Гімнастика для розуму "Інтерактивні фізкультхвилинки"

Опис документу:
«Рух може замінити ліки – але жодні ліки не замінять руху». Ж. Тассо Сучасна українська школа прагне дати своїм учням не тільки певний багаж знань, але і ставить більш вагому мету - навчити дітей вчитися. Це зробити не так просто, тому що в першу чергу ця мета вимагає розвитку у дітей всіх необхідних для навчання пізнавальних процесів. Це мислення, пам'ять, уява, увага.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інтерактивна фізкультхвилинка або гімнастика для розуму

«Рух може замінити ліки –

але жодні ліки не замінять руху».

Ж. Тассо

Сучасна українська школа прагне дати своїм учням не тільки певний багаж знань, але і ставить більш вагому мету - навчити дітей вчитися.

Це зробити не так просто, тому що в першу чергу ця мета вимагає розвитку у дітей всіх необхідних для навчання пізнавальних процесів. Це мислення, пам'ять, уява, увага.

Численні спостереження педагогів, дослідження психологів переконливо показали, що дитина, яка не навчилася вчитися, чи не опанувала прийоми розумової діяльності в початкових класах школи, в середніх зазвичай переходить в розряд неуспішних.

Увага – це один із найголовніших психічних процесів, який допомає дітям пізнавати навколишній світ. Нерідко через брак уваги дитині важко вчитися в школі. Маленький учень ніби не чує і не бачить того, що він повинен засвоїти і запам'ятати. Також вирішальну роль у навчальній діяльності відіграють опосередковані мисленням процеси смислового запам’ятовування. З кожним роком навчання об’єм інформації збільшується, пред’являються нові вимоги, з’являються нові обов’язки. Хтось з ними справляється легко і просто, а для когось це складний і часом важкий процес.

Однією з важливих проблем для педагога на сучасному уроці є підтримка високого рівня працездатності учнів. На кожному уроці необхідно забезпечити пізнавальну активність, інтерес учнів, зайнятість і захопленість роботою, доступність пояснення. Цього можна досягти через правильну організацію уроку: за допомогою зміни різних видів діяльності.

           

Зміна видів діяльності - це прийом, який полягає в доцільному чергуванні учителем в ході уроку різних видів діяльності дітей з метою зниження втоми, стомлення, а також підвищення інтересу учнів.

Така організація уроку є невід'ємним елементом здоров'язберігаючих технологій. Відповідно до п.9.8. ДСанПіН: «Для профілактики стомлюваності, порушення статури, зору учнів початкових класів на уроках письма, мови, читання, математики тощо необхідно через кожні 15 хвилин уроку проводити фізкультхвилинки та гімнастику для очей».

Донедавна функцію переключення на інший вид діяльності, зняття навантаження, пов’язаного з перебуванням у фіксованій позі виконувала традиційна фізкультхвилинка. Мимоволі згадується: «Ми писали, ми трудились, наші руки вже стомились…» Діти хором декламували тексти, одночасно виконуючи вправи. Проте досвідчений педагог знає, що метою проведення такої паузи, в першу чергу, є підвищення і збереження розумової активності і працездатності дітей під час занять, забезпечення нетривалого динамічного відпочинку в той час, коли організм дитини зазнає значного навантаження, адже органи слуху і зору, м'язи тулуба і особливо спини, кисть працюючої руки - все знаходиться в статичному стані і потребує періодичного нетривалого відпочинку.

Реалізація завдань Концепції нової української школи вимагає трансформації традиційних форм роботи у нові, більш ефективні та продуктивні.

Пропоную вашій увазі вправи для проведення інтерактивної фізкультвилинки, які сприятимуть активізації розумової діяльності, сприйняттю і запам'ятовуванню інформації, розвитку пам'яті, уваги, сприйняття, мовлення та мислення. Системне проведення таких вправ дозволить гармонізувати роботу головного мозку, виявити приховані здібності дитини і розширити межі її можливостей.

Вправи для активізації міжпівкульних зв'язків (кінезіологічні)

Кінезіологічні вправи є ефективним засобом активізації міжпівкульної взаємодії та стимуляції пізнавальної діяльності учнів.

Назва

Порядок виконання вправи

«Я - хороший»

Лівою рукою погладити себе по голові (зверху вниз), а правою рукою – по животі (рухи по колу). Лясніть у долоні, змініть положення рук.

«Зміна рук»

Руки складені, як у школяра за партою. Верхня рука стиснута в кулак. Нижня з розкритою долонею. Після цього одночасно змінюється позиція лівої та правої руки протягом 6-8 разів. Необхідно досягнути високої швидкості зміни позицій.

«Кільця»

З’єднати по черзі пальці у кільця з великим від вказівного до мізинця та у зворотному напрямку. Виконати вправу спочатку однією рукою, потім двома.

«Буратіно»

Долоню лівою руки ребром до обличчя, великий палець притулити до носа. Прикласти до мізинця лівої руки великий палець правої руки, пальці не притискати один до одного. Здійснювати рухи пальцями, по черзі притискаючи їх один до одного (від вказівного пальця лівої руки до мізинця правої). Потім руки поміняти.

