Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Підвищення кваліфікації та атестація педагогічних працівників ЗДО і ЗЗСО за новим профстандартом
»
Взяти участь Всі події

"Особливості роботи класного керівника з учнями, схильними до девіантної поведінки"

Психологія

19.03.2020

688

22

0

Опис документу:
Презентація дасть відповіді на такі запитання:"Хто такі соціально дезадаптовані діти?", "Що таке девіантна поведінка і які її форми прояву? ", "Чому і звідки виникають проблеми у поведінці дитини?" і " Яку роль відіграє несприятливий психологічний мікроклімат в учнівському колективі у формуванні девіантної поведінки учня?"
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
« Особливості роботи класного керівника з учнями, схильними до девіантної поведінки»
Слайд № 1

« Особливості роботи класного керівника з учнями, схильними до девіантної поведінки»

«Не буває поганих дітей, бувають діти, яким погано»
Слайд № 2

«Не буває поганих дітей, бувають діти, яким погано»

Соціально дезадаптовані діти – це недисципліновані або “важкі підлітки”, педагогічно чи соціально запущені, важковиховувані або з відхиленнями в по...
Слайд № 3

Соціально дезадаптовані діти – це недисципліновані або “важкі підлітки”, педагогічно чи соціально запущені, важковиховувані або з відхиленнями в поведінці чи схильні до правопорушень

Девіантна поведінка – це система вчинків особи або групи, які суперечать принятим у суспільстві правовим і моральним нормам.
Слайд № 4

Девіантна поведінка – це система вчинків особи або групи, які суперечать принятим у суспільстві правовим і моральним нормам.

Основними формами девіантної поведінки вважають: адиктивну поведінку (вживання наркотичних речовин, алкоголю, інші залежності) делінквентність (про...
Слайд № 5

Основними формами девіантної поведінки вважають: адиктивну поведінку (вживання наркотичних речовин, алкоголю, інші залежності) делінквентність (протиправна поведінка), надмірну агресивність суїцидальну поведінку, яку слід розглядати як акт відчаю через втрату можливості керувати своїм життям, прагнення привернути увагу до своїх страждань

В залежності від способів взаємодії з реальністю та порушенням тих чи інших норм суспільства, прояви девіантної поведінки поділяються на такі види:...
Слайд № 6

В залежності від способів взаємодії з реальністю та порушенням тих чи інших норм суспільства, прояви девіантної поведінки поділяються на такі види: Делінквентний вид – сукупність протиправних вчинків та злочинів, які не відповідають формально зафіксованим соціальним та юридичним нормам Адиктивний вид – поведінка, що зумовлюється залежністю від різних хибних пристрастей Патохарактерологічний вид – поведінка, що зумовлюється патологічними змінами характеру, що сформувалися в процесі виховання Психопатологічний вид - ґрунтується на психопатологічних симптомах та синдромах – це прояви тих чи інших психічних порушень та захворювань Суперціннісний – це виявлення обдарованості, таланту, геніальності в якійсь сфері діяльності, які виходять за рамки звичайного, нормального сприйняття

Ознаки девіантної поведінки (поведінкові прояви та психологічні особливості особистості): порушення взаємин з однолітками; конфліктні стосунки з пе...
Слайд № 7

Ознаки девіантної поведінки (поведінкові прояви та психологічні особливості особистості): порушення взаємин з однолітками; конфліктні стосунки з педагогами; порушення норм і правил, встановлених в навчальному закладі; неуспішність в навчанні; надмірно виражені акцентуації характеру; високий рівень особистісної тривожності; відсутність професійного інтересу; недостатність навичок саморегуляції; незайнятість корисними видами діяльності, відсутність позитивних хобі; несприятлива сімейна ситуація (конфлікти в сім’ї, низький матеріальний рівень або, навпаки, занадто «легке» ставлення до грошей, сімейний спосіб життя); несформованість зовнішньої культури поведінки (неохайність, грубість, ворожість, схильність до брехливості); нездатність критично оцінювати свої вчинки та вчинки оточуючих (друзів, однокласників) у співвідношенні з нормами моралі та права.

Чому і звідки виникають проблеми у поведінці дитини? Порушення сфери емоцій; спадковість; психічні відхилення; негативний досвід соціалізації (небл...
Слайд № 8

Чому і звідки виникають проблеми у поведінці дитини? Порушення сфери емоцій; спадковість; психічні відхилення; негативний досвід соціалізації (неблагополучна чи неповна сім`я, втрата рідних, вплив “вулиці” тощо).

Фактори та передумови формування девіантної поведінки Об’єктивні (особливості соціальної ситуації учня): Несприятливий психологічний клімат в сім’ї...
Слайд № 9

Фактори та передумови формування девіантної поведінки Об’єктивні (особливості соціальної ситуації учня): Несприятливий психологічний клімат в сім’ї (особистість дитини формується через наслідування способів поведінки батьків; через закріплення негативних поведінкових реакцій, які спостерігаються дитиною; через неусвідомлене підкріплення оточуючими людьми психопатичних реакцій підлітка (спалахи агресії, що спричиняються втратою контролю над власною поведінкою, коли людиною оволодівають негативні емоції)

Дисгармонійними сім’ями вважаються сім'ї, в яких: відсутній один з батьків; відсутня взаємність в емоційних контактах; між її членами відбуваються ...
Слайд № 10

Дисгармонійними сім’ями вважаються сім'ї, в яких: відсутній один з батьків; відсутня взаємність в емоційних контактах; між її членами відбуваються зіткнення, що супроводжуються негативними емоційними реакціями та станами; наявні конфліктні ситуації, де подружжя займає непримиренні позиції по відношенню один до одного, але продовжують жити разом; один з батьків зберігає контакти з сім’єю, але живе окремо від неї; наявні розбіжності та довготривалі протистояння між подружжям. Такі сім’ї самі по собі не формують девіантних підлітків, але створюють неблагополучний фон, який може сприяти виникненню різних девіацій.

Несприятливий психологічний мікроклімат в учнівському колективі: порушення взаємин учня з класом чи ізоляція його в колективі невстигання в навчаль...
Слайд № 11

Несприятливий психологічний мікроклімат в учнівському колективі: порушення взаємин учня з класом чи ізоляція його в колективі невстигання в навчальній діяльності вороже ставлення педагога до учня

Суб’єктивні (індивідуальні психологічні особливості особистості учня): порушення адаптаційного потенціалу: несформованість комунікативних навичок; ...
Слайд № 12

Суб’єктивні (індивідуальні психологічні особливості особистості учня): порушення адаптаційного потенціалу: несформованість комунікативних навичок; неприйняття моральних норм і правил, прийнятих в суспільстві, невміння регулювати власну поведінку; несформованість самооцінки (занижена чи завищена самооцінка), підвищена тривожність; нервово-психічна нестійкість – виникнення в учнів межових нервово-психічних розладів в безпосередньо пов’язаних зі школою ситуаціях, які спричиняються переживаннями підлітків у зв’язку з неспроможністю упоратися з навчальним навантаженням, ворожим ставленням педагога, зміною шкільного колективу, неприйняттям в учнівському колективі; акцентуації характеру – особливий розвиток деякої властивості або ознаки на фоні інших, її підкреслення.

Основний результат усіх вищезгаданих тверджень полягає у виокремленні деяких важливих принципів модифікації поведінки, а саме: для того, щоб досягт...
Слайд № 13

Основний результат усіх вищезгаданих тверджень полягає у виокремленні деяких важливих принципів модифікації поведінки, а саме: для того, щоб досягти позитивних проявів поведінки учнів, схильних до девіацій, необхідно здійснювати чіткі, продумані, структуровані педагогічні дії; закріпленню позитивних способів поведінки сприяє схвалення, заохочення; відсутність реакції на вчинки може зумовити зниження активної діяльності (як негативної, так і позитивної); для того, щоб схвалення діяльності учня було дійсно ефективним, воно повинно слідувати безпосередньо після вчинку тощо.

Зміст та види психолого-педагогічної роботи Прийоми, що сприяють формуванню у підлітка соціально-схвалюваної поведінки: Переконання та особистий пр...
Слайд № 14

Зміст та види психолого-педагогічної роботи Прийоми, що сприяють формуванню у підлітка соціально-схвалюваної поведінки: Переконання та особистий приклад. Переконання - це і роз'яснення, і доказ необхідності або недопустимості визначеної поведінки, вчинку. Особистий приклад - повновагий аргумент правоти дорослої людини Моральна підтримка та зміцнення віри підлітка в свої сили і можливості Залучення до цікавої діяльності Пробудження гуманних відчуттів.

Прийоми, засновані на розумінні динаміки формування відчуттів і інтересів підлітка: Опосередкування. Дорослий досягає бажаних змін у поведінці дити...
Слайд № 15

Прийоми, засновані на розумінні динаміки формування відчуттів і інтересів підлітка: Опосередкування. Дорослий досягає бажаних змін у поведінці дитини не прямою вказівкою, як слід поступати, а за допомогою якого-небудь проміжного компонента. "Фланговий підхід". Дорослий, виявивши якийсь проступок підлітка, не засуджує його, а душевно зачіпає такі відчуття дитини, які спонукали його до прояву своїх кращих рис. Бесіда не зосереджується на досконалому порушенні дитини, але впливає на його осмислення здійсненого. У цьому принцип "флангового підходу". Активізація відчуттів дитини полягає у пошуку дорослими умов, які здатні зачепити та активізувати глибоко приховані благородні прагнення підлітка.

Прямі і непрямі гальмівні прийоми: Констатація вчинку. Прямий вислів, сконцентрований на засуджені даного вчинку або непрямий вислів (дії), що вказ...
Слайд № 16

Прямі і непрямі гальмівні прийоми: Констатація вчинку. Прямий вислів, сконцентрований на засуджені даного вчинку або непрямий вислів (дії), що вказують підліткові на те, що його вчинок для дорослого не таємниця. Незвичайний дарунок, без слів докору що вручається підліткові, як натяк на невиконану, згідно попередньої домовленості, роботу. Засудження, як відкрите негативне відношення дорослого до порушення яких-небудь норм поведінки. Покарання може бути результативним лише тоді, коли небажана поведінка ще не перетворилася на звичку і є для дитини несподіванкою. Наказ, як прийом, буде мати позитивний ефект лише при правильному виборі дорослим інтонації та сформульований з повагою до учня. Попередження. Обурення недопустимістю вчинку.

ПОРАДИ ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРИ КЛАСНИМ КЕРІВНИКОМ З ПІДЛІТКОМ, ЩО ПЕРЕБУВАЄ У КРИЗОВОМУ СТАНІ Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб пі...
Слайд № 17

ПОРАДИ ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРИ КЛАСНИМ КЕРІВНИКОМ З ПІДЛІТКОМ, ЩО ПЕРЕБУВАЄ У КРИЗОВОМУ СТАНІ Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте, не показуйте свого страху. Ставтесь до нього серйозно, з повагою. Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати, що даний стан (проблеми) тимчасові. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття. Поцікавтесь, що найбільше в даний час турбує підлітка. Утримуйтеся від моралізаторства («як треба робити»). Впевнено спілкуйтесь з підлітком. Саме це допоможе йому повірити у власні сили. Головне правило в роботі з дітьми - не нашкодити. Використовуйте слова - речення, які будуть сприяти встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти. В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний і іншим, і унікальний як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, може мати позитивну оцінку своїй діяльності. Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього. Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГІВ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ Підвищуйте рівень організованості класного колективу (дисцип...
Слайд № 18

РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГІВ КЛАСНОМУ КЕРІВНИКУ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ Підвищуйте рівень організованості класного колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування). Урізноманітнюйте позаурочне життя класу. Підвищуйте рівень розвитку класного колективу(згуртованість, активність, ініціативність учнів, виховний вплив колективу на його членів, рівень розвитку громадської думки). Активно співпрацюйте з класом. Тримати тісний зв’язок із сім’ями учнів. Проводьте роботу з «проблемними» учнями, надавайте їм педагогічну підтримку на основі індивідуального підходу. Створюйте умови захищеності та комфортності перебування кожного у класі, школі. В сучасних учнів різко звузилась база практичної діяльності, і сучасному педагогу необхідно докладати певних зусиль, щоб розширити її. Якщо не буде організований різнобічний практичний досвід, всі словесні виховні впливи виявляться неефективними, некорисними. Недостатність позитивного досвіду призводить до негативного життєвого досвіду.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.