"Форми і методи виховної роботи з морального виховання на ГПД".

Опис документу:
У статті " Форми і методи виховної роботи з морального виховання на ГПД"наголошується на важливості морального виховання учнів не лише початкових класів ,а й протягом усього навчання у школі.А також подані різноманітні приклади форм і методів морального виховання(тренінгові заняття,мовленнєві дидактичні ігри,уривок авторської казки і т.д.).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Форми і методи виховної роботи з морального виховання на ГПД

Серед актуальних проблем,що стоїть перед сучасною педагогічною нау- кою,одна з найважливіших-належить розробці ефективних форм і методів виховання культури поведінки молодших школярів,підготовці їх до повноцінного життя у суспільстві. Я,як вихователь групи подовженого дня, використовую різноманітні форми і методи особистісно орієнтованого виховання,побудованого на тісному зв»язку знань,почуттів та поведінки.

Такі методи стимулювання дитячої діяльності, як гра, змагання, створення громадської думки, допомагають долати недоліки, виробляти свідому дисциплінованість, заохочувати дітей до сумлінного виконання обов’язків. При цьому я прагну, щоб виховна робота приваблювала дітей змістовністю та емоційністю, викликала в них інтерес і активність, заохочувала до самоаналізу, самооцінки.

Для досягнення поставленої мети я намагаюсь урізноманітнювати виховні заняття, проводячи їх у формі:

виховні години(«Вчимося ввічливості», «Я і мої друзі», «Як поводитися у школі, вдома, на вулиці», «Допомагаємо старшим», «Чи знаєш ти чарівні слова», «Берегти природу», «Як ставитися до молодших братиків і сестричок», «Коли твій друг захворів», «Піклуємося про пташок»,«Чи потрібно вибачатися?», «Обіцянки і слова», «Мамині помічники і помічниці», «Гартуємо характер», «Про що нам підказує совість», «Наші слова та вчинки», «Як стати кращим», «Не будьмо байдужими», «Добротою себе перевір»);

бесіди («Культура поведінки у школі», «З добрим водися, а лихого стережися», «Твої обов’язки в сім’ї», «Кого можна назвати справжнім другом"»);

рольові гри («Хто першим вітається», «В гостях у Мойдодира», «Так чи ні?»);

вправи-тренінги,комунікативні ігри(«Людина поруч»,Конверт життєвих ситуацій,»Комплімент»,»Вітання»);

усного журналу («Якщо добрий ти», «Про зошит, карту, олівець», «Про братів наших менших»);

заочної подорожі («До бабусиної скрині», «В гості до казки», «Моя Вітчизна – Україна»);

інсценізації віршів, казок, оповідань;

спортивних змагань («Веселі старти», «Ми – олімпійці»);

конкурсів («На загадку є відгадка», «Зошит посміхається»);

вікторин («Хто самий розумний», «Що? Де? Коли?», «Можна – не можна»);

трудових операцій («Книжкова лікарня», «Речі у твоєму портфелі», «Моя парта»);

свят («Моя мама краща в світі», «Золота осінь», «У світі казок», «Новорічне свято», «Хвала хлібу»);

прогулянок, екскурсій.

Особливе місце в моральному вихованні школярів відводять дитячій книжці.Серед творів,які мають особливий вплив на дітей,можна виділити вірші,казки,прислів»я.

Казка посідає важливе місце у моральному вихованні.Тому я,працюючи над змістом казки,намагаюсь звернути увагу дитини на прояви:доброзичливості,формування етичних уявлень про справедливість і чесність,вироблення вміння оцінювати власну поведінку і поведінку казкових героїв.Адже своєю образністю,емоційною переконливістю казка впливає на маленьких слухачів,розкриваючи перед ними систему моральних понять,етичні норми поведінки казкових героїв.У казках показано добрі та погані вчинки,Добро і Зло.Адже діти молодшого шкільного віку розуміють мораль казки,диференціюють Добро і Зло і приймають сторону Добра.Чудово сприймають діти інсценізациї віршів,казок,оповідань.У своїй роботі з дітьми я використовую як народні,так і авторські казки.Особливо цікаво школярам послухати мої власні казки.

