До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
5
міс.
1
4
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Арт-терапія в навчанні дітей з ООП. Інклюзивне навчання.

Опис документу:
Протягом останніх десяти років в обіг наукових понять уводиться термін арт- терапія, особливо в роботі з дітьми з особливими освітніми проблемами. Арт – терапія – (з латинської - мистецтво, з грецької- лікування)- сучасний метод соціальної адаптації, особливо важливий для людей з інвалідністю, які, як правило, з незалежних від них причин є соціально дезадаптованими. Лікування мистецтвом не тільки зцілює, а й інтегрує їх у суспільстві.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інклюзивне навчання

Арт – терапія в навчанні дітей з особливими освітніми проблемами

Для сучасної психолого – педагогічної науки залишається пріоритетним пошук ефективних технологій, завдяки яким можна оптимізувати процеси виховання особистості, формування її системи цінностей, готовності до самореалізації в суспільстві. Однією із таких перспективних технологій є арт – педагогіка, що передбачає широке використання в навчально - виховному процесі різних засобів мистецтва.

Протягом останніх десяти років в обіг наукових понять уводиться термін арт- терапія, особливо в роботі з дітьми з особливими освітніми проблемами. Арт – терапія – (з латинської - мистецтво, з грецької- лікування)- сучасний метод соціальної адаптації, особливо важливий для людей з інвалідністю, які, як правило, з незалежних від них причин є соціально дезадаптованими. Лікування мистецтвом не тільки зцілює, а й інтегрує їх у суспільстві.

Цей термін з явився ще в 40 роки ХХ століття. Його запропонував британський лікар і художник Андріан Хілл, який, як арт- педагог, працював у спеціалізованих шпиталях із психічно - хворими пацієнтами. Він перший звернув увагу на той факт, що творчість допомагає хворим легше і швидше одужувати, вони краще почуваються психологічно, оскільки відволікаються від своїх проблем і переживань. Цю методику-лікування образотворчим мистецтвом - широко застосовували в лікарнях та санаторіях для відновлення психічного стану військових службовців.

В Україні арт- терапію розглядають як окремий вид діяльності, як додаткову спеціалізацію психіатри, психотерапевти, її методи використовують вчителі, психологи, музейні працівники. Системно описують і досліджують практику використання арт- терапії в нашій країні такі науковці:

  • Фітотерапія- Борейчук І.

  • Казкотерапія- О. Бреусенко

  • Кольоротерапія – Л, Волкова

  • Рухова терапія – Я,Мова

  • Драмо терапія – О.Плетка

  • Музична терапія – Г. Побережна.

Усі науковці звертаються до використання мистецтва як засобу формування ціннісних орієнтирів особистості, оскільки саме мистецтво відіграє важливу роль у формуванні художньо – естетичних смаків, уподобань та ідеалів культури дитини. Воно охоплює естетичні, гуманістичні, пізнавальні, моральні цінності та впливає на духовне становлення школяра.

У звичайних українських школах навчаються діти з певними нозологіями:

- порушення слуху і мовлення;

- порушення зору;

- порушення інтелектуального розвитку;

- часткове порушення опорно-рухового апарату.

Діти з такими вадами та їхні батьки вибирають у школі індивідуальну форму навчання, коли і вчитель- предметник, і асистент інклюзії, і практичний психолог, який проводить корекційні заняття з цими дітьми (2 години на 1 учня в тиждень), і соціальний педагог, логопед та дефектолог проводять індивідуальні заняття. Ефективним методом оздоровлення цих дітей та їх інтеграції в суспільстві є арт- терапія.

Мета арт – терапії полягає в гармонізації розвитку особистості через самовираження і самопізнання, за допомогою таких художніх прийомів, як: малювання, ліплення з пластиліну, глини та тіста з використанням музики, фотографій, кінофільмів, книжок, опанування акторською майстерністю..

Завдяки своєму міждисциплінарному характеру арт- терапія здатна не лише здійснити терапевтичний чи корекційний вплив на психофізичний стан дитини, а й реалізувати основні освітні функції:

  • корекційну:

  • психотерапевтичну;

  • діагностичну:

  • розвивальну.

Суть арт – терапії - це коли дитина в процесі творчості матеріалізує свої емоції на папері, у малюнку, у створенні казки тощо. Вона звільняється від страхів і бар΄ єрів, від негативних емоцій, замкнутості і нестриманості.

Переваги арт- терапії:

  1. майже кожна дитина з ООП може брати участь в арт-терепевтичній роботі, що не потребує від них здібностей до образотворчого мистецтва:

  2. арт-терапія є засобом невербального спілкування ( цінна для тих, хто не достатньо володіє мовою, кому важко висловлюватись);

  3. образотворча діяльність є могутнім засобом зближення людей, є своєрідним « мостом» між фахівцем і клієнтом;

  4. образотворча діяльність дає змогу обходити « цензуру свідомості», надає можливість для використовування несвідомих процесів, тих соціальних ролей, які перебувають у витісненому вигляді в повсякденному житті;

  5. арт- терапія є засобом вільного самовираження і самопізнання. Вона має « інсайт - орієнтований» характер; надає атмосферу довір я, високої терпимості й уваги до внутрішнього стану дитини з вадами розвитку;

  6. результатами образотворчої діяльності є об’єктивне свідоцтво настроїв і думок особистості, що дає змогу використовувати їх для ретроспективної динамічної оцінки стану, проведення відповідних досліджень і зіставлень;

  7. арт-терапевтична робота викликає у дітей позитивні емоції, допомагає подолати апатію і безініціативність, сформувати більш активну життєву позицію, впевненість у своїх силах, автономність і особисті межі;

  8. арт-терапія заснована на мобілізації творчого потенціалу дитини з ООП, внутрішніх механізмів саморегуляції і зцілення . Вона відповідає фундаментальній потребі в само- актуалізації, розкритті широкого спектра можливостей особистості, ствердженні нею свого індивідуального неповторного способу буття;

  9. арт-терапія – це чудова можливість « викричати» свої проблеми. І якщо спершу мистецтво буде для дитини терапією, то згодом воно може перерости у мистецтво.

Продуктом арт–терапії на уроках зарубіжної літератури є:

- малюнки до художніх творів;

- ліплення героїв творів з пластилину, глини, тіста;

- казкотерапія (створення казок ,їх написання, придумування кінцівки казки, інтерпретація казки, обговорення казок та їх аналіз):

- лялькотерапія( виготовлення ляльки, «оживлення» ляльки та її використання);

- створення колажу( за темами підручника чи колаж сцен із твору);

- просторовий олівець (візуальне малювання образу головного героя за його характеристикою);

- техніка виконання картини за номерами, в результаті якої теж виходить оригінальна власна картина (пазли).

Ці методи роботи дуже цікаві, вони є і атр- терапією, і релаксацією, і виявом творчості водночас.

Робота над малюнками створює багаті можливості для експериментування з кінестетичними і зоровими відчуттями, розвиває здатність до їх сприйняття, розвиває художні здібності та підвищує самооцінку.

Продуктом атр-терапії є почуття задоволення школяра , що виникає в результаті виявлення прихованих талантів та їхнього розвитку. Крім того, це здоров΄ язбережувальна технологія, а здоров΄я дитини для нас , учителів, завжди має бути головним пріоритетом у навчально – виховному процесі. Що ж до дитиницентризму, то вся педагогічна робота - це присвята дитині, підтримка і розвиток її здібностей, формування людяності на прикладі художніх творів .

Учитель теж не машина, інколи треба змити «пил повсякденності з душі», а , на думку Пабло Пікассо, його змиває найкраще мистецтво. Тож, щоб зібрати себе «докупи», інколи нам, учителям, потрібна арт-терапія: зайняття живописом, музикою, ліпленням ,танцями і т.д.

Тож спробуйте релаксувати, не пожалкуєте!

  • 18.10.2019
  • Різне
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас, 12 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 89
  • 0
  • 5
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.