Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Цивільний захист у закладах освіти: складаємо мобілізаційний план
»
Взяти участь Всі події

Арт-терапія в роботі з дітьми і підлітками в умовах навчання в основній школі

Психологія

Для кого: Дорослі

08.04.2021

678

24

0

Опис документу:
З кожним днем суспільство все більше починає розуміти, що його основи закладаються у дитинстві, а найбільш цінний його здобуток – це психічне здоров’я дитини, її почуття, емоції, душа. Саме для збереження морально-духовного світу дитини, її психічного здоров’я, актуальним постає питання про пошук нових методів психотерапевтичних впливів, які допомогли б дитині «зняти тягар з тендітної душі», знайти вихід з певної життєвої ситуації, розв’язувати конфлікти з самим собою та оточуючим світом.
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Арт-терапія в роботі з дітьми і підлітками в умовах навчання в основній школі Пенцова Ірина група 52 Початок ХХІ століття захопив людство прогресом...
Слайд № 1

Арт-терапія в роботі з дітьми і підлітками в умовах навчання в основній школі Пенцова Ірина група 52 Початок ХХІ століття захопив людство прогресом науки та техніки, новітніми інформаційними технологіями, а разом з ними й труднощами, дискомфортом, незручностями в адаптації до них. З кожним днем суспільство все більше починає розуміти, що його основи закладаються у дитинстві, а найбільш цінний його здобуток – це психічне здоров’я дитини, її почуття, емоції, душа. Саме для збереження морально-духовного світу дитини, її психічного здоров’я, актуальним постає питання про пошук нових методів психотерапевтичних впливів, які допомогли б дитині «зняти тягар з тендітної душі», знайти вихід з певної життєвої ситуації, розв’язувати конфлікти з самим собою та оточуючим світом; знизити стреси та втому, пов’язану з навчанням і наповнювати свою душу позитивними емоціями, приємними враженнями. Тому провідне місце у проблемі збереження психічного здоров’я підростаючого покоління відводиться арт-терапії – терапії мистецтвом. Оскільки, саме мистецтво відіграє важливу роль у творчому розвитку особистості дитини. Використання арт-терапевтичних технік в процесі навчання та виховання створює можливості для гармонізації емоційних і логічних компонентів діяльності дітей, реалізації їх творчого потенціалу.

Під час лікування від туберкульозу в санаторії Мидхарст в 1938 році, Адріан Хілл, малюючи довколишні об'єкти, виявив, що малюнок допомагає його оду...
Слайд № 2

Під час лікування від туберкульозу в санаторії Мидхарст в 1938 році, Адріан Хілл, малюючи довколишні об'єкти, виявив, що малюнок допомагає його одужанню В наступному році арт - терапія була введена в санаторії. Хілл був запрошений викладати малюнок і живопис іншим пацієнтам, багато з яких були поранені солдати, що повернулися з війни Хілл виявив, що практика мистецтва не тільки допомагає пацієнтам відволіктися від їх хвороби або травми, але і допомагає звільнити їх від психічного розладу з допомогою малюнка. У 1942 році Хілл вперше використав термін арт-терапія і в 1945 році опублікував свої ідеї в художній книзі «Мистецтво проти хвороб». Пізніше він став президентом Британської асоціації арт-терапевтів Поява терміну арт-терапія Арт-терапія сьогодні вважається одним із найбільш м'яких, але ефективних методів, що використовуються в роботі психологами і психотерапевтами. Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховна, корекційна, психотерапевтична, діагностична та розвиваюча.

