Один і той же стимул може по-різному вплинути на мотиви різних учнів залежно від їх ставлення до цього стимулу, готовність відгукнутися на нього і навіть від настрою, самопочуття учня тощо В навчальному процесі дуже важливо домагатися, щоб педагогічні стимули перетворювалися на позитивні мотиви, що забезпечують бажання і активність учнів в пізнанні нового.
Мотиви навчання можуть бути підрозділені на дві великі категорії. Одні з них пов'язані із змістом самої діяльності і процесом її виконання; інші - з ширшими взаєминами дитини з навколишнім середовищем. До перших відносяться пізнавальні інтереси дітей, потреба в інтелектуальній активності і в оволодінні новими навичками і компетенціями; інші - пов'язані з потребами дитини в спілкуванні з людьми, в їх оцінці і схваленні, з так званими софт-скілами.