Уривок авторської казки «Справжні друзі».

« Сашко зі своїм песиком Світлячком любив гратися в лісі.Там вони затоваришували з білочкою,лисичкою,зачиком,косулею.Одного разу Сітлячок загубився у лісі.Білочка,лисичка,косуля не виявили гостинність і не запросили Сівлячка переночувати.

«Може ,хоч зайчик виявиться привітнішим?»-промайнула в голові у цуценяти рятівна думка.І Світлячок попрямував туди,звідки пробивалося світло.

-Любий зайчику,я дуже змерз.Можна мені переночувати у твоїй затишній оселі?А рано-вранці я обов»язково знайду дорогу додому і більше тебе не турбуватиму!

-Звичайно,заходь,-запросив побігайчик.-Хоча моя хатка й зовсім невеличка,я завжди радий гостям.До того ж ти мені друг і зараз опинився у скрутному становищі.А в біді друзі завжди приходять один одному на допомогу.Ось тобі ліжечко і тепла вечеря.Влаштовуйся!

Сашко прибіг у ліс на світанку.Він дуже хвилювався за свого песика.Проте на зустріч уже поспішали Сітлячок із зайчиком.Хлопчик неймовірно зрадів.Разом із своїм кудлатим другом щиро подякували побігайчику за його доброту.Відтепер Сашко із Світлячком знали,хто насправді їхній товариш.Тому що друзі пізнаються у біді!»

Ще одна дієва та ефективна форма роботи у ГПД,яку я активно використовую,це сюжетно-рольові та дидактичні ігри. Адже гра організовує, привчає учнів до порядку, підвищує активність, увагу й спостережливість. Під час гри дитина переборює невпевненість, відкриває в собі нові сили, творчі можливості. У всіх ігрових ситуаціях обов’язковою умовою для підсилення їх виховного значення є прояв старанності, пильності, чесності, скромності. Товариської взаємодопомоги.

Дидактичні мовленнєві ігри та вправи з морального виховання

 1. «Назви одним словом»

Моральний розвиток: розвивати усвідомлення моральних норм.

Мама, тато, сестричка, братик — сім’я.

Дякую, будь ласка, до побачення, вітаю — чарівні слова.

Доброзичливість, чуйність, щирість — моральні якості.

Посмішка, радість, співчуття — …

Вередливість, егоїзм, упертість —…

 2.«Закінчи речення»

Моральний розвиток: формувати вміння визначати та оцінювати вчинки оточуючих. Добрі діти батьків радують, а погані… Марійка бабусі допомагала, а Сергій… Данилко з друзями ділиться,

  3.. «Відповідай швидко і точно»

Моральний розвиток: формувати вміння оцінювати взаємини людей.

Бабуся старенька, а мама…

Хороший друг пожаліє, а поганий…

Щира людина поділиться, а скупа…

Увічлива людина попросить, а не ввічлива…

 4.«Хто це?»

Моральний розвиток: систематизувати уявлення про взаємини людей.

Рідна, лагідна, найдорожча — хто? (Мама)

Сильний, сміливий, працьовитий — хто? (Тато)

Вірний, добрий, щирий — хто? (Друг)

 5.«Закінчи прислів’я»

Моральний розвиток: ознайомити з етичними еталонами поведінки; розвивати логічне мислення.

Без терпіння немає —… (уміння).

Шила в мішку —… (не заховаєш).

Друга шукай, а знайдеш —… (тримай).

Праця годує, а лінь —… (марнує).

Шануй батька й неньку й тобі буде — … (гладенько).

  6. «Що було б, якби…?»

Моральний розвиток: учити розв’язувати проблемну ситуацію, беручи до уваги етичні еталони.

Що було б, якби вихователька не прийшла на роботу?

Що було б, якби кухар не зварив обіду?

Що було б, якби тато не заробляв гроші?

Якби в мене захворіла киця, то…

Якби мама купила багато цукерок, то…

Вередувати не можна, бо…

Потрібно слухати маму, тому що…

За столом не можна пустувати, тому що…

Якби я був чарівником, то…

Якби я був чарівником, для мами зробив би ось що…

Якби я був чарівником, зробив би багато добрих справ, а саме…

  7.«Коли? Якщо?»

Моральний розвиток: виховувати почуття емпатії та повагу до оточуючих.

Якщо мама стомилася,… (слід гратися тихо).

Коли завершив гру,… (необхідно прибрати іграшки).

Якщо другові сумно,… (потрібно розважити його).

8.«Чарівна пір’їнка»

Моральний розвиток: учити аналізувати та оцінювати свої вчинки.

Діти утворюють коло. Вихователь дає кольорову пір’їнку комусь із дітей. Дитина, яка отримала пір’їнку, розповідає про свій добрий вчинок.

Прекрасно реагують школярі на різноманітні тренінги,що направленні на краще розуміння оточуючих людей,розвивають позитивні моральні якості,вчать розв»язувати конфліктні ситуації.

Практична вправа

Показ учнями стану людини за допомогою міміки.

Що ти відчуваєш, коли тебе хтось образив?

А якщо ти винен у сварці з іншими, чи вмієш ти визнати свою провину? Коли і як ти це робиш?

Чи вмієш ти вибачатися перед іншими? Як ти зазвичай це робиш?

Як змінюється настрій іншої людини, коли хтось вибачився перед нею?

Як треба сприймати чиєсь вибачення? Що можна відповісти?

Треніг «Як краще заспокоїти скривджену людину» (діти пропонують і показують свої варіанти). Бесіда з учнями

Що легше: вибачитися перед кимсь або одержувати вибачення? Чому? Що з цього ти вже вмієш робити, а чого тобі ще треба навчитись?

Підсумок заняття

Що ж треба робити для того, щоб навчитися вибачати інших? Для чого це потрібно будь-якій людині? Від чого це допоможе кожному застерегти себе в житті?Розучування дитячих мирилок.

«Конверт дружніх спілкувань» АБО «Конверт життєвих ситуацій»

Мета: дружнє запрошення до обговорення життєвих проблем, поведінкових або тих, що пов'язані з міжособистісними відносинами.

Хід проведення

Учитель заздалегідь готує конверт із картками, які вміщують недописані фрази або запитання, що відображають яку-небудь ситуацію: «Якщо в мене поганий настрій, я...»; «Якщо в мене поганий настрій, а до мене завітав товариш...»; «Коли мені буває дуже сумно, я, як правило...»; «Коли ти буваєш злий на когось, то...»; «Коли ти відчував себе найщасливішою людиною?» (або «Я щасливий, коли...», і навпаки, «Я нещасливий, якщо...»).

З метою узагальнення знань учнями словничка ввічливих слів, формування вміння користуватись ними у спілкуванні з оточуючими під час розігрування ігор-драматизацій чи запропонувати дітям заповнити опитувальний тест (анкету):

  • Назви, перерахуй усі слова вітання, які ти знаєш.

  • Назви всі слова прощання, які ти знаєш.

  • Назви всі слова вибачення, які ти знаєш.

  • Назви всі слова прохання, які ти знаєш.

  • Які слова побажання ти знаєш? Перерахуй їх.

  • Якими словами можна висловити співчуття людині, яку спіткало горе? Які ти знаєш слова співчуття, утіхи? Назви їх.

Учні розподіляються на групи за симпатією. Їм пропонується розіграти одну-дві ситуації з життя, використовуючи будь-яку групу слів увічливості.

Так, якщо першокласники до кожної групи чарівних слів добирали на початку експерименту лише по одному прикладу, то наприкінці роботи ця кількість збільшилася до трьох, а у третьому класі вона зросла до п'яти-шести і більше слів (слова втіхи, вітання, прощання, вибачення, подяки, прохання, заспокоєння інших). Дітям не бракує слів утіхи, співчуття, вони в реальній ситуації, де треба було підтримати свого товариша, не обмежувались лише висловленням співчуття («не сумуй, не плач, не ображайся, не засумуйся»), а називали ображеного ласкавими формами звертання («дорогий», «лапочка» тощо), готові були підняти настрій, розповідаючи йому веселу історію, гумореску, відволікали увагу на щось смішне, обіцяли захистити та поговорити з тим, хто образив товариша, тощо.

Гра «Ти-мені,я-тобі». Діагностична методика для виявлення позитивних якостей у дітей.

Мета: виявити позитивні якості в дітей за відгуками товаришів.

Діти стають у дві шеренги, одна навпроти іншої. Учитель - рівноправний учасник гри. Діти по черзі кидають м'яч тим, хто стоїть у протилежній шерензі. Гравець повинен його спіймати та сказати, яку рису характеру він узяв би в того, хто йому кинув м'яча. Потім кидає м'яч будь-якому учаснику з протилежної шеренги і той теж має сказати, яку рису він узяв би в нього. Так продовжується доти, доки діти не почнуть повторюватися.Учитель уважно слухає оцінки дітей, може непомітно їх записувати. Якщо гру продовжити у швидкому темпі, можна одержати досить влучні характеристики.Учитель може зробити принаймні два висновки зі спостережень:

1) які риси, ще їм невідомі, називають діти у своїх товаришів;

2) хто і кому передає м'яча, чи випадково це, що за цим може ховатися.

Методика «Чарівний стілець» .

Мета: розвивати у школярів інтерес до іншої людини; сприяти формуванню гідності як риси особистості.

Форма: групова діяльність, яка поєднує ціннісно-орієнтаційну та ігрову складові.

На «чарівний стілець» запрошується один із учасників гри, як тільки він сідає, «висвітлюються» і стають явними всі його достоїнства. Дається установка: називати виключно позитивні сторони дитини, не вказуючи негативних. Учні наче вперше дивляться один за одного. Треба проводити гру доти, доки кожна дитина не пройде момент піднесення.

Завдяки цій методиці діти вчаться пильніше вдивлятись один в одного, бачити та відчувати поруч із собою іншу людину.

Фрагмент виховного заходу «Чужого горя не буває»

«Тлумачі»:Добро- це усе позитивне в житті людини, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям, благо, позитив; протилежне – лихо, зло.

Доброта- чутливе ставлення до людей, привітність, ласка, прихильність.

Милосердя- добре, співчутливе ставлення до когось. Наші предки відображали добро у міфах і казках, а ви переглядаючи мультфільми про сучасного Лунтіка теж полюбили гімн Доброти, який зараз і виконаємо(діти виконують гімн Доброти) Сьогодні ми з вами потрапили у країну Доброти. Жителі цієї країни: Щирість, Співчуття, Людяність, Щедрість, Повага, Милосердя, Чуйність, Доброзичливість, дадуть вам кілька уроків доброти. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі, недобрі почуття- пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує.

Учні:

У цій країні – скрізь веселий сміх,

І чути гомін дітвори усюди

Адже творити добрі справи-це не гріх,

І дяка від усіх людей вам буде!

Ти озирнись: довкола квіти й трави

Чекають сонечка промінчика ясного.

Отак від нас нехай виходить доброта,

Як промінь сонця весняного!

У цій країні кожен другу рад,

У цій країні ні образ, ні смутку.

Добро і мир шикуються у ряд,

Щоб були добрими у всіх стосунки.

Давайте разом будем мандрувати

У світ добра, і злагоди, і миру.

Давайте всім заповідать:

«Робіть життя своє щасливим!»

Живемо ми весело і товаришуємо.

Нам не притаманні заздрість і образи.

Як погане слово випадково чуємо-

Ми його із класу женемо відразу!

Цей вид діяльності має велике значення для морального, естетичного соціального становлення особистості.

Знання про взаємини між людьми молодші школярі здобувають з книжок, від учителя, батьків, інших людей, з власного досвіду спілкування з дорослими і ровесниками.

Ефективність виховної роботи педагога у багатьох випадках залежить і від його уміння працювати з батьками, знаходити спільну мову, спиратися на їх допомогу і підтримку. Тому паралельно з виховною роботою у класі я проводжу й роз’яснювальну роботу з батьками. Мною підібрані теми для обговорювання з батьками з питань морального виховання дітей. Форми і методи роботи з батьками різноманітні. Це і проведення батьківських зборів, групові і індивідуальні бесіди з батьками, залучення батьків до безпосередньої роботи з дітьми, спільні справи класа.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!