Педагогіка серця Памфіла Юркевича

Опис документу:
Щоб вирівняти "гуманітарну ауру нації" (Л.Костенко), необхідно знати і втілювати ідеї українських мислителів і педагогів світового масштабу. Ідея "цілісної освіти духу" П.Юркевича стоїть біля витоків розвивальної, культуродоцільної освітньої парадигми. Педагогіку Юркевич розуміє як "науку про вдосконалення людського духу", о освіту - як входження "у щось Цільне і Справжнє, Вільне і Благородне". У презентації охарактеризовані філософсько-педагогічні ідеї П.Юркевича, показано їх актуальність.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
ПЕДАГОГІКА СЕРЦЯ ПАМФІЛА ЮРКЕВИЧА Ліліана Кудрик, Доктор філософії в галузі філософії, доцент КЗ ЛОР «ЛОІППО»
Слайд № 1

ПЕДАГОГІКА СЕРЦЯ ПАМФІЛА ЮРКЕВИЧА Ліліана Кудрик, Доктор філософії в галузі філософії, доцент КЗ ЛОР «ЛОІППО»

Памфіл Данилович ЮРКЕВИЧ (1826 – 1874) 193 роки з дня народження
Слайд № 2

Памфіл Данилович ЮРКЕВИЧ (1826 – 1874) 193 роки з дня народження

Памфіл Юркевич - Видатний український мислитель і педагог; Найяскравіший виразник української «філософії серця»
Слайд № 3

Памфіл Юркевич - Видатний український мислитель і педагог; Найяскравіший виразник української «філософії серця»

Представник Київської школи релігійної філософії; стоїть біля витоків вітчизняної оригінальної філософії, європейської філософії персоналізму та ек...
Слайд № 4

Представник Київської школи релігійної філософії; стоїть біля витоків вітчизняної оригінальної філософії, європейської філософії персоналізму та екзистенціалізму.

З БІОГРАФІЇ ЮРКЕВИЧА Народився на Полтавщині у родині православного священика; Дерево родини Юркевичів сягає глибоких етнічних коренів в українсько...
Слайд № 5

З БІОГРАФІЇ ЮРКЕВИЧА Народився на Полтавщині у родині православного священика; Дерево родини Юркевичів сягає глибоких етнічних коренів в українському козацтві; Навчався у Переяславському духовному училищі, Полтавській духовній семінарії, Київській духовній академії; Професор Київської духовної академії; Професор філософії Московського університету; Викладав історію філософії, німецьку мову, логіку, психологію, педагогіку.

Філософські основи педагогічної концепції Юркевича розроблені у працях Київського періоду (35 із 48 років жив в Україні): - «Ідея»; - «Серце і його...
Слайд № 6

Філософські основи педагогічної концепції Юркевича розроблені у працях Київського періоду (35 із 48 років жив в Україні): - «Ідея»; - «Серце і його значення в духовному житті людини, згідно з ученням Слова Божого»; - «З науки про людський дух»; - «Мир з ближніми як умова християнського співжиття»; - «Докази буття Божого», - «Матеріалізм і завдання філософії» та ін. ФІЛОСОФСЬКІ ПРАЦІ

ГОЛОВНІ ПЕДАГОГІЧНІ ПРАЦІ «ЧИТАННЯ ПРО ВИХОВАННЯ» (1865) «КУРС ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ З ДОДАТКАМИ» (1869)
Слайд № 7

ГОЛОВНІ ПЕДАГОГІЧНІ ПРАЦІ «ЧИТАННЯ ПРО ВИХОВАННЯ» (1865) «КУРС ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ З ДОДАТКАМИ» (1869)

Освіта – важлива умова розвитку держави «Держава підтримує своє існування та історичне значення спочатку арміями; потім вона усвідомлює могутню сил...
Слайд № 8

Освіта – важлива умова розвитку держави «Держава підтримує своє існування та історичне значення спочатку арміями; потім вона усвідомлює могутню силу капіталу й опікується розвитком народного добробуту; нарешті вона переконується, що до цих умов її сили та значення має долучитися ще одна умова, до того ж найважливіша і нічим іншим не замінна: умова ця є народна освіта» (П.Юркевич)

Обов’язок виховання дітей священний у християнстві, яке вчить про високу гідність людської особистості і її призначення для вічності. Дитина у хрис...
Слайд № 9

Обов’язок виховання дітей священний у християнстві, яке вчить про високу гідність людської особистості і її призначення для вічності. Дитина у християнській сім’ї є дар «Божого благословення», представник майбутнього кращого людства … Горе тому, хто спокусить дитину; благо тому, хто приймає її в ім’я Христове.

ХРИСТИЯНСЬКИЙ ГУМАНІЗМ ПЕДАГОГІКИ ЮРКЕВИЧА Педагогічна концепція Юркевича базується на Євангельському вченні про людину і має у своїй основі найгум...
Слайд № 10

ХРИСТИЯНСЬКИЙ ГУМАНІЗМ ПЕДАГОГІКИ ЮРКЕВИЧА Педагогічна концепція Юркевича базується на Євангельському вченні про людину і має у своїй основі найгуманніший християнський виховний ідеал. Християнська педагогіка розглядає людину як «предмет вічного обрання Бога», і прагне відтворити в особистості вихованця риси безсмертя: мудрість і любов, правду і святість. Якщо переконання про богоподібну сутність людини слабне, то ніякі вимоги гуманності не вбережуть вихователя від схильності розглядати вихованця як засіб для досягнення якихось інтересів касти, суспільства, культури…

СУТЬ ХРИСТИЯНСЬКОГО ГУМАНІЗМУ Християнство визнає цінність кожної людини, навіть якщо ця людина відкинута суспільством або нездатна служити йому Ід...
Слайд № 11

СУТЬ ХРИСТИЯНСЬКОГО ГУМАНІЗМУ Християнство визнає цінність кожної людини, навіть якщо ця людина відкинута суспільством або нездатна служити йому Ідея християнської гуманності визнає незнищенну силу добра в серці людини і можливість її перемоги над усяким злом Християнське виховання базується на любові до людини і мислиться як служіння людству, виконуюче яке ми «віддаємо Боже Богові», тому навіть не має сенсу вимога, щоб це виховання було гуманним, - само по собі воно є «вищою і найістотнішою формою гуманності»

ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ПЕДАГОГІКИ СЕРЦЯ Відповідність освіти і виховання природі дитини (природовідповідність). На відміну від Руссо, Юркевич говорить не...
Слайд № 12

ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ПЕДАГОГІКИ СЕРЦЯ Відповідність освіти і виховання природі дитини (природовідповідність). На відміну від Руссо, Юркевич говорить не про уникнення зла у процесі виховання, а з’ясовує, як можливе для дитини добро, шукає у дитячому єстві здібності до самовиховання, самовдосконалення, наголошує на збереженні унікальності особистості і створенні умов для її вільного духовного розвитку; Відповідність культурі: необхідність простежити закономірності й наслідки впливу культури на особистість і з’ясувати, чи не є цей вплив насильством над природою людини; освіта повинна увібрати насамперед ті чудові якості, які є окрасою народу, і тільки в усіх інших випадках індивідуальне, етнічне поступається формам уселюдського розвитку; Відповідність ідеалу. Навіть християнський ідеал не повинен бути нав’язаний зовні – входження його до національного і внутрішнього світів людини має становити акт добровільного визнання

ПЕДАГОГІКА – НАУКА, ЯКІЙ ПРИТАМАННА ВЕЛИЧ РЕЛІГІЙНА Найважливіше джерело педагогіки – вивчення людини, яке базується на божественному одкровенні; Н...
Слайд № 13

ПЕДАГОГІКА – НАУКА, ЯКІЙ ПРИТАМАННА ВЕЛИЧ РЕЛІГІЙНА Найважливіше джерело педагогіки – вивчення людини, яке базується на божественному одкровенні; Не заперечуючи важливого значення «трьох китів» педагогіки - психології, фізіології і логіки (К. Ушинський), Юркевич кладе в її основу моральні ідеї; педагогіка – наука про вдосконалення людського духу

ЦІЛІСНА ОСВІТУ ДУХУ Освіта духу повинна бути різнобічною, будуватися з урахуванням усіх його різноманітних проявів: розуму, почуттів і волі; «Дух є...
Слайд № 14

ЦІЛІСНА ОСВІТУ ДУХУ Освіта духу повинна бути різнобічною, будуватися з урахуванням усіх його різноманітних проявів: розуму, почуттів і волі; «Дух є чимось більшим, ніж свідомість, ніж пізнавальна діяльність»; «Тісний зв’язок між розумом і волею, головою і серцем, мудрістю і любов’ю, знанням і характером зовсім не такий, щоб саме лише пізнання доброго і справедливого робило людину доброю і справедливою»

ЦІЛІСНА ОСВІТУ ДУХУ «Розум без чуйного серця і твердого характеру, або ніжне серце і безхарактерність, або твердий характер, але неосвічений розум,...
Слайд № 15

ЦІЛІСНА ОСВІТУ ДУХУ «Розум без чуйного серця і твердого характеру, або ніжне серце і безхарактерність, або твердий характер, але неосвічений розум, - усе це жалюгідні явища, які походять від однобічного і нерівномірного розвитку названих здатностей». Освіта розуму, освіта серця і освіта волі, культура цих особистісних сил разом становлять цілісну освіту духу.

ГОЛОВА І СЕРЦЕ Голова Надбудова людської психіки Пізнання у формі мертвих, але впорядкованих схем Розрахунок Теоретичний елемент духу Абстракція, з...
Слайд № 16

ГОЛОВА І СЕРЦЕ Голова Надбудова людської психіки Пізнання у формі мертвих, але впорядкованих схем Розрахунок Теоретичний елемент духу Абстракція, загальне, спільне для всіх людей Мораль базується на користі, договорі або егоїзмі Утилітарне ставлення до світу Має тенденцію до вичерпання й занепаду Вершина духовного життя Серце Основа людської психіки Сприймання світу таким, яким він є: живим, прекрасним, різноманітним Інтуїція Практичний, моральний елемент духу Конкретне, неповторне, індивідуальне Мораль базується на вродженому почутті людяності, альтруїзмі Етично-естетичне ставлення до світу Постійне джерело нового життя, нових прагнень, які не вміщуються в закінчені форми життя душі і роблять її придатною для вічності Корінь духовного життя

ПЕДАГОГІКА СЕРЦЯ П.Юркевича Серце, що репрезентує здатність почування, вміщує в собі також розум і волю, інтегрує всі душевно-духовні прояви людини...
Слайд № 17

ПЕДАГОГІКА СЕРЦЯ П.Юркевича Серце, що репрезентує здатність почування, вміщує в собі також розум і волю, інтегрує всі душевно-духовні прояви людини, є своєрідною емоційно-інтелектуально-вольовою цілісністю, тому освіта серця, по суті, дорівнює цілісній освіті духу «При подачі відомостей учитель має на меті не тільки навчити учня чого-небудь, а й пробудити у його серці кращі і найчистіші почуття…» Будь-яке знання має бути пропущене крізь призму серця, щоб перетворитися не у поверхневе всезнайство, а у внутрішній скарб, який дитина готова обстоювати

ОСВІТА СЕРЦЯ Школа, яка дає світло, але без тепла, здатність знати без здатності співчувати, нехтує розвитком серця, формує душевних і духовних кал...
Слайд № 18

ОСВІТА СЕРЦЯ Школа, яка дає світло, але без тепла, здатність знати без здатності співчувати, нехтує розвитком серця, формує душевних і духовних калік Пізнання без любові згубне… «Дерево пізнання не є дерево життя…» Освітнє знання має стати не тільки світлом, але й життям

РЕЛІГІЙНІСТЬ НАВЧАННЯ Ідея релігійності навчання внесена у педагогіку ще Сократом: пізнання істини, добра і досконалості за своїм справжнім духом є...
Слайд № 19

РЕЛІГІЙНІСТЬ НАВЧАННЯ Ідея релігійності навчання внесена у педагогіку ще Сократом: пізнання істини, добра і досконалості за своїм справжнім духом є богопізнання і служіння Богові. Не завжди вимагається навчання релігійності, але завжди вимагається релігійність навчання – ставлення до всього істинного і доброго як до священного

РЕЛІГІЙНІСТЬ ВИХОВАННЯ Мета виховання – «піднесення щоденної людини до істинної людини» (Сковорода, Л.Українка, І.Огієнко та ін.) Наш урізаний ідеа...
Слайд № 20

РЕЛІГІЙНІСТЬ ВИХОВАННЯ Мета виховання – «піднесення щоденної людини до істинної людини» (Сковорода, Л.Українка, І.Огієнко та ін.) Наш урізаний ідеал людини зводиться завжди на ідеал середньої людини, яка залишається у полоні матеріальних потреб і сама перетворюється ніби в матеріальну річ, у механічну істоту, в додаток до машини «Розумна моральна особистість не потреби перетворює в цілі, а цілі робить своїми потребами»

СПІВВІДНОШЕННЯ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЦІ СЕРЦЯ Виховання за своїм значенням стоїть вище від навчання Виховання – заняття практичне, яке не ...
Слайд № 21

СПІВВІДНОШЕННЯ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЦІ СЕРЦЯ Виховання за своїм значенням стоїть вище від навчання Виховання – заняття практичне, яке не тільки навчає вихованця, яким він повинен бути, а й робить його таким Навчання має стати інструментом виховання особистості, щоб уникнути розриву між інтелектуальною, емоційною і вольовою сферами особистості

ОСВІТА ДУХУ ЯК ВИЩА ВИМОГА ПЕДАГОГІКИ СЕРЦЯ Освіта духу – це щось вище, ніж навчання або виховання Найістотнішою умовою здоров’я і досконалості люд...
Слайд № 22

ОСВІТА ДУХУ ЯК ВИЩА ВИМОГА ПЕДАГОГІКИ СЕРЦЯ Освіта духу – це щось вище, ніж навчання або виховання Найістотнішою умовою здоров’я і досконалості людського духу є почуття прекрасного, істинного і доброго, певна очевидність естетична, логічна і моральна, що ніби випромінюється зсередини духу («духовна просвіта») Освічений дух розрізняє істину від омани, добро від зла, прекрасне від потворного Розвиток естетичного смаку, совісті і мислення і є освітою духу

ОСВІТА – РОЗКРИТТЯ ВСІХ ДОБРИХ СИЛ, ЩО СТАНОВЛЯТЬ ЛЮДСЬКУ ОСОБИСТІСТЬ Оскільки людина має реалізувати в житті своє природне покликання до добра, «б...
Слайд № 23

ОСВІТА – РОЗКРИТТЯ ВСІХ ДОБРИХ СИЛ, ЩО СТАНОВЛЯТЬ ЛЮДСЬКУ ОСОБИСТІСТЬ Оскільки людина має реалізувати в житті своє природне покликання до добра, «бути готовою на всяке добре діло», то розум, серце і воля підпорядковуються єдиній ідеї добра: Освічена людина повинна знати добро, любити добро і мати сили творити добро

МОРАЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ УЧИТЕЛЯ Звання учителя (поряд зі званням лікаря і священика) – найпочесніше у людському суспільстві Дві суттєві якості вирізня...
Слайд № 24

МОРАЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ УЧИТЕЛЯ Звання учителя (поряд зі званням лікаря і священика) – найпочесніше у людському суспільстві Дві суттєві якості вирізняють моральну особистість учителя – авторитет і любов, без них усі виховні заходи пов’язані з тиском та насильством, а тому втрачають своє виховне значення Справжній учитель володіє трьома видами любові: любов до Бога, любов до істини і безумовна любов до людини Обов’язок вихователя – поважати Людину в людині, подавати гідний приклад, заохочувати роботу над собою, самовиховання учнів

МОВНА ОСОБИСТІСТЬ УЧИТЕЛЯ Освітнє знання, щоб відповідати вимогам істини, добра і краси, повинно відзначатися естетичністю, мати належне словесне о...
Слайд № 25

МОВНА ОСОБИСТІСТЬ УЧИТЕЛЯ Освітнє знання, щоб відповідати вимогам істини, добра і краси, повинно відзначатися естетичністю, мати належне словесне оформлення Мовна освіта є невід’ємною складовою цілісної освіти духу Коли освічений учитель розмовляє з дитиною, він тим самим уже навчає її мови, розвиває здатність говорити правильно і чітко, вільно і легко, виразно і чисто; він ставить подачу відомостей у залежність від вивчення мови – і тим самим надає будь-яким знанням освітнього характеру. Такі знання творять у юному дусі одну, цілісну , струнку і неподільну освіту, яка безпосередньо і перш за все виражається у досконалості мови».

ІДЕАЛ ОСВІТИ Завдання освіти – окультурення духовних сил, облагородження душевних настроїв, мистецтво жити за законами істини, добра і краси Пізнан...
Слайд № 26

ІДЕАЛ ОСВІТИ Завдання освіти – окультурення духовних сил, облагородження душевних настроїв, мистецтво жити за законами істини, добра і краси Пізнання розгортається як ціннісне, любовне ставлення до світу, що пов’язує людину з божественним актом любові Освіта є багатогранним процесом розвитку духовності, входження особистості «у щось Цільне і Справжнє, Вільне і Благородне»

ІДЕАЛ ШКОЛИ Школа сама по собі є штучним закладом і отримує своє моральне життя лише від тісного зв’язку з сім’єю, суспільством, державою і церквою...
Слайд № 27

ІДЕАЛ ШКОЛИ Школа сама по собі є штучним закладом і отримує своє моральне життя лише від тісного зв’язку з сім’єю, суспільством, державою і церквою; перетворюється у «союз живий та одухотворений», у якому учні навчають і навчаються, сприймають істину і служать істині «Школа повинна бути місцем, яке є священним для дітей, яке оточує їх моральною атмосферою свободи, радості і благоговіння» «Школа радості для дітей, школа спокою для батьків, школа творчості для педагогів» (Любов Домбай, вчителька зі Стрия Львівської обл.)

П.Юркевич осмислив педагогіку як науку про виховання серця; усвідомив значення самовиховання в житті людини; сформулював закони розвитку вільної ос...
Слайд № 28

П.Юркевич осмислив педагогіку як науку про виховання серця; усвідомив значення самовиховання в житті людини; сформулював закони розвитку вільної особистості – з позицій християнських гуманістичних цінностей. Його ідеї співзвучні з духовними пошуками сьогодення і торують шлях для школи майбутнього – школи духовного саморозвитку особистості. АКТУАЛЬНІСТЬ ІДЕЙ ЮРКЕВИЧА ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ І ШКОЛИ МАЙБУТНЬОГО

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.