«Вухо-ніс»

Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою – за протилежне вухо. Відпустити одночасно ніс та вухо. Ляснути у долоні, змінити положення рук.

«Столик»

Накрити долонею лівої руки вертикальний кулак правої руки, потім поміняти руки.

«Слон»

Початкове положення: стоячи. Встаньте в розслаблену позу. Коліна злегка зігнуті. Нахиліть голову на плече. Від цього плеча витягніть руку вперед, як хобот. Рука малює «Ліниву вісімку», починаючи від центру зорового поля вгору і проти годинникової стрілки; при цьому очі стежать за рухом кінчиків пальців. Вправу виконувати повільно від трьох до п'яти разів лівою рукою, притиснутою до лівого вуха, і стільки ж разів правою рукою, притиснутою до правого вуха.

«Кнопки мозку»

Масажувати однією рукою підключичні поглиблення, іншою – припупкову область. Вправу виконувати стоячи. Допомагає мозку прокинутися та готує його до засвоєння інформації, зміцнює вестибулярний апарат.

У комплекси кінезіологічних вправ включають: розтяжки, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, вправи на релаксацію. Такі динамічні паузи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.

Вправи на розслаблення і дихання

"Корабель і вітер"

Мета: налаштування до роботи, концентрація уваги.

"Уявіть собі, що наш вітрильник пливе по хвилях, але раптом він зупинився. Давайте допоможемо йому і запросимо на допомогу вітер. Вдихніть в себе повітря, сильно втягніть щоки ... А тепер шумно видихніть через рот повітря, і нехай вітер, що вирвався на волю, підганяє кораблик. Давайте спробуємо ще раз. Я хочу почути як шумить вітер! "

Вправу можна повторити 3 рази.

"Подарунок під ялинкою"

Мета: розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо очей.

"Уявіть собі, що скоро новорічне свято. Ви цілий рік мріяли про чудовий подарунок. Ось ви підходите до ялинки, міцно-міцно заплющує очі і робите глибокий вдих. Затамуйте подих. Що ж лежить під ялинкою? Тепер видихніть і відкрийте очі. О, чудо! Довгоочікувана іграшка перед вами! Ви раді? Посміхніться ".

Після виконання вправи можна обговорити (за бажанням дітей), хто про що мріє.

"Сопілка"

Мета: розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо губ.

"Давайте пограємо на сопілці. Неглибоко вдихніть повітря, піднесіть сопілку до губ. Починайте повільно видихати і на видиху спробуйте витягнути губи трубочкою. Потім почніть спочатку. Грайте! Який чудовий оркестр!"

Всі перераховані вправи можна виконувати в класі, сидячи або стоячи за партами.

Вправи на розвиток дрібної моторики руки

(пальчикова гімнастика)

    Розпрямити кисть, щільно зімкнути пальці й повільно стискати їх у кулак. Почергово виконувати вправу кожною рукою

    Притиснути щільно руку до столу долонею вниз та почергово згинати пальці: середній, вказівний, великий, мізинець, безіменний. Виконувати почергово кожною рукою.

    Розпрямити кисть та почергово приєднувати безіменний палець до мізинного, середній – до вказівного.

    Стиснути пальці в кулак та крутити кистю в різних напрямках. Спочатку окремо кожною рукою. Потім – двома руками одночасно.

    Згинати та розгинати пальці (пальці розімкнути якомого ширше, потім зімкнути і так далі). Почергово кожною рукою, потім обома одночасно.

    Покласти руки долонями догори. Піднімати по одному пальцю спочатку на одній руці, потім на іншій. Повторити цю вправу у зворотному порядку.

    Долоні покласти на стіл. Почергово піднімати пальці одразу обох рук, починаючи з мізинця.

    Затиснути олівець середнім та вказівним пальцями. Згинати та розгинати ці пальці.

Вправи для збереження зору

    Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.


    Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, розплющити очі та поглянути вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4-5 разів.


    У середньому темпі виконати 3-4 колових рухів очима в правий бік, так само — у лівий. Розслабивши очні м'язи, поглянути вдалечінь — на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.


    Витягнути руку вперед. Поглянути на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

Поради для організації та проведення фізкультвилинки

1. Фізкультхвилинка має стати обов'язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання).

2. Фізкультхвилинка містить 3-4 вправи, що добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожну вправу виконують 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізкультхвилинки — 2-3 хв.

3. Добирають вправи таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м'язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Включають у комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.

4. Щотижня комплекси фізкультхвилинок оновлюються, збагачуються новими рухами, або замінюються повністю.

5. При виборі комплексу вправ педагогу необхідно враховувати вік дітей.

6. Виконання вправ повинне виконуватися з позитивними емоціями, гарним настроєм.

7. Вчитель повинен володіти культурою рухів та образно демонструвати вправи, вміти поєднувати рухи з музичним супроводом, знати основні терміни фізичних вправ.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.