Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Арттерапія проти стресу і тривоги: практичні інструменти для емоційного розвантаження освітян
»
Взяти участь Всі події
Урок:

Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…».Ідея захисту рідної країни в елегії. Сапфо (VII–VI ст. до н. е.).«До Афродіти» Звернення у вірші до Афродіти — богині кохання.

Мета

навчальна: завершити роботу над уривком з поеми Гомера «Іліада»; ознайомити з особливостями давньогрецької лірики, її жанрами, головними представниками; дізнатись значення слова елегія, вчити визначати жанр вірша; ознайомити учнів з особистістю Тіртея, Сапфо та особливостями їхньої лірики;

розвивальна: розвивати увагу, уміння слухати й запам'ятовувати;

виховна: формувати читацький інтерес та виховувати повагу до митців.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Повторення вивченого матеріалу

«Впізнай героя»(за міфами Троянського циклу)

1)    Ця богиня отримала золоте яблуко…(Афродіта)

2)    Жінка, через яку почалася Троянська війна…(Єлена)

3)    Вона пророкувала загибель Трої… (Кассандра)

4)    Богині, котрі допомагали ахейцям…(Гера і Афіна)

5)    Юнак, що вручив яблуко «Найвродливішій»…(Паріс)

6)    Ватажок війська ахейців…(Агамемнон)

7)    Вразливе місце Ахілла…(п’ята)

8)    Богиня чвар та розбрату…(Еріда)

9)    Цар Спарти, чоловік Єлени…(Менелай)

10)Придумав Троянського коня…(Одіссей)

11)Кращий друг Ахілла…(Патрокл)

12)Ватажок війська троянців…(Гектор) 

2:

Теоретичний блок

Пояснення нового матеріалу

У VII-VI ст. до н. е. почали активно виникати поліси. Це створило сприятливі умови для розвитку нових жанрів, зокрема ліричної поезії. Епос ішов у минуле. Греки сприйняли руйнацію старих, родоплемінних порядків як розпад належної гармонії. Людина опинилася перед необхідністю персонального духовного самовизначення в нових умовах. Це спонукало її по-новому дивитися на світ, суспільство і своє призначення в земному житті. Сьогодні ми говоритимемо про давньогрецьку лірику, представлену творчістю Тіртея і однієї з перших поетес у світовій літературі — Сапфо.

Давньогрецька лірика — поезія для слуху. Її не записували, а виконували за допомогою музичних інструментів — ліри або кіфари. Текст і мелодія мали однакове значення. Аристотель і Платон вважали, що «лірика заспокоює психіку людини». А Піфагор стверджував, що увесь світ побудований на музиці.

Термін лірика з’‎являється дуже пізно — у III ст. до н. е. До цього часу греки всю поезію називали меліка (від melosмелодія), що характеризувалася розмаїтим комбінуванням віршових розмірів та фольклорних форм (епіталами, гіменеї, заплачки, гімни тощо). Наявність мелодії покладено в основу класифікації поезії.

Засвоєння літературознавчих термінів

Ямб — двоскладова стопа з наголосом на 2-му складі (назва виникла від слова ямбіке — дудка).

zarubizna_literatura_8_klas-105Наприклад:

zarubizna_literatura_8_klas-1051

Хорей — двоскладова стопа з наголосом на 1-му складі.

zarubizna_literatura_8_klas-106Наприклад:

zarubizna_literatura_8_klas-1061

Елегія — повчальний вірш, що містить у собі заклик до важливих і серйозних справ, роздуми, афоризми; пишеться двовіршем: гекзаметр + пентаметр.

Наприклад:

zarubizna_literatura_8_klas-1062

Розрізняли:

Давньогрецька лірика. Таблиці - Таблиці - Допомога учню і вчителю - Світ  літературиІЗ ДАВНЬОГРЕЦЬКОЇ ЛІРИКИ - ЛЮДИНА ТА її СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХжанри

3:

Теоретичний блок

Давньогрецька лірика. Таблиці - Таблиці - Допомога учню і вчителю - Світ  літературиДавньогрецька лірика. Таблиці - Таблиці - Допомога учню і вчителю - Світ  літературиАналіз поетичного твору"

4:

Теоретичний блок

Презентація до уроку "Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.  Тіртей. Сапфо."Презентація до уроку "Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.  Тіртей. Сапфо."Step 1 · Давньогрецька лірика. · Stepik

5:

Теоретичний блок

Презентація до уроку "Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.  Тіртей. Сапфо."Давньогрецька лірика як синтез поезії та музики - презентація з зарубіжної  літературитиртей

6:

Теоретичний блок

Презентация "Древнегреческая Лирика" - скачать бесплатноБібліотека ПДМУ: Із рубрики «Читач рекомендує».Презентація на тему : " Сапфо - давньогрецька поетеса "

7:

Теоретичний блок

Вірш «Добре вмирати тому» Тіртей

Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну,

Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах.

Гірше ж немає нічого, як місто своє і родючі

Ниви покинуть і йти жебракувати в світи,

З матір’ю милою, з батьком старим на чужині блукати,

Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну.

Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить,

Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача.

Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє

Горе й зневага за ним підуть усюди слідом.

Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи

Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю —

Будемо батьківщину і дітей боронити відважно.

В битві поляжемо ми, не пожалієм життя.

О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою,

Не утікайте ніхто, страхом душі не скверніть.

Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте,

Хай життєлюбних між вас зовсім не буде в бою.

Віком похилих, у кого слабі вже коліна, ніколи

Не покидайте старих, з битви утікши самі.

Сором несвітський вам буде тоді, як раніше за юних

Воїн поляже старий, в перших упавши рядах,-

Голову білу безсило схиляючи, сивобородий,

Дух свій відважний оддасть, лежачи долі в пилу,

Рану криваву свою не забувши руками закрити,-

Страшно дивитись на це, соромно бачить очам

Тіло старе без одежі! А от юнакові — все личить,

Поки ще днів молодих не осипається цвіт.

Чоловікам він був милий, жінок чарував за життя він —

Буде прекрасний тепер, впавши у перших рядах.

Отже, готуючись, кожен хай широко ступить і стане,

В землю упершись міцніш, стиснувши міцно уста.

(Переклад Г. Кочура)

8:

Теоретичний блок

Вірш Тіртея «Добре вмирати тому…» є елегією, тому що він має повчальний характер: на прикладі двох доль ліричних героїв підводить читача до висновку, що єдиним правильним вибором є захист батьківщини.

Жанр – елегія

Лірика – декламаційна

Тема  «Добре вмирати тому…» — заклик до боротьби за свободу свого народу.

Має форму двовірша: гекзаметр + пентаметр.

Ідея – заклик до боротьби за свободу свого народу

Головна думка – Краще вмерти за вітчизну, ніж бути втікачем, а потім жебракувати по світу. Головне для воїна – чесно загинути в бою за батьківщину, захищаючи її до останнього подиху, ніж вкрити себе безслав’ям  боягуза)

9:

Теоретичний блок

У вірші «Добре вмирати тому» Тіртея змальовані дві долі людини-воїна.

Хоробрий воїн: може загинути, але ця смерть почесна, тому що вона заради батьківщини та своєї сім’ї.

Воїн-зрадник: буде вигнаний з полісу, стане жебраком і буде поневірятися разом із своєю сім’єю, не знайде ані пошани, ані жалю, ані співчуття

Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім’ю.

Тіртей доводить що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то повинен захищати свою батьківщину.

 Поет славить відважних, що полягли в перших лавах захисників рідної землі.  Слова «добре вмирати тому» сповнені мужності, сміливості. Людина, яка їх написала, по­винна бути готовою вмерти заради визволення вітчизни. Недарма ж є перекази, що його слово сильніше від зброї. Так, воно пробуджує відвагу, любов до рідного краю.

10:

Теоретичний блок

«Добре вмирати тому» художні засоби

епітети – хоробрі бійці, родючі ниви, матір мила, батько старий, дітки дрібні, жінка смутна, лихо та злидні тяжкі. Ці епітети, або слова-образи, яскравіше змальо­вують гірку долю боягузів.

метафори: лихо та злидні гнатимуть скрізь втікача, горе й зневага за ним підуть усюди слідом, духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте; днів молодих не осипається цвіт.

інверсія – батьком старим, діток дрібних, лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача.