Поняття, мета і завдання арт-терапії Арт-терапія - це спеціалізована форма психотерапії, заснована на мистецтві, в першу чергу, образотворчому і тв...
Слайд № 3

Поняття, мета і завдання арт-терапії Арт-терапія - це спеціалізована форма психотерапії, заснована на мистецтві, в першу чергу, образотворчому і творчій діяльності. Спочатку арт-терапія виникла в контексті теоретичних ідей 3. Фрейда і К. Р. Юнга. Надалі вона набувала більш широкої концептуальної бази, включаючи гуманістичні моделі розвитку особистості К. Роджерса і А. Маслоу. Основна мета арт-терапії полягає в гармонізації розвитку особистості через самовираження і самопізнання. Головним механізмом корекційного впливу арт-терапії є механізм сублімації, з точки зору класичного психоаналізу. На думку К. Юнга, мистецтво, особливо легенди, міфи і арт-терапія, в значній мірі, полегшують процес індивідуалізації саморозвитку особистості на основі встановлення зрілого балансу між несвідомим і свідомим "Я". Педагогічна арт-терапія – це різновид творчої діяльності, спрямованої на корекцію стереотипів поведінки дитини засобами художньої творчості. Арт-терапевтичні техніки застосовуються для: корекції тривожності, агресивності, страхів, сором'язливості та гіперактивності учнів. У випадках, коли дитина має труднощі різного плану – навчальні, комунікативні, емоційні, сімейні, перед якими вона почуває себе слабкою і незахищеною.

Три основні напрями використання арт-терапії у роботі з учнями Пасивна арт-терапія 1 Активна арт-терапія 2 Одночасне використання  пасивної і актив...
Слайд № 4

Три основні напрями використання арт-терапії у роботі з учнями Пасивна арт-терапія 1 Активна арт-терапія 2 Одночасне використання  пасивної і активної арт-терапії 3

1. Пасивна арт-терапія Це використання вже існуючих творів мистецтва шляхом їх аналізу та інтерпретації школярем. У навчально-виховному процесі мож...
Слайд № 5

1. Пасивна арт-терапія Це використання вже існуючих творів мистецтва шляхом їх аналізу та інтерпретації школярем. У навчально-виховному процесі можна використовувати картини відомих художників на різних предметах, а саме: на читанні при переказі оповідань, на уроках української мови для написання творів і переказів. Внаслідок роботи з картинами відбувається активізація уяви і мислення дітей, збагачення емоційної сфери, поглиблення світогляду учнів тощо.

2. Активна арт-терапія Спонукання учнів до самостійної образотворчої творчості. При цьому творчий акт (малювання, ліплення, робота з піском) розгля...
Слайд № 6

2. Активна арт-терапія Спонукання учнів до самостійної образотворчої творчості. При цьому творчий акт (малювання, ліплення, робота з піском) розглядається як основний лікувальний чинник. Варто зазначити, що процес «творіння» може відбуватися на будь-якому уроці (не лише на уроках образотворчого мистецтва або художньої праці).

3. Одночасне використання  пасивної і активної арт-терапії Наприклад, під час розгляду картини відомого художника вчитель може запропонувати школяр...
Слайд № 7

3. Одночасне використання  пасивної і активної арт-терапії Наприклад, під час розгляду картини відомого художника вчитель може запропонувати школярам домалювати те, що знаходиться за межами картини. Крім цього, заняття по лікуванню мистецтвом бувають структурованими або неструктурованими. У першому випадку тема заняття задається психологом. Він же пропонує і матеріал для використання. В кінці цього творчого процесу обговорюється сама тема, а також манера виконання. На неструктурованих заняттях діти мають право самі вибрати інструменти, матеріал і тему для висвітлення.

Види арт-терапії Ізотерапія. Вона являє собою лікування за допомогою образотворчого мистецтва і малювання. Мандалотерапія. Сприятливий вплив на люд...
Слайд № 8

Види арт-терапії Ізотерапія. Вона являє собою лікування за допомогою образотворчого мистецтва і малювання. Мандалотерапія. Сприятливий вплив на людину за допомогою особливого побудови малюнка. Музикотерапія. Цей вид арт-терапії має на увазі лікування звуками. Людина може не тільки слухати готове музичний твір, а й створити власний ритм, а також програти його. Пісочна терапія. У цьому виді лікування використовується той потенціал, який закладений в піску. Казкотерапія. В цьому випадку психологом застосовуються метафори в міфах, легендах і казках. Тканинна терапія. Терапевтична робота часом проводиться і з тканими матеріалами, з яких пацієнтові пропонується створити композиції. Лялькотерапія. При проведенні подібної лікувальної арт-терапії в роботі з дітьми маленьким пацієнтам пропонується виготовити свою іграшку. Матеріали при цьому можуть бути найрізноманітнішими. Колажування. Під час таких занять лікування здійснюється при створенні карти бажаного з вирізаних з журналів картинок. Тістопластика. Даний вид арт-терапії в роботі з дітьми дозволяє проходити їм курс лікування завдяки роботі з будь-яким з пластичних матеріалів, в тому числі пластиліном, тістом і глиною. Існують різні техніки арт-терапії в роботі з дітьми та підлітками. Психологам в цьому випадку відкривається практично безмежне поле для діяльності. Конкретні прийоми підбираються фахівцями в залежності від наявних проблем і віку їх клієнтів. Наприклад, арт-терапія в корекційній роботі з гіперзбудливими і тривожними дітьми передбачає видачу їм завдання з малювання на склі. Далі отримане зображення повинне бути перенесено на папір. Цей вид художнього лікування носить назву монотипії. Арт-терапія в корекційній роботі з дітьми, що мають замкнутий або агресивний характер, передбачає видачу дитині завдання по складанню силуетів, розмотуванню клубка ниток. Діти, які мають занижену самооцінку, повинні розповідати один одному цікаві історії. У роботі з малюками нерідко використовуються елементи театралізації та ігри. Адже всі діти - це великі фантазери. Саме тому подібні види діяльності їм зрозумілі і близькі. Ці техніки дозволяють створити настільки комфортну атмосферу, що заняття нікому не здадуться нудними і перетворяться на справжню майстерню юних талантів. Всі учасники подібного процесу неодмінно відчувають радість від можливості самовираження, одночасно з цим вирішуючи свої психологічні проблеми. Видів арт-терапії в роботі з дітьми існує величезна безліч. При цьому постійно розробляються і впроваджуються в практику все нові і нові. Але основними напрямками, які найчастіше використовують у своїй роботі психологи, є:

Показання для арт-терапії Вперті. Агресивні. Страждають від заїкання або тиків. Знаходяться в постійних страхах і мають нав'язливі стани. Відрізняю...
Слайд № 9

Показання для арт-терапії Вперті. Агресивні. Страждають від заїкання або тиків. Знаходяться в постійних страхах і мають нав'язливі стани. Відрізняються частою зміною настрою. Мають затримки в психічному і мовному розвитку. Опинилися в кризовій ситуації. Апатичні або збудливі. Змінили місце проживання. Готуються до відвідування дитячого садка, школи або перебувають в періоді адаптації. Гіперактивні. Арт-терапія в роботі з дітьми спрямована на сам процес творчості, а не на його підсумки. Кому ж в першу чергу показані подібні заняття? Методи арт-терапії в роботі з дітьми застосовуються, якщо малюки: (див. слайд) Крім цього, використання прийомів арт-терапії в роботі з дітьми необхідно в тих випадках, коли у малюків виникають труднощі в спілкуванні зі своїми однолітками або з дорослими. Необхідно подібне лікування і при втраті контролю батьків за поведінкою своєї дитини через його непослуху.

Три етапи проведення арт-терапевтичного заняття 1) введення і «розігрів» (займає приблизно від 10 до 25% часу заняття); 2) образотворча діяльність ...
Слайд № 10

Три етапи проведення арт-терапевтичного заняття 1) введення і «розігрів» (займає приблизно від 10 до 25% часу заняття); 2) образотворча діяльність –«виконання» теми (від 30 до 40%); 3) обговорення і завершення заняття (від 35 до 40%).

Умови підбору технік і прийомів створення зображень Умова 1. Техніки і прийоми повинні підбиратися за принципом простоти й ефектності. Умова 2. Цік...
Слайд № 11

Умови підбору технік і прийомів створення зображень Умова 1. Техніки і прийоми повинні підбиратися за принципом простоти й ефектності. Умова 2. Цікавими і привабливими мають бути і процес створення зображення, і результат. Умова 3. Образотворчі техніки та способи повинні бути нетрадиційними. Умова 1 - Дитина не має відчувати труднощі при створенні зображення за допомогою запропонованої техніки. Умова 2 - Обидві складові в рівній мірі цінні для дитини, і це відповідає природі дитячого малювання, є його особливістю.

