І. Франко. Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості письменника

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

І. Франко. Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості письменника.

Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст поеми; розвивати навички аналізу поетичного твору, висловлення своїх думок з приводу прочитаного; проведення аналогів із сучасністю, сприяти вихованню патріотизму, громадянської позиції.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: портрет І. Франка, виставка його творів, Біблія.

І воздвигне Вкраїна свого Мойсея

П. Тичина

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Звучить пісня П. Петриненка «Україно»

  1. Вступне слово вчителя

Україна… Прекрасна і неповторна земля. Нас багато століть переконували, що немає такої країни, не існує української нації. Кажуть: «Ви не європейці». Дивно, а чому ж? Адже ми живемо в центрі Європи.

До нас має прийти розуміння свого призначення, своєї ролі в історії.

І в цьому нам допоможе Іван Франко, який сьогодні прийшов у клас поемою «Мойсей», величним твором, що вже багато років не залишає нікого байдужим.

Іван Франко написав твір після перебування в Італії. Він був вражений величністю скульптури Мікеланджело, генія епохи Ренесансу.

  1. Оголошення теми і мети уроку. Ознайомлення з епіграфом уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Евристична бесіда.

  • До якого жанру ви б віднесли поему?

  • З яких частин вона складається?

  • Яка основа твору?

  • З якої книги І. Франко взяв сюжет про життя Мойсея?

ІV. Повідомлення учнів про історію народження, життя та смерть Мойсея

Повідомлення учнів супроводжуються презентацією про життєві віхи Мойсея.

Перший учень. Мойсей – особистість яскрава. Жив у ХІІ ст. до н.е. В Біблії його описано як пророка, який вивів ізраїльтян з Єгипту. Слово «Мойсей» (Моше) єгипетського походження, воно означає «дитя».

Він народився в той час, коли вбивали єврейських немовлят-хлопчиків. Але мати його сховала. Коли минуло три місяці, він був залишений в кошику в заростях Нілу. Знайшла хлопчика фараонова дочка. Вона зглянулася над дитиною, найняла годувальницю. А нею виявилася мати Мойсея. Коли хлопчик виріс, то не мирився з несправедливістю. Одного разу вбив наглядача-кривдника, тому втік на схід.

Згодом Мойсею явився Бог і дав завдання врятувати євреїв від знищення та вивести їх до Палестини.

Другий учень. Було укладено союз-заповіт, частиною якого стали десять заповідей. Проти Мойсея було організовано повстання на чолі з Кореєм, Датаном та Авіроном. І в Мойсея виникли сумніви. В цьому був його гріх. Помер Мойсей у 120 років, так і не вступивши на землю омріяної Палестини.

Третій учень. Багато вчених намагались пояснити події, описані у священних книгах. Фізики, провівши досліди, помітили, що під дією магнітного поля вода ніби продавлювалася вниз. В резервуарі вода по боках піднялася, а в центрі стало видно дно (перед Мойсеєм море теж розступилося), і це назвали «ефектом Мойсея». Існує спокуслива ідея ловити в такий спосіб рибу.

V. Засвоєння навчального матеріалу.

1. Робота з картою. Учні показують шлях Мойсея з Єгипту до Нілу, Червоного моря, до землі обітованої (це сучасний Ізраїль і Палестина)

2. Слово вчителя. Мойсей в мистецтві – образ вічний.

Життєпис пророка склали Філон Олександрійський і Григорій Ніський. Скульптура Мікеланджело, опери Дж. Россіні та Шенберга, книга З. Фрейда «Мойсей і монотеїзм», картини художника Б. Леонардо - це далеко неповний перелік шедеврів про пророка Мойсея.

3.Експрес-опитування.

  • Якими думками та настроями сповнений вступ до поеми?

  • Оцінити настрої ізраїльського народу? Чи не подібні вони до настроїв нашого народу?

  • Чи є в поемі персонажі, які прагнуть використати ситуацію для власної вигоди? А в наш час? Поясніть це на прикладах.

  • З якою метою Мойсей розповідає притчу про терен?

  • Чи можна наведені нижче слова Мойсея застосувати до українського народу?

Бо коли осяє Господь

Ласки свої промінням?

Ви послів і пророків його

Побєте все камінням.

  • Які слова із поеми І. Франка можна назвати пророчими?

(Учень цитує слова:

Та прийде час, і ти вогнистим видом

Засяєш у народів вольних колі,

Труснеш Кавказ, вбережешся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі

І глянеш, як хазяїн домовитий,

По своїй хаті і по своїм полі)

4. Робота з підручником. Записати в зошити проблематику твору:

  • національне самовизначення народу;

  • готовність до самопожертви;

  • віра і зневіра;

  • стосунки лідера та народу;

  • сила духу та мізерність.

5. Творче завдання.

Усний виступ-презентація «Зроби свій вибір» (клас ділиться на групи. Кожна з них обирає кандидата в президенти – свого Мойсея. Вони виступають по проблемних питаннях:

- Як у поемі розкрито тему національної єдності?

- Чому твір «Мойсей» актуальний і нині?

- Яким має бути сучасний лідер народу?

- На якому етапі шляху до свободи наш народ сьогодні?

Учні голосують, який вождь (Мойсей з якої групи) потрібен нашому народу.

VІ. Підсумки уроку.

  1. «Мікрофон»

  • Як ви розумієте епіграф уроку?

  1. Оцінювання досягнень

  1. Слово вчителя

Всім, хто ще не встиг усвідомити тієї істини, що щасливе майбутнє нашої країни – це справа і його особисто, треба пам’ятати слова Каменяра : «Твоїм будущим душу я тривожу». І. Франко ніби розкриває нам очі: ми йдемо до землі обітованої, сваримось і сперечаємось – чи йти вперед, чи повернути назад, бо ж дорога нелегка. Герої Небесної сотні, тисячі воїнів, які утримують східні рубежі, – це наші Мойсеї.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!