Майстер-клас з декоративно-прикладного мистецтва в літньому таборі «Робимо «павука» (соломоплетіння)

Опис документу:
Вид діяльності: майстер - клас Мета: Навчити учнів в техніці соломоплетіння виготовляти прикрасу, яку використовували наші предки на свята - «павучок» Виховувати в учнів любов до рідного краю, його традицій Формувати вміння і навички з виконання основних технічних прийомів і способів роботи з соломкою в виготовлені прикраси наших предків, а також уміння планувати і послідовно виконувати роботу Розвивати уяву та фантазію, образне мислення

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Шевченківська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради

Відділ візуального мистецтва

Майстер-клас з декоративно-прикладного мистецтва

в літньому таборі

«Робимо «павука»

(соломоплетіння)

Виконала: вчитель

образотворчого

та декоративно – прикладного

мистецтва

Даніліна В.О.

План-конспект майстер-класу в літньому таборі

з виготовлення «павучка»

Тема: «Робимо «павучка»

Вид діяльності: майстер - клас

Мета: Навчити учнів в техніці соломоплетіння виготовляти прикрасу, яку використовували наші предки на свята - «павучок»

Виховувати в учнів любов до рідного краю, його традицій

Формувати вміння і навички з виконання основних технічних прийомів і способів роботи з соломкою в виготовлені прикраси наших предків, а також уміння планувати і послідовно виконувати роботу

Розвивати уяву та фантазію, образне мислення

Обладнання: а) Для вчителя: готові вироби – «павучки», зразки іграшок, якими гралися наші предки, фотографії «павучків» та дідуха.

б.)Для учнів: волога солома, ножиці, нитки, голка

План майстер-класу

1.Організаційна частина

2.Актуалізація опорних знань

3. Повідомлення мети і теми

4. Повідомлення нового матеріалу

5. Практична робота

6. Підведення підсумків майстер - класу

Хід майстер-класу

1.Організаційна частина

- Підготувати місце де буде проходити майстер-клас, було б добре, якби це було в садку, або серед дерев.

- Підготувати матеріали: замочити солому середньої товщини, ножиці, голки та нитки

2.Актуалізація опорних знань

  • Як ви думаєте, в усі часи наші предки прикрашали свої оселі на свята кольоровими кульками, різними цікавими гірляндами та вишуканими іграшками?

  • А наші предки завжди ставили на Новий Рік та Різдво Христове в будинку ялинки?

3. Повідомлення мети і теми

Отже, ми сьогодні з вами навчимося виконувати прикрасу наших предків, яка називається «павучок». Виконувати її ми будемо із соломи, і коротко познайомимося з історією цієї прикраси.

4. Повідомлення нового матеріалу

Як відомо, звичай прикрашати в день Нового року ялинку виник за царювання Петра І. Але далеко не всі знають, чим прикрашали свої оселі наші пращури до того часу, як лісова красуня ялинка завоювала головну роль на новорічному святі. Сьогоднішня розповідь саме про ці традиції.

Один із цікавих народних звичаїв — прикрашання осель підвісними декоративними конструкціями, які називають «павуками» і які є давнім зразком народного соломоплетіння. В конструкціях використано таку властивість соломи, як легкість. Зібрані з десятків, а то й сотень солом'яних трубочок, «павуки» майже невагомі.

У багатьох слов'янських народів «павуки» стали традиційними новорічними та різдвяними прикрасами осель. Ось як описує той звичай прикрашання осель «павуками» український етнограф Василь Скуратівський:

Перед різдвяними святами для дівчат завжди вистачало клопотів. Опріч маланкових гуртів, до яких вони готувалися, потрібно було наготувати і домашніх прикрас — Дідуха, «павуків» та «їжаків». Переважно це робили на Гната — 2 січня. Таємно зібравшись, щоб не заважали хлопці, дівчата нарізали різних розмірів соломинки, нанизували їх на нитки і формували них різноманітні квадратики і кубики.

Марія Хандусь «Дідухи»

Напередодні Різдва «павуків» підвішували до центрального сволока. Вони трималися на довгих волосинах із конячого хвоста і постійно крутилися, повертаючись в різні сторони і справляли враження живих істот.

Поруч з «павуками» мали сусідити «їжаки». Їх робили з тіста або глини. У виліплену форму густо втикали невеличкі колоски. Проте найпопулярнішими були все ж «павуки». Ромбовидні іграшки насправді нагадують павутину, а сам виріб — павука, що застиг в очікуванні здобичі.

Павук, як виявилося, віддавна вважався бажаним в людській оселі, бо саме павуки «заснували світ». За повір'ям, той, хто вб'є павука — накличе на себе лихо.

До обіду навіть заборонялося викидати цих істот з хати: жінка, котра вчинила таку наругу, неодмінно втратить смакові відчуття.

Багатьом, очевидно, відомо повір'я: якщо поруч з вами спустився павучок, то це має віщувати якусь новину. Павуки за народною уявою, крім усього, уособлювали працьовитість. Усе це разом узяте, очевидно, і виробило уявлення, а відтак і символіку про павуків, котрі «приносять вість». Може тому й виготовляли їх, щоб у такий спосіб сповістити про Різдво Христове.

Щоб оволодіти секретами виготовлення солом'яних «павуків» необхідно зрозуміти і вивчити основні принципи їх конструкції. Існує безліч варіантів форм, конструкцій та способів декоративного оздоблення «павуків». Традиційні «павуки» здебільшого пірамідальні та ромбічні. Ці конструкції складаються з окремих об'ємних елементів ромбічної форми. В геометрії така фігура називається октаедр. У даному описі для зручності умовно називатимемо її ромб.

5. Практична робота

Виготовлення ромба «павучок»

1 етап: Для виготовлення виробу знадобиться волога солома, ножиці, нитка та голка. Солому замочують в воді на протязі години, для того, щоб під час роботи соломинки менш ламалися.

2 етап: Щоб скласти ромб, нарізають 12 однакових завдовжки і завтовшки соломин

3 етап: 4 соломини нанизують, як намисто та зв’язують по колу

4 етап: Дві подальші соломини розміщують з однієї із сторін так, щоб утворився трикутник та закріпляють.

5 етап: те саме роблять з останніми сторонами. Виходить чотирикутник на кожній стороні якого стоять трикутники.

6 етап: Щоб отримати об'ємну фігуру ромбічної форми, треба підняти вгору 2-й та 4-й трикутники і зв'язати докупи їх вершини; 1-й та 3-й трикутники відвести в протилежний бік і теж зв'язати

6. Підведення підсумків майстер - класу

Можна кожну роботу залишити окремо, а можна зв’язати ромби кожного учня і створити колективну роботу.

Питання:

  • Яку прикрасу наших предків ми навчилися виконувати?

  • Для чого використовували «павучка»?

  • Чи сподобалося вам виготовлення «павучка»?

Майстер-клас проведений в шкільному літньому таборі по виготовленню народної прикраси із соломи «павучок»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з НІМЕЦЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
3
міс.
0
7
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!