Опис рівня адаптації дітей раннього віку до умов ЗДО здійснюється вихователем групи за орієнтовною схемою (картка-схема).
Завдання даної карти-схеми – допомогти наочно уявити прояви адаптованості дитини до ЗДО. Карта-схема включає такі розділи:
Загальні відомості про дитину (анкетні дані, відомості про сім’ю, стан здоров'я, психічного розвитку дитини).
Характеристика рівнів адаптованості до умов ЗДО:
Високий рівень адаптованості. У дитини переважає радісне або стійко-спокійний емоційний стан. Він активно контактує з дорослими, дітьми, оточуючими предметами, швидко адаптується до нових умов (незнайомий дорослий, нове приміщення, спілкування з групою однолітків).
Середній рівень адаптованості. Емоційний стан дитини не стабільний: новий подразник спричиняє повернення до негативних емоційних реакцій. Однак при емоційній підтримці дорослого дитина проявляє пізнавальну та поведінкову активність, легше адаптується до нової ситуації.
Низький рівень адаптованості. У дитини переважають агресивно-руйнівні реакції, спрямовані на вихід із ситуації (руховий протест, агресивні дії), активне емоційний стан (плач, обурений крик), або відсутня активність, ініціативність при більш або менш виражених негативних реакціях (тихий плач, пхикання, відмова від активних рухів, відсутність спроб до опору, пасивне підпорядкування, пригніченість, напруженість).
ІІІ. Добір та застосування засобів, спрямованих на покращення рівня адаптованості дітей до умов ЗДО.