Особливості композиції («роман у романі») та оповідної структури. Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору.

Зарубіжна література

Для кого: 11 Клас

29 проходжень

3 запитань

12.11.2021

120

0

Опис уроку:

Продовжити роботу над романом, розкрити кожний зі світів, зображених у творі, показати їх відокремленість і взаємопроникнення, взаємозв'язок, наскрізні мотиви, розвивати вміння зіставляти героїв твору з метою виявлення авторського ставлення до них, обґрунтувати свою оцінку прочитаного, сприяти духовному вихованню учнів.

Завдання №1 Теоретичний блок

  • Біблійна давнина у творі.

Звернемось до біблійної давнини. Історія Понтія Пілата і Ієшуа тісно зв'язана з основними сюжетними перипетіями твору. По-перше, вона складає зміст того роману, котрий пише Майстер, по-друге, ця страшна історія ніби завершується в головному тексті книги. Майстру захотілось промовити: перемога зла над добром не може стати кінцевим результатом, так як цього не приймає сама природа, весь хід цивілізації.
Історію Понтія Пілата від свідків розповідає в І главі Воланд, в II главі розповідь ведеться через сон Івана Бездомного, а дві останні глави представлені як уривки з твору Майстра. Такий композиційний зв'язок підкреслює зв'язок Пілата з усіма головними героями. Берліоз -- редактор поеми про Ісуса, написаної Бездомним, Воланд присутній на допиті Ієшуа Пілатом, Маргарита читає уривки з твору Майстра в 1-й главі, де і з'являється. Сусід Майстра, якого він вважає другом, пише на нього донос, накінець, Майстра арештовують за його власний твір так само, як Ієшуа виносять вирок до страти за його слова.

Біблійний світ

У суперечці між Єшуа і Понтієм Пилатом розв'язуються важливі філософські проблеми:
Про сутність людини, добра вона чи зла за своєю природою; про можливість морального прогресу людини і про свободу вибору людиною власного шляху і моральної відповідальності за цей вибір.

Понтій Пілат - це могутній римський прокуратор, в його руках життя і смерть кожного. В цьому світі він один, всю свою любов він віддає собаці Банзі.

Але незважаючи на свою могутність Пілат не знає волі.
Він - раб Кесаря, своєї посади і своєї кар'єри. І хоча він хоче врятувати Ієшуа, але ж переступити пута рабства не може. В ньому стикаються особиста воля і володар обставин. Останню Пілат подолати не в змозі. Як людина, він не одобрює смертну кару, а як прокуратор її утверджує.

З діалогу Понтія Пілата і Ієшуа (гл.2) видно, кому співчуває Пілат.
Він співчуває тому, кого повинні послати на страту. Називає Ієшуа "Великим філософом" впевненим у мирному характері проповідника, пробує змусити Каіфу помилувати проповідника. Але при цьому проявляє легкодухість, боїться помсти першосвященика, доносу в Рим і відступає. Останні слова Ієшуа підкреслюють цей мотив: немає вади' гірше, ніж боягузтво.

Після страти Ієшуа Пілату не дають спокою муки совісті. Ієшуа - єдина людина, з якою у Пілата зав'язалися майже дружні відносини, а після страти увг сні прокуратора вони переростають у тісну дружбу. Після вбивства Іуди Понтій Пілат вперше після безсонних ночей засинає спокійно.

Пілат признається собі, що боягузтво - дуже страшна вада. Людською любов'ю Понтій Пілат був вибачений. По місячній дорозі він іде до свого співбесідника і кидається в  гірське озеро. Деспотична влада Римської імперії дуже близька деспотичній владі сталінської Росії. Яке б не було велике торжество зла, воно, зло, знає, що добро існує, і ця думка, йому, злу, не дає спокою.

Про Ієшуа відомо, що батько його сирієць, родом він із Галілеї, єдиний його учень Левій Матвій. Життя Ієшуа закінчується смертю на стовпі. Має Ієшуа двох друзів -один зрадник, другий - діє з кращих спонукань, але збита з толку людина, яка не розуміє свого вчителя. Левій Матвій фанатик, він готовий іти на вбивство, щоб помститися за смерть учителя.