Приклади арт-терапевтичних занять у школі
Слайд № 12

Приклади арт-терапевтичних занять у школі

Монотипія: Назва «монотипія» походить від грецького слова «monos» – «один», так як відбиток в цій техніці виходить тільки один.  Лист згинається на...
Слайд № 13

Монотипія: Назва «монотипія» походить від грецького слова «monos» – «один», так як відбиток в цій техніці виходить тільки один.  Лист згинається навпіл, і знову розкладається на столі. З одного боку від згину наносяться плями фарби (хаотично або у вигляді конкретного зображення). Можна нанести фарбу безпосередньо біля лінії згину, або в іншій частині половини листа – від цього залежатиме, зіллються оригінал і майбутній відбиток в одне ціле або між ними буде відстань, як між двома різними зображеннями. Потім лист знову згинається і щільно притискається долонею. Фарба симетрично передається на іншій половині аркуша. Складений лист розкривається, і перед нами виявляється ЩОСЬ! Традиційна техніка в арт-роботі з школярами може бути модифікована. На одному і тому ж аркуші можна робити кілька відбитків. Якщо після отримання відбитка дитина продовжить малювати на тій же основі і повторно покладе лист з відбитком, малюнок зміниться, надихаючи автора на нову творчість. Дії можна повторювати до тих пір, поки процедура буде приносити задоволення, або ж до отримання найбільш привабливого результату. При бажанні можна «прописати» готовий відбиток – домалювати або приклеїти зверху потрібні елементи для завершення образу. Отримані в результаті розводи дають багатий матеріал для дитячих фантазій. Дану техніку можна використовувати у роботі з травмами, страхами та для вивільнення накопичених почуттів.

Продовж малюнок: Загалом, це колективне заняття, але його можна адаптувати і провести індивідуально. Необхідно взяти аркуш паперу, олівці або флома...
Слайд № 14

Продовж малюнок: Загалом, це колективне заняття, але його можна адаптувати і провести індивідуально. Необхідно взяти аркуш паперу, олівці або фломастери. Щоб зменшити тривогу і відповідальність дітей перед чистим аркушем, потрібно намалювати одну деталь ведучому (овал, коло). Потрібно домовитися про чергу, хто за ким малює, щоб взяти участь змогли всі. Якщо діти сидять за одним столом, буде простіше, якщо малюнок передається по колу (за чи проти годинникової стрілки). Також, може бути (але не обов’язково) задана тема малюнку: космос, дитячий майданчик, магазин і т. д. Дитина малює один елемент і передає малюнок далі. Під час малювання тема може змінитися до невпізнання. Ведучий стежить за тим, щоб діти довго не затримували роботу у себе, внесок усіх в малюнок повинен бути приблизно рівним. Під час заняття, коли діти вже включилися в роботу, початковий задум вже не має сенсу, кожен задоволений своїми досягненнями і коли не виходить гарний малюнок, відповідальність лежить на всіх, а не на комусь конкретно. Заняття «Продовж малюнок» вчить працювати в команді. Воно зазвичай супроводжується сміхом і об’єднує дітей.

Каракулі: Техніка «каракулі» сприяє оптимізації міжособистісного і внутрішньо групового спілкування, групової згуртованості, розвитку і вдосконален...
Слайд № 15

Каракулі: Техніка «каракулі» сприяє оптимізації міжособистісного і внутрішньо групового спілкування, групової згуртованості, розвитку і вдосконаленню комунікативних навичок, налаштовує на прояв взаємної емоційної підтримки. Техніка «каракулі» має діагностичну спрямованість і сприяє дослідженню людиною власних почуттів і переживань, а також зняттю м’язових, емоційних напружень, розслабленню. Ця техніка зачіпає сферу творчого потенціалу особистості, звільняє його і тим самим сприяє особистісному зростанню людини, підвищенню її впевненості у власних можливостях. Дана образотворча техніка в поєднанні з музикою спонукає особистість дитини до саморозкриття, дослідженню власного емоційного стану, розвитку творчої уяви. Опис вправи: учасникам пропонується вибрати папір і образотворчі матеріали за бажанням, послухати ритм і настрій музичного твору, уявити собі образ, про який розповідає музика, потім зобразити його експресивно (за допомогою каракулей, ляпок, ліній, крапок, плям, відбитків та ін.) На етапі обговорення учасники розповідають про свій малюнок, відзначають, чи вийшло передати задуманий образ, чи вийшло у них що-небудь несподіване, і на що воно може бути схожим, що позначає обраний для малюнка колір. Інші учасники терапевтичної групи теж підключаються до обговорення і інтерпретації робіт, розповідають про свої враження від творчого процесу, відзначають емоційний клімат у класі.

Дозволяю собі грати: Для роботи краще використати аркуш паперу і образотворчі матеріали : акварель, гуаш, крейда, ручка, олівець. "Неробочою" рукою...
Слайд № 16

Дозволяю собі грати: Для роботи краще використати аркуш паперу і образотворчі матеріали : акварель, гуаш, крейда, ручка, олівець. "Неробочою" рукою малюємо фрукти, овочі, дерева і все що забажаємо намалювати, вигадуємо до малюнка назву. При малюванні "не тією рукою" розкриваються нові почуття, розсуються межі умінь, людина стає більше спонтанною, висока вірогідність прояву прихованих дитячих страхів і переживань або, навпаки, появи світлих і безтурботних образів.

Висновки: Використання у навчально-виховному процесі початкової школи засобів арт-терапії має неабияке значення для збереження і зміцнення психічно...
Слайд № 17

Висновки: Використання у навчально-виховному процесі початкової школи засобів арт-терапії має неабияке значення для збереження і зміцнення психічного здоров’я дітей; подолання різного плану труднощів: навчальних, комунікативних, емоційних, сімейних, перед якими вона почуває себе слабкою і незахищеною. Копитін А.І. у своїй книзі «Практикум по арт-терапії» пише: «В арт-терапії вдається побачити усю людину, а не тільки якусь її систему або орган, як це, на жаль, склалося в сучасній медици­ні. Арт-терапія повністю відповідає усе зростаючій потребі сучасної людини в м'якому, екологічному підході до її проблем, неуспішності або неповної самореалізації». Тому для мене це дуже ефективний метод роботи з групою, і, що дуже важливо,  може застосовуватися у сфері викладання і навчання.          «Сьогодні арт-терапія - це пластичний, активний напрям, що розвивається, напрям, який постійно розширює сферу свого застосування. Методи арт-терапії зв'язують воєдино інтелект людини і його почуття, потребу в самоаналізі, світ тілесний і світ духовний».

Література: 1. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт- технологій в освіті / О. Вознесенська, Л. Мова.-К.: Шк. світ, 2007. -...
Слайд № 18

Література: 1. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт- технологій в освіті / О. Вознесенська, Л. Мова.-К.: Шк. світ, 2007. - 120 с. 2. Грехова А.В. «Педагогічні можливості використання елементів арт-терапії на уроках мистецтва в середній школі». - Москва. - 1997. -167с 3. Колошина Т. Ю. Арт-терапевтические техники в тренинге: характеристики и использование. Практическое пособие для тренера / Т. Ю. Колошина, А. А. Трусь. - СПБ.: Речь, 2010. - 189 с. 4. Копытин А.И. Основы арт-терапии. – СПб.: Гиппократ, 1999.- 360 с. 5. Оклендер В. Окна в мир ребенка. – М, 1997.- 89 с. 6. Піханова Г.В. «Психологічна допомога підліткам». - Москва. - 1993. 7. Практикум по арт-терапии// Под ред. А.И.Копытина. – СПб: Питер, 2000.– 448 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.