Досвід роботи "Використання цифрової лабораторії на уроках фізики"

Опис документу:
На сучасному етапі навчальні заняття проходять із використанням ІКТ. Шкільні кабінети оснащуються комп'ютерною технікою. Експеримент є невід'ємною частиною пізнання природи, вивчення її законів. На уроках фізики переваги цифрової лабораторії важко переоцінити.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВОЇ ЛАБОРАТОРІЇ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Цифрові технології все частіше втручаються у наше життя. На сучасному етапі навчальні заняття проходять із використанням ІКТ. Шкільні кабінети оснащуються комп'ютерною технікою. Починається справжнє панування Інтернету та інформаційних технологій. Ми вторгаємося у віртуальний простір все глибше і глибше. Педагоги ставлять перед учнями демонстраційні досліди у віртуальних лабораторіях, а учні виконують лабораторні і практичні роботи на екранах комп'ютерів, використовуючи віртуальні прилади, інструменти і матеріали.

Експеримент є невід'ємною частиною пізнання природи, вивчення її законів. Така наука, як фізика, не може вивчатися тільки теоретично, їй обов'язково потрібне практичне підґрунтя. Експеримент дозволяє учням самим переконатися у справедливості існуючих законів природи, а також у правильності висунутої наукової гіпотези або, навпаки, в її помилковості.

Щоб підвищити ефективність експерименту, необхідно використовувати сучасні прилади, адже саме вони реєструють дані, які і є основою обчислень. До таких сучасних приладів відносяться різноманітні датчики, які здатні різні фізичні величини, у тому числі звук, світло, силу, тиск та інші, перевести в електричні сигнали (Рис.1-3) [1].

Рисунок 1 - Датчик температури

Рисунок 2 - Фотоворота

Рисунок 3 - Датчик сили

Отримані електричні сигнали подаються через спеціальний пристрій (реєстратор) на комп'ютер (Рис. 4), де програмним чином обробляються і можуть бути представлені нам в самій різноманітній формі, як у вигляді стилізованих аналогових або цифрових приладів, так і у вигляді графіків (Рис. 5).

Рисунок 4 - Реєстратор даних

Рисунок 5 - Представлення оброблених даних

Останні мають набагато більшу наочність при вивченні процесів і позбавляють дослідників від рутинної роботи щодо зняття показань і заповнення таблиць. Тим більше, що в ході вимірювань дані в таблицю вносяться автоматично, і експериментаторам залишається лише обробити отримані результати. До таких сучасних засобів вимірювання відноситься цифрова лабораторія. Цифрові лабораторії – це нове покоління шкільних природничо-наукових лабораторій. Вони надають можливість:

-скоротити час, який витрачається на підготовку і проведення фронтального або демонстраційного експерименту;

-підвищити наочність експерименту та візуалізацію його результатів, розширити список експериментів;

-проводити вимірювання в польових умовах;

-модернізувати вже звичні експерименти.

Лабораторія – це комплект, до складу якого входять датчики та реєстратор.

Цифрова лабораторія «Einstein» передбачає використання різних цифрових датчиків, за допомогою яких можна проводити широкий спектр досліджень, демонстраційних і лабораторних робіт, а також здійснювати науково-дослідницькі проекти, що сприяють вирішенню міжпредметних завдань. Така лабораторія надає можливість проводити різного роду природничо-наукові експерименти як у приміщенні навчального закладу, так і за його межами. Програмне забезпечення для аналізу експериментальних даних є простий, зручний, інтуїтивно зрозумілий школярам інтерфейс [2].

MiLАВ – це комплексний додаток, що забезпечує реєстрацію експерименту: збір кількісних даних (показів датчиків), відображення їх на графіку, у таблиці, на табло приладу і математичну обробку отриманих даних. Також, мультимедійні можливості MiLАВ дозволяють супроводжувати отримані дані синхронізованими відео- і аудіо матеріалами; містить відео аналізатор руху, який здатний перетворювати відеозапис будь-якого руху в набір даних. Додаток повністю сумісний з відомими програмними засобами офісного призначення (MS Word i Excel) [3]. Швидке налаштування експерименту і наочне відображення одержуваних у процесі експерименту даних, зручні інструменти аналізу, дозволяють за обмежений час проводити більше експериментів і перевіряти більше гіпотез, що забезпечує швидке і міцне засвоєння навчального матеріалу.

На уроках фізики переваги важко переоцінити. Спостереження і вивчення швидкоплинних процесів, таких як звукові та електромагнітні коливання, охолодження перегрітої рідини або процесів, в яких іншими способами неможливо визначити закон зміни, наприклад розряд конденсатора, охолодження тіла, зміна амплітуди коливань та ін.

Вчитель разом зі своїми учнями може розробляти та проводити цікаві, актуальні дослідження. Цифрова лабораторія надає усі умови для розвитку творчого підходу у процесі навчання.

Список літератури:

1.Использование цифровой лаборатории при изучении физики. Режим доступу: https://nsportal.ru/shkola/fizika/library/2016/02/21/ispolzovanie-tsifrovoy-laboratorii-na-urokah-fiziki

2.Цифровые лаборатории. Режим доступу: https://infourok.ru/iz_opyta_raboty_ispolzovanie_cifrovyh_laboratoriy_na__urokah_fiziki-352908.htm

3.Кунаш М.А., Телебина О.А. Использование цифровых лабораторий на уроках физики и химии: Учебно-методическое пособие. – Мурманск: ГАУДПО МО «Институт развития образования», 2015. – 66 с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»