Конфлікт. Попередження та шляхи подолання. (семінар - практикум для педагогів)

Психологія

Для кого: Дорослі

16.03.2021

137

15

0

Опис документу:
Семінар для педагогічних працівників з метою формування вмінь вирішення конфліктних ситуацій, попередження їх виникнення, розвиток адекватного розуміння себе і інших, формування професійно значущих рис і вмінь, підвищення здатності самоконтролю, самоорганізації, саморегуляції.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конфлікт. Попередження та шляхи подолання.”

Мета: формування вмінь вирішення конфліктних ситуацій, попередження їх виникнення, розвиток адекватного розуміння себе і інших, формування професійно значущих рис і вмінь, підвищення здатності самоконтролю, самоорганізації, саморегуляції.

Вступ.

Відомий французький письменник Антуан де Сент - Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в конфліктні ситуації. Вони вносять напруженість у стосунки, позбавляють спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати, а конфлікти у дошкільному закладі не сприяють ефективному навчально - виховному процесу. Чим менше виникає конфліктів, тим краще можемо порозумітися ми між собою, з батьками, тим тепліші і довірливіші наші стосунки.

1. Вправа “Привітання”.

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.

Матеріали: мיяка іграшка.

Хід вправи: психолог вітається з учасниками , просить їх по черзі привітатись з мיякою іграшкою невербальним способом. Іграшка передається по колу. Потім пропонується привітати кожному свого сусіда так само, як він вітався з іграшкою.

Рефлексія: що ви відчували? Що вам дало виконання цієї вправи?

2. Вправа “Очікування”.

Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.

Матеріали: плакат з малюнком пісочного гогдинника, стікери, ручки.

Хід вправи: психолог просить учасникам подумати, чого вони очікують від заняття. Стікери з висловами прикріплюються у верхній частині символічного пісочного годинника, зображеного на плакаті.

3. Вправа “Асоціоції”.

Мета: формування поняття “конфлікт”.

Метафори: (вогонь, вулкан, буря, течія, рух).

Психолог на дошці пише слово “конфлікт” і пропонує назвати слова, які асоціюються в них з цим словом, наприклад “боротьба”, “зло”, “агресія”, “визначення істини”, “дискусія”, “самоствердження”, “розпач”, “стрес” ін. Записує їх на дошці. Запитує, які слова мають позитивний, а які негативний заряд, позначаючи їх “+” чи “.

  1. Інформаційне повідомлення “ Конфлікт”.

Конфлікт це зіткення протилежно спрямованих, несумісних тенденцій у свідомості окремої людини, в міжособистісних взаємодіях або міжособистісних стосунках індивідів чи груп людей, повיязане з гострими негативними переживаннями.

В основі будь-якого конфлікту лежить ситуація, що містить: суперечливі позиції сторін з якогось питання; протилежні завдання чи засоби; розбіжність інтересів, бажань, прагнень опонентів.

Визначають типові причини конфліктів, які поділяються на:

  • обיєктивні (зіткення матеріальних і духовних інтересів, помилки керувння, слабка розробленність правових процедур розвיязання міжособистісних суперечностей, брак значущих для нормальної життєдіяльності людини матеріальних і духовних благ, сформований спосіб життя, що сприяє підвищенню агресії людини);

  • субיєктивні (нездатність зрозуміти іншу людину, незбалансована рольова взаємодія, нетерпимість до думок інших, дратівливість, гостре сприйняття зауважень та порад, неврівноваженість характеру, егоїзм, прагнення лідерства, прискіпливість, схильність до пліткування).

  1. Вправа “Різні погляди”.

Мета: продемонструвати учасникам вплив установок на сприйняття особистості.

Хід вправи: обיєднати учасників у дві групи. Одній групі дати фотокартку людини, сказавши, що це фото злодія. Запропонувати їм описати цю людину. У цей час іншій групі показати таку саму фотокартку і сказати, що це відомий дитячий лікар. Коли учасники групи збираються через кілька хвилин усі разом, запропонувати кожній групі описати цю людину (який характер, поведінка, манера спілкування), не називаючи, хто вона така. Описи будуть протилежними.

Рефлексія: про що вправа? На опис людей вплинула установка. Установка має вплив на наші уявлення про себе та навколишній світ, добро чи зло, погане чи хороше. Одні установки ми робимо самі собі. Інші нам роблять наші батьки, вчителі, друзі. У дитинстві людина схожа на відкриту чисту книгу – що в неї записують, те вона і збереже на своїх сторінках до кінця життя.

  1. Історія для роздумів.

Під вечір один селянин сів на порозі своєї скромної хатини, аби насолодитися вечірньою прохолодою. Попри його хату звивалася дорога, яка провадила до села. Чоловік, що переходив нею, помітив селянина і подумав: “Ця людина – взірець ледаря. Нічого не робить, тільки сидить цілими днями на порозі”. Трохи згодом переходила інша людина і подумала: “Це якийсь джигун. Сидить цілий день і пасе очима жінок, що тут ходять. Напевно, чіпляється до них і ...”. Нарешті ішов із села якийсь мандрівник і подумав: ”Мабуть, це працьовитий чоловік. Працював увесь день, а тепер сів собі відпочивати”. Справді, майже нічого не можемо сказати про селянина, що сидів на порозі своєї хати. Натомість, про трьох перехожих, що ішли до села, знаємо: перший – ледар, другий – особа підозрілива, а третій – чоловік працьовитий. Усе, що говориш, свідчить про тебе, особливо, коли твої слова стосуються інших.

  1. Вправа “Дзеркало гніву”.

Мета: спонукати учасників до самоаналізу та самовдосконалення.

Хід вправи: якщо ви конфліктуєте з кимось, візьміть у руки аркуш паперу і згадайте людину, на яку ви сердиті, і хотіли б, щоб у ній щось змінилось; напишіть: “Мене захоплює...”(5 пунктів, якими ця людина вас захоплює). Після цього напишіть друге : “Те, що мені не подобається в...” Тепер поверніться до першого запису і викресліть імיя тієї людини, якій ви давали характеристику, і напишіть своє. Перечитайте і подумайте, наскільки це збігається з вашими характеристиками.

Чи вийшло так, що те, що захоплює вас в іншій людині, захоплює і в собі, а те, що не подобається в іншому, не подобається в собі.

Рефлексія: підвести до висновку про те, що, чим більше позитивних рис ми знаходимо в інших людях, тим більше їх у нас самих.

8. Вправа-руханка “Малюємо цифри”.

Мета: зняття фізичного та емоційного напруження, покращення настрою в групі.

Хід вправи: учасникам пропонується малювати в повітрі цифри різними частинами свого тіла: 1- носом, 2- правим плечем, 3- лівим плечем, 4- правою ногою, 5- лівою ногою, 6- ліктем правої руки, 7 – ліктем лівої руки, 8- правою ногою, 9 – лівою ногою. 10 – сідницями.

  1. Інформаційне повідомлення: “Види і типи конфліктів”.

Класифікація:

  • за проблемно-діяльнісною ознакою поділяються на управлінські, педагогічні, виробничі, е6кономічні, політичні, творчі тощо;

  • за ступенем залучення людей: міжособистісні, міжгрупові, міждержавні, міжпортійні;

  • за значеннєвим принципом: закономірні, необхідні, вимушені, функціонально невиправдані;

  • з погляду функцій: позитивні, негативні;

  • за кількістю людей: парні, локальні, загальні;

  • за перебігом часу: короткочасні, тривалі, затяжні;

  • за видом виникнення: стихійні, заплановані, провоковані, зініційовані;

  • за тактичними завданнями: виправдані, невиправдані.

Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях”.

Конфлікт (conflictus) у перкладі з латини – “зіткнення” або “боротися разом”. Коли людина в конфліктній ситуації, для її розвיязання діє за своїм індивідуальним стилем.

*Уникнення – коли людина відмовляється від своїх інтересів, але і не приймає позицію протилежної сторони. Бажано застосувати, коли необхідно послабити напругу, результат для Вас не дуже важливий, потрібно заощадити час, ситуація дуже складна і Ви в ній некомпетентні, конфлікт може розвיязатися з часом сам.

*Пристосування

Щоб ти виграв, я повинен програти”.

Мінімально враховуються особисті інтереси і максимально задовольняються інтереси протилежної сторони. Бажано застосувати, коли у вас мало шансів перемогти, результат набагато важливіший для іншої сторони, ніж для вас, справа не варта сварки.

*Конкуренція

Щоб я переміг, ти повинен програти”.

Особиста мета ставиться вище від інтересів інших та взаємин з ними. Бажано застосувати тоді, коли критична ситуація потребує миттєвого вирішення, вам дуже важливий результат, ви повинні повести за собою інших.

*Компроміс

Щоб кожен із нас виграв, кожен повинен щось програти”

Коли частково задовольняються домагання і прагнення обох сторін. Бажано, щоб обидві сторони мали однаковий статус і протилежні інтереси, таке розвיязання буде найефективнішим; вас влаштовує цей результат, краще хоч щось отримати.

*Співпраця

Щоб я виграв, ти теж повинен виграти”

Відбувається задоволення інтересів обох сторін через спільні дії. Використовується, коли з іншою стороною у вас тісні і тривалі стосунки, у вас є досить часу на майбутні плани, ви хочете вислухати одне одного та пояснити свої інтереси.

