ПЛАН-КОНСПЕКТ КВЕСТУ Леся Українка − скарб нашої батьківщини»

Педагогіка

Для кого: 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

09.03.2021

145

2

0

Опис документу:
Мета: поглибити знання старшокласників про видатну письменницю Лесю Українку; розвивати нестандартне мислення, уміння швидко приймати рішення; формувати здатність працювати в команді; виховувати товариськість, почуття взаємодопомоги й взаємоповаги; прищеплювати учням любов до української літератури
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ

ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

ПЛАН-КОНСПЕКТ КВЕСТУ
Леся Українка − скарб нашої батьківщини»

студентки 4 курсу, групи БХ17Б

природничо-географічного факультету

Пономаренко Альони Григорівни

Вчителя української мови літератури

Колесник Ірини Миколаївни

Кропивницький –2021

Квест «Леся Українка − скарб нашої батьківщини»

Мета: поглибити знання старшокласників про видатну письменницю Лесю Українку; розвивати нестандартне мислення, уміння швидко приймати рішення; формувати здатність працювати в команді; виховувати товариськість, почуття взаємодопомоги й взаємоповаги; прищеплювати учням любов до української літератури.

Використані джерела (до кожного завдання подаються окремо):

  1. Енциклопедія життя і творчості Лесі Українки [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.l-ukrainka.name

  2. Третяк О. О. Розробка квесту «У пошуках скарбу» [Електронний ресурс] / Олена Олександрівна Третяк. − Режим доступу : http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Розробка_квесту_«У_пошуках_скарбу»

  3. Цікаві завдання для квестів. Завдання для квесту в приміщенні [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.wisely.info/?p=4992

Учитель задіяв такі сайти для складання завдань: http://rebus1.com/ua/; https://ru.qr-code-generator.com/; https://www.jigsawplanet.com/.

Обладнання: столи для станцій; друкований матеріал (назви станцій, маршрути, пазли, картки із завданнями); олівці, ручки, папір; дзеркальце; годинник; скарби-подарунки; заохочувальні призи для команди, що прийшла другою; школярам слід мати хоча б один смартфон на групу.

Інструктаж. Учасники (повинні бути мінімально підготовленими − їм слід знати хоча б біографію письменниці) збираються у вестибюлі для отримання інструкції щодо гри. Після вступного слова вчителя (педагог пропонує розшукати косачівський скарб з легенди) школярі (за допомогою жеребкування за кольорами: жовті й сині) поділяються на дві команди (обирають назву), які повинні зустрітися на фініші. Кожна група пройде маршрут за сімома станціями, на яких гравці, відповівши на питання в стилі гри «Що? Де? Коли?» або розв’язавши завдання-підказки, отримуватимуть частини (одну або дві) пазлу, що його наприкінці слід зібрати повністю. Склавши пазл, матимуть змогу знайти скарб.

Маршрут 1-ї команди: ст. «Квіток, квіток, як можна більше квітів» (каб. укр. мови) − ст. «Грузинська» (каб. матем.) − ст. «Мелодія» (каб. фізики) − ст. «Давня казка» (каб. географії) − ст. «Феєрія мандрів» (каб. педорга) − ст. «Ікона стилю» (каб. біології) − ст. «Літературна майстерня» (каб. історії).

Маршрут 2-ї команди: ст. «Грузинська» (каб. матем.) − ст. «Квіток, квіток, як можна більше квітів» (каб. укр. мови) − ст. «Давня казка» (каб. географії) − ст. «Мелодія» (каб. фізики) − ст. «Ікона стилю» (каб. біології) − ст. «Феєрія мандрів» (каб. педорга) − ст. «Літературна майстерня» (каб. історії).

Вміст пазла (частини учні отримуватимуть на станціях після виконаного завдання):

Для 1-ї команди

Не зневажай душі своєї цвіту,

бо з нього виросло кохання наше!

Той цвіт від папороті чарівніший –

він скарби творить, а не відкриває.

Цю фразу-ключ із «Лісової пісні» назвіть соціальному педагогові − і знайдете скарб.

Для 2-ї команди

Отже, скарб сей, єдиний, що маю,

Я вам, браття, тепер віддаю, –

Вам і рідному любому краю, –

Тож прийміте ви пісню мою.

Цю фразу-ключ із «Місячної легенди» назвіть соціальному педагогові − і знайдете скарб.

Станція «Грузинська»

Завдання для 1-ї команди

1. Багато хто з видатних людей полюбляв ласувати смачненьким, зокрема варенням. Так, нам відомо, що Фриді Калло подобалося варення з кактусів, Олександрові Пушкіну − з аґрусу, Іванові Тургенєву − з полуниць. Леся Українка також мала улюблений сорт солодкого варива. У Колодяжненському меморіальному музеї і до цього часу готують цей смаколик, називаючи Лесиним, та пригощають відвідувачів. Відомо, що рослину, з плодів якої виготовляють варення, Лариса Петрівна привезла з Кавказу. Ось яку інформацію про цю культуру подає Вікіпедія: «Плід − темно-червона (жовта або рожева) соковита кістянка (12 − 30 мм завдовжки), овальна або грушоподібна. Кісточка тверда, веретеноподібна, майже гладенька». Також у різних регіонах рослину називають дерном, деренкою, когутиками, терником, шоном.

Питання. Варення з яких ягід називається Лесиним?

Підказка. Розшифруйте код-відповідь, використовуючи українську абетку (для вчителя: число відповідає порядковому номеру літери в алфавіті, однак діти мають здогадатися про це самі):

15 − 11 − 10 − 11 − 16.

Відповідь. Кизил.

Джерела:

  1. Баночка для генія: готуємо варення за рецептами відомих людей [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://jisty.com.ua/banochka-dlya-geniya-gotuyemo-varennya-za-retseptami-vidomih-lyudej/

  2. Дерен справжній [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Дерен_справжній

Завдання для 2-ї команди

2. Від батька Петра Антоновича Косача, затятого мисливця, письменниця успадкувала любов до зброї. У Лесі Українки був талісман зброя, з якою поетка не розлучалася. Цей оберіг подарував грузинський науковець Нестор Гамбарашвілі.

Питання. Назвіть зброю-талісман.

Підказка. Установіть відповідність між фото зі зброєю та її назвою (для вчителя: 1 − Г, 2 − Б, 3 − А, 4 − В; учні мають знайти хоча б дві тотожності) − і ведучий віддасть частину пазла.

1. 2. 3. 4. 

А. Шабля.

Б. Меч.

В. Шпага.

Г. Кортик.

Відповідь. Кинджал.

Джерела:

  1. Гутик О. Леся Українка – «інопланетянка» свого часу [Електронний ресурс] / Олена Гутик. − Режим доступу :  https://wz.lviv.ua/far-and-near/123653-lesia-ukrainka-inoplanetianka-svoho-chasu

Станція «Квіток, квіток, як можна більше квітів»

Завдання для 1-ї команди

3. Едельвейси ростуть у горах у важкодоступних місцях. Їх відносять до приворотного зілля, яке не варять і не настоюють. Чудотворні властивості квітки виявляються в оригінальний спосіб: коли букетик едельвейсів хлопець піднесе дівчині, то вона його обов’язково покохає. Нерозділене кохання письменниці пов’язане з ім’ям чоловіка, з яким Леся піднялася на Ай-Петрі, де побачила незвичайну квітку – гірський едельвейс. Її поетична душа назвала цвіт «ломикаменем». Пізніше поетка присвятила молодикові поезію в прозі «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами...».

Питання. Хто цей чоловік?

Підказка. Назвіть збірки поезій Лесі Українки (для вчителя: «На крилах пісень», «Думи і мрії», «Відгуки») − і матимете підказку (для вчителя: ім’я написане навпаки, однак учні мають усвідомити це самі).

ЙИКЬСНИЖРЕМ ЙІГРЕС

Відповідь. Сергій Мержинський.

Джерела:

  1. Рябцева Л. П. Леся Українка і Сергій Мержинський [Електронний ресурс] / Лідія Пилипівна Рябцева. − Режим доступу :  http://vuam.org.ua/uk/704:Леся_Українка_і_Сергій_Мержинський

  2. Рябцева Л. П. Едельвейси від Ольги Кобилянської (до 150-річчя Ольги Кобилянської) Мержинський [Електронний ресурс] / Лідія Пилипівна Рябцева. − Режим доступу :  http://vuam.org.ua/uk/704:Едельвейси_від_Ольги_Кобилянської_(до_150-річчя_Ольги_Кобилянської)

Завдання для 2-ї команди

4. Сестра Лесі Українки Ольга Косач писала про сад у селі Колодяжному: «У нас уже все розвинулось, а сад починає цвісти. Фіалки уже перецвіли, а Лесині... ще не починали цвісти, але будуть, бо єсть пуп’янки на цвіт, тепер... усіх дев’яносто шість». Відновіть, будь ласка, вилучену мною назву Лесиних улюблених квіток. Зверніть увагу на те, що однойменний вірш 1884 р.  − це найперша з поезій, котру жінка підписала псевдонімом. Також нам відомо, що в Києві на вулиці Стрілецькій (неподалік від «Золотих воріт») розташований мурал: письменниця зображена з букетиком квітів. Арт створений австралійським художником Гвідо Ван Хелтеном, і надихнув митця саме цей вірш.

Питання. Назвіть, будь ласка, Лесині улюблені квіти.

Підказка. За допомогою програми розпізнавання QR-кодів відскануйте зображення, перегляньте відео й знайдіть відповідь (для вчителя: заздалегідь слід сказати учням про завантаження відповідної програми).

Відповідь. Конвалії (вірш «Конвалія»).

Джерела:

  1. Мурал «Леся Украинка» [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://vkieve.net/street-art/graffiti-lesya-ukrainka

  2. Скрипка Т. Колодяжне [Електронний ресурс] / Тамара Скрипка. − Режим доступу :  http://www.t-skrypka.name/KosachFamily/RodoviSadyby/Kolodjazhne.html

Станція «Феєрія мандрів»

Завдання для 1-ї команди

5. 2016 р. світ відзначив 145-річчя від дня народження Лесі Українки. Із цієї нагоди Google присвятив тематичний малюнок (дудл) поетесі. На ілюстрації зображені: хлопець, котрий грає на сопілці, та фантастична істота, яка тримається за стовбур берези. Персонажів узято з твору письменниці, котрий називають прообразом фентезі в українські літературі.

Питання. Назвіть, будь ласка, драму, дійових осіб якої відтворює дудл.

Підказка. Хай кожен із членів команди назве по одному твору Лесі Українки − і матимете підказку − ребус.

Відповідь. «Лісова пісня».

Джерела:

  1. Google присвятив дудл Лесі Українці [Електронний ресурс]. − Режим доступу :  https://ua.korrespondent.net/world/3634440-Google-prysviatyv-dudl-lesi-ukraintsi

Завдання для 2-ї команди

6. Студія «Анімаград» працює над повнометражним мультфільмом, що має побачити світ 2020 р. Стенд анімаційного фільму 2018 р. був представлений на VIII Міжнародному фестивалі «Книжковий Арсенал». У рамках цієї події відбулася присвячена майбутній стрічці презентація книг. Серія включає перевидання твору Лесі Українки, який ліг в основу мультфільму, українською та англійською мовами й у кінообкладинці.

Питання. Який твір Лесі Українки став основою для анімації?

Підказка. Перегляньте трейлер до мультфільму (для вчителя: час від 0,1 хв до 1,35 хв) і дайте відповідь.

Відповідь. «Лісова пісня».

Джерела:

  1. «Мавка. Лісова пісня» на восьмому міжнародному фестивалі «Книжковий Арсенал» [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://mavka.ua/uk/news/text/104-mavka-the-forest-song-at-the-eighth-book-arsenal

  2. MAVKA. The Forest Song. Official Teaser Trailer 1 [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=effkoBQqm7g

Станція «Мелодія»

Завдання для 1-ї команди

7. Маленькою Леся була яскравим прикладом дитини-індиго. У чотири роки вона самостійно читала, у п’ять − освоїла фортепіано. У 13-річному віці Ларису Косач почали друкувати у відомому львівському часописі «Зоря». Підручник «Стародавня історія східних народів» поетеса уклала в дев’ятнадцять років, щоб з нього навчати своїх сестер.

Питання. Що Леся вперше зробила в дев’ять років?

Підказка. Відповідь схована в пісні групи «Mad Heads», прослухайте уривок.

Відповідь. Написала свій перший вірш «Надія», присвячений репресованій тітці Єлі (Олені Антонівні Косач / Тесленко-Приходько).

Джерела:

  1. Дроздюк Т. Невідома Леся Українка, або Новий спосіб заохочення інвесторів [Електронний ресурс] / Тетяна Дроздюк. − Режим доступу :  Тетяна http://novograd.city/read/blog/124/nevidoma-lesya-ukrainka-abo-novij-sposib-zaohochennya-investoriv

  2. Mad Heads. Надія є (official music video) [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=y-WOw8Bv6_8

Завдання для 2-ї команди

8. Цикл «Сім струн», присвячений дядькові Лесі Михайлові Драгоманову, містить сім поезій. Третій вірш під назвою «Mi (Колискова. Arpeggio)» починається такими словами: «Місяць яснесенький / Промінь тихесенький / Кинув до нас...»

Питання. Яку назву має п’ятий вірш із циклу «Сім струн»?

Підказка. Уважно розгляньте нотний стан і дайте відповідь.

Відповідь. «Sol (Rondeau)».

Джерела:

  1. Музична абетка [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://muzabetka.com.ua/noty.html

  2. Сім струн [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.l-ukrainka.name/uk/Verses/NaKrylachPisen/7Strun.html

Станція «Ікона стилю»

Завдання для 1-ї команди

9. Справжньою подією став приїзд у травні 1891 р. родини цього митця до Колодяжного. Саме йому Лариса Петрівна присвятила поетичний цикл «Сльози-перли». Письменник, ознайомлений із творчістю Лесі Українки, писав: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте» Україна не чула такого сильного, гарячого й поетичного слова. Мимоволі думаєш, що ця хвора, слабка дівчина чи не єдиний мужчина на всю новочасну соборну Україну».

Питання. Хто гостював у Колодяжному в травні 1891 р.?

Підказка. Прочитайте підказку (для вчителя: фраза подана у формі дзеркального відображення).

Відповідь. Іван Якович Франко.

Джерела:

  1. Сльози-перли [Електронний ресурс]. − Режим доступу :  https://uk.wikipedia.org/wiki/Сльози-перли

  2. Приїзд Івана Яковича Франка в с. Колодяжне [Електронний ресурс]. − Режим доступу :  http://ptaxa.com.ua/ukr/vydatni/franko/

  3. Новогодние подарки Шерлока Холмса, Жака-Ива Кусто и Григория Сковороды [Электронный ресурс]. − Режим доступа : https://eda.bit.ua/2016/12/new-year-presents/

Завдання для 2-ї команди

10. Незважаючи на хворобу, Леся Українка любила активний відпочинок: проходила більше десяти кілометрів на день, дуже добре та швидко плавала. Захоплення плаванням пояснювала прикладом англійського письменника, котрий після поранення в бою (інші джерела свідчать про помилку акушерки при пологах та параліч сухожиль у чоловіка як наслідок) мав хвору ногу, але вміло плавав. «Англієць-риба», як то називали його італійці, став автором поеми «Паломництво Чайлд-Гарольда» та символом романтизму в Європі XIX ст.

Питання. Чий приклад надихав Ларису?

Підказка. «Розсипанка»: відповідь розрізана на окремі склади (для вчителя: вони перемішані), правильно поєднайте їх.

РОН ГОР ЕЛ НО ДЖОРДЖ БАЙ ДОН

Відповідь. Взірець Джорджа Ноела Гордона Байрона.

Джерела:

  1. Гутик О. Леся Українка – «інопланетянка» свого часу [Електронний ресурс] / Олена Гутик. − Режим доступу :  https://wz.lviv.ua/far-and-near/123653-lesia-ukrainka-inoplanetianka-svoho-chasu

  2. Джордж Гордон Байрон / [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Джордж_Гордон_Байрон

Станція «Давня казка»

Завдання для 1-ї команди

11. Творчість німецького поета Гайне на довгі роки поєднала долі Максима Антоновича Славинського та Лариси Петрівни Косач. 1892 р. львівська друкарня Товариства імені Шевченка (серія «Всесвітні твори») оприлюднила «Книгу пісень» Генріха Гайне, де, до речі, автори вперше вжили в українській літературній мові звичні сьогодні слова: «завжди», «промінь», «палац», «прийдешність»… А письменниця з оточення Лесі, перша в Україні жінка-академік, ввела в обіг слово «променистий». До речі, вона також вигадала слова: «мистецтво», «переможець», «палкий».

Питання. Хто ввів в обіг слово «променистий»?

Підказка. За допомогою програми розпізнавання QR-кодів відскануйте зображення, перегляньте відео й знайдіть відповідь (для вчителя: заздалегідь слід сказати учням про завантаження відповідної програми).

