Урок:

"Злочин і кара" Ф. Достоєвського як утілення нового стилю художнього мислення"

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Федір Достоєвський. «Злочин і кара» як утілення нового стилю художнього мислення".

Мета уроку:

- поглибити знання учнів про новаторство Ф.М. Достоєвського у реалістичній

літературі, ознайомивши з новим поліфонічним типом художнього мислення у

романі «Злочин і кара»;

- розширити знання учнів про поліфонію шляхом занурення в атмосферу музики,

образотворчого мистецтва;

- розвивати навички аналізу та інтерпретації твору в аспекті жанру, вміння

пошукової роботи, роботи з цитатним матеріалом;

- допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст роману;

- виховувати естетичні смаки грамотного читача творів Достоєвського;

- розвивати емоційну сферу учнів, вміння виражати себе через сприйняття мистецтва

(музику, живопис, літературу).

Обладнання:

Оснащення: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: комбінований.

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Незважаючи на те що літературознавці написали безліч праць про роман Достоєвського «Злочин і кара», проаналізували чи не кожне слово, і донині цей твір залишається складним та неоднозначним. До речі, ми вивчатимемо цей роман упродовж семи годин, а в японських юридичних навчальних закладах із ним ознайомлюються близько дев’яноста годин!

Що ж є такого особливого в цьому творі? Спробуємо з’ясувати це сьогодні на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

1. Робота в парах за біографією Ф. Достоєвського (запитання, переказування)

2. Переказування сюжету роману, створення головного «сюжетного ланцюжка»

Очікувані відповіді

Бідний студент Раскольніков задумав убити лихварку і йде «на спробу» 02011ysq-54e4-16x7.gifвідмова героя від наміру після відвідування старої 02011yss-675b-16x7.gifрозповідь Мармеладова і повернення Раскольнікова до свого задуму 02011ysm-fdb2-16x7.gifлист від матері, її повідомлення про сестру Дуню 02011yso-ece3-16x7.gifсон Раскольнікова, друга відмова від злочинного задуму 02011ysn-ee0a-16x7.gifвипадкова звістка про те, що сестри лихварки не буде ввечері вдома; розмова в трактирі між студентом і офіцером про стару процентницю 02011ysl-15b3-16x7.gifпідготовка до злочину і вбивство лихварки та її сестри Лизавети. Душевні та фізичні муки студента; переховування грошей, марення. Допомога Разуміхіна 02011ysr-64fc-16x7.gifприїзд матері та сестри Раскольнікова; допомога Мармеладову, якого збив кінь, його смерть. Знайомство із Сонею 02011ysp-01f5-16x7.gifРаскольніков відмовляє Дуню від шлюбу з Лужиним заради матеріального порятунку їх сім’ї. Підозри слідчого Порфирія Петровича 02011ysk-f9d4-16x7.gifрозмова Раскольнікова із Сонею, його зізнання. Свидригайлов підслуховує розмову. Порфирій Петрович називає Раскольнікова вбивцею, хоча визнав провину інший 02011yst-42b1-16x7.gifСоня переконує Раскольнікова зізнатися, він не витримує докорів сумління та викриває себе. Його судять, визначають покарання — каторгу. Соня їде разом із ним. Раскольніков знаходить розраду у вірі, в Євангелії.

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Більшість літературознавців вважають, що роман «Злочин і кара» створено «на підставі глибоких і сумних роздумів письменника над найважливішими проблемами часу. Достоєвського цікавлять, перш за все, моральні наслідки повсюдного збіднення, зростання злочинності й народного пияцтва, спричинені реформою 1861 року й подальшим розгулом капіталістичного хижацтва».

Головним мотивом роману «Злочин і кара» Достоєвський робить мотив падіння моральності, людського роз’єднання, зростання злочинності й трагедію «маленької людини». Він усвідомлює, що всі злочини, внутрішні страждання та метання головного героя, муки совісті й боротьба розуму та серця є відображенням конфліктів і парадоксів навколишньої дійсності.

Щодо назви твору, то в перекладі з російської символічне значення назви дещо звузилося. Російською мовою «преступление» — це ще й «переступ», перехід через межу, через яку переступати людині не можна, тобто через моральні, «неписані» закони.

У своєму творі Достоєвський запропонував новий, поліфонічний тип художнього мислення. Жанр його «Злочину і кари» дехто навіть визначає як поліфонічний роман. Що це означає? У музиці поліфонія — багатоголосся. У літературі поліфонічність — «множинність самостійних і незлитих голосів та свідомостей», незалежність художніх світів, що відображають свідомість героїв.

