і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Майстер-клас "Можливості використання QR-кодів в освітньому процесі"

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

І. Можливості використання QR-кодів в освітньому процесі

МЕТА: - популяризувати досвід роботи щодо застосування інтернет-технологій

QR-код та хмари тегів;

  • підвищити рівень компетентності вчителів із питання використання їх в освітньому процесі;

  • допомогти педагогам активізувати власний творчий потенціал.

Завдання:

-         розібратися, що таке QR-код та хмари тегів;

-         познайомитися з різними інтернет-сервісами для створення QR-коду та хмар тегів;

-         навчитися створювати QR-код та хмари тегів;

-         зрозуміти, як можна використати QR-код та хмари тегів в освітньому процесі;

-         формувати вміння командної взаємодії.

Після майстер-класу вчителі зможуть:

-         урізноманітнювати роботу учнів на уроці, використовуючи Інтернет-технології;

-         закріпити в учасників навчально-виховного процесу навики критично мислити, аналізувати та оцінювати інформацію;

-         розвивати в учнів конкурентоспроможність та лідерські якості.

ПЛАН

  1. Теоретична частина

1) Вступ. QR-код.

2) Переваги та недоліки QR-кодів.

3) QR-код в освітньому процесі.

4) Використання «Хмар тегів».

  1. Практична частина

  1. Ознайомлення з інтернет-сервісом та створення власних QR-кодів.

  2. Створення Хмар тегів.

  3. Рефлексія (дискусія за результатами діяльності).

QR-код

QR-код (від англ. quick response – швидкий відгук) – це матричний (двомірний) код, розроблений і представлений у 1994 р. у Японії . Піднесення до степеня дало йому дві головні переваги:велика місткість інформації та легке розпізнавання скануючим непрофесійним обладнанням (за допомогою фотокамери мобільного телефону, планшета або ноутбука з відеокамерою, на яких встановлена програма для зчитування QR).

QR-коди візуально представлені у вигляді чорно-білих квадратів, що нагадує лабіринт. В одному QR-коді можна зашифрувати: 7089 цифр, 4296 символів (у тому числі кирилицю), 1817 ієрогліфів. Код може містити будь-яку текстову комбінацію, що складається з цифр і символів. Усередині QR-коду закодована службова інформація, яка дозволяє визначити, що саме зашифровано: гіперпосилання, текст, адреса електронної пошти, номер телефону, географічні координати або інші дані. Оскільки QR-коди розроблено для зчитування непрофесійними пристроями, камери яких мають невелику роздільну здатність, то крім області даних, вони мають області, що відображають просторове положення коду. Код для декодування може бути відсканований горизонтально, вертикально, під кутом.

Так як QR-коди не були ліцензовані, кожен бажаючий може не тільки використовувати, але й створювати їх самостійно та абсолютно безкоштовно. Для створення знадобляться тільки Інтернет, принтер і камера.

Серед українських та україномовних ресурсів для створення QR-кодів слід виділити

http://ua.qr-code-generator.com,

http://qrcodes.com.ua/,

http://www.qr-code.com.ua.

Коди можна зберігати у вигляді графічного зображення у форматах jpeg, png, tiff, svg, eps, pdf, роздрукувати та розмістити.

Для створення коду у вікно QR-генератора (веб-сервісу) вводять дані, після чого автоматично генерується QR-зображення. Деякі генератори дозволяють обирати колір, розмір, рівень корекції помилок і деякі інші додаткові параметри .

В Інтернет-мережі також можна знайти велику кількість програмних

QR-сканерів (додатків) для мобільних телефонів:

  • I-nigma reader (підтримка ОС Symbian, Android, Apple iOS, Windows Mobile),

  • Barcode Scanner и QR Droid (ОСAndroid), iMatrix (MacOS) та ін.

Найбільш популярною програмою для зчитування QR-кодів є програма QR Droidдля ОС Andoid, яка дозволяє зчитувати коди, та створювати власні. Neoreader, - сервіс зі схожими функціями, працює на iOS і справляється з усіма типами кодів.

Тим, у кого немає смартфона, допоможе проста програма QRreader, в якій лише одна функція – досить піднести код до веб-камери, і додаток його зчитує. А якщо немає і веб-камери, розширення для Google Chrome зчитає будь-який QR-код, що зустрівся в Інтернеті.

QR-коди широко використовуються багатьма відомими компаніями та брендами в торгівлі, маркетингу та рекламних проектах.

Переваги та недоліки QR-кодів

QR-код у освітньому процесі

У освітньому процесі QR-коди доцільно використовувати з наступними цілями:

        • При супроводі лекції чи уроку презентацією можна забезпечити слухачів роздатковим матеріалом з QR-кодами для доступу до цікавих додатків (гіперпосилання на мультимедійні джерела та ресурси: відео-, аудіо-додатки, сайти, анімації, електронні навчальні видання, бібліотеки та ін.). Можна розмістити QR-коди й на самих слайдах презентації. Замість введення URL в свої телефони, учні зможуть відскакувати код, щоб отримати додаткову інформацію миттєво;

        • Для розміщення на обкладинках навчально-методичної літератури довідкового матеріалу, відомостей про автора, видавництво або будь-якої додаткової інформації;

        • Для використання в системі каталогів бібліотеки навчального закладу;

        • Для розміщення розкладу занять, результатів навчального процесу тощо.

        • Водночас треба пам'ятати, що складний QR-код (з великим обсягом даних) може не розпізнатися камерою з низькою роздільною здатністю;

        • Як додаток до навчального об’єкту – QR-коди можна розміщувати на частинах механізмів, електричних схемах, анатомічних об'єктах. Наприклад, розміщені на географічних картах QR-коди можуть містити стислі відомості про культуру та історію окремих народів, інформацію про столиці країн світу або інші дані; розміщені на періодичній системі елементів QR-коди можуть містити фізичні та хімічні властивості елементів; розміщені на лабораторному (демонстраційному) обладнанні QR-коди можуть мати гіперпосилання на віртуальну лабораторію або контрольні запитання до самостійного опрацювання.

        • QR-коди можуть використовуватися у музеях навчальних закладів, тим самим розширюючи експозицію не тільки поясненнями, але й додатковими матеріалами на зразок міні-фільму або навіть гри за мотивами виставки.

        • Для використання в контрольних завданнях для закріплення пройденого (вивченого) матеріалу. На кожному білеті з контрольним завданням можна розмістити надрукований QR-код з правильними відповідями або підказкою з алгоритмом розв’язання задачі. Учні будуть намагатися отримати власну відповідь, перш ніж переглянуть правильну.

        • Захована підказка. Вчитель може закодувати власні підказки, а потім роздрукувати отриманий QR-код разом із завданням. Кожен, кому знадобиться консультація по темі, отримає її в будь-якому зручному місці, просто зчитавши код.

        • У навчальній грі-квест із завданнями у QR-кодах; QR Treasure Hunt Generator автоматично створює QR-вікторину із запропонованих питань. Потім роздруковані QR-коди можна розмістити в класі або по всьому шкільному подвір’ю. Учні, можливо, підтягнуть не тільки знання, а й свою фізичну підготовку

        • В освітніх кросвордах;

        • За тим же принципом можна організувати екскурсію по школі. В кабінеті (коридорах, бібліотеці, в інших приміщеннях) потрібно розмістити роздрукований QR-код з посиланням на відео, аудіо або цілий фотоальбом.

        • Учні можуть створювати свої портфоліо або анотації на прочитані книги та навчально-методичну літературу за досліджуваною темою й розміщувати їх на сайті в QR-кодах;

        • Для розміщення контактної інформації на візитній картці викладача, адміністрації навчального закладу, на бейджиках учасників конференцій (семінарів).

QR-коди вміють зберігати в собі тексти невеликого обсягу, які можна зчитувати без підключення до Інтернету. Для творчих занять це надає чималі можливості. QR-коди дозволяють зробити заняття більш захоплюючими та ефективними. З одного боку, учням зручно зчитувати цікаву інформацію та оперативно зберігати її в пам'яті мобільних пристроїв, з іншого – такий підхід дозволяє задіяти додатковий (тактильний) канал сприйняття інформації.

Використання «Хмар тегів»

Хмара тегів (хмара слів, або зважений список, представлена (-ий) візуально— це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Зазвичай використовується для опису ключових слів (тегів) на веб-сайтах, або для представлення неформатованого тексту. Ключові слова найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке уявлення зручно для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю щодо один одного. 

Навіщо створювати хмари слів?

У будь-якому завданні повинен бути сенс. Освоїти сервіси по створенню "хмар слів" зовсім не довго, але з чого скласти ці хмари, що з ними робити далі? Як ці хмари допоможуть вирішувати завдання навчального плану?

Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що: 

  • в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; 

  • попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; 

  • можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; 

  • скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари; 

  • створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова; 

  • показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;

  • перетворити нудний текст в цікаву головоломку;

  • написати зашифровану листівку другові;

  • зробити "хмарку" підказок до математичного (фізичного, географічного, біологічного, інформатичного, ...) диктантів, кросвордів тощо;

  • повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.

Це тільки деякі варіанти використання "хмар тегів/слів". Кожен вчитель може додати до свого арсеналу вправ найрізноманітніші ідеї.

Приклади використання "хмар тегів" в навчальному процесі
Приклад 1. "Математична хмарка": під час узагальнення знань за курс математики за 5-6 класи учні обирають поняття (підводять мишею - відбувається збільшення терміну - активізація) та дають визначення або пояснення до обраного тегу.

Приклад 2. "Хмарка Менделєєва": гарний "тренажер" для вивчення назв хімічних елементів (при активізації елемента потрібно його назвати).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Метою даного майстер-класу є популяризувати досвід роботи щодо застосування інтернет-технологій; QR-код та хмари тегів; підвищити рівень компетентності вчителів із питання використання їх в освітньому процесі; допомогти педагогам активізувати власний творчий потенціал.
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Різне
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    7445
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер материала
    BK461062
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання