Урок:

“Література епохи Відродження”

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Література країн Європи, періоду затвердження та домінування ідеології Ренесансу, відбила типологічні риси цієї культури. У різних країнах охоплює період з 16 ст. до першої чверті 17 ст.

Література є одним з найважливіших досягнень культури Ренесансу, саме в ній, як і в образотворчому мистецтві, проявилися з найбільшою силою нові уявлення про людину і світ, притаманні зазначеній культурі. Об'єктом літератури ставало земне життя у всьому його різноманітті, динаміці й автентичності, що принципово відрізняє літературу Відродження від середньовічної літератури.

Особливістю літератури Ренесансу, як і всієї культури, був глибокий інтерес до особистості та її переживань, проблеми особистості і суспільства, прославляння краси людини, загострене сприйняття поезії земного світу. Як і гуманізму-ідеології Ренесансу, літературі Відродження було властиво прагнення відгукнутися на всі актуальні питання людського буття, а також звернення до національного історичного і легендарного минулого. Звідси небачений з часів античності розквіт ліричної поезії і створення нових поетичних форм, а згодом підйом драматургії.

Саме культура Ренесансу поставила літературу, точніше поезію і заняття мовою і літературою, вище інших видів людської діяльності. Сам факт проголошення на зорі Відродження поезії як одного зі способів пізнання й осмислення світу визначив місце літератури в культурі Ренесансу. З розвитком літератури Відродження пов'язаний процес становлення національних мов в європейських країнах, гуманісти в Італії, Франції, Англії виступають як захисники національної мови, а в багатьох випадках і як його творці.

Особливістю літератури Ренесансу було те, що вона створювалася як на національних мовах, так і на латині, однак майже всі вищі її досягнення виявилися пов'язані з першими. Культ слова і гостре усвідомлення гуманістами власної особистості вперше поставили питання про оригінальність і самобутність літературної творчості, що можливо, призвело і до пошуку нових художніх, принаймні, поетичних форм. Невипадково з Відродженням пов'язана поява цілого ряду поетичних форм, пов'язаних з іменами створивших їх художників слова - дантівські терцини, октава Аріосто, "спенсеровская" строфа, сонет Сідні та ін. Питання про самобутність художника ставило питання про стиль. Поступово затверджується замість домінанти стилю домінанта жанру. Невипадково теоретики літератури Відродження чи не кожному жанру присвятили спеціальне дослідження.

Література Відродження в корені змінила жанрову систему. Була створена нова система літературних жанрів, деякі з них, відомі з часів античності, були відроджені і переосмислені з гуманістичних позицій, інші створені заново. Найбільші зміни торкнулися сфери драматургії. Натомість середньовічних жанрів Ренесанс відродив трагедію і комедію, жанри, які в буквальному сенсі зійшли зі сцени ще за часів Римської імперії. У порівнянні з середньовічною літературою змінюються сюжети творів - спочатку затверджуються міфологічні, потім історичні або сучасні. Змінюється сценографія, вона заснована на принципі правдоподібності. Спочатку повертається комедія, потім трагедія, яка в силу особливостей жанру затверджується в період усвідомлення нової культурної неминучості конфлікту між ідеалом і дійсністю. Досить широке поширення в літературі одержує пастораль.

Епос в літературі Відродження представлений в різних формах. Слід відзначити, перш за все, широке поширення епічної поеми, нове життя набуває середньовічний рицарський роман, причому в нього вливається новий зміст. На заході Відродження затверджується шахрайський роман. Справжнім відкриттям Ренесансу стає жанр новели, типологічні основи якого були закладені Боккаччо.

Специфічно ренесансним жанром став діалог. Він спочатку був улюбленою формою творів гуманістів, що ставили за мету змусити читача, зваживши доводи «за» і «проти» в суперечках, зробити висновок самому.

Поезія епохи Відродження також була пов'язана з виникненням і відродженням ряду жанрів. Для неї характерно домінування ліричної поезії. З античних жанрів епічної поезії відроджуються ода і гімн, лірична поезія тісно пов'язана з виникненням, розвитком і удосконаленням сонета, що став провідною формою лірики, а також мадригала. Розвиток отримують також епіграма, елегія, рідше балада. Слід зауважити, що в різних країнах Європи і проблеми стилю, і проблеми жанру набували різне значення.

Література Ренесансу, як вся культура Відродження, спиралася на античні досягнення і відштовхувалася від них. Звідси, наприклад, поява «вченої драми» як наслідування античної драматургії. У той же час вона творчо розвивала народні традиції середньовічної літератури. Ці риси були в тій чи іншій мірі притаманні кожній національній літературі.

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Відродження, або Ренесанс (фр. Renaissance, італ. Rinascimento) — епоха в історії культури Європи, що прийшла на зміну культурі середньовіччя і передувала культурі нового часу. Приблизні хронологічні межі епохи — XIV—XVI століття. Доба Відродження включає три фази: раннє (XIV ст.), високе (XV—XVI ст.) та пізнє Відродження (XVI — початок XVII ст.).

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

В період Відродження у світовій літературі трапилися величезні зміни. З'явилися твори таких митців слова, як Дайте Аліг'єрі, Франческо Петрарки, Джованні Боккаччо, Франсуа Рабле, Мігеля де Сервантеса, Карпіо Лопе де Веги, Вільяма Шекспіра та ін.

Так, Франческо Петрарка (1304—1374) — італійський поет — увійшов в історію як зачинатель гуманістичної культури Відродження. Свій світогляд, який базувався на ідеалізації античної культурної спадщини, він виклав у "Листі до нащадків". Та всесвітню славу принесла йому любовна лірика "Книга пісень", присвячена Лаурі — жінці, яку він випадково зустрів у церкві і яка полонила його на все життя. Цикл віршів із двох частин ("На життя мадонни Лаури" і "На смерть мадонни Лаури") обіймає 317 сонетів, 29 кан-цон, 9 секстин, 7 балад і 4 мадригали, складаючи своєрідний щоденник, у якому любовні переживання показані в усій їхній суперечливості та мінливості. Любовна лірика Петрарки стала класичним зразком поезії, збагативши її музикальністю, образною витонченістю, стилістикою поетичних засобів, зокрема використанням антитез та риторичних запитань, які підкреслюють душевні переживання.

Джованні Боккаччо (1313—1375) — один із засновників інтимної гуманістичної літератури італійського Відродження, автор знаменитого "Декамерона", поем та роману "Філоколо". "Декамерон" — це збірка реалістичних новел, об'єднаних тематикою та гуманістичною спрямованістю; основний зміст їх — розкриття аморальності папського двору, розпусти монахів, висміювання аскетичної моралі середньовіччя, уславлення земних насолод, чуттєвої любові. Новели пройняті духом вільнодумства, добрим гумором.

Франсуа Рабле (1494—1553) — французький письменник, який відомий у світовій культурі як геній комічного. Його твір "Гаргантюа і Пантагрюель" написаний у фольклорному стилі, сповнений каламбурами, засобами гротеску, гри на подвійній моралі героїв — жадобі вина і знань. Подорожі велетня Гаргантюа — це подорожі життєвим морем тогочасної реальності з її радощами і болем, розумом і глупотою, достоїнством і нікчемністю. Роман Ф. Рабле, спрямований проти мракобісся і схоластики, став справжньою енциклопедією французької художньої культури епохи Відродження.

Італійський поет Дайте Аліг'єрі (1265—1321) у знаменитій "Божественній комедії" змалював своє уявне блукання в потойбічному світі, відтворивши тогочасне суспільство з усіма його вадами та людськими гріхами — від політичних чвар партій, від занепаду авторитету враженої корупцією церкви до трагізму людської особистості, яка так і не спромоглася у своєму житті позбавитися недобрих пристрастей та звичок. Творчість Данте справила величезний вплив на подальший розвиток європейської культури і завершення процесу формування італійської літературної мови.

Мігельде Сервантес (1547—1616) — великий іспанський письменник, що увійшов у світову культуру, головним чином, як автор роману-пародії "Дон Кіхот". Сюжет твору має специфічний іспанський колорит: двоє благородних романтиків — лицар Дон Кіхот та його зброєносець Санчо Панса — вперто намагаються протистояти пасивному соціальному оточенню, у зв'язку з чим постійно потрапляють у комічні ситуації. У романі з великою художньою силою показано трагікомізм ентузіазму благородної людської особистості в умовах панування практичного міщанства та бездуховності. "Дон Кіхот" — це сумний сміх над романтизмом епохи, яка вже відходить у минуле; в іншому плані роман розкриває крах високого благородства помислів людини тоді, коли вона прекраснодушне губить ритми дійсності; у цьому і полягає загальнолюдське значення змісту "Дон Кіхота".

Вільям Шекспір (1564—1616) — великий англійський драматург і поет, чиї драматичні твори "Ромео і Джульєтта", "Багато галасу даремно", "Гамлет", "Отелло", "Король Лір", "Макбет", "Антоній і Клеопатра", "Зимова казка", "Річард III" та інші стали загальновизнаною класикою, неперевершеними зразками трагедійного мистецтва. Характерна особливість драматургії Шекспіра полягає у концентрації багатьох суперечностей життя в людських стосунках. Звідси — зображення людини у всій її багатогранності, значущості, величі, складності та динаміці. В його творах умістився цілий світ людських ("шекспірівських") пристрастей, бажань та прагнень. Творча спадщина Шекспіра справедливо вважається однією з вершин світового мистецтва. Культурні надбання гуманістів мали значний вплив на схід Європи, зокрема на Україну.

Карпіо Лопе де Вега (1562—1635) — іспанський драматург, поет і прозаїк. Серед його великої літературної спадщини найбільш відомі драматичні твори "Овеча криниця", "Учитель танців", "Собака на сіні", "Дівчина з глечиком", "Закохана витівниця". Пройняті антифеодальним пафосом, глибоким демократизмом, життєрадісністю, гумором, вони пропагували свободу почуттів, рівноправність жінки в коханні та шлюбі. Завдяки такому спрямуванню творча спадщина Лопе де Веги завжди була й залишається актуальною, реалістично відображаючи життя на театральних сценах.

2:

Тестування

Література епохи Відродження.
30 червня 2024
5 0
1 1
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
0
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
7—9 клас
12 0 87 0
0

3:

Тренування

Література епохи Відродження.
30 червня 2024
5 0
1 1
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
0
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
7—9 клас
12 0 87 0
0

4:

Завантаження файлу

Варіант І

  1. Добі Відродження притаманне:

А) оптимістичне світобачення та індивідуальний підхід до кожної людини;

Б) розчарування, песимістичне й трагічне розуміння світу, життя;

В) віра в людський розум.

  1. Що відбулося із Ф. Петраркою у Римі 8 квітня 1341 року:

А) йому призначив аудієнцію неаполітанський король Роберт;

Б) його увінчали лавровим вінком;

В) прийняв духовний сан?

  1. Що завадило Ромео врятувати кохану:

А) на заваді став Паріс, офіційний наречений Джульєтти;

Б) лист брата Лоренцо, де він сповіщав про долю Джульєтти, не дійшов до Ромео;

В) Верону охопила чума, і в’їзд до неї був заборонений?

  1. Що спричинило божевілля Дон Кіхота:

А) невміння вести господарство;

Б) начитався рицарських романів;

В) спадкове божевілля в родині?

  1. Встановіть відповідність: письменник і місто, в якому народився.

1) Петрарка; а) Страдфорд на Ейвоні;

2) Шекспір; б) Алькала-де-Енарес;

3) Сервантес; в) Аррецо.

  1. Установіть послідовність подій V дії трагедії В. Шекспір « Ромео і Джульєтта»:

А) Джульєтта вбиває себе;

Б) Ромео дізнається про смерть Джульєтти і замовляє отруту в аптекаря;

В) Ромео випиває отруту й помирає;

Г) брат Лоренцо умовляє Джульєтту, яка прокинулася від сну, піти з ним.

  1. Що таке сонет? Доведіть, що вірші Ф. Петрарки – сонети.

  2. Чому образ Дон Кіхота можна вважати як комічним, так і трагічним персонажем?

Варіант ІІ

  1. Де розпочалася доба Відродження:

А) в Англії?

Б) в Іспанії;

В) в Італії?

  1. Як називався театр В. Шекспіра:

А) «Глобус»;

Б) «Геркулес»;

В) «Атлант»?

  1. Що спричинило вигнання Ромео з Верони:

А) убивство Тібальта;

Б) одруження з Джульєттою;

В) сварка з Парісом, нареченим Джульєтти?

  1. Хто висвятив Дон Кіхота в рицарі:

А) Санчо Панса;

Б) король;

В) корчмар?

  1. Доберіть відповідну пару:

1) Ромео; а) Лаура;

2) Петрарка б) Дульцінея;

3) Дон Кіхот; в) Джульєтта.

  1. Встановіть хронологію життєвих подій і творчих надбань Мігеля Сервантеса:

А) опинився у королівській в’язниці, почав писати роман «Дон Кіхот»;

Б) написав сатиричну поему «мандрівка на Парнас»;

В) учився у граматичних і гуманітарних класах коледжу єзуїтів;

Г) у битві під Лепанто отримав три вогнепальні поранення в ліву руку.

  1. Що таке пародія у літературі? Доведіть, що роман Сервантеса «Дон Кіхот» – пародія на лицарські романи.

  2. Чому, незважаючи на трагізм, фінал п’єси В. Шекспір «Ромео Джульєтта» є оптимістичним?

Варіант ІІІ

  1. Який ліричний жанр увічнив ім’я Ф. Петрарки:

А) сонет;

Б) мадригал;

В) секстина.

  1. Як називають збірку поезій Ф. Петрарки, присвячену донні Лаурі:

А) «На життя донни Лаури»;

Б) «На смерть донни Лаури»;

В) «Канцоньєре»?

  1. Хто у трагедії В.Шекспіра є носієм нового гуманістичного світогляду доби Відродження:

А) старий Монтеккі;

Б) старий Капулетті;

В) Ескал, князь Верони?

  1. Яке прізвисько дав Санчо Панса Дон Кіхотові після одного з його «подвигів»:

А) Рицар Білого Місяця;

Б) Рицар Сумного Образу;

В) Рицар Левів?

  1. Встановіть послідовність: героїня і її образ, описаний у творі.

1) «…Неподільна радосте моя!»; а) Джульєтта;

2) « Он владарка моя, моє кохання!»; б) Дульцінея;

3) «…щонайгожіша на світі …»; в) Лаура.

  1. Встановіть послідовність подій роману Сервантеса «Дон Кіхот»:

А) бій з вітряками;

Б) спорядження в рицарі;

В) губернаторство Санчо Панси;

Г) поразка у двобої з іншим рицарем;

Д) пригода з левами.

  1. Що таке трагедія? Доведіть, що п’єса «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра – трагедія.

  2. «Вічні образи» в світовій літературі (на прикладі вивчених творів).

5:

Теоретичний блок

Відродження, або Ренесанс (фр. Renaissance, італ. Rinascimento) — епоха в історії культури Європи, що прийшла на зміну культурі середньовіччя і передувала культурі нового часу. Приблизні хронологічні межі епохи — XIV—XVI століття. Доба Відродження включає три фази: раннє (XIV ст.), високе (XV—XVI ст.) та пізнє Відродження (XVI — початок XVII ст.). Виникло воно в Італії, а пізніше поширилось і на інші європейські країни — у XV—XVI століттях ідеї Ренесансу поширюються на Францію та Німеччину, а в Англії й Іспанії Відродження припадає ми XVI — початок XVII ст. Визначними представниками цієї епохи и її літературі були Франсуа Рабле, Мішель де Монтень, П'єр Ронсар у Франції, Мігель де Сервантес, Лук де Камоенс в Іспанії, Джованні Боккаччо, Франческо Петрарка в Італії, Джефрі Чосер, Томас Мор, Вільям Шекспір в Англії.

Відмітні риси доби Відродження — світський характер культури та її антропоцентризм (тобто інтерес у першу чергу до людини та її діяльності). З'являється цікавість до античної культури, відбувається ніби її «відродження» — так і з'явився цей термін. Водночас література замість латини почала використовувати національні мови, з'явився інтерес до народної творчості при одночасному зацікавленні античними зразками. Для мистецьких творів цієї доби були характерні ясність естетичного мислення, простота і конкретність.

У ренесансному світогляді сформувався культ людської особистості, людське «Я» утверджувалося як богорівне. Через цікавість до людських потреб митців доби Відродження їх називали гуманістами. Важливою рисою творчості гуманістів було відкриття світу й людини, прагнення до пізнання всього, що пов'язане з людиною, пошуки шляхів до щастя людини. Гуманісти обстоювали право людини радіти й бути щасливою у цьому, земному житті.

Центральною постаттю епохи був митець, який виборював своє право змінювати, вдосконалювати світ за естетичними законами.

У другій половині XVI ст. на зміну ренесансному мистецтву в Європі приходить маньєризм і раннє бароко.

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

«ТИТАНИ» ЕПОХИ ВІДРОДЖЕННЯ

«ТИТАНИ» ЕПОХИ  ВІДРОДЖЕННЯ

1001

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
11 клас

44 грн

Гуманізм. Високе Відродження.

Гуманізм. Високе Відродження.

243

Аватар профіля Халак Катерина Ігорівна
Всесвітня історія
8 клас

19 грн

"ШЕДЕВРИ ПІВНІЧНОГО ВІДРОДЖЕННЯ"

"ШЕДЕВРИ ПІВНІЧНОГО ВІДРОДЖЕННЯ"

764

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

УРОК-ГРА "СТОРІНКАМИ ВІДРОДЖЕННЯ"

УРОК-ГРА "СТОРІНКАМИ ВІДРОДЖЕННЯ"

394

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

"ЖИВОПИС ЕПОХИ БАРОКО"

"ЖИВОПИС ЕПОХИ БАРОКО"

989

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
8 клас

44 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

685

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

507

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7276

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1078

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1219

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас