Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Інструменти для створення мультимедійних завдань під час дистанційного навчання

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ЗМІСТ

ВСТУП 2

1. Інструменти для створення мультимедійних завдань. 4

1.1. Створення дидактичних матеріалів за допомогою сервісу Learningapps 4

1.2. Сервіс миттєвих опитувань Kahoot! 5

1.3. Віртуальна дошка Padlet 8

1.4. Інфографіка на платформі Canva 9

1.5. Thinklinkінструмент для створення інтерактивних матеріалів 11

ВИСНОВКИ 13

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 14





ВСТУП



За час карантину вчителі отримали вимушений, але цікавий досвід переходу на інший формат викладання, який і надалі використовують у своїй роботі. Несподівані корективи змусили усіх учасників освітнього процесу швидкими темпами опанувати цифрові інструменти, нові платформи та засоби організації дистанційного навчання.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 “Про затвердження Положення про дистанційне навчання”, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235 трактує, що дистанційне навчання — це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. На сьогодні порядок організації та запровадження дистанційного навчання визначено Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115 [9].

Необхідною умовою дистанційного навчання є доступ до інтернету, технічне забезпечення учнів та вчителів. Проте для впровадження якісного і повноцінного освітнього навчального процесу на відстані, окрім технічних засобів, учителю необхідно володіти багатьма професійними та особистими компетентностями, які дозволять зацікавити, організувати учнів на початковому етапі та втримати їхню увагу аж до завершення навчання.

Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс дозволяє досягти очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі. Також важливими умовами вибору навчальних платформ є універсальність, зрозумілий інтерфейс, україномовний контент, доступність для різних пристроїв (персональні комп’ютери, планшети, мобільні пристрої Apple, Android тощо) та інформаційна безпека.

Використання новітніх інструментів дозволяє вчителю створювати мультимедійні завдання, урізноманітнити процес навчання, зробити його інтерактивним, а це в свою чергу дозволить оптимізувати час, якого завжди бракує на якісне освоєння програми. Сучасний світ технологій відкриває нам безліч корисних ресурсів, які дозволяють покращити якість освіти, в тому числі дистанційної.







Розділ 1. Інструменти для створення мультимедійних завдань

    1. Створення дидактичних матеріалів за допомогою сервісу Learningapps

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати на уроках, демонструючи на проекторі, або як індивідуальні вправи для учнів. Донедавна було додано українську мову до переліку мов інтерфейсу сервісу.

На сайті доступна велика база завдань – 20 типів інтерактивних вправ, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, адаптувати під власні потреби, розробити схожий або зовсім інший [8].

Вправи на сайті подаються у зручному візуальному режимі сітки зображень.

Клацнувши на зображенні значка вправи, відбувається перехід у режим її виконання. На передньому плані видно завдання, сформульоване вчителем, яке закривається після клацання кнопки ОК, що дозволяє перейти до безпосередньої роботи із вправою.

Виконання вправи полягає в інтерактивній роботі з об’єктами, розміщеними на екрані. По завершенню потрібно клацнути напис Перевірити рішення: відповіді буде перевірено і вказано на можливі помилки. Далі слід внести виправлення і знову перевірити рішення.

Усі вправи поділено на категорії, які відповідають виду завдання, яке потрібно буде виконати учням:

•    вибір;

•    розподіл;

•    послідовність;

•    заповнення;

•    онлайн-ігри;

•    інструменти.

У кожній групі доступно кілька шаблонів вправ, опис та зразки яких можна попередньо переглядати перед тим, як створити власний навчальний ресурс.
Після створення вправи її потрібно зберегти або зробити загальнодоступною для користувачів Learningapps і після цього учням можна відправляти посилання на вправу. Використати вправу можна через вебпосилання, в повноекранному режимі, вбудувати в інший додаток або скористатись згенерованим QR-кодом.

Цей сервіс призначений для створення навчально-пізнавальних вправ розвиваючого характеру для виконання в школі, під час дистанційного навчання і самоперевірки.

    1. Сервіс миттєвих опитувань Kahoot!

Kahoot! – онлайн-сервіс для створення інтерактивних завдань та перевірки знань учнів за допомогою миттєвого опитування. Він дозволяє створювати тести, опитування, вікторини. Платформа підходить для роботи з дітьми різних вікових категорій - як для дітей молодшої школи, так і для учнів старших класів. Доступ до сервісу здійснюється через веб-браузер або додаток Kahoot!. Який можна завантажити з Google Play або AppStore.

Робота на платформі розпочинається із створення облікового запису. Для цього на сайті Kahoot.com слід обрати опцію «Зареєструватися безкоштовно» і додати одну з ролей: вчитель, студент, дім чи бізнес. Потрібно зазначити свою електронну адресу і створити пароль для входу. Сайт пропонує декілька варіантів реєстраціє, один з них базовий (безкоштовний). Безкоштовна версія надає досить великі можливості для роботи:

  • приєднання до тесту до 50 учнів;

  • самостійне створення питань або використання готових завдань із каталогу;

  • для візуалізації тесту можна використовувати зображення із каталогів;

  • можливість встановлення часових параметрів виконання завдання;

  • дозволяє визначати кількість балів за правильну відповідь;

  • визначає переможців, будує діаграми успішності.

Платформа дає змогу проводити тестування двома способами: як віртуальний клас та самостійне навчання. Перший спосіб тестування може здійснюватися з учнями в класі. Питання та відповіді з’являються на екрані проектора, а діти відповідають з телефонів чи комп’ютерів.

Другий спосіб - самостійне навчання - найбільш підходить для роботи під час дистанційного навчання. Питання та варіанти відповідей з’являються на екрані смартфонів учнів. Вчитель встановлює дату та період виконання тестування.

Порядок організації тесту під час дистанційного навчання наступний. Після відкриття потрібної вікторини потрібно натиснути кнопку Challenge і зазначити скільки днів і до якої години має бути відкрита вікторина..

По завершені налаштувань вікторини автоматично формується пін-код, який передаємо учням, задаючи домашнє завдання. Виконувати таке завдання можна лише через додаток Kahoot! для Android. Ввівши у ньому отриманий від вчителя пін-код, учень виконує завдання у зручний для себе час. На екрані свого гаджета він бачитиме як запитання, так і можливість обрати варіанти відповідей.

Kahoot! є зручним інструментом для створення миттєвого опитування. Його можна використовувати для поточного і тематичного контролю, самостійного навчання або опитування думок класу, коли є потреба залучити дітей до обговорення навчальних проблем.



    1. Віртуальна дошка Padlet

Інтерактивні онлайн-дошки або стіни з’явилися ще у 2006 – 2007 рр. і зараз продовжують набувати популярності в освітніх середовищах. Інтерактивна онлайн-дошка (стіна) – це інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивний формат. Вона може бути використана для «мозкового штурму» на етапі узагальнення та систематизації знань, проєктної роботи, взаємодії між учнями, для рефлексії, для індивідуальних завдань чи як майданчик для збирання ідей для проектів та їх обговорення.

Для початку роботи з сервісом необхідно завантажити сайт https://padlet.com/ та зареєструватися. Це в подальшому дозволить редагувати створені дошки. Якщо працювати без реєстрації на сторінці сервісу, то стіна буде доступна для роботи лише 24 години.

Наступний крок – оформлення та наповнення дошки матеріалом. Розпочинається оформлення із кнопки Змінити стіну. На відкритій вкладці необхідно ввести назву дошки, вказати опис дошки і обрати фон оформлення стіни.

Щоб додати на стіну інформацію необхідно двічі клікнути на вільному місці дошки, після чого з’явиться фрейм у який можна додати файл з комп’ютера, гіперпосилання, голосове повідомлення, знімок з веб-камери чи додати розташування. Розмір фрейму регулюється вказівником миші.

Кожна дошка має свою унікальну адресу, яку повідомляють іншим учасникам для спільного користування. Для налаштування доступу потрібно натиснути кнопку Поділитися і обрати один із типів доступу: конфіденційний, захищений паролем, таємний чи публічний. Кожен із цих доступів має певні обмеження для розповсюдження. Поділитися доступом можна через надіслане посилання, автоматично згенерований QR-код, через електронну адресу чи вбудувати у інший додаток. Створену дошку можна розмістити в соціальних мережах, зберігати у вигляді PDF, Excel файлів. Для цього необхідно скористатися кнопкою Експортувати.

Отже, користуючись інструментом Padlet, можна з легкістю оформити дошку, наповнити її даними, організувати спільний доступ для учнів. Використання цього сервісу під час дистанційного навчання сприятиме формуванню критичного мислення учнів, творчому вирішенню завдань, конструктивному спілкуванню чи обговоренню питань, а також тісній співпраці в колективі.



    1. Інфографіка на платформі Canva

Canva – безкоштовний онлайн-інструмент для творчого навчання із графічними шаблонами, який допоможе користувачам дуже швидко та цікаво створювати графіки, презентації, буклети та інші графічні продукти. Безкоштовна версія сервісу містить велику кількість якісних зображень, шрифтів, ілюстрацій та шаблонів, розроблених професійними дизайнерами, а також 5ГБ у хмарному сховищі для зберігання власних робіт. Є окрема версія і для дистанційного навчання, яка має свої функціональні особливості.

Робота із сервісом розпочинається із реєстрації в системі. Для зручності працювати можна не лише через браузер на сайті www.canva.com, але і за допомогою мобільних додатків для IOS та Android. Чернетки та готові зображення, які були створені під одним обліковим записом, будуть синхронізуватися між пристроями. Це дозволяє працювати над проєктом за будь-яким пристроєм і у зручний час.

Після входу в обліковий запис слід обрати тип шаблону з яким бажаємо працювати – презентації, інфографіка, плакати, брошури, діаграми, картки. Педагоги можуть використовувати шаблони для візуального подання матеріалу учням, а учні – для ілюстрації понять. Наприклад, діти можуть візуалізувати величини за допомогою барвистих дизайнів, намалювати блок-схему на урок інформатики, зобразити діаграми Венна, дерево рішень до діаграм порівняння, гістограм та кругових діаграм.

Версія Canva for Education дозволяє налаштувати свій віртуальний клас. Учні та вчителі на одній платформі можуть працювати разом і редагувати свої роботи в режимі реального часу, залишати коментарі, додавати нові графічні елементи та редагувати текст. Сервіс оптимізовано для роботи з іншими платформами.

Canva – зручний сервіс для створення візуального контенту для школи, оскільки графіка та ілюстрація є невід’ємною частиною навчального процесу. Використання цього інструменту значно полегшить роботу вчителя і учнів для створення яскравих і стильних публікацій, оригінальних планів уроку, інформаційних плакатів, креативно оформленого розкладу уроків, створення worksheet та ін.

    1. Thinklinkінструмент для створення інтерактивних матеріалів

Thinglink – онлайн-інструмент, який дозволяє наносити на зображення інтерактивні мітки з мультимедійним контентом (посилання на певні ресурси, відео, аудіо, світлини, текст). Ресурс дозволяє створювати чимало дидактичних матеріалів для школи (карти мандрівок, навчальні посібники, плакати, інтерактивні схеми, віртуальні екскурсії), із якими можна працювати як індивідуально під час самостійного навчання, так і спільно в класі.

Перед початком роботи необхідно зареєструватися в системі www.thinglink.com. Безкоштовна версія має досить великий функціонал і дозволяє переглядати створене інтерактивне зображення до 10000 разів на місяць, а це цілком достатньо для використання в школі. Платна версія не має таких обмежень, надає більші можливості і розширені функції.

Для створення першого матеріалу необхідно визначити поле для творчості, тобто вибрати в Thinglink потрібне зображення. Його можна завантажити з комп’ютера або імпортувати через гіперпосилання з будь-якого сайту чи соціальної мережі. Із диска комп’ютера достатньо перетягнути із провідника у вікно браузера. Після цього можна створювати мітки. Спершу слід відмітити точку на зображенні – клацнути мишкою по вибраному місці. Далі можна змінити колір інтерактивної мітки і добавити до неї інтерактивний контент. Існує безліч варіантів що можна прикріпити до точки на зображенні. Це може бути одна невелика фотографія, відеозапис з популярних хостингів, посилання на веб-сайт, довільний текст, тобто досить різноманітна мультимедійна інформація.

Після додавання всіх необхідних міток на карту слід придумати їй назву і можна зберігати її та ділитися творчою роботою. Для цього після редагування обираємо функцію поділитися і обираємо або через посилання на сторінку сайту або через код вставки у сайт і використовуємо карту за потребами.


Основні дидактичні матеріали, які можна створити за допомогою сервісу:

  • інтерактивні карти (географічні в тому числі);

  • інтерактивні таблиці (особливо зручно їх використовувати, коли виникає необхідність узагальнити, проаналізувати великий обсяг навчального матеріалу, але в одній комірці неможливо розмістити інформацію);

  • інтерактивні опорні схеми (дозволяють продемонструвати яскраві приклади складних конструкцій).












ВИСНОВКИ

Під час дистанційного навчання вчителі активно шукають рішення та ресурси, щоб зробити навчання цікавішим і ефективнішим. Саме в такому випадку на допомогу приходять сучасні технології.

Існує цілий спектр цифрових інструментів, які дозволяють створювати інформаційні продукти для підтримки навчального процесу – скрінкасти, онлайн-дошки, онлай-тести, платформи для створення практичних вправ, інтерактивні сервіси миттєвого опитування та ін. Важливою складовою ефективного використання електронних ресурсів для організації дистанційного навчання є вміння підбирати інструменти та створювати контент. Вчитель сам повинен обрати інструмент, який відповідає потребам навчального процесу. Головне – зберегти баланс теорії і практики, різних типів завдань і при цьому зацікавити учнів.

«Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі» [9].

Досвід багатьох учителів-практиків щодо використання інструментів дистанційного навчання на сьогоднішній день є корисним і може бути джерелом цікавих ідей для використання в очному навчанні.



СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Дементієвська Н. П., Морзе Н. В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів. Інформаційні технології і засоби навчання / за ред. В. Ю.Бикова, Ю. О.Жука. Київ: Атака, 2005. С. 76–95.

  2. Дистанційні технології в освіті: збірник науково-методичних рекомендації щодо організації виховання, навчання та розвитку учасників освітнього процесу під час карантину / за ред. Ю. О. Бурцевої, Д. В. Малєєва. Краматорськ : Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2020. 95 с.

  3. Кузьмінська О. Забезпечення умов набуття професійної компетентності педагогів в умовах інформаційного суспільства / Нова педагогічна думка. 2010. №2. С. 107-111.

  4. Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Комп’ютер у школі та сім’ї. 2010. №6. С. 10–14.

  5. Нанаєва Т. В. Інноваційні освітні програми корпорації INTEL / Комп’ютер у школі та сім’ї. 2010. №6. С. 3–5.

  6. Редько В.В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови / Рідна школа. 2011. № 8-9. С. 28-36

  7. Ступницький О., Соляник С. Розвиток хмарних технологій сучасної інформаційно-мережевої економіки / Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2017. № 133. C. 106–116.

  8. Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Онлайнові інструменти візуалізації діяльності сучасного педагога. URL: https://www.researchgate.net/publication/330766838_Online_tools_of_visualization_in_the_work_of_the_modern_teacher /fulltext/5c53bcc6458515a4c74e6bff/Online-tools-of-visualization-in-the-work-of-the-modern-teacher.pdf (дата звернення 18.01.2021)

  9. Гладун М.А., Сабліна М.А. Сучасні онлайн-інструменти інтерактивного навчання URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25818/1/M_Gladun_M_Sablina_ OEEMU_FITU.pdf (дата звернення 15.01.2021)

  10. Лист МОН № 1/9-609 від 02.11.20 року Щодо організації дистанційного навчання . URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/77298 (дата звернення 01.02.2021)

  11. Семаньків М.. Білусяк Б. Використання інтернет- сервісів в навчальному процесі. URL: http://itcm.comp-sc.if.ua/2018/semankiv.pdf (дата звернення 14.01.2021)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.