Урок:

В. Г. Короленко(1853-1921)."Сліпий музикант". Актуальність проблематики твору в контексті сучасної культури: пошук свого місця в сучасному світі.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема уроку. В.Г.Короленко. «Сліпий музикант». Актуальність проблематики твору в контексті сучасної культури: пошук свого місця в сучасному світі.

Мета уроку: ознайомити учнів із окремими фактами життєвої і творчої біографії письменника, з його сприйняттям України; розвивати вміння виразно читати, висловлювати свої думки; вдосконалювати навички роботи над художнім текстом; виховувати почуття любові до рідної землі, гордості за неї.

Я слів його не можу повторити,

Але й забути їх не можу, ні!

Вони в душі немов засохлі квіти.

То ж він сказав у найчорніші дні,

Доріг сибірських порохом укритий:

«А все-таки поперед нас огні!»

М. Рильський

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

  1. Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника

Володимир Галактіонович Короленко народився 15 липня 1853 р. в місті Житомирі. Його батько, Галактіон Панасович, служив повітовим суддею і відрізнявся непідкупною чесністю, що різко виділяла його з-поміж місцевих чиновників. Мати, Евеліна Йосипівна Скуревич, була донькою поміщика середніх статків. Батьки майбутнього письменника були чесними, добрими, порядними людьми, шанобливо ставилися до інших. Саме вони виховали у своїх дітях милосердя, співчуття до знедолених, негативне ставлення до жорстокості.

Дитячі роки Короленка минули на Житомирщині. Там же, у житомирській гімназії, хлопець почав своє навчання. Та незабаром батька перевели до Рівного. Туди ж переїхала вся родина. Володимир продовжив навчання у Рівненській гімназії.

Невдовзі в сім’ї Короленків сталося велике горе: помер батько. Мати і п’ятеро дітей лишились без будь-яких засобів до існування. Володимирові довелося сам на сам зустрітися з величезною несправедливістю, що існувала у світі.

Після закінчення гімназії Короленко у 1871 р. вступив до Петербурзького технологічного інституту, але через матеріальні нестатки мусив покинути навчання. Щоб прогодувати родину, він пішов працювати. У 1874 р. Володимир перейшов до Петровської сільськогосподарської академії у Москві.

У роки навчання в академії Короленко захопився народницьким рухом, брав участь у студентських виступах, і у 1876 р. його виключили з академії. Упродовж року юнакові довелося жити в місті Кронштадт під наглядом поліції. Він працював коректором у друкарнях і репетитором у багатих сім’ях, якийсь час був чоботарем і чорноробом.

За підозрою у революційній діяльності, без слідства й суду, навесні 1879 р. його вислали до В’ятської губернії. Майже шість років провів Короленко у тюрмах та на засланні.

Однак суворі умови життя не зламали волі письменника. Важкі шість років заслання стали часом формування зрілого письменника, дали багатий матеріал для його майбутніх творів.

У 1885 р. В. Короленкові дозволили жити в Нижньому Новгороді. У цьому місті письменник прожив десять років, які стали роками його найактивнішої літературної та громадської діяльності.

У 90-х рр. XIX ст. письменник багато подорожував, відвідував Крим, Поволжя, Кавказ, Південний Урал. У 1893 р. Короленко побував на Всесвітній виставці в Чикаго (США).

Та де б не був письменник, його завжди вабила Україна. У 1900 р. він приїхав з Петербурга до Полтави і відразу й назавжди полюбив це місто. Понад двадцять років письменник мешкав там.

Переїзд до Полтави зблизив Короленка з видатними діячами української культури — Панасом Мирним, М. Коцюбинським, І. Тобілевичем.

У Полтаві письменник і помер 25 грудня 1921 р. Нащадки Короленка і досі живуть у цьому місті.

«Правозахисники»

В. Короленко був не тільки письменником, а й громадським діячем. Він обрав шлях захисника знедолених і скривджених і залишався вірним цьому вибору до останку. Виступи письменника з публіцистичними творами на злободенні теми відіграли помітну роль у суспільному житті його епохи.

Саме письменники В. Короленко і Л. Толстой привернули увагу громадськості до голодомору 1891–1892 рр. (цикл нарисів «У голодний рік»).

Митець виступив на захист удмуртів (одна з народностей Сибіру) від наклепницького звинувачення у вбивстві людини (під час ритуалу), опублікувавши серію статей під рубрикою «Мултанська справа». Його викривальна промова в суді приголомшила всіх. Після чотирьох років бюрократичної тяганини несправедливий вирок було скасовано.

У 1900 р. Короленко був обраний почесним академіком Петербурзької академії наук, але в 1902 р. покинув її на знак протесту проти виключення письменника Максима Горького.

Відомо, що в роки безкінечної зміни влади (1917–1918) письменник урятував життя десяткам людей, стаючи на захист їхніх прав. У Полтаві письменника називали «народним губернатором», його слово було вагомим навіть для влади.

До останнього дня Короленко боровся за правду і справедливість.

«Музеєзнавці»

В Україні шанують пам’ять про письменника і громадського діяча В. Г. Короленка.

У місті Рівне, у будинкові, де знаходилася чоловіча гімназія, зараз розташований музей В. Короленка.

Будинок-музей у 1973 р. відкрито в місті Житомирі, на батьківщині письменника.

Музей-садиба В. Короленка є у Полтаві. У селі Хатки відкрито музей на дачі письменника.

Окрім того, ім’я В. Короленка присвоєно Полтавському національному педагогічному університету, Полтавській гімназії № 10, Харківській державній науковій бібліотеці, Чернігівській обласній бібліотеці, школі в Житомирі.

У 1990 р. Спілка письменників України встановила літературну премію імені Короленка за найкращий твір, написаний російськомовними літераторами України.

2. Робота в парах. Створення сенканів про письменника:

Короленко

інтелігентний, співчутливий;

працює, розуміє, поважає.

Вчить боротися за своє щастя.

Гуманіст

Домашня робота.

Коротко записати біографію. Прочитати "Сліпий музикант"

Рефлексія від 20 учнів

Сподобався:

19 1

Зрозумілий:

18 2

Потрібні роз'яснення:

17 3
Рекомендуємо

Проблематика поеми. Художні особливості твору, актуальність його.

Проблематика поеми. Художні особливості твору, актуальність його.

488

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
9 клас

25 грн

Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Актуальність теми протистояння добра і зла в сучасному світі.

Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Актуальність теми протистояння добра і зла в сучасному світі.

270

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Сучасна політична карта світу

Сучасна політична карта світу

310

Аватар профіля Чернишева Антоніна Вікторівна
Географія
10 клас

83 грн

"ВІД НАРОДНОГО ДО СУЧАСНОГО"

"ВІД НАРОДНОГО ДО СУЧАСНОГО"

1218

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
6 клас

44 грн

Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблема особистості в сучасному світі.

Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблема особистості в сучасному світі.

333

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
8 клас

35 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

677

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

502

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7196

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1051

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1188

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас