Народна педагогіка. Становлення та історичний розвиток української народної педагогіки

Опис документу:
У статті вивчено особливості української народної педагогіки у питанні виховання досконалої людини і її вплив на дітей, розглянуто використання надбань української народної педагогіки у сьогоднішньому процесі виховання дитини вчителями та батьками.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Становлення та історичний розвиток української народної педагогіки

Народна педагогіка почала формуватись ще у первісному суспільстві. Історичний шлях становлення і розвитку української народної педагогіки розпочинається в епоху общинно-родового ладу. Старші покоління докладали чимало зусиль, щоб молодь засвоїла родові і племенні звичаї, вірування, легенди, перекази, землеробські, мисливські навички.

Одними із найважливіших засобів передачі досвіду старших поколінь були спільна праця і оборона від ворогів. Елементи цієї найдавнішої народної педагогіки простежуються, зокрема, у фольклорі, в давніх писемних пам’ятках часів Київської Русі.

Можна безпомилково твердити, що педагогічні настанови в „Повчанні дітям” київського князя Володимира Мономаха цілком ґрунтуються на народній педагогіці: „Старших шануйте, як батька, а молодших, як братів, брехні остерігайтесь, і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло. Куди б ви не верстали шляхи своєю землею, не давайте отрокам чинити зло і шкоду ні селам, ні посівам, щоб люди не проклинали вас. Куди б не прийшли, і де б не зупинилися, напоїть і нагодуйте нужденного... Хворого навідайте, покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні. Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте.” Ось тут ми вже можемо ясно побачити тодішні уявлення про досконалу людину, і ці уявлення повністю збігаються із сучасними.

Пізніше, в козацькі часи, в Україні з’явилася дидактична література, що базувалася на християнському вченні та народній педагогіці. Найвизначніша її пам’ятка – „Учительноє євангеліє” Кирила Транквіліона-Ставровецького.

На народну педагогіку спирались виховні системи братських та січових шкіл ХVI-XVII століття.

Вперше питання про особливості національних виховних систем підняв видатний педагог К. Д. Ушинський. У праці „Про народність у громадському вихованні” він зазначає: „Загальної системи народного виховання для всіх народів немає... У кожного народу своя особлива система виховання.”

К. Д. Ушинський підкреслював її надзвичайну силу.

Гарячим прихильником і пропагандистом народної педагогіки був

В. О. Сухомлинський, автор багатьох книг, з-поміж яких і „Батьківська педагогіка”.

Дух народної педагогіки завжди був незримо присутній у кожній школі в Україні, хоча суспільство у деякі часи не повністю осмислювало її значення.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Вчити читати. Літературна освіта в школі: химери чи лабіринти?»
Мацевко-Бекерська Лідія Василівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.