і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Дидактичні ігри на уроках читання

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Дидактичні ігри на уроках читання

1. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):

а) пухнаста, руда, хитра — …

(лисиця);

б) щедра, золота, барвиста, багата — …

(осінь).

2. Визначити предмет за його діями:

а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить — …

(сніг);

б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває — …

(сонце).

3. «Ланцюжок».

Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок зі слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами.

  • Сова — вага — галка — канапа — парта — тато…

  • Ваза — заголовок — вокзал — залізо — золото — товариш…

  • Мавпа — панчоха — халва — валянки — килим — лимон…

  • Нора — ракета — тайга — гарбуз — бузина — начинка…

4. «Слова-переверти».

Учитель пропонує дітям прочитати незвичні слова-переверти й пояснити значення їх, якщо читати зліва направо та справа наліво.

Еге, ага, біб, тут, око, дід, зараз, шалаш, Пилип, Аза, Алла.

Учитель пропонує дітям прочитати інші слова-переверти спочатку зліва направо, пояснити, яке значення кожного з них.

Бук, сир, серп, мир, луг, касир, кіт.

А потім прочитати ці слова справа наліво та порівняти, чи змінився їхній зміст, значення.

5. «Хто більше?».

Учитель пропонує дітям зі слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається.

Ластівка (стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…)

Садівник (сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…)

5. «Зайчик».

Учитель пропонує дітям прочитати склади, «стрибаючи, як зайчик, з однієї купинки на іншу».

Хто то рід до мує сло той ба обі три ко ва га цяє

1 4 8 12 14 10 7 2 5 13 9 11 3 6

Яке сі та зі м’яч ке ко й ко лляч

1 2 5 8 3 6 4 7 10 9

6. «Збери слово».

Учитель пропонує дітям прочитати слова кожного рядка, взяти з першого слова першу літеру, з другого — другу, з третього — третю і т. д. й одержати нове слово.

Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна — ракета.

Метро, дощ, сова, гора — мова.

7. «Цікаві приказки».

Учитель пропонує дітям знайти прислів’я, яке заховалось у деформованих словах і прочитати.

Деньгру кір чаєкін, а музи наєчипо.

Ченьсі куро токчапо, а мізи надиресе.

8. «Чарівний ланцюжок».

Учитель пропонує дітям прочитати «чарівний ланцюжок» слів і визначити, у чому незвичність, чарівність (чим вони відрізняються, яке значення кожного слова?).

Мак — рак — бак — лак — гак — так — сак.

Тік — сік — бік — рік — вік — лік — пік.

9. «Дощик».

На дошці зображена хмаринка з краплями (буквами). Учитель імітує падіння краплинок дощу, на яких також є букви, проводячи спочатку перед буквами, які написані на хмаринці, а потім після них. Учні читають прямі та обернені склади в зростаючому темпі.

10. Гра «Пари слів».

Учитель називає кілька пар слів, діти запам’ятовують їх. Потім учитель називає одне з перших слів, а діти пригадують його пару.

Кицька — молоко.

Зошит — олівець.

Школа — учень.

Музика — радіо.

Гру можна ускладнити, запропонувавши запам’ятати більшу кількість пар слів.

11. Гра «Фотограф».

На дуже короткий час учитель показує два речення, які відрізняються одне від одного лише одним словом або формою слова. Корисно пропонувати й зовсім однакові речення. Діти за цей час розподіляють їх і зіставляють, пояснюючи, чи однакові вони.

12. Чистомовки. Дібрати потрібні слова.

А-а-а — йде дівчинка…(мала).

Ан-ан-ан — ми їмо… (банан).

Ма-ма-ма — настала…(зима).

13. Гра «Бюро знахідок».

Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте попрацюємо в бюро знахідок. У поданих віршиках загубилися слова. Прочитайте вірші та доповніть загубленими словами.

По траві повзе змія —

Налякався дуже я:

Від гадюки біг чимдуж,

А то виявився… (вуж).

14. Розв’яжи анаграми та виключи зайве слово, поясни чому.

ААЛТІРК

АВАЗІЛ

КОЖАЛ

ШКААЧ

15. Гра «Прочитай слово».

скрпк иа

бчк оа

снг і

рб иа

16. Гра «Смачні слова».

Із поданих слів утвори нове «смачне» слово.

Кава + бос = …(ковбаса).

Нора + маки = …(макарони).

17. Гра «Слухай! Називай якомога більше слів».

Пливе — пароплав, човен, плавець, качка, риба, деревина, кит.

Біжить — …

Висить — …

18. Гра «Слова граються в піжмурки».

С т о р і н к а

1 2 3 4 5 6 7 8

123 (сто)

1563 (сіно)

48678 (ранка)

457 (рік)

6348 (нора)

48637 (ранок)

432 (рот)

7563 (кіно)

125678 (стінка)

18. «Чарівні квадрати».

Прочитай слова в рядках і стовпцях.

у

р

о

к

б

р

у

с

р

і

п

а

р

я

с

т

о

п

і

р

у

с

т

а

к

а

р

а

с

т

а

в

19. «Закодоване слово».

1, 15, 24, 1, 3, 11, 22. (Алфавіт).

2, 23, 14, 3, 1, 20. (Буквар).

20. «Равлик».

На равлику групами розміщені букви. Учитель швидко показує деякі з них. Учні повинні уважно стежити за ними, щоб прочитати слово.

21. «Кросворди зі словниковими словами».

У цих кросвордах кожна буква входить до складу лише одного слова й читається тільки один раз. Слово може читатися не тільки зліва направо, зверху вниз, але й навпаки, а також може змінювати свій напрямок під прямим кутом. Навкіс букви не читаються.

Овочі і фрукти

у

б

и

ц

к

у

к

к

я

а

п

у

р

у

с

ь

л

е

а

з

д

и

н

к

и

р

б

а

л

с

о

ш

н

я

р

и

н

ч

е

к

с

е

м

о

е

р

а

и

д

Овочі: кукурудза, цибуля, редиска.

Фрукти: абрикос, апельсин, лимон, черешня.

22. Гра «Читання Незнайком».

Учитель читає текст, навмисне змінюючи деякі слова, а учні повинні виправити слова-помилки та прочитати правильно слова, надруковані в підручнику.

23. Гра «Додай слово».

Послухайте ланцюжок слів. Повторіть їх, додавши свої слова, що продовжили б ряд.

Дмитрик, Сашко, Федько…

Оленка, Катруся, Оксанка…

Тато, мама, братик…

Синій, червоний, білий…

24. Гра «Віднови слова».

Ой лишенько! — кричать слова, — пропали літери у нас.

Без них всіх бути ми не можем,

Допомогти ж зуміє кожен.

Ви дуже добре поміркуйте

І нас скоріше порятуйте!

б — р — к (буряк)

ц — б — л (цибуля)

п — к — р (пекар)

р — д — ск (редиска)

25. Гра «Чарівна буква».

Додайте до слова букву так, щоб повністю змінилося звучання слова.

Рис (рись), лан (лань), їжа (їжак), коза (козак).

26. Гра «Схожі хвостики».

Мишка — (кішка, книжка, доріжка, Гришка).

Суниця — (спідниця, синиця, одиниця).

Їжачок — (черв’ячок, бичок, павучок).

27. Гра «Знайди зайву букву».

Автобусс, бульцйон, верблюдь, гоойдалка, лисьтя, пальяниця, сиррота, сльон, хитьрість, трамввай, зозулія, дзьооб, морроз.

28. Гра «Знайди зайве слово».

Слон, тигр, курча, мавпа, жирафа.

Учитель, лікар, продавець, директор, сестра.

Мужній, сміливий, охайний, хоробрий, сильний.

29. Гра «Підбери букву».

Твер_ий, мудр_й, о_чка, гомон_ть, крин_ця, ве_ело, звір_та, бо_тися, смет_на, бр_тик, вес_а, жур_вель, дреме_ув, во_чик.

30. Гра «Схожі хвостики».

Дібрати слова в пестливій формі з однаковими закінченнями — хвостиками.

Лелька — ненька, саменька, маленька, одненька, кругленька, довгенька, сіренька, молоденька, гарненька, рідненька.

31. Гра «Добери словечко».

Учитель пропонує дітям підібрати якомога більше слів, які можуть описати або розказати про лелеку.

  • Дібрати дієслова до слова «лелека».

Лелека — літає, сидить, годує, кружляє, ходить, ловить, навчає, приносить, висиджує…

  • Дібрати прикметники до слова «лелека».

Лелека — біла, червононога, красива, весела, дружелюбна, сімейна, довгодзьоба, любляча…

32. Гра «Добери закінчення».

Замість крапок треба вставити букви так, щоб вони були закінченням усіх слів.

абе чис

деся світ

мі …. се ….

ни теп

сі са

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Різне
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    3272
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    MJ253054
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання