Урок:

Середньовічні школи та університети.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Пропоную вашій увазі урок з історії для якого створено 7 класу НУШ.

Урок створено за підручником: Історія: Україна і світ (інтегрований курс) 7 клас (Васильків, Паршин, Димій, 2024)

Джерела використаної інформації: розкрити закрити
Історія: Україна і світ : підручник інтегрованого курсу для
7 класу закладів загальної середньої освіти / І. Д. Васильків,
І. Л. Паршин, І. С. Димій, — Тернопіль : Астон, 2024. — 320 с. : іл.
ISBN 978-966-308-927-0
Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Успіху!

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Завантаження файлу

Чому професія писаря була престижною в Давніх Єгипті, Китаї, Дворіччі?

2:

Теоретичний блок

Де і як навчалися в Середні віки? Як постали середньовічні університети?

Освіта в ранньому Середньовіччі перебувала під опікою церкви. Ситуація змінилася через розвиток міст, жителі яких потребували знань для здобуття професій. Тому саме городяни (аж ніяк не рицарі) опікувалися школами, що від ХІІ ст. відкривалися повсюдно. Окрім тих, які діяли при храмах, з’являлися приватні світські. Популярності набувало ще одне цікаве явище: з ХІІІ ст. Європою мандрували вчителі, які проводили заняття з дітьми за певну плату. Навчання тоді виглядало незвично: без підручників і зошитів. Зазвичай учитель читав уголос із власної книги, а учні повторювали за ним. За будьякий непослух карали різкою. Насамперед опановували правила християнського віровчення. Також вчилися писати: спершу – видряпувати на воскових дощечках, згодом – пером на пергаменті; лічити на пальцях. Поступово перелік умінь і «наук» зростав. Усього студіювали сім «вільних мистецтв»: тривіум – граматику, риторику (красномовство), діалектику (логіку); квадривіум – арифметику, геометрію, астрономію, музику.

0602yfk0-e105-519x170.jpg«Сім вільних мистецтв із астрономією на троні», художник Джованн і Понте, близько 1435 р.

0602yfk6-0089-762x570.pngВ Італії, де міста розвивалися доволі швидко, громадяни потребували якіснішої освіти. Тому вже в XI ст. там з’явилися перші університети — вищі школи, де здобували найґрунтовніші на той час знання. Вважається, що першим у 1088 р. заснували Болонський університет, близько 1168 р. — Оксфордський (Англія), у 1215 р. — Паризький, у 1230 р. — у місті Саламанка (Іспанія). У Центрально-Східній Європі найшвидше виникли Празький (Чехія, 1348 р.) та Краківський (Польща, 1364 р.). Вони часто займали цілі квартали, де в колегіях (гуртожитках) жили й навчалися студенти. Університети отримували привілеї, кошти від духівництва, феодалів, завдяки цьому розширювали власні території, залучали кращих викладачів, займалися науковою діяльністю. Кожен із вищих закладів мав зазвичай чотири факультети: артистичний, правничий, медичний, богословський.

0602yfk8-87af-514x327.png

Студентам велося нелегко. Вони самостійно дбали про харчування в чужому місті й оплату за навчання. Юнаки з незаможних сімей шукали підробітки або жебракували. Стати до ремесла в майстерні було майже неможливо, бо там працювали підмайстри, учні та різнороби — містяни. Тому студенти погоджувалися на принизливі пропозиції. Наприклад, інколи доглядали за міськими цвинтарями. Щоби скласти іспити й отримати вчений ступінь бакалавра чи магістра (не кажучи вже про доктора) права, медицини чи богослов’я, доводилося навчатися в поті чола ще й сплачувати внесок у касу університету. Ті, в кого в кишенях «гуляв вітер», а «наука» видавалася непосильною, залишалися «вічними» студентами.

Університет — від латинського слова «універсітас» — «сукупність (тих, хто вчить, і тих, хто навчається)»; заклад вищої освіти (з гуманітарними і природничими факультетами).

3:

Завантаження файлу

Хто оплачував навчання? Чому?

4:

Теоретичний блок

Освіта Русі-України

Після утвердження християнства в Русі з’явилася потреба в навчанні грамоти, для чого облаштовували школи князівським коштом. Літописці повідомляють про відкриття шкіл у Києві, Новгороді та інших містах. Навчали насамперед читати, а потім — писати і рахувати. Спочатку учні вивчали абетку, потім починали читати по складах тексти з Апостола та Псалтиря, що виконували роль підручників. До слова, більшість вихованців парафіяльних початкових шкіл вчилися лише читанню, а всі подальші знання вони повинні були отримувати під час практичної діяльності перед висвяченням. Поширення писемності серед простого населення підтверджується написами на ремісничих виробах (посуді, прясельцях, свинцевих пломбах для товарів, ювелірних виробах) й існуванням графіті — стародавніх написів й малюнків, зроблених гострими предметами на стінах архітектурних споруд, керамічних виробах.

Університетської освіти в сучасному розумінні в Русі не існувало. Проте збереглося чимало відомостей про високоосвічених людей. Можна вказати на представників вищого духівництва (перемишльського єпископа Мемнона чи митрополита Петра Ратенського), князів (переписувача книг і філософа Володимира Васильковича), придворних, для яких інтелектуальна робота була професією (наприклад, писар Федорець, який складав тексти грамот для князя Володимира Васильковича). «Послання» XII ст. київського митрополита Климента Смолятича спирається на авторитет античних філософів (Арістотеля та Платона), а не на відомих отців християнської церкви. Тож вищі ієрархи навчалися богослов’я, філософії, риторики, граматики, співів та вчили іноземні мови. Таку освіту можна було здобути в XI ст. у київській писемній школі при Софійському соборі, а в XII ст. при Печерському або Видубицькому монастирях, у Чернігові, Переяславі, Галичі — у школах при епископствах.

0602yfkg-c8d7-940x244.pngНавіть після приєднання до Польщі та Литви вихідці з русько-українських земель згадуються в європейських записах як представники Русі. Напевно, найвідомішим став Юрій Дрогобич (1450-1494), який навчався в Краківському та Болонському університетах. У Болоньї він читав лекції з філософії та медицини, упродовж 1481-1482 років був ректором Болонського університету. У 1483 р. вийшла друком його «Прогностична оцінка поточного 1483 року» (писана латиною). Окрім астрологічних прогнозів, учений запропонував огляд з географії, астрономії, метеорології.

Графіті — одна з технік настінного малярства, в археології загальний термін на означення всіх видів випадкових написів і малюнків на стінах будинків.

5:

Теоретичний блок

Розповсюдження знань та поява книгодрукування

Справжній переворот у тодішній культурі відбувся після винайдення книгодрукування. У середині XV ст. німецький ювелір Йоганн Гутенберг (1400-1468) придумав «рухливі літери», з яких набирали текст, і фарбу для цих літер. Першою з-під друкарського верстата вийшла в світ Біблія, що її виготовили в 180-ти примірниках. Поступово видавничі майстерні виникали чи не у всіх західноєвропейських країнах. Так відкриття кмітливого німця зробило книжки більш доступними, пришвидшило поширення знань та інформації. Рукописи створювали переважно в монастирях, тому, з одного боку, з появою друкарства церква втрачала вплив на суспільство, а з другого — кількість тих, хто могли читати Боже слово, значно зросла.

Окрім книгодрукування, Середньовіччя уславилося багатьма винаходами. Нині невідома точна дата винайдення пороху. Але вже в XIV ст. у війнах активно використовували гармати. У 1399 р. з них стріляли навіть військові Великого князя Литовського Вітовта в бою проти татар поблизу річки Ворскла. Пізніше настала «ера» вогнепальної зброї. Вона зробила непотрібними «послуги» рицарів, обладунки яких кулі легко пробивали. Уже в XVI ст. рицарство занепало остаточно. Отже, порох руйнував не тільки ворожі фортеці, але так само «підривав» феодальний устрій.

Деякі винаходи з’явилися унаслідок потреб торговців. Ще давні народи (єгиптяни, фінікійці та греки) добре плавали морями, але лише вздовж узбережжя, бо не вміли орієнтуватися в просторі. Покладалися на зірки та сонце, однак ті часто підводили. Перші згадки про компас датовані 1187 р. Його поява дозволила мандрувати навпростець, відтак було зроблено чимало географічних відкриттів. Визначати час допомагали сонячні та водяні годинники, які хибували неточностями. Уже від кінця XIV ст. на вежах соборів, церков, на громадських спорудах почали встановлювати механічні хронометри. У їх начиння вмонтовували рухомі фігурки, які «виходили» та «витанцьовували» під бій годинникових дзвонів, привертаючи увагу й викликаючи захоплення людей.

У XIII-XIV ст., наслідуючи арабів і візантійців, у Європі захопилися алхімією. Лікарі, аптекарі, ювеліри, хіміки, проводячи досліди, намагалися розгадати таємниці перетворення металів у золото, віднайти «філософський камінь» тощо. Завдяки удосконаленню способів видування скла винайдено окуляри. Уже наприкінці XIII ст. ними послуговувалися для читання, а з XV ст. — для покращення зору. За однією з версій, придумав такі «диво-очі» чернець Алессандро делла Спіна з італійського міста Піза. Найдосконаліші лінзи виготовляли венеційці. Загалом дослідження властивостей збільшувальних скелець поглиблювали знання з хімії, фізики та геометрії.

6:

Вільне введення тексту

Поміркуйте, чому видавничі майстерні стрімко поширювалися по всій Європі.

7:

Завантаження файлу

Вправа «Історичний портрет». Використовуючи інформацію з додаткових джерел, укладіть історичний портрет Юрія Дрогобича.

8:

Тестування

Виконати тест!

Середньовічні школи та університети.
30 листопада 2024
13 0
6 3
Аватар профіля Володимир
0
Аватар профіля Володимир
Пропоную вашій увазі тестування з історії для якого створено 7 класу НУШ.Тестування створено за підр...
Історія: Україна і світ
7 клас
10 0 29 0
0
Опис, який учні побачать після проходження уроку

Чудово!

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

"ВІДЕНСЬКА КЛАСИЧНА ШКОЛА"

"ВІДЕНСЬКА КЛАСИЧНА ШКОЛА"

770

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
11 клас

44 грн

"ШКОЛИ І ЛІДЕРИ МОДЕРНУ"

"ШКОЛИ І ЛІДЕРИ МОДЕРНУ"

1893

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
9 клас

44 грн

"ПРОВІДНІ ШКОЛИ КІНЕМАТОГРАФА"

"ПРОВІДНІ ШКОЛИ КІНЕМАТОГРАФА"

1549

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
9 клас

44 грн

"Народження середньовічної Європи" КОМПЛЕКСНА підсумкова робота (Частина №1)

"Народження середньовічної Європи"  КОМПЛЕКСНА підсумкова робота (Частина №1)

262

Аватар профіля Нараївська Ганна Іванівна
Історія: Україна і світ
7 клас

55 грн

ШКОЛИ ЖИВОПИСУ: ВІД КЛАСИЧНОЇ ДО МОДЕРНУ

ШКОЛИ ЖИВОПИСУ: ВІД КЛАСИЧНОЇ ДО МОДЕРНУ

680

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
11 клас

44 грн

Схожі уроки

Узагальнення з розділу 3 «Антична цивілізація та її сусіди» (частина 1)

Узагальнення з розділу 3 «Антична цивілізація та її сусіди» (частина 1)

416

Аватар профіля Людмила Нестеренко
Історія: Україна і світ
6 клас

ПЗ. Суспільство кочовиків

ПЗ. Суспільство кочовиків

49

Аватар профіля Новіченко Оксана Михайлівна
Історія: Україна і світ
7 клас

Особливості розвитку Франції в Середньовіччі. Столітня війна та її наслідки

Особливості розвитку Франції в Середньовіччі. Столітня війна та її наслідки

210

Аватар профіля Машовець Андрій Сергійович
Історія: Україна і світ
7 клас

Особливості розвитку Англії в Середньовіччі

Особливості розвитку Англії в Середньовіччі

69

Аватар профіля Машовець Андрій Сергійович
Історія: Україна і світ
7 клас

Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти. Хрестові походи і духовно-рицарські ордени

Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти. Хрестові походи і духовно-рицарські ордени

79

Аватар профіля Машовець Андрій Сергійович
Історія: Україна і світ
7 клас