Урок:

Українська народна казка "Дарунки груші"

10.01.2025
0 0
3 Клас, 4 Клас

11

0

12

0

0

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Читання як окремий предмет в НУШ знецінили, вилучили його зі списку предметів. Дуже прикрий випадок, бо діти читають зовсім мало, а програми української мови, ЯДС наповнені багато чим, та читання в них обмаль.

Ось і доводиться викручуватись, включаючи читання де тільки можна...

Джерела використаної інформації: розкрити закрити
Текст казки взяла тут - https://folklore.com.ua/kazky/darunky-hrushi/
Картинки для оформлення уроку зробила тут - https://designer.microsoft.com/image-creator
Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Дорогі друзі, от і настала пора навчитися чергової мудрості від народу.

Саме казка вчить як на світі жить. Тож читайте уважно, обміркуйте прочитане і лише тоді спробуйте відповісти на запитання.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

0603c296-903c-940x537.jpg

Під час читання тобі зустрінеться незнайоме слово:

Селемено - одна з балок, на яких тримається стеля будівлі.

Жили два брати — Петро та Іван. Петро жив добре. Мав гарну хату, і в хаті, й коло хати. А Іван мав хижку маленьку, піч у хаті і повну хату дітей. Іван робив з ранку до ночі, але ледве міг прогодувати сім’ю. Не знав, як із злиднів вийти. А тут і зима настала. У хаті холодно, діти плачуть. Він затулив руками вуха, щоб не чути плачу, і вийшов надвір. Дивиться кругом, що порубати на дрова. Нічого не було, крім єдиної груші в дворі, яка росла вже тут кілька десятків років. Весною радувала цвітом, літом ховала діточок від пекучого сонця, а осінню годувала всю сім’ю смачними плодами. Хоч як жалко було йому груші, але іншого виходу не було.

Узяв сокиру закрив очі, замахнувся, щоб рубати, але чує голос груші:

— Не рубай мене, чоловіче добрий.

Іван з переляку аж сокиру випустив з рук. А груша далі каже:

— Вилізь на самий вершечок, відломи найвищу гілочку з мене. Що матимеш з їстівного, то махни прутиком тричі і промов: «Пічко, затопися, борщику, варися». І їсти матимеш, і в хаті тепло буде.

Хоч як важко було вилізти на засніжене дерево, але Іван добрався до вершечка, зрізав найвищий прутик і зайшов до хати. Діти хотіли просити від батька їсти але, побачивши в його руках прут, притихли в куточку, притулились один до одного. А Іван махнув тричі прутиком і сказав:

— Пічко, затопися, борщику, варися.

І сам з дива мало не впав. У печі вогонь затріщав, а в горщику вже кипів запашний борщ із м’ясом.

Жінка й діти обступили піч, гріються і з нетерпінням чекають борщу. У хаті тепло. Готову страву мати насипала у велику миску, і всі їдять. Веселі, щасливі.

0603c2mv-9cdd-285x224.png

Тим часом багатому братові аж дивно, чому Іван не прийшов сьогодні до нього робити у хліві. Хоч він платив йому лише напівгнилою соломою, яка не горіла, а лише смерділа і чаділа в хаті. Багач вийшов надвір, бачить, що з димаря братової хижки куриться, і не може уявити собі, звідки брат узяв дров або соломи. Цікавість узяла верх. Такий лютий, грізний ступив у хату, грюкнув дверима і вже кричати хотів. Але з дива не міг слова промовити. Він побачив, що всі веселі, борщ їдять, діти кісточки облизують, у хаті тепло. І так там борщем смачно пахне, аж самому їсти хочеться.

Бідний брат з радощів забув про всі кривди, заподіяні багатим братом, і гостинно запросив його до столу. Той сів, почав їсти, а сам улесливо говорить, який він радий, що сім’я брата і сита, і в теплі сидить. Але його мучила думка, звідки все це взялося. Бідний брат похвалився, що в нього є чарівний прутик. І показав багатому братові, як цим прутиком користуватися.

Пішов багатий брат додому. Довго думав, як дістати той чарівний прутик. А потім вирішив викрасти його від брата і підмінити іншим. Кілька днів ходив до рідного брата, придивлявся до чарівного прутика. І одного дня таки побачив, де його ховає бідний брат. Потім виліз на грушу, зламав подібний прутик з вершечка, заховав його за халяву чобота і став чекати хвилини, коли бідний брат піде кудись з дому.

Не довелося довго чекати. Пішов бідний брат з відром по воду. А криниця далеко була. Тим часом заздрісний брат шусть у хату. Витяг чарівний прутик із-за селемена, а на його місце поклав другий — і бігом з хати.

Прийшов бідний брат з водою, а діти кажуть, що дядько приходив. У бідного аж в серці тьохнуло, ніби передчував, що трапилося лихо. Глянув, на селемено, бачить — прутик на місці, то й заспокоївся. Пішов далі робити свою роботу.

Ось настав обід. Бідний брат зайшов до хати, а діти вже всі біля столу. Помив руки, взяв чарівний прутик, махнув ним тричі і промовив:

— Пічко, затопися, борщику, варися.

Але ні пічка не затопилася, ні борщик не варився. Тут зрозумів бідний брат, чому так часто відвідував його багатий брат.

Цим-тим пообідали. Але бідного брата робота не бере. Думає, що йому діяти.

Однак до вечора нічого не надумав і пішов до груші. Обняв її, постояв трохи, а потім говорить, що хай пробачає йому груша, бо не зміг вберегти подарунок. Але разом з тим хай змилосердиться вона над ним і дасть пораду, що робити йому тепер.

Груша пожаліла бідного чоловіка й каже, що вже кращого гостинця для нього — не має, як одну торбу, яку він знайде в дуплі. До торбинки треба примовляти: «Раз, два, три, торбинко, розв’яжись!»

Бідний брат подякував груші і пішов додому. Дітей послав гратися надвір, а жінку по воду. Коли сам залишився, то взяв торбинку і каже:

— Раз, два, три, торбинко, розв’яжись!

Не встиг вимовити останнє слово, коли торбинка розв’язалася, звідти вискочило сорок чоловічків і почали його бити. Як набили добре, він здогадався і сказав:

— Раз, два, три, торбинко, зав’яжись!

Чоловічки знову в торбинку сховалися.

Думав-думав бідний брат, що йому за користь з тієї торби. Потім узяв торбу і прямо у двір до багатого брата. Зайшов до хати, а багатий брат аж крикнув на нього, чого прийшов. А він так тихо каже, що прийшов до нього поради просити. Справа в тому, що на цей раз має чарівну торбинку, але вже боїться залишати її вдома, бо чарівний прутик хтось обміняв. Чи не взяв би багатий брат на зберігання.

Багатий брат дуже зрадів і почав випитувати у бідного брата, що за торбинка і як нею користуватися. Бідний брат сказав, що треба лише сказати: «Раз, два, три, торбинко, розв’яжись!» — і побачить, що буде.

Багатий брат узяв торбинку і сказав, що заховає цю торбинку надійно, хай не журиться брат. А сам ледве чекає, щоб той вийшов з хати. Бідний брат подякував за ласку і пішов собі додому, а багатому цього й треба було. Закрився в кімнаті, узяв торбинку, довго розглядав її, а потім каже:

— Раз, два, три, торбинко, розв’яжись.

Не встиг сказати, як вискочило з торбинки сорок маленьких чоловічків і почали його бити і промовляти:

— Віддай братові чарівний прутик!

І все б’ють його. А потім у хаті почали бити, що попадало на очі.

Уже ледве дише багатий брат, а слів не знає щоб торба закрилася. А чоловічки своє роблять. Почав просити їх, щоб відпустили, і чарівний прутик віддасть бідному братові. Тоді старший з чоловічків скомандував усім знову до торбинки влізти. А сам узяв торбинку й чарівний прутик і поніс до бідного брата. Хоча нічого й не казав, але бідний брат і не питав, бо знав, що сталося.

З тих пір бідний брат живе з діточками у теплі й достатках. А за всякі кривди, заподіяні багатіями та панами, відплачує подарунком з торбинки.

2:

Запитання

1 з 12 балів

Хто з двох братів жив дуже бідно?

3:

Запитання

1 з 12 балів

Чим платив старший брат молодшому брату за роботу?

4:

Запитання

1 з 12 балів

Чому Іван вирішив зрубити грушу у своєму дворі?

5:

Запитання

1 з 12 балів

Що запропонувала взяти Івану груша? (запиши одним словом)

6:

Запитання

1 з 12 балів

Що привело старшого брата до молодшого додому?

7:

Запитання

1 з 12 балів

Що задумав Петро, побачивши, що молодший брат став жити краще?

8:

Запитання

1 з 12 балів

Груша подарувала Іванові ще один подарунок. Який саме подарунок?

9:

Запитання

1 з 12 балів

Де саме знайшов молодший брат другу чарівну річ?

10:

Запитання

1 з 12 балів

Обери, яке прислів'я найбільше підходить до цієї казки?

11:

Завантаження файлу

3 з 12 балів

Напиши, чи сподобалась тобі ця казка? Якій мудрості вона вчить?

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Живіть здорові, діти, і щасливі, із сонечком ласкавим у душі! 0603c2l4-fa25-139x139.jpg

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Народні казки Тематика і різновиди народних казок. Побудова казки

Народні казки                      Тематика і різновиди народних казок. Побудова казки

1282

Аватар профіля Ковальчук Надія Петрівна
Українська література
5 клас

30 грн

Тематика проєкту: «Панно (інсталяція) за мотивами українських народних казок»

Тематика проєкту: «Панно (інсталяція) за мотивами українських народних казок»

222

Аватар профіля Рєутова Наталія Миколаївна
Технології
5 клас

20 грн

Народна казка, її яскравий національний колорит. Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля».

Народна казка, її яскравий національний колорит. Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля».

239

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Де відвага, там і щастя. Навчальне аудіювання: уривок з української народної казки "Котигорошко". Перегляд мультфільму "Чарівний горох"

Де відвага, там і щастя. Навчальне аудіювання: уривок з української народної казки "Котигорошко". Перегляд мультфільму "Чарівний горох"

493

Аватар профіля Габелко Наталія Володимирівна
Різне
3 клас

19 грн

"УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ ОДЯГ"

"УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНИЙ ОДЯГ"

500

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Образотворче мистецтво
6 клас та 11 клас

44 грн

Схожі уроки

Закріплення звукового значення букви"че"

Закріплення звукового значення букви"че"

315

Аватар профіля Багдасарян Аліна Олександрівна
Читання
1 клас

Читання букви ш

Читання букви ш

139

Аватар профіля Багдасарян Аліна Олександрівна
Читання
1 клас

Рушник – оберіг українського народу. Тамара Коломієць «Біле поле полотняне…».

 Рушник – оберіг українського народу. Тамара Коломієць «Біле поле полотняне…».

7

Аватар профіля Кривенко Тамара Василівна
Читання
2 клас

Тамара Коломієць «Хиталочка-гойдалочка» (с. 73)

Тамара  Коломієць  «Хиталочка-гойдалочка»  (с. 73)

8

Аватар профіля Кривенко Тамара Василівна
Читання
2 клас

«Картина» Вірш-небилиця (с. 72)

«Картина»  Вірш-небилиця (с. 72)

14

Аватар профіля Кривенко Тамара Василівна
Читання
2 клас