ЕЛЕМЕНТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЯК ОРГАНІЗАТОРА УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ

Опис документу:
Стаття показує як стати справжнім вчителем, духовним наставником своїм вихованцям. Розкриває елементи педагогічної майстерності вчителя як організатора учнівського колективу. Звертається увага на головну критерію майстерності - творчість вчителя. Чітко визначені орієнтири сучасного вчителя та десять учительських заповідей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ЕЛЕМЕНТИ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЯК

ОРГАНІЗАТОРА УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ

Ступачук В.В.

Україна, м. Енергодар, Енергодарський навчально-виховний комплекс №1

Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.

Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, чудовим класоводом чи класним керівником, дуже нелегко. Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування, це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.

Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня, який здійснює щохвилини, щогодини кожен учитель своєю особистістю, манерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Майстерність можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.

Елементами педагогічної майстерності є:

  1. Широка підготовленість, яка допомагає визначити педагогічну стратегію.

  2. Знання дитячої психології, основ колективізму.

  3. Знання технології педагогічного впливу на особистість.

  4. Організаторські вміння та навички.

  5. Комунікативні здібності.

  6. Емоційна стабільність – здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.

  7. Гуманістична спрямованість, тобто вияв здатності бачити велике в малих справах.

  8. Висока духовна культура учителя як людини та громадянина.

Скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво та змістовно організувати урок, позакласний чи виховний захід. Якщо учитель не володіє цими навичками, то урок або захід пройде, але в ньому не буде ні продуктивності, ні доцільності, навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець. Під час вивчення будь-якої теми або матеpiaлу в кожному класі слід подбати про мобілізацію уваги та раціонально використовувати наочність.

Н.А.Менчинська говорила, що важливе мicцe пociдaє натхнення вчителя на уроці. «Бо натхнення вчителя впливає на загальну робочу атмосферу під час навчання, викликає позитивні чуттєві стани учнів і являє собою важливу модель для наслідування. Учні не лише молодшого, а й навіть середнього віку, не завжди можуть оцінити значення того чи іншого навчального предмету за допомогою логічного мислення, і тому натхнення вчителя, його захоплення своїм предметом сприяють усвідомленню учнями значення цього предмету через канал емоційного зв’язку.»

Основні критерії оцінювання роботи педагога:

  1. Доцільність (за спрямованістю).

  2. Продуктивність (за результатами): підвищення рівня навченості та вихованості учнів, їхній моральний, інтелектуальний, естетичний і культурний розвиток.

  3. Творчість (за змістом діяльності). Учитель, ідучи до дітей, щоразу стикається з багатьма ситуаціями, які він повинен з гідністю розв’язати. Без майстерності, без творчості тут не обійтися.

  4. Діалогічність (характер стосунків з учнями) – вміння бачити початок конфлікту й запобігати йому.

У сучасних умовах нам необхідно не лише по-новому вчити, а й по-новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку. Тому головним критерієм майстерності є творчість – це здатність дивуватися чи пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. І тут постає питання: чим відрізняється будь-яка робота від роботи творчої?

Творчість відрізняється оригінальністю, неповторністю, унікальністю. Це:

    • ефективне використання вже створеного досвіду в нових умовах;

    • гнучкість під час виконання запланованого в несподіваних ситуаціях;

    • імпровізація, вміння фантазувати, розвивати ідею, бачити перспективу й реалізувати її.

    • модернізація відомого;

Педагогічна техніка поруч із знаннями, здібностями, професіоналізмом є одним із компонентів педагогічної майстерності. Передових учителів, тобто тих, хто досягає високих результатів, називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети.

«Орієнтири сучасного учителя»

1. Створення комфортних психолого-педагогічних умов для розвитку особистості учня.

2. Надання учневі можливості працювати «в зоні свого найближчого розвитку».

3. Використання інформаційних технологій та інноваційних методик проведення уроку.

4. Урахування індивідуальних особливостей учнів та окремих груп.

5. Робота вчителя з формування особистої відповідальності учня за результати навчання.

6. Спільна робота учителя, учнів, батьків з формування мотивації до творчої праці.

7. Використання рекомендацій психолога щодо розвитку творчих здібностей конкретної дитини.

8. Проведення нестандартних уроків.

9. Позаурочна робота: предметні тижні, конкурси, олімпіади.

10. Ефективне використання вже створеного досвіду в нових умовах.

11. Гнучкість під час виконання запланованого в несподіваних ситуаціях.

12. Імпровізація, вміння фантазувати, розвивати ідею, бачити перспективу й реалізувати її.

Десять учительських заповідей

  1. Люби себе й обраний тобою шлях.

  2. Йди на урок, як на іспит, але перетворюй урок на свято доброти і розуму.

  3. Принось на кожен урок диво: вірш, пісеньку, притчу, приклад із життя, анекдот, афоризм, висловлювання, оригінальну задачу, жарт.

  4. Твоя головна зброя – бадьорість, життєрадісність, гуманність, а не буркотіння, вимогливість, переслідування, демонстрація втоми.

  5. Якщо учень не зробив домашнього завдання, не картай його, а уяви, що в нього, можливо, були важливіші справи, або, що прикро, і ти, і твій предмет для нього, мяко кажучи, не досить симпатичні.

  6. Захоплюйся дитячими відкриттями і не поспішай оцінювати їх за допомогою цифр.

  7. Схиляйся перед чистотою й цнотливістю дитинства.

  8. Твоє обличчя має бути красивим, одухотвореним красою, а твій зовнішній вигляд не повинен нагадувати про неминучу пенсію й нудне життя.

  9. Читай на ніч літературу.

  10. Якщо учні памятають не тебе, а твої слова і вчинки, значить твоє педагогічне життя вдалося.

Література

1. Жарова І.Я., Кузьмич Т.О., Назаренко Л.М. Самоосвіта педагога як умова підвищення його професійної компетентності: мет.рек.. – Херсон: РІПО, 2012.

2..Коменський Я.А. «Вибрані педагогічні твори», т.2.

3. Ксензова Г.Ю. Перспективні шкільні технології.

4.Радченко А.Є. Професійна компетентність учителя. – Х: Вид.група «Основа»,2006.

5. Лернер М.Я. «Процес навчання та його закономірності».

6. Левитес Д.Г. Школа для професіоналів, чи сім уроків для тих, хто вчить. М.: Московський психолого-соціальний інститут, Воронеж: НВО «МОДЕК», 2001.

7. Петрушин В.І. Психологічні аспекти деятельності вчителя і класного керівника. М .: Педагогі¬ческій пошук, 2001

\

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»