Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Урок:

Т. Халілов «До останнього подиху»

21.08.2022
10 Клас, 11 Клас

2

0

69

0

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема уроку: Т. Халілов «До останнього подиху».

Мета уроку: формувати компетентності:

-предметні (знання про розвиток кримськотатарської культури й літератури, життя та творчість Т. Халілова; розуміння особливостей його прози; читацьку активність);

-ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; соціальні та громадянські: уміння аналізувати соціальні, моральні, політичні, історичні проблеми; любов до Батьківщини; загальнокультурні: прагнення літературної освіти; естетичний погляд.

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Основні терміни й поняття: постмодернізм, депортація.

Міжпредметні зв'язки: історія, мистецтво (художня культура).

Обладнання: портрет Т. Халілова, тексти твору «До останнього подиху», ілюстративний матеріал за темою уроку.

ХІД УРОКУ.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Слово вчителя

— Героєві гостро психологічної повісти кримськотатарського письменника Таїра Халілова — старому, який очікує на повернення сина,— смертельне душевне напруження відкриває рани пам’яті, крізь які прозирає історія вигнання його родини із землі пращурів. Дослідімо повість Т. Халілова «До останнього подиху» докладніше. (Учні занотовують до зошитів тему уроку.)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- Який із епізодів прочитаної повісті Т. Халілова «До останнього подиху» вразив вас найбільше? Чому?

- Чи можна назвати цей твір автобіографічним? Відповідь аргументуйте.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Колективне складання сюжетного ланцюжка «Услід за автором»

- Складіть сюжетний ланцюжок повісті Т. Халілова «До останнього подиху».

Очікуваний результат

«Він був старий і тяжко хворий»1→ спрага → «Есфете, хлопчику мій, де ти? — кликав сина» → пролунав дзвінок → упав на підлогу і знепритомнів → марення. Спрага → спогади про матір, дитинство → у батька у візку — шлях додому → «море, як і життя, не прощає легковажності й помилок» → зустріч Я-дорослого з Я-дитиною → юне кохання до Еміне → повернення з війни. Особливий відділ. Наказ прямувати до Середньої Азії → непослух. Порожнє рідне село. Наказ → Середня Азія. Переховування. Пошуки рідних. Розповідь Абляким-аги: нічний візит озброєних людей, місяць у вагоні, спецпоселення. Смерть рідних, вивезення ЕМІНЄ до німеччини → пошуки роботи → донос. Арешт. Допити. Звинувачення. Смертну кару замінили на 25 років каторжних робіт → етап на Колиму. Табір → смерть Сталіна. Повернення. Пошуки роботи → зустріч із товаришем-зрадником → робота в геологорозвідувальній експедиції. Зустріч з ЕМІНЄ→ розповідь про гірку долю Еміне → одруження. Народження сина → «якби ти була поруч, я б не був таким нещасним» → повторний дзвінок. Спогади про сина. Поїздка до Криму — черговий душевний біль → «чи знав я щастя? важко сказати. Та й хто може похвалитися своїм щастям? У життя стільки всього намішано: і радості, і печалі...» → «в очі вдарило яскраве світло...».

Тут і далі: цитати з повісті Т. Халілова «До останнього подиху» наведено у перекладі Лідії Любимової.

2. Евристична бесіда

- Що спільного між повістю та автобіографією письменника?

- Назвіть ім’я старого у повісті. (Бекир.)

- Чи випадковим є збіг, що батька Таїра також звали Бекиром?

- За що героя було заарештовано й засуджено?

- Що допомогло героєві вижити?

- Хто такий Гюрза? Що ми про нього дізнаємося?

- Чому старий залишився самотнім?

- Де знаходиться Есфет?

- Який вислів Таїр Халілов обрав для епіграфа? (Слова Е. М. Гемінґвея з повісті-притчі «Старий і море»: «Людина створена не для поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна»)

- Як ви вважаєте, з якою метою автор для епіграфа обрав саме цей вислів?

3. Компаративне аналізування образів героїв літературних творів. Інтерактивний прийом «Діаграма Венна»

- Створіть діаграму Венна (порівняльну характеристику) за образами старих із творів «До останнього подиху» Т. Халілова та «Старий і море» Е. М. Гемінґвея.

- Доведіть, що обидва твори — і кримськотатарського митця, і американського письменника — є близькими до філософії екзистенціалізму.

4. Узагальнювальне слово вчителя

— Таїр Халілов у своїй творчості досліджує пограничні стани людського існування, що наближує його письмо до філософії екзистенціалізму. У повісті Халілова «До останнього подиху» художньо відтворено останній день життя літнього чоловіка, прикутого до ліжка. І поки він повзе до дверей, щоб відчинити тому, хто дзвонить у його квартиру, непритомніє і знову приходить до тями, у його пам’яті прокручується все його життя: дитинство на березі моря, перше кохання, війна, депортація, життя в Узбекистані, зрада приятеля, радянська каторга, звільнення, робота в геологічній експедиції, випадкова зустріч із жінкою, яку покохав у юності, одруження, народження сина, смерть дружини, старість. Є в повісті Халілова також діалог дитячої сутності з дорослою людиною, тобто те, що Ерік Берн, визначаючи структуру особистості, називав Я-дитина і Я-дорослий. Є болісне з’ясування вигаданої радянською ідеологією і нав’язаної кримськотатарському народу національної провини, що закінчилася 1944 року їхньою депортацією з Криму й заселенням у їхні будинки людей із російської глибинки. У образі головного героя автор показав людину, яка ніколи не здається. Навіть у найважчі моменти життя Бекир не втрачає почуття гідності та глибинного зв’язку зі своїм народом і з рідною землею.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.

1. Творча робота (запис до зошитів)

- Напишіть есе за темою «Світло (за повістю Т. Халілова «До останнього подиху»)».

2. Постановка й розв'язання проблемного питання

- Повість завершується словами: «Пересилюючи дикий біль у поясниці, він зібрав рештки сили, останнім зусиллям волі дрижачими руками судомно вчепився за косяк дверей, дотягнувся до засуву замка і зрушив його з місця. двері посунулись і, непритомніючи, він побачив, як в очі вдарило яскраве світло...». Чи можна такий фінал повісті вважати відкритим?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Фінал твору – відкритий. Читач так і не дізнався, хто саме подзвонив у двері до старого: чи то його син, чи хтось інший. Але надія на краще є: це «яскраве світло», яке вдарило в очі немічного старого, коли він таки відчинив свої двері назустріч Майбутньому…

Домислити та напишите свою власну думку фіналу твору.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Тема – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримсько- татарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади.

Головна думка: несправедливість радянського тоталітаризмe щодо 200-тисячного кримськотатарського народу.

Завдання №1:

Тестування

Т.Халілов "До останнього подиху"
20 серпня 2022
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
2
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Тема – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримсько- ...
Зарубіжна література
10—11 клас
15 1 147 0
2

Завдання №2:

Теоретичний блок

Евристична бесіда

- Що спільного між повістю та автобіографією письменника?

- Назвіть ім’я старого у повісті. (Бекир.)

- Чи випадковим є збіг, що батька Таїра також звали Бекиром?

- За що героя було заарештовано й засуджено?

- Що допомогло героєві вижити?

- Хто такий Гюрза? Що ми про нього дізнаємося?

- Чому старий залишився самотнім?

- Де знаходиться Есфет?

- Який вислів Таїр Халілов обрав для епіграфа? (Слова Е. М. Гемінґвея з повісті-притчі «Старий і море»: «Людина створена не для поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна»)

- Як ви вважаєте, з якою метою автор для епіграфа обрав саме цей вислів?

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

СВІТОВА ВЕЛИЧ Т. ШЕВЧЕНКА. ПЕРЕКЛАДИ ТВОРІВ КОБЗАРЯ.

СВІТОВА ВЕЛИЧ Т. ШЕВЧЕНКА. ПЕРЕКЛАДИ ТВОРІВ КОБЗАРЯ.

56

Аватар профіля Жайворонок Наталія Валеріївна
Українська література
9 клас

30 грн

Біблія в житті Т. Шевченка Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Шевченка.

Біблія в житті Т. Шевченка Світле пророцтво поета («Ісаїя.  Глава 35»). Художня інтерпретація  творів із Книги псалмів, риси її  національної своєрідності у  Т. Шевченка.

374

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Українська література
9 клас

50 грн

Специфіка переходу від романтизму до реалізму. Німеччина. Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху.

Специфіка переходу від романтизму до реалізму.  Німеччина. Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху.

239

Аватар профіля Сопіжук Майя Тарасівна
Зарубіжна література
10 клас

20 грн

Т. Шевченко. «Заповіт» – твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє. Історія написання.

Т. Шевченко. «Заповіт» – твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє. Історія написання.

224

Аватар профіля Наумчак В’ячеслав Олександрович
Українська література
3—6 років, 1—12 клас, I—VI курси, дорослі та змішані

25 грн

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка.

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат (Сью, Джонсі), їхня динаміка.

145

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Зарубіжна література
7 клас

50 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

462

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

301

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

3829

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

756

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

667

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас