Конспект уроку для 6 класу з української мови на тему Узагальнення та систематизація з теми "Іменник"

Опис документу:
Даний конспект відкритого уроку містить цікаві завдання для підготовки уроку з даної теми. Завдання є різноманітними, які доповнюються презентацією та фізкультхвилинкою. При узагальненні з теми іменник, ці завдання допоможуть учням краще засвоїти дану тему.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Іменник .

& систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки; визначити рівень засвоєних знань; перевірити вміння систематизувати матеріал; знаходити іменники в текстах; сприяти зміцненню навичок визначати назви істот і неістот,власні та загальні назви, конкретні та абстрактні іменники; закріпити вміння правильного написання слів.

& розвивати пам'ять, спостережливість, мислення;

& розширювати словниковий запас та навчати усвідомлювати значення слів; розвивати зв’язне мовлення та слухову увагу;

& виховувати естетичні смаки, любов і повагу до рідної мови, художнього слова.

Обладнання:

Підручник з української мови ( О.П. Глазова), навчальні таблиці, ілюстративний матеріал, дидактичний матеріал, мультимедійна дошка, “Дерево морфології”.

Тип уроку:

Урок узагальнення практичних умінь і навичок.

Епіграф до уроку:

Вели́чна, ̸ ще́дра і прекра́сна мо́ва, ̸

Прозо́ра й̮ чи́ста,̸ як гірська́ вода́,- ̸̸ ̸

Це Украї́ни мо́ва барвінко́ва,- ̸ ̸

Така́ бага́та й̮ в́ічно молода́. ̸ ̸

Юлія Косинська

Хід уроку

1. Організація класу

Метод передбачення

- Уважно прослухайте загадку і спробуйте передбачити тему уроку

Всі́ на сві́ті до́бре зна́ють,

Що́ предме́т я означа́ю.

Хто́ чи що́?- ви запита́йте

І про ме́не все́ дізна́йтесь.

Я істо́та й неісто́та:

Па́рта, за́йчик, до́шка, ко́тик.

Ма́ю рі́д, число́, відмі́нок

І чоти́ри аж відмі́ни.

Хто́ я? Зна́йте достеме́нно:

Назива́юсь я…( іме́нник) Слайд 4

- Молодці! Діти, ми на попередньому уроці говорили про частини мови, а зараз ми дізнаємось, над чим ми будемо працювати сьогодні ( МЕТОД “КОЛО ІДЕЙ”) ( Учні відповідають усно, а потім наклеюють пелюстки на дошку у вигляді квітки).

2. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Слово вчителя. На минулих уроках ми зробили висновок, що в українській мові є багато частин, кожна виконує свою функцію, але яка ж з них найголовніша? У цьому нам допоможуть розібратися герої Казки про частини мови

Інсценізація “Казка про частини мови” ( діти підготовлені зазделегідь)

Казка про частини мови ( Слайд 5)

  Одного разу, коли матері Мови не було вдома, її  діти – частини мови – засперечалися, хто з них найважливіший.

   -Я, - сказав Іменник, - приношу найбільше користі, бо я даю всім імена: істотам, предметам, подіям. Одягнувши їх у сім відмінків, два числа і три роди, я можу виступати будь- яким членом речення... Тож, безумовно, я найголовніший.

    Червоний від обурення Прикметник негайно перебив його:

   - Зачекай, Іменнику! Та ж без моєї прикмети ти не був би ні гарним, ні розумним. Це я всіх прикрашаю, вказую на належність предмета особі. А в реченні виступаю означенням і присудком...

     Тут у мову втрутився Числівник:

    - От задаваки! Та без мене ви б не знали ні року свого народження, ні скільки живете на світі. Я теж маю відмінки, а подекуди числа і всі три роди. І разом з тобою, Іменнику, можу бути і головним, і другорядним членом речення.

      Займенник слухав суперечку й іронічно посміхався:

     - Які ви розумні! Та що б ви робили, якби не було б мене. Я в реченні можу замінити вас усіх. Маю відмінки, роди і числа, а в реченні виконую будь-яку роль. А чи зможете ви без мене запитати про когось чи про щось?

      Дієслово зверхньо, поблажливо поглядало на всіх, потім примирливо сказало:

     - Заспокойтесь всі! Без моєї Гераклової сили всі ніщо, тільки байдики б’єте. А як з’явлюсь та запущу в дію усі мої три часи в однині й множині, то тільки тоді ви значите. Я вже не кажу про те, що в реченні блискуче виконую і головну, і другорядну роль.

      Прислівник виглянув з-під руки Дієслова і собі:

     - А чим ви хвалитеся? Тим, що з вас ліплять люди те, що заманеться? Повчіться краще в мене. Я серед вас один і гордий, і твердий, як криця, стою непорушно. Себе викривляти у різних числах, відмінках і родах я не дозволю. І в реченні я постійно виступаю обставиною. Т а й у дружбі я надійніший – завжди поряд з Дієсловом .

      Тут між частин мови просунув голову Прийменник.

     - Так я твій брат. Я теж незмінний. Без мене ви і думку не можете висловити як слід. Ось, наприклад:” Учень йде ... школи”. Нічого не зрозуміло. А як тільки я з’явлюсь, так і стає ясно до чи зі школи він іде. 

       Поважно походжаючи між частинами мови, Сполучник з притиском сказав:

      - Ви, най-най-най...зарубайте собі на носі, що в реченнях всіх з’єднаю вас я, без мене ви ходили б, як загублене телятко. 

      - Та й без мене вам не обійтися, - промовила Частка. – Ні тобі запитати, ні заперечити чи висловити сумнів...

       - Гай, гай, діти однієї матері, а не можуть у мирі жити, - засмучено сказав Вигук. Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, то вчив би вас розуму. А то тільки від радості, горя, страху чи здивування можу подати свій голос.

       У цей час повернулася до своєї рідної домівки мати Мова.

       - Не сваріться, любі діти. Кожен з вас мені потрібен. Без вас я не була б така гарна, мила людям у розмові, у пісні, на письмі. Хай між вами запанує дружба й злагода назавжди.

       Усі частини мови з’єднали руки і пообіцяли матері:

      - У дружбі та злагоді будемо здорові й щастя дамо нашій матері Мові. 

- Зіграймо у гру Морський бій для того, аби підсумувати те, про що говорили.

(Слайди 6-15)

У К Р А Ї Н А

- Скільки в українській мові частин мови?

- На які групи поділяються частини мови?

- Скільки самостійних частин мови?

- Скільки службових частин мови?

- Яка частина мови, найчисельніша, тобто має найбільше слів?

- Яка частина мови робить мову яскравою, барвистою?

- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?

- Яка частина мови допомагає нам рахувати?

- Яка частина мови вказує на дію?

4. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1). Гра Лото назв”. ( На картках написано по декілька слів, що означають назви предметів. Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити. Для гри можна використати такі слова ( іменники): верблюд, театр, вогнище, ліщина,метро.

Для вчителя: 1. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. ( Верблюд.) 2. Приміщення, де відбуваються вистави. ( Театр.) 3. Купа дров або хмизу, які горять. ( Вогнище.) 4. Лісовий чагарник на кущах якого ростуть горішки. ( Ліщина. ) 5. Рослина з великими жовтими зернами , які зібрано в качани. ( Кукурудза.)

Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці. (Слайд №16)

- Отже, на які питання відповідає іменник?

( відповідає на питання хто? що?) (Слайд №17)

- До яких слів ми ставимо питання хто? а до яких що?( якщо це істота, то відповідає напитання хто? а якщо неістота, то що?) (Слайд № 18)

2). Світлофор “Істота чи неістота” ( істота – червоний, неістота – зелений)

Україна, хліб, спів, пташеня, байкар, хлібороб, будівельник, співачка, аптекар, аптека.

( Учні на кожний іменник сигналізують картками) (Слайд 19)

3). Робота в групі. Випишіть з вірша іменники за групами (неістоти- I команда, істоти- II команда,). (Слайд №20)

Рі́дна мо́ва

Украї́нська мо́ва – зна́є ці́лий сві́т,

Мо́в трава́ шовко́ва, мо́в кали́ни цві́т.

Не̮ соро́мся, до́ню, не́ю говори́ть.

Не̮ соро́мся, си́ну, мо́вонька твоя́,

Як під не́бом си́нім пі́сня солов’я́.

( Оле́г Лупі́й)

4). Гра Наш рід”. Клас ділиться на 2 команди: 1-ша команда - чоловічий та середній, друга- жіночий та спільний рід. Учитель називає іменник. Кожна група плескає у долоні, якщо називають її рід. (Виграє та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей).

Квітка, рушник, клас, староста, вухо, муха, Земля, дерево, сирота, нога, задавака, зошит, зуб, собака.

-ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

5). (Робота біля дошки – троє учнів) Запишіть іменники у три колонкичоловічого, середнього та жіночого роду. Розкажіть прислів’я , які ви знаєте, використовуючи дані іменники. (Слайд № 21)

Заєць, ніж, назва,учитель, радіо, ослятко, зима, хлопець, українка, ім’я, вікно, індича, учень, банка, іграшка, добро, авто, шафа.

6). Гра “Множина чи однина?” Учитель промовляє іменники в однині та множині. Учні картками різного кольору, на яких написано «М», «О», показують відповідну картку. Виграє той, хто найменше помиляється.
Для гри можна використати такі іменники: робітник, учитель, учні, фабрика, , країна, герої, пшениця, медаль, неділя, черешні, книга, море, яблуко. (Слайд №22)

7). (Робота в зошиті)Розподіл іменників за групами: назви конкретні й назви абстрактні. (Слайд №25)

Земля, дружба, щирість, хата, дерево, мислення, дощ, хлопець.

(Виконання вправи перевіряємо на мультимед. дошці.)

8). Дослідження-пошук (Слайд № 26)

II команда. Із поданих іменників, які ви бачите на дошці, назвіть лише власні назви.

Газета, дерево, Україна, школа, Іван Франко, газета Наше слово, поезія Сон, Президент України, вулиця Богдана Хмельницького.

I команда.

Додайте до іменників, що означають власні назви, іменники-загальні назви.

Київ, Польща, Дмитрик, Дунай, Ромашка”.

9). Гра «Придумай власні іменники»
Учитель пропонує придумати по 2 власних іменника (ім’я , прізвище, назва міст, сіл, вулиць, річок).
Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

10). Доберіть до прикметників узагальнюючі іменники, визначте рід ( усно) (Слайд 27)

Рі́дна, ла́гідна, найдоро́жча –

Запашни́й, бі́лий, смачни́й –

Черво́не, сокови́те, соло́дке –

Яскра́ве, те́пле, пеку́че –

11) Робота з кросвордом. (Слайд 33)

12). Робота з підручником. Виконати вправу 214, с. 102. Переписати прислів’я і на місці крапок уставляючи дібрані з довідки іменники спільного роду.

13) Поставте іменники у формі орудного відмінка ( I команда- 1 рядок, II – 2 рядок) (Слайд 37)

5. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

- Діти, що ви запам’ятали про іменник? Давайте перевіримо ваші знання за допомогою тестів. (Слайд №28-32)

- Метод Мікрофон”:

Над чим ви сьогодні працювали?

6. ПІДСУМОК УРОКУ

Відзначити роботу класу, підрахувати кількість балів.

7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (СЛАЙД № 33)

Вправа 207, с. 99. Підготуватись до контрольної роботи.

Картка самооцінювання

____________________________

Морський бій ( максимальна кількість балів 1) Усього ______

Лото назв (максимальна кількість балів 1) Усього_______

Робота з текстом ( Рідна мова”) ( максимальна кількість балів 2) Усього_______

Робота біля дошки/ на картках ( максимальна кількість балів 2) Усього ______

Яке слово зайве ( максимальна кількість балів 1) Усього ______

Лінгвістична естафета ( максимальна кількість балів 1) Усього ______

Конкретні й абстрактні назви ( максимальна кількість балів 2) Усього ______

Дослідження-пошук(власні/ загальні назви

( максимальна кількість балів 2) Усього ______

Впізнай слово, визнач рід ( максимальна кількість 3) Усього ______

Загальна кількість балів ________

Гра «Наш відмінок»
Учасники гри поділяються на три групи: родовий, знахідний, місцевий або називний, давальний, орудний.
Учитель називає іменники у різних відмінках. Кожна група плескає в долоні, якщо названий іменник відповідає її відмінку.
За помилку одного з гравців група отримує зауваження.
Виграє та група, яка матиме найменше зауважень.
Можна поділяти дітей і на шість груп відмінків.

9

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
0
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!