Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Урок:

Тема. О. Генрі «Останній листок». Специфіка розкриття образів Бермана, Сью, Джонсі, динаміка їх образів. Особливості художньої мови новели. Художня деталь.

22.03.2023
Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема. О. Генрі «Останній листок». Специфіка розкриття образів Бермана, Сью, Джонсі, динаміка їх образів. Особливості художньої мови новели. Художня деталь.

Мета: навчальна: формувати в учнів навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивальна: розвивати вміння виділяти головне в художньому творі; формувати спостережливість; сприяти розвитку творчих здібностей; виховна: сприяти формуванню високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Теорія літератури: новела, художні образи, художні засоби, символ.

Тип уроку: нетрадиційний урок (урок — літературно-психологічне дослідження).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Звернення вчителя до учнів

— У світі живе багато людей. Не кожен може зробити якесь велике відкриття для людства, створити шедевр мистецтва, здійснити подвиг. Але кожен зобов’‎язаний завжди залишатися людиною, плекати в собі кращі якості душі і, врешті-решт, створити свій власний шедевр, навіть якщо він буде корисним для однієї людини чи для самого себе. Сьогодні ми спробуємо дослідити Людину у її найпрекраснішому вияві.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. актуалізація опорних знань

♦ Правильно розташуйте пункти плану новели «Останній листок».

План

1) Останній шедевр.

2) Старий Берман.

3) Сью біля недужої.

4) Колонія на Грінвич-Вілідж.

5) Підступний пришелець.

6) Хвороба Джонсі.

7) Листя старого плюща.

IV. Літературно-психологічне дослідження

1. Визначення рис характеру Бермана

Методичний коментар. Працюють дві групи. Одна визначає позитивні риси героя, друга — негативні, роблять висновки, указують, який основний художній засіб використовує автор для створення образу Бермана.

Риси характеру Бермана

Позитивні

Негативні

Людяний, милосердний, дружелюбний, співчутливий, захищав молодих художниць, опікувався ними, здатен на високий моральний учинок, скромний

«Капосний дідок»; глузував з чужої доброти, делікатності; буркітливий; пиячив; балакучий, хвастався своїм майбутнім шедевром; дивакуватий; мріє, а не діє; останні роки не малював нічого, тільки позував; не спромігся створити що-небудь гідне майстра пензля

Висновок. Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана — людяність, здатність думати про іншого непоказна, звичайна людина, у якої більше мінусів, аніж плюсів, здатна на високий моральний вчинок Як основний художній засіб створення образу Бермана використовується антитеза.

3. Художня деталь. Символізм новели

Художня деталь — засіб словесного мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу. Через художню деталь виявляється спосіб художнього мислення письменника, поета. Художня деталь може бути речовою, портретною, пейзажною, інтер'єрною, психологічною, мовною.

О.Генрі - неперевершений майстер у використанні точної й виразної деталі, а особливо у вигадуванні незвичайного фіналу. За допомогою кількох штрихів письменник змальовує характер персонажів, їхнє життя, створює неповторну мистецьку картину твору. У творі використовує такі художні деталі:

Ліжко

Джонсі намагається знайти відповіді на складні питання, які пов’язані з її хворобою, вона вже вирішила, що ніколи не одужає. Вона тільки дивиться на проблему з одного боку – з відстані ліжка, відмовляється від їжі, від боротьби, від життя, а треба діяти, вона пасивна, у ній боротьба душевної, але нерішучої людини, якщо Джонсі не здійснить свої мрії, то загине не тільки Митець, а й Людина.

Вікно

те єдине, що підтримує її зв’язок зі світом, бо тільки крізь нього і надходить світло. (Це цікаво! Вікна у храмах Ієрусалима ніколи не виходили на північ. До речі, те вікно, яке у вас вийшло має три частини,що нагадує про Трійцю.)

Мурована стіна

Джонсі замкнена на своїй проблемі – хвороба, у неї немає справжньої діяльності – намалює коли-небудь Неаполітанську затоку; бо слабка духом - їй потрібна допомога.

Травень

весна, початок чогось нового, знайомство, спільні плани, надії, мрії, сподівання.

Триповерховий будинок, салат із листя цикорію

фінансова неспроможність героїнь.

Листопад

осінь, випробовування холодом, хворобою. Це розчарування, безнадія, втрата інтересу до життя, небажання боротися, очікування смерті Джонсі. Мотив осені породжує зневіру, відчуття безвиході, підточує сили, вбиває надію. Дівчина переконує себе, що коли впаде останній листок, вона помре.

Плющ

цю рослину було обрано не випадково. В античній міфології плющ символізує безсмертя, буяння життя. Це вічно зелена рослина, яка, чіпляючись своїми галузками за будь-що, прагне жити. Можливо, героїня знала про це, але, ослаблена, вірила в зворотне. Автор неначе натякає, що ця рослина ще зіграє свою роль у житті бідолашної і буде ключем до розуміння його задуму.

Останній листок

вирок, приречення, безнадійність, здивування, оптимізм (героїня розуміє, що треба прагнути жити попри всі негаразди), шедевр Бермана, на падіння якого чекає Джонсі.

4. Розгляд символіки новели «Останній листок»

♦ Символом чого був намальований листок? (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє.)

♦ А впродовж твору що уособлює останній листок?

♦ Що віддаляє Джонсі від картини за вікном? Що ця відстань і ця перепона можуть символізувати? (Штора як символ бар’‎єру між дійсністю та мрією, життям і смертю, реальністю та надією)

♦ Чому Сью називає малюнок Бермана шедевром? (Він змусив Джонсі жити.)

♦ Порівняйте символіку слова останній у творах Дж. Олдріджа та О. Генрі.

поÑÑнÑлÑна ÑаÑакÑеÑиÑÑика геÑоÑв оÑÑаннÑй лиÑÑок

5. Робота з притчею «уламки доброти»

Сім’‎я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’‎явилася маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’‎ї, то посміхнулася усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що багато років ця бабуся збирає на піску скалки скла, щоб діти не поранили ноги.

♦ Який зв’‎язок цього твору з темою нашого уроку?

6. Проблемне питання

«Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце . Однак, коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде зсередини» (Н. Данусенко, К. Чорна).

♦ Чи сяйво душі людини можна побачити лише в темряві? Відповідь на запитання підтвердіть однією із життєвих історій

V. Домашнє завдання

Знати зміст творів О. Генрі, уміти їх переказувати, аналізувати, характеризувати героїв.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

♦ Продовжте речення

«Я зробив (-ла) для себе висновок, що...»

5. Робота з притчею «уламки доброти»

Сім’‎я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’‎явилася маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’‎ї,

Вміст уроку:

Завдання №1:

Теоретичний блок

Дайте визначення термінам «новела» та «персонаж».

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка.

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка.

143

Зарубіжна література
7 клас

50 грн

"ХУДОЖНІ ОБРАЗИ В ДИТЯЧОМУ КІНОФІЛЬМІ"

"ХУДОЖНІ ОБРАЗИ В ДИТЯЧОМУ КІНОФІЛЬМІ"

685

38 грн

Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні. Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.

Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні. Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.

1056

Зарубіжна література
6 клас

50 грн

Художні особливості твору. Мова персонажів. (за повістю "Климко" Г.Тютюнника)

Художні особливості твору. Мова персонажів. (за повістю "Климко" Г.Тютюнника)

149

Українська література
7 клас та змішані

41 грн

Б.Шоу "Пігмаліон".Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

Б.Шоу "Пігмаліон".Особливості світогляду  Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

708

Зарубіжна література
9 клас

50 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

453

Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

296

Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

3798

Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

732

Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

653

Зарубіжна література
9 клас