Корекційні ігри та вправи для дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта

Для кого: 1 Клас

09.09.2019

5903

315

0

Опис документу:
Інклюзивне навчання та виховання забезпечує доступ до освіти дітини з особливими потребами у навчальному закладi за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості дітей. Пропоную добірку корекційних вправ та ігор для розвитку дітини із синдромом Дауна.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

1.Корекційні ігри та вправи для дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітини на освіту, яка передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзивне навчання та виховання забезпечує доступ до освіти дітини з особливими потребами у навчальному закладi за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості дітей. Отримані знання і вміння в соціумі допомагають дітинi з особливими освітніми потребами цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих життєвих труднощів, а, отже, реалізуватися в повній мірі як рівноправний і повноцінни член суспільства «Сонячні дітина» при правильному навчанні і вихованні може пристосуватись до життя в сім'ї і соціумі. Спостереження за ним, вивчення його діяльності і поведінки дозволяють говорити про те, що при низькому рівні інтелекту все ж вдається виявити в ньому «елементи навчання», тобто більш збережені компоненти пізнавальної діяльності і емоційно-вольової сфери, на які можуть опиратись педагоги ЗНЗ в процесі корекційної роботи. Поведінка дітини з синдромом Дауна в основному характеризується слухняністю, доброзичливістю, ласкавістю. В емоціях переважає позитивний тонус. Це хороша основа для надання корекційної допомоги. Дитина, як правило, підкоряється вказівкам дорослих і виконує їх в міру своїх можливостей. Дитина, як правило виконує вказівки старших, в неї збережено відчуття просторових відносин і кольоророзрізнення. Багато співвідносить предмети по формі і величині. Пропоную добірку корекційних вправ та ігор для розвитку дітини із синдромом Дауна.

Вправа «Який я сильний». Вправа для пальців рук: розчепірити пальці, стиснути кулак – розтиснути; з стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці. Скачувати з пластиліну кульки, змійки, ланцюжки.

Вправа «Допоможи». Перекладати дрібні предмети (кульки) із однієї коробки в іншу. Зібрати розсипані на підлозі дрібні предмети в коробку.

Вправа «Я майстер». Проколювати товстою голкою дірочки в товстому папері.

Вправа «З'єднай». Крейдою на дошці або олівцем на аркуші паперу ставлять дві крапки, дитина повинна пальцем провести лінію, що їх сполучає (крапки даються в різних напрямках)

Вправа на рівновагу. Дитина повинна: а) пройти по накресленій лінії (пряма, круг, хвиляста); б) пробігти по дошці, несучи який-небудь предмет.

Вправа для розвитку пам'яті та уваги «Швидко назви». Вихователь показує дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам'яті назвати, що бачив.

Кілька разів вдаряють по долоні або олівцем об стіл. Дитина повинна сказати, скільки разів.

Вправа «Повтори за мною». Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від вихованця вимагається повторити його.

Вправа «Покажи». Виконується будь-який рух. Дитина по пам'яті повинна його повторити.

Вправа «Не помились». Дитині зав'язують очі, вихователь торкається його. Дитина повинна визначити скільки разів до нього торкнулися.

Вправи для визначення кольору, форми, величини . Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору). Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона прибирається. Дитина по пам'яті повинна підібрати таку ж. Розкладання різнокольорових кульок, кружечків, паличок в кучки по кольору. Складання різних пірамідок. Складання мотрійок. Будування ланцюжком кубиків однакового розміру і одного кольору. Будування кубиків різної величини в ряд за принципом поступового зменшення розміру кожного наступного кубика. Виставляють однорідні предмети різного розміру, дитині пропонують показати найбільшу – найменшу. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну (кульки, ковбаски, яблучка) і т.д.

Корекційні ігри

Гра «Що змінилось?» 1-й варіант. Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам'ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.

 2-й варіант. На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам'ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося. Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам'ять.

Гра «Квітка і метелик». Із паперу зроблені квіти різного кольору і відповідні їм за кольором метелики. Ставляться квіти. Дитині дається метелик якогось одного кольору (жовтий, білий, червоний). АП каже: «Жовтий метелик, лети на свою квітку». Дитина виходить і садить його на жовту квітку. Те ж саме повторюється з метеликами інших кольорів.

 Гра «Маленький господар» Мета гри – розвиток у дітини навичок самообслуговування, формування уміння слухати інструкцію (вказівку) і виконувати її. Використовуються іграшкові лялькові меблі, посуд. Дитині пропонується обставити кімнату. Дається одна вказівка, дитина її виконує. Після цього дається інша вказівка. Наприклад: «Поставити шафу, диван, стіл, стільці» і т.п. Цю гру можна використовувати і для розвитку мовлення. Дитина повинна розповідати про те, що вона робить. Наприклад: «Я саджу ляльку. Я даю їй тарілку. Наливаю їй борщ. Я годую ляльку.» і т.п.

Ігри із будівельним матеріалом

Дитина будує за показом або по словесній інструкції. За показом. Дитина повинна зробити те ж саме. На цей кубик кладеться інший. Дитина виконує цю ж саму дію. По словесній інструкції. АП мовою регулює дії дитини. «Візьми червоний кубик, біля нього постав такий же» і т.д. Дитина добре підпорядковує свої дії словесній регуляції і таким чином вчаться виконувати багато завдань. Діти із синдромом Дауна краще будують за показом, наслідуючи кожну дію . У них добре розвинені наслідувальні уміння.

2. Дитина будує за зразком. Цей вид діяльності більш складний. Якщо дитина не може виконати завдання самостійно, слід їй в цьому допомогти.

3. Дитина будує за власним задумом. Діти з синдромом Дауна не мають творчих здібностей і фантазій. Але якщо навчити їх будувати декілька «об'єктів», вона з цікавістю буде це робити в подальшому по пам'яті самостійно і отримувати задоволення від гри. В корекційній роботі з дітиною із синдромом Дауна можна використовувати багато інших корисних, цікавих і розвиваючих ігор.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.