Педагогічна рада "Професійна мобільність вчителя"

Опис документу:
Педагогічна рада на тему "Професійна мобільність вчителя, або чому потрібно вчитися все життя?" . Девіз педагогічної ради "Виживає не найсильніший і не найрозумніший, а той, хто краще пристосовується до змін".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Професійна мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя?

Мета:

  • активізувати творчий потенціал педагогічних працівників школи;

  • удосконалити знання, уміння і навички організації різних видів педагогічної діяльності;

  • стимулювати бажання педагогів підвищувати свій фаховий рівень;

Завдання:

  • розширити знання про можливості активних методів навчання;

  • ознайомити педагогів із дієвими нетрадиційними методами активізації навчання;

  • розглянути основні ідеї педагогів-класиків щодо особистісних якостей вчителя;

  • допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти;

  • сформувати та удосконалити уміння критичного і творчого мислення у процесі вирішення професійних завдань;

  • сформувати вміння працювати в команді.

Обладнання: методичні пазли, мультимедійні слайди, роздатковий матеріал для учасників засідання педагогічної ради, мультимедійне обладнання, маркери, фломастери, скотч, аркуш А1, музичний супровід.

Хід засідання педагогічної ради

1.1. Привітання
- Добрий день, шановні учасники засідання педагогічної ради на тему «
Професійна мобільність педагога або чому треба вчитися і змінюватися все життя?»

Я дуже рада вас бачити і сподіваюсь на вашу допомогу, підтримку і плідну співпрацю.
Така дісталась вже нам робота.
Є в ній і радість,та є й турбота,
Є вічний пошук, безсонні ночі,
Та гріють душу дитячі очі.

- Бажаю всім творчого натхнення, позитивних емоцій та активної участі у роботі.

1.2. Вправа «Кольорові іграшки»
Мета:
підготувати учасників до успішної діяльності; створити комфортну атмосферу, гарний настрій.
Обладнання: картки – ялинкові іграшки різного кольору: червоний, жовтий, синій.
- А зараз оберіть, будь ласка, ялинкову іграшку певного кольору.
- Психологи доводять, що
червоний колір означає активність, гарний настрій; фіолетовий – сум та тривога; жовтий – спокій та задоволення; зелений – задумливість, мрійливість.

Саме з таким настроєм ви прийшли сьогодні на педагогічну раду. Давайте прикрасимо нашу ялинку, щоб створити святковий настрій. А перед цим запишіть на іграшці, що ви очікуєте від сьогоднішнього заходу. Коли Ви будете прикріплювати – по бажанню озвучте свої очікування всім присутнім.

1.3.Вправа «Очікування»
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.
Обладнання: картки-смайлики.
- Звичайно, наша плідна робота залежить від вашого настрою. Посміхніться один одному.

З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,

Хто чує мене – кивніть головою,

Хто бачить мене-прошу оком моргнути,

Хто любить дітей прошу поплескати і мугикнути,

Хто найвеселіший- всім усміхніться.

Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться

- Хай вам сонечко сміється, і наука хай дається.

Символом нашого засідання буде символічне сонечко. Сонечко – це вчитель, який для досягнення мети здатен на все. (Вчителі сідають на місця)

     Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання: повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

     Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже,

Мета нашого засідання: прагнення самовдосконалення, рефлексія, постійне підвищення свого професійного рівня через оволодіння новими і знаннями, навичками.

На засіданні категорично забороняється: відволікатися від змісту, сумувати та думати про домашні турботи.

Дозволяється: щиро висловлювати свою думку, доброзичливо посміхатися колегам, бути активними в обговоренні проблемних питань, вносити раціональні пропозиції та творчі ідеї.

-  Шановні колеги! Ліля Гриневич говорить: «Я бачу великий потенціал в українського вчителя. Треба підтримувати вчителя, більше довіряти йому (його педагогічному досвіду), дати вчителю більший простір для творчості

Від вчителів чекаємо відкритості до реформи, бажання її зрозуміти, бажання змінюватися і допомагати нам проводити реформу в життя.

Нам потрібна якісна перепідготовка вчителів А ще потрібна горизонтальна взаємодія між собою в педагогічних спільнотах. Дуже важливо, щоб вчителі між собою обговорювали те, що відбувається».

Сьогодні ми поговоримо з Вами про те, як підвищувати інтерес і бажання займатися улюбленою справою в сучасних умовах, як підвищити професійну мобільність, необхідну для самореалізації і зростання в професії ?!

Успіх кожної дії великою мірою залежить від того, наскільки людина володіє способом її виконання. Щоб оволодіти ним, навіть тоді, коли вже відомо, як її треба виконати, необхідна практика і перш за все вправність в ній, тобто цілеспрямоване, певним чином організоване, багаторазове виконання дії. В результаті майстерності виробляється навичка.

Вправа «Мозковий штурм»
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до виконання наступних вправ.

У 80-ті роки XX ст. предметом стурбованості старших поколінь став стиль диско і брейк-данс. Тривогу викликала масовість молодіжних рухів і напрямів (крім хіпі, з'являються панки, "металісти", рокери, важка рок-музика і масове захоплення західним стилем життя). Зараз ці підлітки виросли, стали дорослими і є основними носіями нових демократичних цінностей, діячами ринкової економіки. Вони мають власних дітей. Тож, сьогодні постає питання: "Сучасні діти – які вони?".
Робота в групах

Створення сучасного учня

- Як ви можете описати сучасного учня?

Сучасний учень…

Сучасні діти — це акселерати, художні натури з високим рівнем уваги, мрійливості. Це люди прагматичні, з високим інтелектом. А високий інтелект — це гарантія того, що такою людиною важко маніпулювати. Однією з найважливіших характеристик їх інтелекту є його пластичність, гнучкість, здатність легко сприймати нову інформацію.
  Сучасні діти занурені у віртуальний світ, в якому багато небажаної для них інформації. Для того, щоб не "відбирати" у них можливість бути там, але при цьому продуктивно працювати і навчатися, вчитель  повинен сам навчитися використовувати можливості віртуального світу в навчальних цілях і запропонувати альтернативу учням, тобто ввести їх в світ природних і людських зв'язків і відносин , передати їм кращі зразки, способів і норми поведінки в усіх сферах життєдіяльності.
- А який сучасний вчитель? Назвіть основні риси , які ви вважаєте необхідні для сучасного учителя?
- Змінилися риси сучасного учителя. Постійно змінюються методи та засоби навчання.
- Щоб не відставати, йти в ногу з часом, нам потрібно завжди удосконалюватися.

За новими Державними стандартами освіти ключовою фігурою Нової школи є вчитель, оскільки якість освіти не може бути вище якості вчителів, які у ній працюють.

У ході вивчення даної теми, я сформулювала власні критерії визначення особистості Сучасного вчителя, які включають в себе як особистісні якості, так і професійні характеристики. І в цьому мені допомогли діти. Я опитала учнів: яким ви хочете бачити сучасного вчителя?

Вчитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.

  • Крім того, вчитель повинен йти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.

  • Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал- ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.

  • Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями.

Тільки вчитель, котрий йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.

Вправа . «Успішна професія –успішний вчитель»

Мета вправи: виявити ієрархію критеріїв для успішної роботи колективу в цілому.

Завдання: з певної кількості критеріїв вибрати найбільш важливий для Вас.

Інструкція: із 9 критеріїв виберіть в групі 3 основних критерії, які ви вважаєте найбільш важливими. Із цих 3 оберіть кожен свій – 1 критерій.

1.взаємовиручка

2.висока мотивація до успіху

3.бажання вчитися новому

4.креативність

5.мобільність

6.професіоналізм

7.організованість

8.самореалізація кожного

9.почуття моральної відповідальності

Обговорення:

-         Які критерії Ви вважаєте найважливішими для себе? 

-         Чому саме ці? 

Дискусійна карусель « Учитель: хто він?»

«…Хочеш усвідомити для чого ти служиш? Тоді порівняй свою службу з погляду суспільних цінностей, із професійною службою інших. І ти відчуєш, яке важливе і неповторне твоє життя для суспільства…»

Ш.О.Амонашвілі

Я зараз зачитаю вам певні твердження,якщо ви погоджуєтеся ви стаєте в групу «ЗА», якщо не погоджуєтеся - «ПРОТИ», один представник коротенько пояснює чому обрав цей аргумент.

Отже, учитель: хто він?

  • Учитель – завжди лікар…

  • Учитель – художник…

  • Учитель – актор…

  • Учитель – скульптор…

  • Учитель – великий психолог…

  • Учитель – талановитий режисер…

  • Учитель – щодня суддя…

  • Учитель – ілюзіоніст…

  • Учитель – творець…

  • Учитель – поет і письменник…

  • Учитель - інженер…

  • Учитель - менеджер…

  • Учитель – іноді буває клоуном…

  • Учитель – мудрий філософ…

  • Учитель – бухгалтер і економіст…

  • Учитель – священник…

  • Учитель, на жаль, буває дресирувальником…

  • Учитель – кат…

  • Учитель - будівельник…

  • Учитель – військовослужбовець…

  • Учитель – садівник…

Обговоривши дані судження, хочу зачитати уривок із праці Ш.О.Амонашвілі

«…Раніше я порівнював свою професію з професією лікаря .Чи має право лікар помилитися, коли оглядає свого пацієнта і ставить діагноз? Ну звичайно, не має такого права, це зрозуміло!

Потім я порівнював професію педагога з професією актора . Певна річ, педагог повинен володіти перевтілюванням , умінням входити в роль.

Спробував я порівняти свою професію з професіями архітектора, будівельника, геолога, астронома. Уявляв, що я так само проектую та будую дитячу душу, як проектують та зводять будинки архітектори і будівельники. Але незабаром я відмовився від таких думок, оскільки люди цих професій мають справу з неживою дійсністю, яка без опору підкорюється їхній багатій уяві і практичній творчості. Мені ж доводиться спілкуватися з маленькою людиною, яка сама виношує у собі власні плани, мрії і прагне їх здійснити, самоутвердитися. Ні, вчитель не архітектор, інженер і будівельник дитячої душі, бо ця душа не являє собою набору будівельних матеріалів. Вона насправді є живою душею, пристрастю, життєдайною і творчою силою. Її потрібно не будувати, а збагачувати, розвивати, наповнювати ідеалами,переконаннями, прищеплювати їй любов до людей, природи, життя.

Отак кожне порівняння моєї професії з професіями залишало мені якесь правило і пам'ятку. Потім я згрупував їх і отримав пам'ятку такого змісту: (слайд №6)

  • Будь обережний!

  • Не помилися!

  • Не зашкодь!

  • Будь надією для учня!

  • Даруй себе дітям!

  • Знай, чого прагнеш!

  • Постійно шукай у дитині багатство її душі!

  • Будь терплячим в очікуванні дива і будь готовий до зустрічі з ним у дитині!

«Не можна людину навчити на все життя, її можна навчити вчитися все життя». (Дені Дідро)

-         Що ж таке професійна мобільність педагога? (відповіді записуються на фліп-чарті) Метод «Асоціації»

Глибше  уявити суть поняття «мобільність» нам допоможе така вправа. По черзі запишіть, із чим ви асоціюєте дане слово:

Наприклад,

М - модернізація

О - оптимізм

Б - бадьорість

І - ініціатива

Л – любов до професії

Ь

Н – навченість

І - інновація

С - саморозвиток

Т - технологія

Ь

Поняття «професійна мобільність» досить ємне і неоднозначне. У психологічному словнику воно визначається як «здатність і готовність особистості досить швидко і успішно оволодівати новою технікою і технологією, купувати відсутні знання і вміння, щоб забезпечити ефективність нової професійної діяльності».
Також хочу відзначити, що мобільний учитель - це вчитель-лідер. А в чому це виражається? У впевненості в собі при публічних виступах, способах взаємин з оточуючими людьми, учнями, в манерах взаємодії з людьми. Це людина, яка готова відповісти на питання: "Чи готовий я переосмислити методи навчання? Чи готовий я вивчати нові ідеї і нові концепції? Чи готовий я по-новому поглянути на предмети, які викладаю своїм учням?".

Вправа: Інформаційне повідомлення

Мобільність - це інтегративна якість особистості, що характеризує її здатність швидко змінювати свій статус або становище в соціальній, культурній або професійному середовищі. Вона включає в себе різні види. Але найбільш актуальними для становлення професіоналізму вчителя є: культурна, соціальна, професійна.

Культурна мобільність педагога - це, перш за все, здатність самостійно і вільно мислити і оцінювати події, творчо сприймати навчальні програми і пропоновану інформацію, здатність до критичного мислення, вміння знаходити нестандартні рішення в нових ситуаціях, вміння передбачати характер і хід змін , як у предметній сфері, так і в суспільному розвитку.

Соціальна мобільність - здатність адаптуватися в соціальному середовищі, змінювати його, оперативно встановлювати особистісні, культурні й ділові контакти в мікро- та макросоціумі, проявляти свою соціальну компетентність.

Професійна мобільність - можливість і здатність успішно переключатися на іншу діяльність або змінювати вид праці. Як частина соціальної мобільності може бути представлена вертикальними і горизонтальними сходами у становленні кар'єри.

Професійна  мобільність. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій вимагає від вчителя умінь мобільного реагування у своїй професійній діяльності на постійно мінливі потреби суспільства. Нові технології, безперервні інноваційні процеси, перехід до компетентнісного підходу в освіті, необхідність формування мобільного громадянина: все це вимагає від учителів готовності працювати в умовах постійних змін.

Нинішньому динамічному суспільству потрібен фахівець, відкритий до всього нового, який здатний швидко адаптуватися в складних умовах професійної і соціальної дійсності, самостійно і відповідально приймати рішення, орієнтовані на успіх і постійне самовдосконалення - один з невід'ємних показників професійної і соціальної зрілості педагога.  Сьогоднішня реальність показує, що без наявності добре розвиненої професійної мобільності педагог не має перспективи професійного зростання.

Проаналізувавши анкети-тести, які ви мені подали напередодні, можна зробити висновок та визначити рівень творчого потенціалу вчителів нашої школи

1. Чи вважаєте, що певні ваші ідеї значно поліпшують навчально-виховний процес?

А так - 7

Б за сприятливих умов - 5

В ні - 1

Г деякою мірою - 2

2. Якщо вас захоплює якась ідея, то ви думаєте про неї:

А незалежно від умов її втілення - 3

Б домагаєтеся її втілення - 12

3. Коли ви відстоюєте якусь ідею, то:

А можете відмовитися від неї- 2

Б аргументи опонентів для вас переконливі -1

В залишаєтеся при своїй думці, які б аргументи не вислухали- 7

Г зміните свою думку й прислухаєтесь до думки опонентів – 4

1учитель не зміг дати відповіді

4. Хто, на вашу думку, в колективі справді володіє творчими здібностями в педагогічній діяльності?

Соромотіна О.О., Захарків-Комаренко С.М., Гречаник В.В., Кравченко О.Г., Мосьпан Л.В., Оголюк І.Є., Фесенко Т.О.

Деякі вчителі написали ВСІ, один учитель зазначив – УСІ, адже педагогічна діяльність несе в собі творчий підхід

5. Як ви оцінюєте себе з позицій педагогічної творчості? (Рівні: високий, середній, низький.)

Високий - 6

Середній - 8

Низький – 0

1 учень визначив достатній рівень (вчителі креативні)

6. Які необхідні умови, на вашу думку, можна створити у нашій школі для творчої діяльності вчителя?

Всі умови є 5

Матеріальне забезпечення -1

Відмінити конспекти – 1

Кольоровий принтер – 1

Не заважати – 1

Обладнання в кожен кабінет – 1

Матеріальне стимулювання, конкруренція

7. Скільки, на вашу думку, творчих учнів у класах, де ви працюєте?

20-30% -5

40-60% - 1

більшість – 2

багато - 1

Всі – 6

1 учитель вважає, що творчість учня залежить від натхнення вчителя

1 учитель вважає, що всі діти творчі, лише в деяких ці здібності приховані, необхідні умови для їх розкриття

8. Чи вірите ви у свої творчі здібності? Якщо так, то як ви плануєте їх реалізувати найближчим часом?

14 вчителів вірить у свої здібності та планують реалізувати їх найближчим часом. Будемо чекати

  1. Вправа “Оплески” (5 хв)

Всі учасники стають по колу. Тренер дає команду: Нехай вийдуть на середину ті, хто... ( по черзі зачитує твердження 1-10, зміст твержень повинен відповідати позитивним якостям та ознакам педагога). При виході окремих учасників всі присутні їм аплодують.

  1. ...хто працює в школі більше 10 років.

  2. ..хто в цьому році підвищував свою кваліфікацію.

  3. ..хто передплачує фахові видання.

  4. ..хто любить читати художню літературу

  5. ...хто легко встановлює контакт з учнями.

  6. ..хто у колективі має друзів.

  7. ..у кого не буває конфліктів з адміністрацією.

  8. ..хто має педагогічне звання.

  9. ..хто володіє навиками роботи на ПК..

  10. .. хто любить свою роботу.

Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.

Самоосвіта вчителів (аналіз)

Евристична гра «Метафора»

Робота для мене – це…

Три влучних образи пов’язаних із:

  • харчуванням;

  • геометричною фігурою;

  • однією із сторін людських взаємин.

Вислови на слайді про постійне навчання вчителів

Вправа «Доповни розпочате»

(Кожен учасник отримує початок оповідання і продовжує його на власний розсуд. Потім читають вголос. Висновок – кожна людина унікальна і творча).

«Жила собі Канцелярська Кнопка. Вона потрапила в руки злому хлопчиську, який використовував її для своїх жартів: підкладав товаришам на стільці й, коли вони, присівши, схоплювалися, як ужалені, голосно реготав. Кнопці її роль дуже не подобалася. І якось...»

Завдання: Розв’язання педагогічних ситуацій:

Педагогічна ситуація №1

Ви почали вести урок, всі учні заспокоїлись, настала тиша, і раптом в класі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того учня. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: „Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття”. Як ви відреагуєте на це? Виберіть і поясніть правильний варіант із запропонованих нижче.

  1. Ось тобі й на”.

  2. А що тобі смішне?”

  3. Ну й ради Бога”.

  4. Ти що, дурний”.

  5. Люблю веселих людей”.

  6. Я радий(а), що створюю у тебе веселий настрій”.

  7. 7.Запропонуйте свій варіант.

Педагогічна ситуація №2

На початку заняття або вже після того, як ви провели декілька занять, учень робить заяву: „Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити”.

Ваша реакція:

  1. Твоя справа – вчитися, а не вчити вчителя”.

  2. Таких, як ти, я, звичайно, нічому не зможу навчити”.

  3. Може тобі краще перейти у інший клас або вчитися у іншого вчителя?”

  4. Ти просто не хочеш учитися”.

  5. Мені цікаво знати, чому ти так думаєш ? ”

Педагогічна ситуація №3 «Хто зайвий?»

Один із учнів постійно порушує дисципліну. Нарешті ви, втративши терпіння, наказуєте йому залишити клас.

-А ви не маєте права вигнати мене з класу. Я не вийду, - говорить учень.

  1. Ви наполягаєте на своєму.

  2. Погрожуєте, що інакше клас залишите ви.

  3. Нагадуєте учневі, що в нього є не лише права, а й обов’язки.

  4. Запропонуйте свій варіант.

У професійній діяльності будь-якої людини бувають складні ситуації, труднощі, непорозуміння. І тут важливою є допомога та підтримка досвідчених колег. Учасникам роздають картки у вигляді «руки допомоги» на яких пропонують записати прізвища та імена тих колег, до яких вони найчастіше звертаються за професійною допомогою. Результати вправи озвучуються. Картки з іменами , які повторюються кілька разів (більше 3-5) закріплюються навколо «дерева пізнання»( як символ праці на ниві знань). Тренер акцентує увагу на тому, що у складних ситуаціях кожному члену колективу не слід замикатися у собі, залишатися сам на сам з проблемою, що у колективі є люди, котрі завжди радо прийдуть на допомогу, нададуть консультацію, мудру пораду, підтримають.

Підведення  підсумків  заняття. « Виправдання сподівань»

В одній старовинній легенді говориться:

«Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.

Учитись важко, а учить ще важче.
Але не мусиш зупинятись ти.
Як дітям віддаси усе найкраще
То й сам сягнеш нової висоти.

Якщо ваші сподівання справдилися -при виході з кабінету прикріпіть свої сонечка над ялинкою, якщо ні – напишіть на них чого вам було недостатньо і передайте мені, щоб я проаналізувала та виправила свої помилки. Адже я теж вчитель, а вчитель – вічний учень

Я дякую усім учасникам заняття за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносили лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже усе, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.


Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00