Життя різне і ми повинні реагувати на нього по-різному. Чим більше стратегій реагування ви маєте, тим краще ви зможете розвיязувати свої проблеми.

10.Вправа “Апельсин”.

Мета: визначення шляхів вирішення конфлікту.

Проблемна ситуація:” В родині дві дитини, донька і син. Мати купила один апельсин і розділила на дві частини. Діти незадоволені. Утворилась проблемна ситуація”.

Запропонувати знайти різні шляхи вирішення конфлікту.

Шляхи вирішення:

Дочка Син

1) не купувати зовсім - -

2) купувати два апельсина + +

3) вирішить сильніший - +

4) мати пожаліє, віддасть слабшому + -

5) визначитись, для чого потрібний

апельсин кожному з дітей + +

11.Етапи вирішення конфлікту.

  1. Сформулювати проблему конфлікту (загальну, де б враховуавались інтереси обох сторін).

  2. Мозковий штурм – спроба визначити всі можливі варіанти проблеми (до 3-х варіантів).

  3. Оцінити кожний шлях (виявляти толерантність).

  4. Прийняти загальне рішення.

  5. Закріплення, фіксація (згода обох сторін).

  1. Вправа “Розвיязання конфліктних ситуацій”.

Ситуації:

  1. Ваші навчальні матеріали позичив колега та обіцяв віддати їх наступного дня. Через два дні, коли ви готувались до занять, виявилось, що їх не повернули”.

  2. В вашій групі конфлікт між батьками агресивної дитини та іншими батьками. Ваші дії.”

  3. Ви працюєте в колективі недавно і тут вам один із співробітників розповідає, яке враження, як фахівець, ви справляєте на інших співробітників”.

    1. Вправа “Храм тиші”.

Мета: сприяти розвитку здатності до самоконтролю і саморегуляції, дати можливість відпочити.

Матеріали: аудіозапис мелодій для розслаблення, магнітофон.

Займіть зручне для вас положення... Руки вільно покладіть перед собою... Розслабте спину.. Опустіть голову... Заплющуйте очі... Ви робите легкий глибокий вдих... Спокійний і довгий видих.. Без зусиль вільно і легко дихаєте. Ви відчуваєте підлогу, стілець. Відчуваєте їх опору, підтримку. Вам добре, спокійно і затишно. Уявіть, що ви прогулюютесь околицею багатолюдного, великого міста. спробуйте відчути, як ваші ноги торкаються бруківки... Ви робите крок за кроком, крок за кроком. Зверніть увагу на перехожих... Роздивіться їхні обличчя, фігури... Вони проходять поруч спокійні, веселі, стривожені, закохані, байдужі, замріяні... Довкола багато швидкості, руху людей і автомобілів, яскравих вітрин і кольорових реклам. Зупиніться, відчуйте цей рух. Прислухайтесь до своїх відчуттів... Тепер поверніть за ріг і прогуляйтесь тихою алеєю... Ви помічаєте великий будинок, що вирізняється своєю архітектурою, незвичністю... Ви підходите, торкаєтесь важких, різьблених дверей, на яких читаєте: “Храм тиші”. Ви розумієте – це місце, де не чути звуків суєти, де ніколи не вимовлено марного слова... Ви відчиняєте прохолодні двері, входите – і одразу вас огортає сповнена спокою тиша... (Пауза 1- 1,5 хв.) Коли ви захочете покинути будинок, штовхніть деревיяні двері і вийдіть на вулицю. Як ви почуваєтесь тут? Насолодіться своїми відчуттями, повнотою життя. Глибоко вдихніть... Ви запамятаєте дорогу, яка привела вас до храму тиші, щоб іноді повертатись сюди. З останнім звуком мелодії ви глибоко вдихнете, розплющите очі і повернетесь у реальність”.

Рефлексія: учасники діляться (за бажанням) своїми відчуттям, емоціями під час уявлення; зазначають, наскільки вдалося розслабитись, досягти візуалізації, які зміни виникали в тілесних відчуттях.

14. Притча “Все залежить від тебе”.

Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Аж ось по країні пішов поголос, що зיявився найрозумніший мудрець. Дійшов він і до мандарина. Він розлютився: як якійсь чернець може бути найрозумнішим в світі? Запросивши мудреця до себе в палац, він замислився обдурити його: “Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Якщо скаже “живе” – розчавлю метелика, а якщо “мертве” – випущу його”. І ось настав день зустрічі.

До зали, де на троні сидів мандарин і тримав за спиною метелика, увійшов невеликий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Зло всміхаючись мандарин запитав: “Скажи -но мені, що я тримаю у руках – живе чи мертве?” Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: “Усе в твоїх руках!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук і той полетів на волю.

Отже, лише від вас залежить, чи буде ваша взаємодія з іншими яскравою, плідною.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.