Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Шляхи формування української ідентичності в новій українській школі
»
Взяти участь Всі події

Корекційно-розвиткова програма"Розвиток пізнавальних процесів для дітей з ООП" ( з порушенням слуху)

Інклюзивна освіта

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас

25.11.2019

1750

125

0

Опис документу:
Сьогодні актуальним стає питання організації та проведення корекційно-розвиткових занять для дітей з ООП ( з порушенням слуху), спрямованої на гармонізацію внутрішнього світу, покращення соціально-психологічної адаптації та підвищення рівня загального розвитку. Автор програми: Калусенко Марина Олексіівна
Перегляд
матеріалу
Отримати код

( з порушенням слуху)

Автор: практичний психолог

Буринської СШ І-ІІІст. №2 ім.Ю.М.Лавошника

Калусенко Марина Олексіївна

2019 р.

Пояснювальна записка

« Головний акцент у корекційній роботі треба робити на виховання у дітей вищих психічних процесів ( аналізуючого сприймання, логічного мислення, творчої уяви, доцільного запам’ятовування тощо), оскільки вони відіграють провідну роль у загальному психічному розвитку людини»

В. Синьов

На сучасному етапі розвитку особливого значення набуває проблема навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами. Молодші школярі з особливими освітніми потребами потребують спеціально організованих умов навчання і виховання, спрямованих на корекцію емоційно-вольової сфери, розвиток пізнавальної та мовленнєвої діяльності.

Психолого- педагогічний супровід інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах початкової школи необхідно розглядати як діяльність психологічної служби навчального закладу, спрямовану на створення комплексної системи, яка б сприяла адаптації, реабілітації і самореалізації в соціумі дитини.

Тому актуальним стає питання організації та проведення корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами ( з порушенням слуху), спрямованої на гармонізацію внутрішнього світу, покращення соціально-психологічної адаптації та підвищення рівня загального розвитку.

Мета програми: гармонізація внутрішнього світу; зниження тривожності; розвиток пізнавальних процесів, емоційно-вольової сфери; набуття комунікативних вмінь і навичок; сприяти інтелектуальному розвитку дитини через естетичне виховання.

Завдання програми:

  1. Розвиток пізнавальних процесів.

  2. Зниження емоційної напруги, відновлення емоційної рівноваги.

  3. Розвиток комунікативних вмінь і навичок.

  4. Розвиток дрібної моторики руки.

  5. Формування самостійності і впевненості.

Форми та методи роботи:

  1. Вправи на розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфери.

  2. Метафоричні казки ( розвиток уяви, інтуїції, мислення, формування уявлень про норми поведінки та моральні цінності, активізація діяльності правої півкулі)

  3. Комунікативні та рухливі ігри.

  4. Арт-терапевтичні вправи ( забезпечення психологічного комфорту, сприяння гармонійного розвитку, розвиток творчих здібностей.

  5. Кінезіологічні вправи.

  6. Релаксаційні вправи.

Цільова група : дитина з особливими освітніми потребами ( з порушенням слуху).

Організація корекційної роботи:

  1. Вік учасників – 6-9 років.

  2. Форма проведення – індивідуальна.

  3. Тривалість занять – 30-35 хвилин.

  4. Заняття проводиться – 1 раз на тиждень

Перелік матеріалів та обладнання для реалізації програми:

  • Ватмани

  • Аркуші паперу А4; А3

  • Олівці

  • Фарби

  • Маркери

  • Музика для релаксу

  • Кольоровий папір

Очікувані результати:

  • Підвищення рівня розвитку пізнавальних процесів та загальних інтелектуальних здібностей учня.

  • Розвиток комунікативних вмінь і навичок

  • Розвиток здатності дитини до емпатії, співпереживання.

  • Підвищення самооцінки.

Тематичний план

з/п

Зміст заняття

1.

Заняття №1

Мета: створення позитивного емоційного настрою, активізація та стимулювання пізнавальної діяльності; покращення стану загальної та дрібної моторики.

1.Вправа « Закінчи слово»

2.Вправа « Коректурна проба»

3.Пальчикова гра « Дощик»

4.Графічний диктант « Жираф»

5.Гра-розминка « Квітка настрою»

6. Вправа « Запамятай слова»

7.Релаксація « Сонячний зайчик»

8.Підведення підсумків.

2.

Заняття № 2

Мета: розвиток емоційно-вольової сфери,формування комунікативних навичок,навичок співпраці

1.Вправа «Розкажи про себе »

2.Вправа «Які звуки повторюються?»

3.Вправа «Повтори рухи»

4.Вправа « Знайди розбіжності»

5. Вправа « Спільне та відмінне»

6.Релаксація « Чарівний сон»

7.Підведення підсумків. Обмін враження.

3.

Заняття №3

Мета: розвиток уяви, памяті, уваги, дрібної моторики. Створення позитивного настрою.

1.Вправа « Чарівні плями»

2.Вправу «Послухай та запам’ятай»

3.Гра « Будь уважний»

4.Вправа « Знайди зайве слово»

5.Вправа « Кулак-ребро-долоня»

6.Вправа « На що схоже»

7..Підведення підсумків. Обмін враженнями.

4.

Заняття №4

Мета: розвиток логічного мислення, уваги,уяви, памяті,просторового сприймання та дрібної моторики руки.

1.Вправа « Знайди мене»

2.Вправа «Торбинка з подарунками»

3.Пальчикова гімнастика « Ішли качата»

4.Вправа « Запамятай і повтори»

5.Арт-терапія «На що схожий мій настрій»

6.Вправа « Летючий килим»

7..Підведення підсумків. Обмін враженнями.

5.

Заняття №5

Мета: : розвиток уяви,фантазії,мислення.

1.Казкотерапія « Картоплина й виноград»

2.Вправа « Подаруй усмішку»

3.Підведення підсумків. Обмін враженнями.

6.

Заняття №6

Мета: розвивати увагу, моторику рук, розумові операції мислення ( узагальнення та класифікація),створювати радісний настрій,розвивати уяву, формувати пізнавальну активність.

1.Вправа « Залатай ковдру»

2.Вправа «Що було спочатку,а що-потім?»

3.Руханка.

4.Вправа « Скласти розповідь»

5.Вправа « Знайди однакові предмети»

6. Вправа « Обведи і зафарбуй»

7.Вправа « Метелик»

8.Гра « Чарівники»

КОНСПЕКТИ КОРЕКЦІЙНО – РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ

Заняття 1

Мета заняття: створення позитивного емоційного настрою, активізація та стимулювання пізнавальної діяльності; покращення стану загальної та дрібної моторики.

1.Вправа « Привітання»

Мета: розвиток позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.

Усміхнись усім довкола

Небу, сонцю, квітам…

І тоді обовязково

Буде день привітним.

Психолог вітається і по черзі з дитиною говорять один одому компліменти.

1.1.Вправа « Закінчи слово»

Мета : розвиток швидкості мислення.

Дитині пропонується закінчити слово, розпочате ведучим.

« Відгадай, що я хочу сказати?»

Усього пропонується 10 складів: при; ку; ма; до; зо;фа;сі;зи;ро; бе.

1.2 Вправа « Коректурна проба»

Мета: розвиток уваги, мислення.

Дитині пропонується бланк із зображенням овочів:

  • знайти всі цибулинки і підкреслити однією рискою;

  • знайти всі капустинки і викреслити їх вертикальною рискою.

2. Пальчикова гра «Дощик» (розвиток дрібної моторики рук).

Під час промовляння слів дитина вказівним пальчиком правої руки стукає об ліву долоньку, імітуючи дощик – спочатку повільно, а потім – швидше. Те саме виконати з іншою рукою:

Крапля раз, крапля два,

Дощик землю полива.

Хай гарненько виростає

Після дощику трава.

2.1. Графічна вправа(розвиток дрібної моторики рук).

Графічний диктант « Жираф»

3 клітинки вгору, 3 клітинки вправо, 3 клітинки вниз, 1 клітинка вправо, 5 клітинок вгору, 1 клітинка вправо, 1 клітинка вгору, 1 клітинка вліво, 1 клітинка вниз, 4 клітинки вліво, 5 клітинок вгору, 1 клітинка вправо, 1 клітинка вгору, 1 клітинка вліво, 1 клітинка вниз, 3 клітинки вліво, 2 клітинки вниз, 2 клітинки вправо, 8 клітинок вниз, 1 клітинка вправо.

3. Гра-розминка « Квітка настрою»

Мета: розвиток емоційної напруги.

Дитині пропонується взяти пелюстку такого кольору якого на її думку у неї настрій. Обговорення.

  1. Вправа « Запамятай слова»

Мета: розвиток слухової памяті.

Перший ряд слів читає психолог, дитина відтворює почуті слова.

Другий ряд слів читає сама, а потім відтворює.

Третій ряд слів читає психолог, а дитина пошепки повторює їх і « записує» пальцем у повітрі.

Слова для запамятовування:

  1. Гроза, літак, лампа, яблуко, олівець,качка,камінь,млин,листок,море.

  2. Пароплав, собака,сіно,жарт,книжка,чоботи,парта,гриби,парта, тарілка.

  3. Вовк, сміх,прогулянка,трактор,пилка, самовар,бочка,ковзани,самовар,весло.

4. Рефлексія заняття.

- Як почуваєшся?

- Чи важко було тобі виконувати завдання?

- Яке з них найважче? Яке найлегше?

- Що тобі найбільше сподобалося на занятті?

5.Релаксація. Вправа « Сонячний зайчик»

Сонячний зайчик зазирнув тобі в очі. Заплющ їх. Він побіг далі по обличчю,погладь його ніжно долонями на чолі, на носі, на щоках, на губах, на підборідді,гладь його легесенько,щоб не злякати. Раптово він заліз за комір! Погладь його й там.Він любить і пестить тебе,а ти погладь його й потоваришуй із ним.

6.Традиційне прощання « Подаруй усмішку». Обмін враженнями.

Заняття 2.

Мета заняття: розвиток емоційно-вольової сфери,формування комунікативних навичок,навичок співпраці.

  1. Вправа « Привітання»

Мета: створення позитивного настрою на працю.

Психолог, тримаючись за руки з дитиною говорять один одному:

« Я рада тебе бачити!»

« Я радий вас бачити!»

Яскрава квітка у нас розквітла

Треба до неї звернутись привітно

Посміхнутись й сказати:

« Раді ми тебе вітати!»

Квітка наша чарівна

Завдання має для нас вона

Сьогодні з квіткою-семицвіткою

Будемо грати. Виконувати всі завдання

І знання закріпляти.

2.Вправа-гра « Розкажи про себе»

Мета: розвиток комунікативних навичок.

Психолог розповідає дитині про себе і пропонує продовжити речення:

- Я мрію… - Моя улюблена гра…

- Я люблю…

- Я ( який?)…

3. Вправа « Які звуки повторюються?»

Мета: розвивати довільну увагу, оперативну пам’ять.

Психолог зачитує 5-7 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук (голосний чи приголосний). Наприклад: «хліб»- «відро»- «пролісок»- «камінь»-«папір». Учень визначає звук, який повторюється в кожному слові.

4.Вправа «Повтори рухи»

Мета: розвиток комбінованої пам’яті.

Психолог плеще в долоні, вистукуючи певну мелодію. Дитина уважно слухає її, запам’ятовує її, а потім відтворює. Ритмічні вирази повинні бути короткими,чіткими.

5.Вправа «Знайди розбіжності»

Мета: розвивати концентрацію уваги.

Учню пропонується дві однакові картини, але з розбіжностями. Потрібно знайти розбіжності між картинами.

6. Вправа « Спільне та відмінне»

Мета: розвивати вміння виділяти спільні та відмінні ознаки.

Учням пропонується знайти спільне та відмінне у таких предметах:

поїзд і літак;

озеро і річка;

сосна і береза;

лижі і ковзани.

  1. Рефлексія.

Ось заняттю вже майже кінець.

Ти був справжній молодець!

Що сподобалось - хвалися,

Засмутило-пожалійся.

Психолог надає дитині можливість висловитися про те, що їй сподобалося чи не сподобалося на занятті. Відмічає успіхи, хвалить,зацікавлює до нового заняття.

  1. Релаксація. Вправа « Чарівний сон»

Дитині пропонують заплющити очі та під словесний супровід психолога уявити собі усі події.

Повіки опускаються, повіки стуляються,

Сном чарівним засинаємо і у сні відпочиваємо

Гріє сонечко в цей час, ручки й ніжки теплі в нас.

Добре нам відпочивати ( лунає тиха, лагідна музика),

Але час уже вставати.

Потягнулися, усміхнулись.

До нових зустрічей!

Заняття 3.

Мета заняття: розвиток уяви, памяті, уваги, дрібної моторики. Створення позитивного настрою.

  1. Вправа « Привітання»

Мета: створення позитивного настрою, зняття емоційного напруження.

Психолог повідомляє дитині,що дуже радий її бачити і хоче привітатися по особливому- « лоб до лоба», « коліно до коліна», « лікоть до ліктя».

2.Вправа « Чарівні плями»

Мета: розвиток творчої уяви, фантазії.

Психолог пропонує дитині хаотично нанести на папір фарбу, скласти аркуш навпіл, фарбою всередину, внаслідок чого вийдуть плями. Після цього діти мають побачити в плямах якесь зображення і домалювати його.

3.Вправа « Послухай та запамятай»

Мета: розвиток памяті.

Спить ромашка і кульбаба,

Під листком заснула жаба.

А маленький світлячок

Не лягає на бочок.

Він ліхтарик запалив,

Шлях звіряткам освітив.

4. Гра «Будь уважний!»

Мета: розвиток активної уваги.

Дитина крокує під мелодію маршової пісні. На слово «зайчики», вимовлене психологом, дитина повинна почати стрибати; на слово «коники» ― ніби бити копитами об підлогу; «раки» ― задкувати; «пташки» ― бігати; «лелека» ― стояти на одній нозі.

5.Вправа « Знайди зайве слово»

Мета: розвиток мислення.

Дитині пропонують послухати групу слів і знайти зайве, пояснити свій вибір.

  • Яблуко,груша,огірок,банан.

  • Молоко,вода,чай,сік,книга.

  • Дерева,кущі,квіти,крісло.

  • Молоток,цвях,лампа,пилка.

  • Метелик,горобець,муха,змія.

6.Вправа « Кулак-ребро-долоня»

Мета: розвиток розумових здібностей шляхом рухових вправ.

Дитині показують три положення руки на площині стола, які послідовно змінюють одне одного: долоня стиснута в кулак,долоня ребром, випрямлена долоня. Дитина виконує рухи разом з дорослим, потім по памяті протягом восьми повторень. Вправи виконують спочатку правою рукою,потім – лівою,згодом-двома руками.

7.Вправа « На що схоже?»

Мета: розвиток уваги, мислення,уяви.

Дитині пропонується картки із зображенням геометричних фігур ( квадрат, прямокутник, коло,трикутник,овал) і предметні картини,які нагадують різні форми. Потрібно підібрати відповідні форми до пропонованих предметів.

  1. Рефлексія

-Що тобі сподобалося на занятті?

Заняття 4.

Мета заняття: розвиток логічного мислення, уваги,уяви, памяті,просторового сприймання та дрібної моторики руки.

1.Вправа « Привітання»

Мета: створення позитивного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості,зняття емоційного напруження.

Я всміхаюсь сонечку:

« Здрастуй золоте!»

Я всміхаюсь квіточці,

Хай вона цвіте

Я всміхаюсь дощику:

« Лийся,мов з відра!»

І тобі всміхаюся,

Зичу я добра!

  1. Вправа « Знайди мене»

Мета: розвиток просторового сприймання.

Дитині пропонують уважно розглянути малюнок,знайти й показати на малюнку предмети, зображені внизу сторінки в рамках. Показуючи предмет, дитина повинна сказати, де він,вживаючи слова « під», « над», « за», « поперед», «у», « на», « між», « біля».

  1. Вправа « Торбинка з подарунками»

Мета: розвиток уваги, мислення, уяви, тактильних відчуттів.

Психолог описує один із предметів,що лежать у торбинці,а потім пропонує дитині знайти цей предмет на дотик.

  1. Пальчикова гімнастика « Ішли качата».

Мета: розвиток дрібної моторики руки.

Раз-два- ішли качата, Восьмий на дорозі всівся,

Три-чотири – до води, А девятий загубився,

Плентався за ними пятий, З переляку запищав.

Шостий теж ішов туди. Не пищи, а доганяй,

Сьомий дуже притомився, Своїх друзів відшукай!

( По черзі згинати всі пальці правої, потім лівої рук, починаючи з великого. Потім руки піднімаються і опускаються. На останній рядок плескаємо в долоні.)

  1. Вправа « Запамятай і повтори»

Мета: розвиток памяті»

Психолог показує картку з цифрами( протягом 10с), дитини запамятовує цифри, потім психолог прибирає картку. Дитина називає цифри.

  1. 7,4

  2. 5,1,3

  3. 6,4,1.

  4. 3,9,2.

  5. 2,7,5,6

  6. 10,1,8,9

  1. Арт-терапія « На що схожий мій настрій»

  2. Рефлексія.

  • Що сподобалося на занятті?

  1. Релаксація .

Дитині пропонують заплющити очі та під словесний супровід психолога уявити собі усі події.

Вправа «Летючий килим».

Ми на чарівному килимі-літаку плавно і повільно піднімаємося. Він несе нас по небу, тихенько погойдує, заколисуючи. Вітерець ніжно обдуває втомлені тіла, відпочиваємо… Далеко внизу пропливають будинки, ліси, ріки й озера… Поступово килим-літак починає зниження й приземляється в нашій кімнаті… потягуємося, робимо глибокий вдих і видих, розплющуємо очі.

Заняття 5

Мета заняття: розвиток уяви,фантазії,мислення.

1. Вправа « Привітання»

Перед заняттям звучить спокійна мелодія «Музика снів».

    • З яким настроєм ти прийшов на сьогоднішнє заняття? (Дитина відмічає свій настрій за схемою «Мій настрій»).

Психолог каже побажання дитині на весь день і тисне їй руку.

  1. Слухання та обговорення казки.

Мета: розвиток уяви, мислення.

Картоплина й виноград

Одного разу в Ташкент привезли картоплю. Коли їхали по старій вулиці, кузов струснуло — і одна картоплина випала.

Ой, ой! — тонесеньким голосом закричала вона. — І так боки болять від довгої дороги, а тут ще об камінь вдарилась.

Ніхто не звернув уваги на картоплину. Тільки маленький хлопчик, який грався неподалік з м’ячиком, підняв її й пожбурив за пліт. І впала картоплина в сад, на м’яку траву. Озирнулася й бачить: біля стовпчика росте виноград.

Ого, який ти високий! — здивувалася картоплина. — До тебе не дотягнутись.

Хто це попискує? — почулося у відповідь.

Це я, картоплина.

Звідки ти тут взялася?

З Білорусії приїхала. Дуже стомилася: тряслася в поїзді, потім у машині. Зараз відпочиваю.

А чому ти така сіра, некрасива?

Я тільки зовні сіра, тому що живу в землі. А знімеш одяг, я біла, чистенька.

Виноград не повірив.

Ні, ти сіра! Не те, що ми, південні рослини. Поглянь сама: жовті дині, смугасті кавуни, я, виноград, зелений. Куди тобі з нами рівнятися!

Картоплина подумала й відповіла:

Авжеж, ви всі гарні. Але без кавунів, без динь, без винограду можна обійтися. А без картоплі? І бабка, й каша, й оладки, — усе з картоплі. А який смачний борщ чи суп, коли в ньому є бодай одна картоплина! У кого не запитай, всі люблять картоплю. А виноградом ласують опісля, пообідавши. Тепер розумієш, хто з нас потрібніший людям?.. Виноград не встиг відповісти. Саме цієї миті до саду зайшла жінка. Вона помітила картоплину, підняла її й понесла на кухню.

- Чи сподобалася тобі казка? А тепер візьми чарівну намистинку в долоньку, стисни в кулачок,заплющ очі, приклади намистинку до серця й подумай про те, чого навчила тебе ця казкова історія.

9. Рефлексія заняття.

- Що сподобалося на занятті?

- Що не сподобалось?

10. Традиційне прощання « Подаруй усмішку»

Мета: створення позитивного настрою, емпатії, взаємної довіри.

Психолог звертається до учня зі словами:

Звати як мене, скажи?

Звати як тебе,скажи?

Ми з тобою грались дружно?

Отже, разом не сутужно!

Зустріч нову призначаймо,

Усім щастя побажаймо,

Руку стисни на прощання

Усміхнись,як сонце раннє!

Заняття 6

Мета заняття: розвивати увагу, моторику рук, розумові операції мислення ( узагальнення та класифікація),створювати радісний настрій,розвивати уяву, формувати пізнавальну активність.

  1. Вправа « Привітання»

Мета: створення гарного настрою.

Школа наша не проста,

Школа наша чарівна.

Навчаємось ми в ній дружити,

Людям всім добро робити,

Бути чемними, ласкавими,

І займатися цікавими справами.

Психолог повідомляє дитині,що радий її бачити.

  1. Вправа « Залатай ковдру».

Мета: розвиток уміння аналізувати обєкт сприйняття.

Психолог пропонує дитині розглянути малюнок та дібрати латочку до кожного килимка, не порушуючи візерунок.

  1. Вправа « Що було спочатку,а що – потім?

Мета:розвиток мислення.

Психолог пропонує уважно розглянути малюнок,а потім сказати що було спочатку, а що потім?

4.Руханка.

Мета: розвивати загальну моторику.

Станемо струнко!

Руки вбоки!

Пострибаєм,як сороки.

Стрибу-стрибу!

Скоки-скоки!

Пострибаєм, як сороки!

5.Вправа «Скласти розповідь»

Мета: розвиток вміння визначати відмінні ознаки порівнювальних предметів.

Психолог пропонує дитині розглянути малюнок, що на ньому зображено і спробувати скласти звязну розповідь.

6.Вправа « Знайди однакові предмети»

Мета : розвиток уваги.

У кожній рамочці потрібно знайти два однакових предмети та сполучити їх лінією.

7.Вправа «Обведи і зафарбуй»

Мета: розвиток дрібної моторики.

Дитині потрібно обвести і зафарбувати малюнок.

8.Вправа « Метелик»

Мета: розвиток орієнтування в просторі .

Дитина повинна визначити, який метелик на яку квітку прилетить.

  1. Рефлексія.

  • Що сподобалося сьогодні на занятті?

  • В яку гру ти б хотів ще пограти?

  1. Прощання. Гра « Чарівники».

Прощаючись психолог і дитина говорять, що вони зробили б для всіх,якби в них була чарівна паличка.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.