2. Аналітичне коментування

Учитель. Прокоментуйте уривок із листа Ф. Достоєвського М. Каткову:

«Чи можу я сподіватися вмістити у Вашому журналі «Русский вестник» мою повість?..

Це — психологічний звіт одного злочину. Дія сучасна, цього року. Юнак, виключений зі студентів університету, міщанин за походженням, живе у жорстоких злиднях, з легковажності, через хиткість у поняттях, піддавшись деяким дивним «недовершеним» ідеям, що носяться в повітрі, вирішив разом вийти зі скрутного свого становища. Він зважився вбити одну стару, титулярну радницю-лихварку...

Йому зовсім випадково вдається здійснити свій намір. Майже місяць минає після того до остаточної катастрофи. Жодних на ньому підозр немає і не може бути. Саме тут і розгортається весь психологічний процес злочину. Питання, що їх не розв’язано, постають перед убивцею; непідозрювані та неочікувані почуття крають його серце. Божа правда, земний закон беруть своє, і він закінчує тим, що змушений сам на себе донести. Вимушений, щоб хоча і загинути на каторзі, але приєднатися знову до людей; почуття розірваності з людством, що відчув він одразу ж після скоєння злочину, замучило його. Закон правди і людська природа взяли своє. Злочинець сам вирішує прийняти муки, щоб спокутувати свою справу.

У повісті моїй є, окрім того, натяк на ту думку, що юридичне покарання за злочин значно менше лякають злочинця, ніж гадають законодавці, почасти тому, що він і сам його морально потребує...» (Автор окреслює сюжетну лінію та головну думку: злочинець завжди отримує кару, якщо не людську, то Божу, у вигляді мук совісті, відмежування від людей, людського.)

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Учитель. Знайдіть «точки дотику» роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара» та таких висловлювань письменника:

• «Я не хочу і не можу вірити, щоб зло було нормальним станом людей»;

• «Добро залишиться завжди, тому що воно є потребою особистості».

VII. Домашнє завдання

З’ясувати історію задуму роману, його жанр, новаторство письменника; дібрати матеріали для вікторини за змістом твору.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Тестування

Федір Достоєвський. «Злочин і кара»
26 грудня 2020
4 1
1
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
67
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас
14 636 94 1
67

2:

Теоретичний блок

Відповіді на питання:

♦ Які почуття пробудив роман? Про що змусив задуматися?

♦ На які питання хотілося б отримати відповіді?

♦ Які особливості роману утруднювали читання?

♦ На чиєму боці симпатії автора в романі?

♦ У чому полягає причина злочину Раскольникова?

♦ Якими ви бачите вулиці Петербурга?

♦ Розкажіть про зовнішній вигляд людей, які зустрічалися йому на вулицях. Яке вони справили на вас враження?

♦ Опишіть свої відчуття, коли ви уявляєте трактир, кімнату Мармеладових.

♦ Що найбільше вразило вас у ставленні людей одне до одного?

♦ Проаналізуйте сцену сповіді Мармеладова. Якою людиною ви уявляєте Мармеладова і які почуття він у вас викликає?

♦ Чи згодні ви з його словами: «Бідність не порок. Але злидні, шановний пане, злидні - порок-с»?

♦ Як цей епізод пов’‎язаний із готовністю Раскольникова скоїти злочин?

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

РМ. Аудіювання тексту художнього стилю.

РМ. Аудіювання тексту  художнього стилю.

226

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

РМ. Контрольний переказ розповідного тексту художнього стилю

 РМ. Контрольний переказ розповідного тексту художнього стилю

673

Аватар профіля Гузік Віта Григорівна
Українська мова
7 клас

25 грн

РМ. Контрольний усний твір-роздум у художньому стилі

РМ. Контрольний усний твір-роздум у художньому стилі

275

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

Читання вголос тексту художнього стилю, що містить ускладнені речення

Читання вголос тексту художнього стилю, що містить ускладнені речення

339

Аватар профіля Тішко Світлана Михайлівна
Українська мова
8 клас

20 грн

РМ №22. Контрольне читання вголос тексту художнього стилю.

РМ №22. Контрольне читання вголос тексту художнього стилю.

542

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
7 клас

25 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

678

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

503

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7204

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1053

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1194

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас