«Формування успіху як життєвих пріоритетів особистості учня через предметні компетенції»

Опис документу:
Головне завдання сучасної системи освіти - створення умов для якісного навчання. Впровадження компетентнісного підходу - це важлива умова підвищення якості образованія.По думку сучасних педагогів, саме придбання життєво важливих компетентностей дає людині можливість орієнтуватися в сучасному суспільстві, формує здатність особистості швидко реагувати на запити часу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Формування успіху як життєвих пріоритетів особистості учня через предметні компетенції»

Традиційно цілі шкільної освіти визначалися набором знань, умінь і навичок, якими повинен оволодіти випускник. Сьогодні такий підхід виявляється недостатнім сьогодні соціуму (професійним навчальним закладам, виробництва, сім'ї) потрібні не всезнайки і базіки, а випускники готові до включення в подальшу життєдіяльність, здатні практично вирішувати постають перед ними життєві і професійні проблеми. Сьогодні головним завданням є підготовка випускника такого рівня, щоб потрапляючи в проблемну ситуацію, він міг знайти кілька способів її вирішення, вибрати раціональний спосіб, обґрунтувавши своє рішення.

А це багато в чому залежить не від отриманих знань, а від деяких додаткових якостей, для позначення яких і вживається поняття "компетентності" та "компетентності", які більше відповідають розумінню сучасних цілей освіти ..

Головне завдання сучасної системи освіти - створення умов для якісного навчання. Впровадження компетентнісного підходу - це важлива умова підвищення якості образованія.По думку сучасних педагогів, саме придбання життєво важливих компетентностей дає людині можливість орієнтуватися в сучасному суспільстві, формує здатність особистості швидко реагувати на запити часу.

Компетентнісний підхід в освіті пов'язаний з особистісно-орієнтованим і чинним підходами до освіти, оскільки стосується особистості учня і може бути реалізованим і перевіреним тільки в процесі виконання конкретним учнем певного комплексу дій ..

У зв'язку з цим в сучасному педагогічному процесі істотно зростає роль професійно компетентних педагогів до організованої ними навчальної діяльності учнів.

Компетенції "закладаються" в освітній процес за допомогою:

• Технологій;

• Змісту освіти;

• Стилю життя ОУ;

• Типу взаємодії між викладачами та учнями та між учнями.

 Отже, що таке "компетенція" і "компетентність"?

Компетенція - 1) коло питань, в яких хто-небудь добре обізнаний; 2) коло чиїхось повноважень, прав.

Компетентний - 1) знає, обізнаний; авторитетний в певній галузі; 2) фахівець, який володіє компетентністю

Компетенція - це коло питань, явищ, в яких людина має авторитетністю, пізнанням, досвідом.

Наприклад: освітня компетенція учнів, педагогічна компетенція вчителя, медична компетенція лікаря і т.д.

Іншими словами, компетентність - це здатність встановити і реалізувати зв'язок між "знанням - умінням" і ситуацією.

Компетентний фахівець, компетентна людина - це дуже вигідна перспектива. Запропоновано формулу компетентності. Які її основні складові?

По-перше, знання, але не просто інформація, а та, що швидко змінюється, різновиди, яку необхідно вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести в досвід власної діяльності.

По-друге, вміння використовувати ці знання в конкретній ситуації; розуміння, яким способом можна отримати ці знання.

По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретних знань, необхідності або непотрібності їх для своєї діяльності, а також методу иx отримання або використання. Ця формула логічно може бути виражена в такий спосіб:

Компетентність = мобільність знань + гнучкість методу + + критичність мислення

Безумовно, людина, яка втілює в собі такі якості, буде досить компетентним фахівцем. Але механізм досягнення такого результату залишається поки що не розробленим і здається досить складним. Як варіант пропонують модель психолого-педагогічного супроводу розвитку учнів, спрямованого саме на формування иx компетентності.

Компетентність є складним утворенням, інтегрованим результатом навчання, виділяють види або напрямки компетентностей. Їх можна розділити на три групи.

1. Соціальні компетентності пов'язані з оточенням, життям суспільства, соціальною діяльністю особистості (здатність до співпраці, уміння вирішувати проблеми в різних життєвих ситуаціях, навички взаєморозуміння, соціальні та суспільні цінності і вміння, комунікаційні навички, мобільність в різних соціальних умовах).

2. Мотиваційні компетентності пов'язані з внутрішньою мотивацією, інтересами, індивідуальним вибором особистості (здатність до навчання, винахідливість, навички адаптуватися і бути мобільним, вміння досягати успіхів в житті, інтереси і внутрішня мотивація особистості, практичні навички, вміння робити власний вибір).

3. Функціональні компетентності пов'язані з умінням оперувати науковими знаннями і фактичним матеріалом (технічна і наукова компетентність, вміння оперувати знаннями в житті та навчанні, використовувати джерела інформації для власного розвитку)

Формування учнів ключових компетентностей в навчальному процесі називається компетентнісний підходом.

Комплекс цих життєвих умінь є центральним у системі компетентноcтного підходу, а так же кінцевим результатом навчання.

Модель охоплює всі ланки і види освіти: дошкільну, базову та повну середню, професійну та вищу, позашкільну, післядипломну і дистанційну з виходом на безперервне освіту, на здатність особистості навчатися протягом усього життя.

Суб'єктами діяльності в системі компетентнісно орієнтованого підходу є - перш за все, це учень, батьки і державні структури, які, як прямо, так і опосередковано, через державну політику освіти, впливають на становлення особистості. Це також суб'єкти педагогічного процесу в системі освіти - вихователь, психолог, вчитель.

Суб'єкти діяльності в системі компетентнісно орієнтованого підходу: Учень .Батьки. Державні структури

Суб'єкти педагогічного процесу в системі освіти - Вихователь, психолог, учитель

Основні групи компетентностей в значній мірі пов'язані між собою. Тому кожен суб'єкт системи може впливати на розвиток і соціальної, і мотиваційної, і функціональної компетентностей.Графічне поділ суб'єктів було виконано за ознакою пріоритетності впливу: сім'я і початкова освіта мотивують на навчання і розвиток (мотиваційна компетентність), шкільне і вищу освіту створюють умови для розвитку та сприяють набуттю знань (функціональна компетентність), інші суб'єкти системи сприяють соціальному становленню особистості ( соціальна компетентність). Діалектика розвитку в цьому плані може бути позначена так:

Мотивація. Функціональні вміння .Соціалізація .Мотивація

Цю схему можна розглядати як шлях від мотивів через придбання необхідного функціонального багажу до соціалізації; в процесі соціалізації формуються нові мотиви, ланцюжок перетворень здійснюється на більш високому рівні. Тому основні компетентності обов'язково пов'язані між собою. При цьому механізм психолого-педагогічного супроводу розвитку учнів принципово не змінюється за умови використання іншої класифікації і виділення інших основних груп компетентностей.

Компетентності класифікуються: 1. Ключові, включають (робота з числом, комунікативна, інформаційні технології, самонавчання, робота в команді, вирішення проблем, бути людиною).

2. За видами діяльності (трудова, навчальна, комунікативна, професійна, предметна, профільна)

3. За сферами суспільного життя (побутова, цивільно-громадська, в мистецтві, культурно-досуговая, в фізкультуру, спорт, в освіті, в медицині, в політиці і т.д.).

4. У галузях суспільних знань (в математиці, фізиці, в гуманітарних науках, в суспільствознавство, в біології).

5. У галузях суспільного виробництва.

6. За складовим психологічної сфери (когнітивна, технологічна, мотиваційна, етнічна, соціальна, поведінкова).

7. В областях здібностей (у фізичній культурі, розумової сфері, громадські, практичні, виконавчі, творчі, художні, технічні, педагогічні, психологічні, соціальні).

8. У областях сходами соціального розвитку та статусу (готовність до школи, компетентності випускника, молодого спеціаліста, спеціаліста - стажиста, керівника).

Як бачите компетентностей досить багато, але як ви помітили, що серед них виділяють ключові (основні).Ієрархія компетенцій:

ключові компетенції - відносяться до загального (мета-предметного) змісту освіти;

общепредметних компетенції - відносяться до певного кола навчальних предметів і освітніх областей;

предметні компетенції - приватні по відношенні до двох попередніх рівнів компетенції, мають конкретний опис і можливість формування в рамках навчальних предметів.

До ключових компетентностям відносяться:

1. Соціальна компетентність - здатність діяти в соціумі з урахуванням позицій інших людей.

2. Комунікативна компетентність - здатність вступати в комунікацію з метою бути зрозумілим.

3. Предметна компетентність - здатність аналізувати і діяти з позиції окремих областей людської культури.

4. Інформаційна компетентність - здатність володіти інформаційними технологіями, працювати з усіма видами інформації.

5. Автономізаціонная компетентність - здатність до саморозвитку, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможності.

6. Математична компетентність - уміння працювати з числом, числовою інформацією.

7. Продуктивна компетентність - уміння працювати і заробляти, бути здатним створити власний продукт, приймати рішення і нести відповідальність за них.

8. Моральна компетентність - готовність, здатність жити за традиційними моральними законами.

Згідно з програмою впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес виділяють наступні ключові компетентності.

1. Пізнавальна компетентність:

- навчальні досягнення;

- інтелектуальні завдання;

- вміння вчитися і оперувати знаннями.

2. Особистісна компетентність:

- розвиток індивідуальних здібностей і талантів;

- знання своїх сильних і слабких сторін;

- здатність до рефлексії;

- динамічність знань.

3. самообразовательное компетентність:

- здатність до самоосвіти, організації власних прийомів самонавчання;

- відповідальність за рівень особистої самообразовательной діяльності;

- гнучкість застосування знань, умінь і навичок в умовах швидких змін;

- постійний самоаналіз, контроль своєї діяльності.

4. Соціальна компетентність:

- співпраця, робота в команді, комунікативні навички;

- здатність приймати власні рішення, прагнути до усвідомлення власних потреб і цілей;

- соціальна цілісність, вміння визначити особистісну роль в суспільстві;

- розвиток особистісних якостей, саморегулювання.

5. Компетентне ставлення до власного здоров'я:

- соматичне здоров'я;

- клінічне здоров'я;

- фізичне здоров'я;

- рівень валеологічних знань.

Необхідно ще раз наголосити на головну особливість компетентності як педагогічного явища, а саме: компетентність - це не специфічні предметні вміння і навички, навіть не абстрактні розумові дії або логічні операції, а конкретні, життєві, необхідні людині будь-якої професії, віку, родинного стану.

Таким чином, ключові компетенції конкретизуються на рівні освітніх областей і навчальних предметів для кожного ступеня навчання. Перелік ключових компетенцій визначається на основі головних цілей загальної освіти, структурного уявлення соціального досвіду і досвіду особистості, а також основних видів діяльності учня, що дозволяють йому опановувати соціальним досвідом, отримувати навички життя і практичної діяльності в суспільстві:

1. Ціннісно-смислова компетенція.

2. загальнокультурна компетенція.

3. Навчально-пізнавальна компетенція.

4. Інформаційна компетенція.

5. Комунікативна компетенція.

6. Соціально-трудова компетенція.

7. Компетенція особистісного самовдосконалення

Рівень освіченості, особливо в сучасних умовах, не визначається обсягом знань, їх енциклопедичністю. З позицій компетентнісного підходу рівень освіченості визначається здатністю вирішувати проблеми різної складності на основі наявних знань. Компетентнісний підхід не заперечує значення знань, але він акцентує увагу на здатності використовувати отримані знання. При такому підході цілі освіти описуються в термінах, що відображають нові можливості учнів, зростання їх особистісного потенціалу.

З позицій компетентнісного підходу основним безпосереднім результатом освітньої діяльності стає формування ключових компетентностей

З цієї точки зору мети шкільної освіти в наступному:

навчити вчитися, тобто навчити вирішувати проблеми в сфері навчальної діяльності;

навчити пояснювати явища дійсності, їх сутність, причини, взаємозв'язки, використовуючи відповідний науковий апарат, тобто вирішувати пізнавальні проблеми;

навчити орієнтуватися в ключових проблемах сучасного життя - екологічних, політичних, міжкультурної взаємодії та інших, тобто вирішувати аналітичні проблеми;

навчити орієнтуватися в світі духовних цінностей;

навчити вирішувати проблеми, пов'язані з реалізацією певних соціальних ролей;

навчити вирішувати проблеми, загальні для різних видів професійної та іншої діяльності;

навчити вирішувати проблеми професійного вибору, включаючи підготовку до подальшого навчання в навчальних закладах системи професійного

Формування компетентностей учнів обумовлено реалізацією не тільки оновленого змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Список цих методів і технологій є досить широким, їх можливості - різноплановими, тому доцільно окреслити основні стратегічні напрямки, визначивши при цьому, що рецепта на всі випадки життя, звичайно не існує.

Потенціал, наприклад, продуктивних методик і технологій дуже високий, і реалізація його впливає на досягнення такого результату навчання, як компетентність.

Виділяють основні завдання:

- створення умов для розвитку і самореалізації учнів;

- засвоєння продуктивних знань, умінь;

- розвиток потреб поповнювати свої знання протягом усього життя.

Чим же повинен керуватися вчитель для їх виконання? Перш за все, незалежно від технологій, які використовує викладач, він повинен пам'ятати нижченаведені правила:

1. Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Чи не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.

2. На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень - завтрашній активний член суспільства.

3. Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх перед вчитися. .

4. Необхідно частіше використовувати питання "чому?", Щоб навчити мислити причинно: розуміння причинно-наслідкових зв'язків є обов'язковою умовою розвивального навчання.

5. Пам'ятайте, що знає не той, хто переказує, а той, хто використовує на практиці.

6. Привчайте учнів думати і діяти самостійно.

7. Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем; пізнавальні завдання вирішуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.

8. Необхідно частіше показувати учням перспективи їх перед навчання.

9. Використовуйте схеми, плани, щоб забезпечити засвоєння системи знань.

10. У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем знань.

11. Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.

12. Будьте поінформовані щодо останніх наукових досягнень зі свого предмета.

13. Заохочуйте дослідницьку роботу учнів. Знайдіть можливість ознайомити їх з технікою експериментальної роботи, алгоритмами вирішення завдань, обробкою першоджерел і довідкових матеріалів.

14. Вчіть так, щоб учень розумів, що знання є для нього життєвою необхідністю.

15. Пояснюйте учням, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації життєвих планів.

Ці корисні правила-поради - тільки невелика частина, тільки вершина айсберга педагогічної мудрості, педагогічної майстерності, загальної педагогічного досвіду багатьох поколінь. Пам'ятати їх, наслідувати їм, керуватися ними - це та умова, яка здатна полегшити вчителю досягнення найважливішої мети - формування та розвитку особистості.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
3
міс.
0
7
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!