Між Ієшуа і Майстром існує зв'язок. Майстер втрачає віру в себе, в інших. Ієшуа не відступає від істини. Майстер спалює свій роман, він здається.

Сатиричний план роману

Добу Понтія Пілата і 1930 р. поєднує диктатура. Люди думали і робили те, що вимагав час, забувши, що вони виконують головні ролі в добі. Вони не намагаються змінити дійсність, а змінюють себе пристосовуються. Коли люди роблять тільки те, що їм наказують, - це тимчасове насильство але коли люди думають так, як їм наказують - це безповоротне руйнування людської особистості. Щоб показати вади людини, Булгаков прибігає до художніх засобів - гротеску та іронії.


Алоізій Могарич, барон Майгель пристосовуються до життя.
Вони риють ями один одному - пишуть доноси, шпигують.


Воланд обирає для мешкання нехорошу квартиру №50 дому 302 - біс на Садовій. Ця квартира мала дивну репутацію. Уночі' приїжджав "воронок", людину вивозили, і більше про неї ніхто не чув. Це було звичайним у 30-ті роки.
Римський боїться дізнатися про долю Варенухи, який пішов до міліції повідомити про неприємності, бо він боїться, що його можуть заарештувати.

Все антилюдське проявилося в залі вар'єте, перетвореного Воландом в лабораторію з дослідження людських слабкостей, маг розвінчує жадність публіки, сором і нахабну віру в покаранння Семплеярова.

Справжня вакханалія розгортається в сцені балу в квартирі №50. Тут нечиста сила демонструє свої досягнення: донощики, зрадники, безумці,
розпусники.

Бал Сатани це вивернуте навиворіт антилюдське, парад пристрастей, вульгарності, бездуховності. Ці темні сили, якщо їм дати волю, знищать світ.

Фантастичний світ в романі

Фантастичний світ у творі представлений Воландом.

Епіграф до роману, взятий з "Фауста" Гете: то хто ж ти, нарешті?
Я - частка тої сили, що вічно хоче зла і вічно чинить благо
 (Отже,карає Воланд тих людей, хто відступив від загальнолюдських норм моралі).


Риси, які притаманні Воланду : великодушний,щирий, високоосвічений, поліглот, тонкий знавець людської психології, глибоко розуміє кожного, він - політик, економіст, філософ, історик, мандрівник, він - професор, знавець рідкісних рукописів, він маестро!, непідкупний, справедливий, об'єктивний, здатний на милосердя.

Так автор хотів показати, що життя у Москві 30-х років було страшнішим, аніж пекло, де володарює нечиста сила.

Завдання №2 Теоретичний блок

  • Перегляньте стислий переказ роману "Майстер і Маргарита"

Завдання №3 Завантаження файлу

  • Напишіть літературний диктант. Дайте письмово у зошитах короткі відповіді на запитання.

  • Фотозвіт прикріпіть.

    Літературний диктант
    1. Про що сперечалися Берліоз та Бездомний з незнайомцем біля Патріарших?

    2. Які деталі першого розділу вказують на радянську дійсність 30-х років ХХ ст.?

    3. Які переконання мав Єшуа?

    4. Яка особливість композиції роману «Майстер і Маргарита?

    5. Що особливого було в образі Воланда на перших сторінках роману?

    6. Які фокуси показали Воланд і його почет московській публіці?

    7. Де опинився Іван Бездомний після пригод у Грибоєдові?

    8. Як сприйняв Майстер критику його роману й відмову його друкувати?

    9. Що відбувалося в природі під час страти Єшуа?

    10. На що зважилася Маргарита, щоб дізнатися про Майстра?

    11. Яку нагороду одержала Маргарита від Воланда?

    12. Кого з героїв роману стосуються слова епіграфа? 

Рефлексія від 11 учнів

Сподобався

11 0

Зрозумілий

11 0

Потрібні роз'яснення

11 0
Схожі уроки