і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Козацька Україна після Полтавської битви

Перегляд
матеріалу
Отримати код

(Історія України 8 клас)

Тема: Козацька Україна після Полтавської битви

Мета: дати характеристику діяльності гетьмана в еміграції Пилипа Орлика, ознайомити учнів з основними положеннями першої Української Конституції, а також охарактеризувати Прутський похід Петра І; аналізувати зміст основних положень Конституції П. Орлика.

Обладнання: підручник «Історія України. 8 клас» В.С. Власов, 2008 рік, видавництво «Генеза»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас»

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь

Основні терміни та поняття:

Основні дати:

1710 р., 5 квітня - обрання Пилипа Орлика гетьманом в еміграції. Прийняття Конституції.

1711 р., весна - похід козацьких загонів Пилипа Орлика на Правобережну Україну.

1721 р., серпень - Ніштадський мирний договір між Росією та Швецією. Закінчення північної війни.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація знань

Бесіда

1. Чому за часів Північної війни в Україні поширюються антимосковські настрої?

2. Що передбачав договір, укладений Мазепою з Карлом ХІІ?

3. Коли відбулася Полтавська битва? Якими були її результати?

4. Що спричинило поразку шведського війська у битві під Полтавою?

5. Якими були її наслідки для України?

6. Яка доля спіткала Івана Мазепу та його прибічників після Полтавської битви?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

Становище Гетьманщини після Полтавської битви. Наступ на автономні права Гетьманщини. Перехід І. Мазепи на бік шведів Петро І використав як привід для розгортання терору. Спеціальна слідча комісія, створена за наказом царя, розглядала справи прибічників гетьмана. Сотні українців було репресовано і страчено, а їхнє майно конфісковано. Переслідувань зазнали родичі козаків, що разом із П. Орликом опинилися в еміграції. На початку війни з Туреччиною за жеребом страчували кожного десятого в поселеннях Лівобережжя і Слобожанщини, які не виявляли достатньої лояльності щодо царя.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Наступ царату на українську культуру.

Заходи щодо економіки Гетьманщини

Робота в парах

• 1-й учень на основі тексту підручника має з’ясувати, яких заходів вживав російський царизм проти української культури.

• 2-й учень на основі тексту підручника має з’ясувати, як впливали заходи російської влади на стан господарства гетьманщини.

Учні обговорюють виконані завдання в парах. Одну з пар учитель заслуховує.

П. Орлик та його Конституція

Робота з документом

Користуючись текстом підручника, проаналізуйте Конституцію Пилипа Орлика за таким планом:

1) релігія;

2) територія;

3) управління;

4) судочинство;

5) військо;

6) міжнародні відносини;

7) становище народу.

Це завдання можна виконати в малих групах або в парах (залежно від

кількості учнів у класі). Кількість груп повинна відповідати кількості

пунктів плану. Після виконання цього завдання групам можна запропонувати дати відповідь на питання.

Запитання для обговорення

1. Який принцип, згідно з Конституцією Пилипа Орлика, був покладений в основу управління Україною: спадкоємності влади чи виборності?

2. Кому належала провідна роль в управлінні — гетьманові чи генеральній старшині?

3. Чим можна пояснити запровадження генеральної ради?

4. В який спосіб мав здійснюватися зв’язок між владою і народом?

5. Що гарантувала влада народові?

6. Які норми Конституції свідчили про її демократичний характер?

7. Визначте значення Конституції Пилипа Орлика.

Робота з таблицею

Прутський мирний договір 1711 р.

  • Московський уряд зобов’язувався передати Туреччині Азовську фортецю з прилеглою до неї територією.

  • Росія мала зруйнувати фортеці: Таганрог, Кам’яний Затон і Новобогородицьку.

  • Москва зобов’язувалася не втручатися у польські справи, відмовлялася від Правобережжя та Запорожжя.

  • Туреччина дозволяла вивести Росії війська з Правобережжя

Завдання

1. З якою метою Петром І був організований Прутський похід?

2. Які він мав наслідки?

3. На яких умовах був укладений між Росією та Туреччиною Прутський мирний договір?

4. Якими були його наслідки для України?

5. З якою метою Пилип Орлик створив нову антимосковську коаліцію? Чим вона скінчилася?

V. Закріплення знань учнів

Бесіда

1. З якою метою в Україні запроваджувався тотальний терор?

2. У чому полягала особливість гетьманування Пилипа Орлика?

3. Із якою метою П. Орлик запропонував козацтву «Пакти і Конституції…»?

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати §31

2

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Козацька Україна після Полтавської битви
Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь