Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Розвиток зв’язного мовлення першокласників у букварний період навчання грамоти
»
Взяти участь Всі події

Екологічна компетентність старшого дошкільника, як основа формування життєвих навичок засобами проєктної діяльності

docx

Екологія

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

04.10.2022

139

7

0

Вміст матеріалу:

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення зі змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документа.

Опис методичного матеріалу:

Юлія Нагорна

вихователь

КЗДО №106 КМР

Ключові слова: екологічна компетентність, екологічне виховання, проєкт, здобувачі освіти.

У наш час проблема екологічного виховання та екологічної культури й свідомості у вихованні здобувачів освіти залишаються актуальними. Саме старший дошкільник виявляє здатність помічати зміни у природному середовищі. Дитина старшого дошкільного віку усвідомлює себе активним суб’єктом природи, суб’єктом світу, у якому вона живе. Тому серед багатьох напрямів освітньої роботи ми обрали екологічну освіту, яка набуває дедалі більшої актуальності.

Екологічна компетентність є головним напрямом у дошкільній освіті, які розглядаються у Концепції екологічної освіти України (2001) серед завдань дошкільного виховання визначено формування основ екологічної культури, морально-ціннісної орієнтації особистості [2]. Завдання екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку зазначені та в нормативних та законодавчих документах: у «Державному стандарті дошкільної освіти» (2021 р.) формувати природничо-екологічну компетентність із позиції комплексного, системного, діяльнісного інтегрованого підходів; надавати перевагу наочним методам і методам безпосереднього ознайомлення з природою, самостійності дитини у виборі об`єкта природи для пізнання чи догляду [1, С. 28]. В програмі розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (2022) [3, С. 163] сприяти елементарному розумінню дитиною взаємозумовленостей компонентів природи; підтримувати бажання дітей встановлювати причинно-наслідкові зв`язки між об`єктами т явищами у природі; сприяти гуманному ставленню до живих істот, прояву естетичних почуттів, виваженій безпечній поведінці на природі; розповідати дітям про досягнення людей у дослідженні космосу. Всі ці документи спрямовані на модернізацію дошкільної освіти, оновлення змісту, форм і методів формування екологічного виховання.

У контексті пошуку й експериментального обґрунтування змісту, методів і прийомів виховання та спрямованого ставлення до природи й оточення займались такі науковці як Г. Бєлєнька, Г. Пустовіт, Н. Гавриш, О. Гончарова, Н. Димова, Н. Кондратьєва, Г. Тарасенко, Н. Лисенко, П. Проскурін, Н. Пермякова, Н. Рижова, Н. Яришева та інші [4, С. 12-13]. Вони підкреслюють значущість дошкільного віку для розв’язання питань екологічного виховання, оскільки саме в цей період дитина набуває першого досвіду взаємодії зі світом Природи, формуються основи її ціннісних орієнтацій.

Для планування дітьми своїх дій, вирішення шляхів розв’язання проблемних ситуацій екологічного змісту та самостійно здобувати нові знання в закладі дошкільної освіти нам допомогли екологічні проєкти. Оскільки вони проходять через усі види дитячої діяльності й розкривають можливості для взаємодій «Діти-батьки-педагог» та формують у дітей еколого - природничу компетентність.

У проєкти ми включили методи й форми роботи:

  • Метод спостереження та бесіди екологічного спрямування під час інтерактивних ігор та комплексних занять, спрямованих на набуття знань з екологічного виховання;

  • ігрові методи (дидактичні, творчі ігри, що сприяють засвоєнню інформації).

  • метод аналізу казок, які занурюють дітей у власні спогади;

  • метод пошукової діяльності під час праці.

Систему роботи здійснювали послідовно протягом року останнього тижня місяця. Для цього використали екологічні проєкти. Одним з таких, який найбільше сподобався дітям був занурення дітей у світ природи «Дитина в природі».

Проєкт «Дитина в природі»

День тижня

Види діяльності

Спеціально організована діяльність

Робота з батьками

Понеділок

Бесіда: «Подорож весняними стежинками»

Спостереження: «За квітами на нашій галявині»

Комплексне заняття «Жива і нежива природа»

Робота з батьками: «Підвищення екологічної компетентності у батьків»

Вівторок

Дослід: «Вулкан в склянці»

Читання оповідання

В. Сухомлинського «Камінь»

Інтегроване заняття з екології та конструювання з паперу

Консультація для батьків: «Екологічне виховання дітей в сім`ї»

Середа

Дослідницька діяльність з елементами праці «Ласощі для птахів»

Дидактична гра «Що дає нам природа»

Інтерактивне заняття:

«Сортуємо сміття»

Поради батькам:

«Тварини вдома»

Четвер

Бесіда: «Подорож до весняного лісу»

Дидактична гра «Що шкідливе і корисне для природи (води)»

Театралізація казки

В. Сухомлинського «Камінь»

П`ятниця

Дослід «ґрунт» мета властивості піску та ґрунту

Еколого-психологічний тренінг «Природа в моєму житті»

Малювання: «Декор Еко - сумки»

Круглий стіл для батьків: «Легені планети»

Результатом нашої роботи над екологічним проєктом у роботі з дітьми з цього напряму стало екологічна свідомість і екологічна вихованість, які склалися з екологічних уявлень, емоційно-ціннісного ставлення до природи, екологічно доцільної поведінки та діяльності в природі.

Отже, метод проєктів допомагає виховати у дошкільнят основи екологічної компетентності, які передбачають набуття уявлень про самоцінність та неповторність компонентів природи, прояв гуманних почуттів до живих істот, опанування початковими вміннями відчувати красу та милуватися нею, виважено поводитися в довкіллі, знати правила безпечної поведінки в природі.

Література

  1. Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження / Упоряд.: О. Г. Косенчук, І. М. Новик, О. А. Венгловська, Л. В. Кузменко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2021. – 240 с.

  2. Концепція екологічної освіти України. Інформаційний збірник Міністерства освіти й науки України. 2002. № 7. С. 3–23.

  3. Програма розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» / О. І. Білан, - Вид. 2-ге, зі змінами і доп. - Тернопіль: Мандрівець, 2022. - 216 с.

  4. Тарасенко Г. «Красиве і корисне» (етноекологія як засіб гуманістичного виховання дитини) / Г. Тарасенко // Дошкільне виховання. – 1999. – № 7. – С.12

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.