Методика викладання природознавства. Внесок А. Я. Герда в методику викладання природознавства в початковій школі

Опис документу:
Наукова стаття може бути використана вчителями і студентами педагогічних навчальних закладів для роботи над творчими проектами, розробками, методичними, курсовими роботами з історії становлення і розвитку методики викладання природознавства, біології та екології у школі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Внесок А. Я. Герда в методику викладання природознавства в початковій школі

Шаповал Ольга Василівна

Олександр Якович Герд – талановитий педагог, основоположник методики викладання природознавства як наукової дисципліни, а також методів практичних і лабораторних робіт, методу екскурсії.

А. Я. Герд розробив навчальну програму з курсу природознавства для учнів середніх шкіл. За його програмою навчальний матеріал з природознавства розташовувався в наступному порядку: I, II, III класи – неорганічний світ; IV – ботаніка (або «рослинний світ»); V – зоологія (або «тваринний світ»); VI – людина; VII – історія людини.

Для кожного предмета він відводив по 3 години на тиждень з практичними роботами. Не зважаючи на те, що вік учнів, для яких була складена програма А. Я. Герда, не збігається з віком учнів сучасних шкіл, послідовність матеріалу за окремими курсами близька до прийнятої в даний час. Так, у середній школі в курсі біології вивчення починають з ботаніки (7 клас), потім вивчають зоологію (8 клас), а далі – анатомію і фізіологію (9 клас).

Але суттєві відмінності у вивченні природознавства є в початковій школі. За переконаннями А. Я. Герда, починати вивчення природознавства слід саме з неорганічного світу, тобто з неживої природи: учень повинен спочатку вивчити неживу природу, щоб розуміти повну залежність рослин і тварин від світла, тепла, ґрунту, вологи та повітря.

Але час ставить перед сучасною школою нові завдання. У початкових класах, вивчаючи природознавство, необхідно підготувати учнів до вивчення курсів фізики, хімії, ботаніки, зоології, екології, географії та астрономії в середній школі. Тому в структуру курсу «Природознавство», який вивчається к 1-4 класах, включено наступні матеріали: вивчення неживої природи (вивчення географії, астрономії); вивчення живої природи (окремі елементи ботаніки та зоології, початкові поняття анатомії); вивчення природних явищ, взаємозв’язків у природі; формування на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, що охоплює систему знань, яка відображає закони і закономірності природи та місце в ній людини; охорона природи; вивчення традицій українського народу у стосунках людини з природою; оволодіння доступними способами пізнання предметів і явищ природи і суспільства. Але вивчення матеріалу починається саме з неживої природи – так само, як свого часу радив А. Я. Герд.

Так, можна зробити висновок, що ідеї А. Я. Герда, які були прогресивними для його часу, залишаються актуальними на сьогоднішній день і з успіхом реалізуються в сучасній початковій школі.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.