Доповідь "Стилі виховання дитини в сім*ї"

Опис документу:
У наведеній доповіді описні стилі батьківського виховання, аналізуються помилки та надаються рекомендації. Її можна використати як на загальношкільних, так і на класних батьківських зборах. Доповідь супроводжується слайдами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Батьківські збори

на тему

«Стилі батьківського виховання»

Гук Л.В.

2019р

22.03.2019р.

Тема виступу: «Роль сім'ї у вихованні дитини»

Мета: ознайомити батьків з особливостями впливу стилю спілкування в сім’ї на емоційне благополуччя дітей; формувати вміння аналізувати свої виховні впливи на дитину та їх наслідки, сприяти конструктивному спілкуванню дорослого з дитиною; розвивати уміння членів сім’ї взаємодіяти у спілкуванні та поведінці; зміцнювати та зберігати родинні відносини.

В однійізукраїнських легенд мовиться:

"Сільська громада вирішилавлаштувати свято-оглядрезультатівпрацікожноїсім'ї. На майданівсісім'їмаливиставитинадбаннясвоєїпраці. Оцінюваладосягнення рада старійшин. Люди приносили й приводили добре доглянутихкорів, волів, коней, власноручновиготовлені вози, ярма, виробиткацтва, шитва та інше. А бідна вдова, вякої не булоаніземлі, аніволів, аніреманенту, прийшла на свято з двомадорослимисинами-красенями. Всі в громаді знали їх як добре вихованих: працьовиті, ввічливі, турботливі, шляхетні у взаєминах з молодшими та літніми. Старійшини при підтримцігромадивіддаливдовівінокпершості за їїнайважливішупрацю — достойневихованнядітей".

У прадавнічаси, коли ще не булошкіл, системигромадськоговиховання, батьки несли відповідальність за вихованнядітей. Тому в народінайвищецінували людей, яківиховалипоряднихдітей.Українська народна педагогіка на основібагатовіковогодосвідузавждипідтримувала культ Матері і Батька, культ Сім'ї. Аджесамевід них залежатьуспіхи у фізичному і соціально-психічномурозвиткудітей

У сім’їоднакововажлива роль належить як батькові так і матері. Про силу виховноговпливубатьківкрасномовно говорить такіукраїнськінародніприслів’я і приказки: “який кущ, така й хворостина, якийбатько, така й дитина”. “Якімамо йтато, таке й дитятко” слово батька та матері для дитинимаєавторитетнезначення.

Сімейневихованнямаєвеличезнезначення у вихованні, освіті і становленні будь-якоїлюдини. Можнасказати, щоце фундамент, на якомубудується все подальше життя. І від того, наскількидобротний, і твердийцей фундамент залежитьдужебагаточого в долілюдини. Якимиблизькими для кожноїлюдини є слова сім'я, родина, батько, мати…! Саме в сім'ї у нас формуютьсянайглибшілюдськіпочуття: доброта, чуйність, любов, милосердя, взаємодопомогатощо. Основнимисуб’єктамивиховання є батьки, якімаютьзрозуміти, що головною метою виховання і освітимає стати формуваннявисокоморальної, добропорядної, чесноїособистості.Незважаючи на те, що в процесі виховання дитини приймають участь і намагаються допомогти інші дорослі (вихователі, вчителі, психологи), головна відповідальність за поведінку дітей покладена на сім′ю.

  • Чому так часто нашим дітям не вистачає уваги батьків?

Сімейне спілкування… Від цих слів віє теплотою і сердечністю, турботою про дітей, доброзичливістю і чуйністю. Психологи стверджують, що правильно організоване спілкування – запорука доброго настрою, душевного спокою. З другого боку, встановлено, що ніде люди не ранять один одного так боляче, як вдома, у сімейних конфліктах.

Виявляється, що вмінням говорити з дитиною, правильно будувати спілкування володіють не всі батьки.

Психологічний клімат родини дуже важливий для психічного здоров'я дитини, він суттєво впливає на дитину, спричиняє стан комфорту, або дискомфорту. Стиль поведінки батьків позначається на становленні дитини, її розвитку.

Є такі стилі батьківської поведінки:

- Авторитетний. Батьки визначають та заохочують самостійність дітей. Вони відкриті до спілкування та обговорення з дітьми встановлених правил поведінки, допускають зміну своїх вимог у розумних межах. Діти у таких батьків добре адаптовані, упевнені у собі, вони добре навчаються у школі, та мають високе само оцінювання.

- Авторитарний. Батьки віддають накази, сподіваючись беззаперечного виконання, встановлюють жорсткі вимоги та правила, не допускають їх обговорення, дозволяють дітям лише мінімальну незалежність. Діти таких батьків часто боязкі та похмурі, невибагливі та вразливі.

- Ліберальні. Такі батьки не достатньо або зовсім не регламентують поведінку дитини, у них беззастережна батьківська любов. Дітям надають необмежену свободу, не встановлюють будь-яких обмежень. Такі діти схильні до неслухняності та агресивності, поводяться неадекватно та імпульсивно.

- Індиферентний. Між дітьми і такими батьками холодні взаємини. Батьки обтяжені власними проблемами, не мають сил на виховання дітей. Вони часто байдужі до власних дітей, не встановлюють жодних обмежень. При такій поведінці батьків дитину ніщо не втримує від вияву асоціальної поведінки.

Хай кожен з батьків проаналізує, який характерний стиль батьківської поведінки для нього і що потрібно змінити в своїй поведінці. Тому що найкраще адаптуються в житті діти авторитетних батьків.

Діти – квітижиття. Проте часто свідомочинесвідомо, будучи в поганому гуморі, дозволяємособікривдитиїх. Найгірше те, щотакідитячіобразизалишаються в пам’ятінадовго й безпосередньочиопосередковановпливають на майбутнєжиттявашогосиначидоньки.

Експеримент «Склянка води»

Склянка води – цедитина (чиста, прозора, наївна).

Сіль – пекучі, образливі слова.

Перець – пекучіобразливі слова.

Грудка землі – жорстокі слова.

Усе добре змішуємо – отримуємо – стан дитини. Скільки мине часу, доки все осяде, забудеться? А вартолегенькозбовтати і все підніметься на поверхню та спричинитьновістреси та неврози у дитини. ( стан відбивається на увазі, навчанні)

В гарній, дружнійсім’їдітиростуть в атмосферілюбові, ласки, чуйного і добродушного відношення один до одного.

Переживання і різні думки виникають у дітей кожного разу, коли вони буваютьсвідкамиподібних, принижуючих сцен між батьками. В цістрашніхвилини хлопчики і дівчата уже не плачутьвід страху, у них у такіхвилининароджуєтьсянедовіра до людей, злоба, жорстокість, настороженість не тільки до батьків.Чимчастішедитина буде відчуватиподібніпереживання, тимважчейому буде потімповірити в добрівідчуття, благородність людей.

Сімейнаатмосфера, в якійвиростаєчесна, проста скромна людина, яка з любов’ювідноситься до людей, батьківстворюється там, де

- не зловживають похвалою;

-не виховують у дитини боязкістьжорстокимифізичнимипокаранням;

- розвивають у дітейвольовіякості характеру, прививаютьїмдобросовісневідношення до праці;

- виховують у дітейлюбов та повагу до дорослих.

А чи достатньо ви приділяєте уваги своїм дітям, яких принципів виховання дотримуєтесь?

  1. Галявина виховання ”.

На кожному столі є зображення квіток з написами дій дорослих під час виховання дітей. Прошу батьків вибрати дії, які найчастіше використовуєте у вашій практиці і прикріпити квіти до нашої “галявини ”.

Червоні квіти: покарання, накази, зауваження, глузування, присоромлювання, нотації, застереження, ігнорування, образа, допит.

Оранжеві квіти: критика, вмовляння, керування, повчання, моралізування.

Голубі квіти: особистий приклад, вислуховування, комплімент, заохочення, похвала, доброзичливі інтонації, зацікавленість, посмішка, підтримка.

І тепер подивимось на нашу “галявину ” - на ній досить багато червоних квітів, а червоний колір — колір застереження, заборони.

Дитину постійно критикують

вона вчиться ненавидіти

Дитину постійно хвалять

вона вчиться бути вдячною

Дитину постійно висміюють

вона стає замкнутою

Дитину підтримують

вона вчиться цінувати себе

Дитина росте в докорах

вона вчиться жити з почуттям провини

Дитина росте в терпимості

вона вчиться розуміти інших

Більшість психологів вважає. Що психічне здоров’я, розвиток і становлення дитини нерозривно пов'язані також із типом батьківського виховання.

Прошу опрацювати їх (червоний колір- думка опонентів щодо вказаного стилю).

- Авторитарний стиль виховання.

Усі рішення приймають батьки, вони вважають, що дитина повинна підкорюватись їхній волі, ставлять перед дитиною високі вимоги, контролюють її поведінку, обмежують її свободу. Батьки змалку виховують почуття відповідальності, вміння долати труднощі.

- Опікувальний стиль виховання.

Батьки прагнуть бути завжди з дитиною, вирішувати за неї всі її проблеми. Дитина займає центральне місце в сім'ї.

- Потуральний стиль виховання.

Батьки приділяють дитині недостатньо уваги, вона віддана сама собі. Такі батьки не вміють виховувати, не спрямовують і обмежують дитину.

- Хаотичний стиль виховання.

У батьків відсутній єдиний стиль виховання, нема чітких вимог до дитини. Між батьками є розбіжність у виборі виховних засобів.

- Демократичний стиль виховання.

Батьки виховують у дитини особисту відповідальність і самостійність, відносно до її вікових можливостей. Дитина присутня при обговоренні сімейних проблем, бере участь у прийнятті рішень. Батьки вимагають від дитини обміркованої поведінки, і самі чуйно ставляться до її запитів. При цьому батьки виявляють твердість, дбають про постійне дотримання дисципліни.

Тож найдоцільнішим є демократичний стиль виховання, коли батьки готові в разі потреби допомогти дитині, постійно спілкуються з дитиною, вірять в її здатність до успішної самостійної діяльності. Батьки найбільш значимі для дитини люди і саме від того, який стиль виховання ви обираєте, залежить якою людиною агресивно чи доброю, відкритою чи замкненою вона стане. Тому давайте ми з вами складемо загальні правила виховання наших дітей (за пропозиціями батьків і вчителя).

Ігрова вправа « Заборона»

Ви дитя, а я - мати. Я дужепіклуюся про своє дитя , щобвоно не вимазувалося, щоб не захворіло і так далі.Забороняюстрибати по калюжах, бігати по вулиці (зав'язуєйому ноги ремінцем, абострічкою), забороняюторкатися до паличок на вулиці, збиратикамені і тягнутиїх в рот (зав'язує руки), забороняюдивитися на речі, які на вашу думку, не потрібнобачитидитяті – (зав'язуєочі), слухати те, щоговорятьдорослі (зав'язуєвуха), не хочу розмовляти з дитям і говорю закрий рота.

... Подивіться на мою дитину, чи зможе він у цьому стані ефективно спілкуватися з однолітками, задовольняти свої потреби, розвиватися повноцінно.

Ці всі дії і слова батьків негативно впливають на розвиток дитини, але в кожному разі можна знайти компроміс, допоможіть мені.

-не зав'язувати ноги - взути гумові чоботи;

- не зав'язувати руки - помити руки після прогулянки;

- не зав'язувати очі або вуха - розмовляти спокійним голосом, не лаятися;

- не зав'язувати рота - вислухати дитину

Разом ми з вами знайшли варіанти вирішення проблеми. Не можна забороняти дитині, пізнавати навколишній світ, тільки в пізнанні навколишнього середовища і в спілкуванні з батьками, дитина розвивається і це впливає на соціалізацію дитини.

А тепер пропоную вам перевірити яких принципів ви дотримуєтесь у вихованні своїх дітей.

Тест “Чи можете Ви:”

  • Порадитися з дитиною, незважаючи на її вік?

  • Зізнатися дитині, що припустилися помилки?

  • Вибачитися перед дитиною?

  • Уявити себе у ролі дитини?

  • У будь-який момент залишити свої справи і зайнятися дитиною?

  • Завжди утримуватися від слів, які можуть образити дитину?

  • Пообіцяти виконати будь-яке бажання за гарну поведінку?

  • Знайти хоча б один день, коли дитина зможе робити, що захоче,

і не втручатися, якщо навіть Вам здаватиметься, що це необхідно?

  • Не реагувати, якщо Ваша дитина вдарила чи штовхнула іншу,

а та дала їй відсіч?

  • Встояти перед дитячими примхами і слізьми?

  • Поставити перед дитиною посильне для неї завдання і не

допомагати їй, навіть якщо бачите її невправність та невміння?

  • Подолати бажання віддати дитині все найкраще на шкоду

іншим членам сімї?

 

Підрахуйте суму балів:

за кожну відповідь «так» ставте 2 бали; за «ні» - 0 балів.

21 – 24 бали. Дитина – найбільший скарб у Вашому житті.

Ви прагнете не тільки зрозуміти дитину, а й пізнати її,

ставитеся до неї з повагою, дотримуєтеся прогресивних

принципів виховання і постійної ліній поведінки. Інакше кажучи,

Ви дієте правильно та можете сподіватись на хороші результати.

11 – 20 балів. Дбати про дитину – для Вас найважливіше.

Ви маєте здібності вихователя, але не завжди дієте послідовно

і цілеспрямовано. Часом Ви надто суворі, а в інших випадках –

занадто лагідні, окрім того, схильні до компромісів,

які послаблюють виховний ефект. Вам необхідно серйозно

подумати про свої методи виховання дитини.

До 11 балів. У Вас серйозні проблеми з вихованням дитини.

Вам бракує або знань, або ж бажання і прагнення

зробити дитину особистістю, а можливо, того та іншого.

Радимо звернутися до фахівців за допомогою.

 

Поради психолога 

Памятайте, що дитина –

дзеркало життя своїх батьків.

- Безумовно приймайте свою дитину.

- Активно слухайте її переживання, думки.

- Якнайчастіше спілкуйтеся з нею.

- Не втручайтеся у заняття, які їй по плечу.

- Допомагайте, коли просить.

- Підтримуйте свою дитину.

- Діліться своїми почуттями.

- Вирішуйте конфлікти мирно.

- Використовуйте у спілкуванні фрази,

що викликають позитивні емоції.

Стосовно емоцій:

Сучасні діти приходять до школи, будучи емоційно недоступними для навчання. І цьому сприяють кілька факторів.

1.Вплив технологій.

У школі діти стикаються з живою людиною, звичайним голосом і адекватною поведінкою, на відміну від вибухів, спецефектів , які звикли бачити на екранах.

2.Діти отримують все, що вони хочуть і коли хочуть.

( я голодний, хочу пити, мені нудно… і батьки зразу задовольняють потреби) Нездатність відкласти задоволення проявляється на уроках, коли треба попрацювати самому і отримати результат за деякий час.Діти виявляються не готові до таких ситуцій, тобто зразу отримати бажане.

3.Діти правлять світом. Часто можна чути : Моя дитина не любить їсти.., вона любить робити так і так…, він не лягає спати без свого планшета…

А якщо дозволити дітям робити, їсти, носити те, і так, як вони хочуть- що буде тоді? Діти не знатимуть слова « потрібно». Вони привикають робити те, що хочуть і не робити того, чого вони не хочуть. (для досягнення успіхів потрібно працювати, а вони цього не хочуть).

4. Світ веселощів , який зараз своїм дітям створили багато батьків. У них свій «світ роботи», а у дітей- «світ веселощів». Нескінченні веселощі і потурання не розвивають навиків працездатності. А навчання- це важка розумова праця.

5. Обмежена соціальна взаємодія.

Наші діти все більше відстають, бо ніякі цифрові технології не допомагають дітям розвивати соціальну комунікацію.

Як запобігти чи виправити помилки:

  • Обмежте доступ до технологій і

відновіть емоційний звязок з вашими дітьми.

  • Не бійтеся встановлювати рамки! Дітям необхідні

обмеження, щоб рости щасливими і здоровими!!!

  • Навчіть свою дитину виконувати монотонну

роботу з ранніх років, бо вона є основою

для майбутньої працездатності.

  • Тренуйте у дитини здатність

відкладати у часі задоволення.

  • Прививайте соціальні навички.

Дітизмінюються з моменту, коли батьки змінюютьсвійспосібвиховання.

Метафора „Річка та береги” 
Мета: на емоційно-смисловому рівнідопомогти учасникам усвідомити роль батьківського впливу на становлення особистості дитини.
Хід проведення: Тренер розповідає метафору.
„Мені подобається порівнювати дитину з водою. Це річка весела та стрімка, бурхлива, або ж глибока та повільна. Вона пливе собі, куди їй заманеться, рухається вільно та невимушено. Але рух кожної річки визначає її русло, ті береги, яких ми називаємо “батьками”. Вони, завжди ніби попереду, визначають основне спрямування її руху. Якщо батьки знають, як виховувати дитину, мають свої стійкі ціннісні настанови, розуміють, що є важливим для дитини, - то це береги міцні, надійні. Тоді і річка почувається захищеною та більш впевненою.
Де вибачилитакі береги, які б тиснули на річку чи змушували її плисти в інший бік? Річка плив евільно у відповідності до своєї природи, але береги дещо скеровують її рух. Річка, яка не має берегів розтікається, поступово перетворюючись на болото. Так і дитина, яка не відчуває підтримки, розумного контролю з боку батьків не має життєвих орієнтирів, чіткого самоусвідомлення своїх справжніх бажань та потреб. Тому часто потрапляє під чужий вплив або тиск оточення.
Діти наслідують своїх батьків, вони ніби віддзеркалюютьїхнюповедінку, манериспілкування, але, головне, – засвоюють сааме ті цінності, ті головні життєві принципи, які сповідують батьки. Тому помиляються ті батьки, які впевнені, що дитина буде робити так, „як я говорю”. Насправді, ж вона буде робити так, „як я роблю”. Тому батькам важливо бути послідовними у думках, переконаннях та діях.”

А ще батькам важливо пам’ятати, що, виховуючи дитину, важливо прислухатися до неї, іти від її потреб, а не власного уявлення про них.

Прохання дитини»

Прохання дитини

  • Слухай мене, щоб я вмів слухати;

  • Поважай мене, щоб я поважав інших;

  • Вір мені, щоб я повірив;

  • Не принижуй мене, щоб я не принижував;

  • Розмовляй зі мною, щоб я вмів спілкуватися;

  • Вибачай мені, щоб я вмів вибачити інших;

  • Допомагай мені, щоб я став помічником;

  • Не насміхайся з мене…

  • Не ігноруй мене…

  • Почуй мене, щоб я це відчув;

  • Люби мене, щоб я вмів любити.

Нашісьогоднішнізборибулоорганізовано для тих, хто любить дітей, любить їх не здалека, не милується ними, як живою цікавоюіграшкою, а любить справжньоюлюбов’ю, яка завжди повинна бути розумною.

Оця квітка- ваша дитина. ЗАКІНЧІТЬ РЕЧЕННЯ

“Я хочу, щоб мій син (моя донька),стали ...Для цього я ...”

Памятайте, що дитина – дзеркало життя своїх батьків. Зробіть все, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Не забувайте, що тільки «покращуючи» себе можна допомогти дитині. Вдосконалюйтесь разом із дітьми, використовуйте шанс, наданий життям.

На дошці написи

("Хорошідіти — це честь батька й матері", "Яка хата — такий тин, який батько — такий син", "Молодь багата мудрістю мами й тата", "Тільки у світ і правди, що рідний отець та мати").

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.