Відповідь. Ольга Петрівна Драгоманова / Косач (Олена Пчілка).

Джерела:

  1. Як виникло слово «промінь» − експрес-урок української мови [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=m4A9vFpOac4

Завдання для 2-ї команди

12. Сучасник Лариси Петрівни в посмертній статті писав: «З нею сталося, як у страшній казці... Їй при народженні добрі феї дали могутній талант і високу творчу силу, а зла чаклунка наслала невиліковну хворобу. Ця хвороба (туберкульоз) прикувала її до ліжка змолоду, скоротила її земне життя...» В одному з листів Леся Українка сама обмовилася: «Уже, видно, менi на роду написано бути такою... далекою Царiвною...»

Питання. Який епітетом називає сучасник письменницю в некролозі?

Підказка. Продекламуйте командою одну з поезій (можна уривок) Лесі Українки − і матимете підказку − ребус.

Відповідь. Принцеса поезії.

Джерела:

  1. Унгурян О. «Несмотря на неизлечимый недуг, Леся Украинка не готовилась умирать. И завещания не составила» [Электронный ресурс] / Ольга Унгурян. − Режим доступа : http://fakty.ua/168292-nesmotrya-na-neizlechimyj-nedug-lesya-ukrainka-ne-gotovilas-umirat-i-zavecshaniya-ne-sostavila

Станція «Літературна майстерня»

Завдання для 1-ї команди

13. У листопаді 1898-го Леся Українка читала своє оповідання в літературно-артистичному гуртку Київського університету. На тих читаннях був і студент-першокурсник Климент Квітка − майбутній чоловік письменниці. Прослухайте, будь ласка, уривок з виголошеного твору.

«Я довго зоставалась на морі. Вже й смеркання згасло і темна ніч розкинула своє шатро над морем.

Темна ніч – море буде горіти [горінням моря матроси в Криму звуть відомий феномен фосфоресценції моря], – сказав матрос.

І справді, за стерном затремтіла блакитна фосфорична смуга, весла кресали огонь. Я набрала рукою води, підкинула вгору, і блиснув фантастичний фонтан холодного вогню. Дельфіни плескались, збивали на чорній воді гейзери світла. Летючі зорі падали в море. Берега було не видко в темряві, тільки далеко-далеко горіла громадка вогнів, мов стожар. Глибоке небо немов промовляло до моря огнисті слова, а море співало урочистій ночі свою могутню, величну, вічну поему».

Питання. Яку назву мало оповідання Лесі Українки, прочитане на засіданні гуртка?

Підказка. Установіть відповідність між фото, на котрому зображена особа з оточення Лесі Українки, та іменем цієї людини (для вчителя:1 − Г, 2 − В, 3 − А, 4 − Б; учні мають знайти хоча б дві тотожності) − і ведучий віддасть частину пазла.

1.  2.  3.  4. 

А. Олена Пчілка.

Б. Климент Квітка.

В. Ольга Кобилянська.

Г. Михайло Драгоманов.

Відповідь. «Над морем».

Джерела:

  1. Кохання в житті Лесі Українки [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://spadok.org.ua/lesya-ukrayinka/kochannya-v-zhytti-lesi-ukra-nky

  2. Українка Леся. Над морем [Електронний ресурс] / Леся Українка. − Режим доступу : http://www.l-ukrainka.name/uk/Prose/NadMorem.html

Завдання для 2-ї команди

14. Програмовий вірш Лесі Українки має назву «Contra spem spero!» («Без надії сподіваюсь!»). Кожен десятикласник знає цю поезію. Зокрема, у ній є такі рядки: «Я на гору круту крем’яную / Буду камінь важкий підіймать / І, несучи вагу ту страшную, / Буду пісню веселу співать».

Питання. Алюзію (натяк) на який давньогрецький міф подає письменниця в поезії?

Підказка. «Дзвінок другові»: ви можете зателефонувати старшому товаришеві й порадитися з ним, однак маєте лише 1 хв (для вчителя: відлік часу починається тоді, коли співрозмовник узяв слухавку).

Відповідь. Міф про Сізіфа.

Джерела:

  1. Терещенко В. М. Українська мова та література. Навчально-практичний довідник / В. М. Терещенко. X. : Торсінг плюс, 2012. 384 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.