуватися емоційного напруження

Розвивати комунікативні навички, увагу, знімати негативні емоції

Розвивати сприймання кольору, форми і величини. Розвивати пам'ять і увагу

Вчити емоційно реагувати на дії в грі (подив, вдячність, стурбованість)

Формувати вміння оцінювати власні дії, діяти узгоджено

Виховувати зацікавленість дитини результатом праці


5.8

Розвивати навички спілкування групової взаємодії, товаришування

Сприяти вмінню дітей легко і вільно вступати в спілкування з дорослими

Удосконалювати тактильні відчуття та дрібну моторику рук у процесі обстеження предметів

Збагачувати кінетичний досвід , удосконалювати кінетичне сприймання

Розвивати увагу, спритність та моторну координацію під час виконання фізичних вправ

Застосовувати метод мобілізації дитини до різних видів діяльності без усіляких вимог та інструкцій для налагодження емоційно сприятливого довірливого контакту


5.9

Формувати вміння висловлювати свої почуття, враження через колір, малюнок

Застосовувати арт-терапевтичні техніки, що допомагають позбутися напруження

Формувати розуміння того, що предмети можуть перебувати в різних місцях, відповідне місце позначити відповідним словом (розташування у просторі)

Вчити емоційно відгукуватися на події, що відбуваються у театралізованому дійстві, відповідно реагувати на вчинки героїв, співпереживати їм

Закріплювати вміння передавати через рухову діяльність характер персонажів гри

Виховувати відповідальність під час виконання обов’язку (наприклад, черговий)


5.10

Формувати моральну позицію дитини, ціннісні орієнтири, інтереси та потреби

Розвивати комунікативні навички, уяву, пам'ять під час ознайомлення з казками

Продовжувати ознайомлювати дітей із властивостями, ознаками предметів, просторовими відношеннями між ними

Виявляти фантазію та вигадку, передаючи образ персонажа, відтворювати власну думку про нього

Розвивати увагу, спритність, витримку, вміння орієнтуватися у просторі, окомір, координацію рухів

Вчити виявляти емоційно-позитивне ставлення до праці, елементи ініціативи, усвідомлювати її суспільне значення


5.11

Виховувати ініціативність у становленні товариських відносин з однолітками, виявляти турботу

Продовжувати вчити дитину культуру мовлення: розмовляти спокійним тоном, не перебивати

Розвивати мовлення, творчі здібності, мислення

Вчити в іграх аналізувати та узагальнювати інформацію, здобуту раніше на основі власного життєвого досвіду

Проводити психогімнастику, спрямовану на вироблення навичок керування емоційними реакціями

Формувати особистісні риси: відповідальність, наполегливість, цілеспрямованість, витримку, ініціативність тощо




Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.