звертання – О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою,

ДОПОМОЖІТЬ будь ласка Дуже треба СРОЧНО ДОПОМОЖІТЬ БУДЬ ЛАСКА​ - Школьные  Знания.com

11:

Теоретичний блок

Вірш «Барвношатна владарка, Афродіто…» Сапфо

Барвношатна владарка, Афродіто,

Дочко Зевса, підступів тайних повна,

Я молю тебе, не смути мені ти

Серце, богине,

Але знов прилинь, як колись бувало:

Здалеку мої ти благання чула,

Батьківський чертог кидала й до мене.

На колісниці

Золотій летіла ти, міцнокрила

Горобина зграє, її несучи,

Над землею темною, наче вихор,

Мчала в ефірі.

Так мені являлася ти, блаженна,

З усміхом ясним на лиці безсмертнім:

«Що тебе засмучує, що тривожить,

Чом мене кличеш?

І чого бажаєш бентежним серцем,

І кого схилити Пейто повинна

У ярмо любовне тобі? Зневажив

Хто тебе, Сапфо?

Хто тікає — скрізь піде за тобою,

Хто дарів не взяв — сам дари нестиме,

Хто не любить нині, полюбить скоро,

Хоч ти й не схочеш…»

О, прилинь ізнов, од нової туги

Серце урятуй, сповни, що бажаю,

Поспіши мені, вірна помічнице,

На допомогу.

(Переклад Г. Кочура)

12:

Теоретичний блок

Аналіз 

Автор – Сапфо

Лірика – інтимна

Тема – звернення до богині кохання Афродіти

Ідея – показати силу почуттів ліричної героїні

Жанр – гімн.

Це хвалебна пісня античної поезії. У творі багато звернень до богині, перераховуються її подвиги, використано багато художніх троп. Античний гімн зазвичай закінчувався молитвою або закляттям, як і у вірші Сапфо. Властиві емоційна насиченість, нагромадження окличних речень, звернень, повторів.

Лірична героїня закохана, нове почуття приносить їй тугу, вона звертається до Афродіти із закликами і молитвами, сподіваючись на щастя

Вірш «Барвношатна владарка, Афродіто…» присвячений Афродіті, в якої лірична героїня просить

О, прилинь ізнов, од нової туги

Серце урятуй, сповни, що бажаю,

Поспіши мені, вірна помічнице,

На допомогу.

13:

Теоретичний блок

Художні засоби

Епітети: «барвношатна владарко», «усміх ясний», «вірна помічниця», «ярмо любовне»,«бентежне серце», “підступи тайні”, “міцнокрила зграя”, “блаженна Афродіта”, “безсмертне лице”.

Метафори: ярмо любовне, серце урятуй, підступів повна.

Порівняння: «над землею темною, наче вихор».

Анафора і антитеза: «Хто тікає — скрізь піде за тобою, Хто дарів не взяв — сам дари нестиме, Хто не любить нині, полюбить скоро»

14:

Теоретичний блок

Підсумок уроку

15:

Вільне введення тексту

Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості.

16:

Завантаження файлу

1.Підготувати повідомлення про давньогрецький театр - прикріпити

Рефлексія від 14 учнів

Сподобався:

13 1

Зрозумілий:

13 1

Потрібні роз'яснення:

14 0
Рекомендуємо

Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…».

Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.  Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…».

135

Аватар профіля Пилипчук Олександр Миколайович
Зарубіжна література
8 клас

25 грн

Видатні оратори Давньої Греції

Видатні оратори Давньої Греції

71

Аватар профіля Удовик Надія Іванівна
Українська мова
11 клас

25 грн

Природа і населення стародавньої Греції. Розвиток господарства

Природа і населення стародавньої Греції. Розвиток господарства

368

Аватар профіля Рудь Тетяна Вячеславівна
Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс)
6 клас

55 грн

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники Омáр Хаям (бл. 1048-після 1122). Рубаї.

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники Омáр Хаям (бл. 1048-після 1122). Рубаї.

78

Аватар профіля Пилипчук Олександр Миколайович
Зарубіжна література
8 клас

25 грн

Лірика. Види лірики. Ліричний твір. Ліричний герой / героїня. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…». ТЛ: ліричний твір, ліричний герой / героїня

Лірика. Види лірики. Ліричний твір. Ліричний герой / героїня. Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…».  ТЛ: ліричний твір, ліричний герой / героїня

229

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

35 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

677

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

501

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7188

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1049

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1188

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас