Конспект урок « Імітація косівської кахлі за мотивами О.Бахматюка».

Опис документу:
Гуцульська піч – рідкісний в народному мистецтві зразок поєднання в одному творі архітектурного, живописного та декоративного начала. Складена з кахель (керамічна плитка), що містили окремий сюжет або розвивали його на кількох плитках, вона була своєрідною книгою життя Карпатського краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Імітація косівської кахлі за мотивами О.Бахматюка

Мета. Навчитися створювати імітацію кахлі за мотивами О. Бахматюка.

Розвивати уміння і навички декоративного розпису на основі з солоного тіста. Виховання потреби в естетизації середовища, поваги до культурної спадщини рідного краю.

Матеріали і приладдя:

для вчителя - таблиці (презентація) із зображенням кахель О.Бахматюка та за його мотивами; таблиця з елементами розпису гуцульської кераміки; портрет О.Бахматюка; зразки дитячих робіт

для учнів«керамічна» плитка з солоного тіста, акварель або гуаш, пензлик, баночка з водою, ескіз композиції кахлі.

ТЗН: магнітофон (музичний супровід) – коломийки.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

Юні друзі!

Зверніть увагу, як митець працює,

Як зосереджено вдивляється в модель,

Уловлює нюанси, медетує,

Заводить глядача у світ своїх ідей.

Спочатку дуже важко зрозуміти,

Як з хаотичних крапок, ліній, плям, штрихів

Йому вдається дійсність відтворити,

Безмежний простір неіснуючих світів.

………………………………………………

Цей контур – віддзеркалення епохи,

Душі митця, його бажань і мрій.

На площині, рожденний із хаосу,

Постане образ сповнений надій.

2. Уведення в тему уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Тема нашого уроку: «Імітація косівської кахлі за мотивами О.Бахматюка».

Перед нами стоїть завдання навчитися створювати імітацію кахлі за мотивами О. Бахматюка, розвивати уміння і навички декоративного розпису на основі з солоного тіста

3. Аналіз попередньо підготовлених ескізів розпису.

Для вдалого виконання роботи ви створили ескізи сюжетних композицій. Я прошу підняти їх над собою. (Вчитель оглядає роботи, відбирає кілька для аналізу). Молодці! Ви добре справились з підготовчим етапом.

(Вчитель проводить аналіз робіт, вказуючи, перш за все, на позитивні моменти. Однак, якщо є характерні помилки, на них потрібно вказати індивідуально учневі і порадити шляхи виправлення).

4. Подання нового матеріалу.

Гуцульська піч – рідкісний в народному мистецтві зразок поєднання в одному творі архітектурного, живописного та декоративного начала. Складена з кахель (керамічна плитка), що містили окремий сюжет або розвивали його на кількох плитках, вона була своєрідною книгою життя Карпатського краю. Здається, все життя гуцула розписане в цих кахлях, тут сплелися дійсність та вигадка, проза повсякдення та запальність народних забав, релігійна тематика і військове буття. Колись кахляні печі були ледь не в кожному гуцульському селі, щоправда, у заможних горян, бо дозволити собі таку розкіш міг не кожний. Навіть найбідніші гуцульські родини вважали за необхідність використати хоча б одну кахлю при оздоблені печі – оберегу домашнього тепла.

У печі послідовність викладених кахель підпорядкована певному ритмові, що підкреслюється своєрідним завершенням з фронтонів і кутовими прикрасами над комином. За словами мистецтвознавця Катерини Каркадим, заввідділу Коломийського музею народного мистецтва, розписані кахлі обов’язково ставилися зверху донизу згідно зі значимістю сюжетів. Перший ряд згори, безумовно, найважливіший. У центрі майже завжди був святий (в гуцулів — Миколай Чудотворець). Він вважався оберегом, до нього зверталися з різними проханнями. Обабіч розташовувалися кахлі з релігійним сюжетом, соціальної чи державної важливості, скажімо, із зображенням церкви, дзвонів, австрійського двоголового орла. Праворуч і ліворуч — зображення побутових сцен: орач з люлькою, мисливці, що вирушили на полювання... І ось вам, до речі, приклад гуцульського гумору — один мисливець везе іншого на тачці, а той, котрого везуть, тим часом стріляє у якусь птаху.

У другому ряді на печі розташовувалися кахлі з зображенням того, що давало гуцулам можливість жити у складних гірських умовах. Тут обов’язково мав бути баранчик, який давав одяг, тепло, їжу. Доволі часто на пічних кахлях зображали музик; вони грають на скрипці, на сопілці і дуже рідко — на трембіті. Гуцул не був би гуцулом, якби, розписуючи кахлю, не згадав про наслідки відвідин шинку — чоловік повертається додому, а жінка вже чекає з топірцем у руці, демонструючи, хто в домі господар...

Кахлеві печі з косівською керамікою були популярні не лише в Україні, а й у Румунії та Угорщині.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів.

Перед вами на партах знаходиться «керамічна» плитка,

виготовлена із солоного тіста. Пригадайте етапи виконання розпису, які використовували у попередніх роботах по імітації косівської кераміки.

І етап – перенесення ескізу на площину тарелі (лінійна побудова).

ІІ етап – розчиняємо коричневий колір, обводимо всю лінійну побудову, заповнюємо визначені місця в орнаменті коричневим, рухаючись від центру до країв.

ІІІ етап – заповнюємо площини жовтим кольором.

ІV етап – заповнюємо площини зеленим.

Лінійну побудову можна відразу виконувати коричневою фарбою без олівця – імітація «ритування». А далі, після підсихання, доповнюються площини зеленого та жовтого кольорів. Виходи даних кольорів за межі коричневого контуру імітують патьоки на справжніх гончарних виробах.

Дана плиточка має як декоративне, так і ужиткове значення. Адже нею можна прикрасити інтер’єр або подарувати рідним, друзям, вчителям.

6. Самостійна творча робота учнів.

Учні працюють. Учитель слідкує за їх роботою і, в разі потреби, консультує учнів.

7. Підведення підсумків.

Наш урок добігає кінця. Сьогодні ви ще раз відчули себе майстрами косівської кераміки (Разом з учнями згадуємо її особливості). Та спробували створити імітацію гуцульської кахлі за мотивами О. Бахматюка.

Можна продемонструвати готові роботи, за бажанням учнів.

І етап

ІІ етап

III -ІV етап

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
2
1
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!