Урок:

«Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Тема: «Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства.

Мета: познайомити учнів з основними штрихами життя та творчості письменника; дати поняття про фантастику та науково-фантастичну літературу, показати своєрідність фантастичного жанру у творі; розвивати уміння аналізувати художній твір, розкрити образ Джорджа.

Обладнання: портрет А.Азімова, портрет Джорджа Плейтена, різні видання творів письменника.

Епіграф: Навіть час не обмежує письменника: він може блукати в мороці, що передував сотворінню світу, і змальовувати майбуття, яке бачить, мов сьогоднішній день. (Я. Парандовський)

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття нової теми

Бесіда:
Що ви знаєте про фантастику?
Які фантастичні твори ви читали?
Про який час переважно пишуть письменники-фантасти? Чому?
Що ви знаєте про Айзека Азімова?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Етап вияснення рівня читацького сприйняття.
Яке у вас враження від прочитаного?
Що вам незрозуміло?
Чим цей твір відрізняється від вивчених раніше?
Словникова робота.
Фантастика (з грецької – мистецтво уявляти) – специфічний метод художнього відтворення життя, в якому образ (об’єкт, світ, подія) побудований за принципом надприродного, незвичайного, нереального, хоча він і не виключає повністю елементів дійсності. Фантастичні образи цілком залежать від уяви автора і є засобом вираження його думок, ідей, прагнень.

Науково-фантастична література – один із різновидів фантастики, що виник на межі ХІХ-ХХ ст. в епоху науково-технічної революції, та відрізняється вищим рівнем науковості і меншою часткою елементів казковості, чарівності. Головне тут – використання досягнень науки, поєднання наукової гіпотези і нестримної уяви автора.

Основні теми науково-фантастичної літератури:

існування паралельних світів;
рух людини в часі ( політ у майбутнє, повернення у минуле );
подорож до зірок, інших планет;
зустріч з істотами з інших світів, планет, які ставляться до землян вороже
або по-дружньому;
вторгнення біологічних роботів на Землю тощо.
Основні риси наукової фантастики:
осмислення протиріч розвитку науки і техніки та їх впливу на суспільство;
нереальність художнього світу, образів, ситуацій;
опис вигаданих науково-технічних відкриттів;
художній прогноз майбутнього людини та всієї земної цивілізації.
IV. Слово вчителя про письменника.

Айзек Азімов народився 1920 року в містечку Петровичі під Смоленськом. Його сім’я виїхала до США, коли хлопчикові було три роки. Навчався в Нью-Йоркській школі. У 1929 році до рук йому потрапив один із випусків першого в світі журналу наукової фантастики, який заснував американський письменник Х. Гернсбек. Це й стало причиною захоплення подорожами у часі і просторі на все життя.

Невдовзі А. Азімов сам став писати науково-фантастичні оповідання. Перше з них «Космічна спіраль» не було надруковане, але це не засмутило письменника. Журнал «Емейзінг сторіз» опублікував його повість «Покинуті на Весті».

Азімов наполегливо займався наукою. У 1941 році він здобув знання магістра хімії, а з 1946 року почав читати лекції в Колумбійському університеті. В цей же час продовжує писати науково-фантастичні твори. В 1948 році здобув ступінь доктора наук та був запрошений до Гарвардського університету, де в 1955 році зайняв посаду професора. Мав 14 почесних наукових ступенів різних університетів світу.

Але всесвітню славу принесли йому саме науково-фантастичні твори. За своє життя А. Азімов створив їх аж понад 500! Цікаво, що автор оповідань про космічні подорожі сам боявся літати, тому численні міжнародні премії йому вручали прямо в квартирі. Найвідоміші його твори – цикл оповідань «Я, робот», романи «Кінець вічності», «Самі боги», « Стальні печери», «Оголене серце». У своїх творах він показує, як земляни почали заселяти інші планети, навчилися спілкуватись з неземними істотами. Застерігає людство від грандіозних космічних катастроф. Автор закликає до розвитку не лише науки і техніки, а й самої людини, щоб вона сама визначала свою долю.

Помер письменник у 1996 році у Нью-Йорку.

V. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини.

Образ Джоржа Плейтена цікаво та змістовно розкриває гра «Продовжити речення».

«Таких як ти, Джордже, десять тисяч, і вони сприяють…»(«технічному прогресові півтори тисячі світів»).

«Гадаю, я б не назвав вас особиною, та ви - …» («людина незвичайна»).

«У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим…» («програмістом»).

«Джордж уже в шістнадцять років вирізнявся…» («практичністю»).

«Навіть його батьки нічого не знали про схованку, де він зберігав оті…» («книжки»).

Евристична бесіда за твором.

Яким постає Джордж на початку оповідання? Зачитайте його портрет. За допомогою яких художніх засобів зображено Джорджа? Як передано його душевний стан?

Як ви розумієте слово «практичність»? Які епізоди зі твору яскраво підтверджують те, що Джордж практичний?

Як Джордж виявляє себе в День Освіти?Що дало підстави зробити лікарю висновок про винятковість юнака?

Як Джордж зреагував на те, що його відсіяли? Як він поводиться в Інтернаті?

Яке значення в розкритті характеру Джорджа мав епізод спілкування з новіанином?

Хто з персонажів відіграв важливу роль в житті Джорджа? Аргументуйте свою думку.

Які слова з твору ви назвали б життєвим гаслом хлопця? Аргументуйте свою думку.

У чому незвичайність головного героя?

Чим образ Джорджа виявився цікавим для вас?

VI. Закріплення матеріалу

Роздумуючи про людину і людство загалом та його майбутнє існування, Азімов розповідає про Галактику, в якій півтори тисяч заселених планет, а заселенню наступних не видно кінця. Земля є своєрідним інтелектуальним ринком для всієї Галактики, кузнею фахівців. Вона експортує стрічки освіти для спеціалістів низької кваліфікації, а також висококваліфікованих спеціалістів на інші планети. Ті ж, у свою чергу, дають Землі сировину, необхідну для розвитку її економіки. Головні засади цивілізації майбутнього – це науково-технічний прогрес та інтелектуальне керівництво суспільством, яке спрямоване на максимальне розкриття й використання на благо всього людства здібностей і можливостей кожної планети.
Підведення підсумків уроку.

Отже, на перший погляд, світ майбутнього, зображений в оповіданні «Фах» А.Азімова, досить раціонально влаштований. Є тут порядок, дисципліна, День Читання, День Науки, Олімпіада. Все це замінює сучасну освіту. Але, виявляється, що досконалою таку систему отримання фаху назвати не можна. Діти не вміють самостійно здобувати знання, вони позбавлені можливості бути самим собою, здатності творити, мислити, втілювати в життя свої мрії. Люди у майбутньому виконують тільки те, що їм призначено машинами. А тих, хто не такий, як всі, схильних до самостійного мислення, закривають у спеціальні інтернати. Вони створені для того, щоб виявляти талановитих людей, які зможуть створювати нові машини для покращення науки і техніки. На жаль, особисті уподобання, моральні якості, бажання та нахили ніхто не враховує. Це не гуманно. Суспільство, де люди не вміють мислити та приймати самостійних рішень, не досягне справжньої свободи та розвитку цивілізації.

VIІ. Домашнє завдання.

Вивчити визначення науково-фантастичної літератури; підготувати відповідь на запитання: «Як зображено майбутнє у творі?»

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Тестування

Айзек Азімов. "Фах". Тест.
17 квітня 2021
2 0
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
31
Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
7 клас
10 154 2087 1
31

2:

Вільне введення тексту

Відповіді на питання:

- Яка тема твору? ( зображення моделі майбутнього суспільства, та здобуття освіти і фаху людьми у майбутньому).

- Де відбуваються події? (Події відбуваються у майбутньому на Землі, коли цивілізація зробила великий крок вперед. За фахівцями на Землю прибувають з інших планет, тому що тільки тут їх готують).

- В якому значенні вживається слово «Фах»? (Фах – це професія. Але слово набуває і символічного значення. Автор тут розуміє також справжнє покликання людини, талант, призначення).

- Які проблеми порушує письменник у творі? (Автор зображує такі проблеми: основна мета освіти; внутрішня сутність людини, її покликання; місце людини в суспільстві; людина та досягнення науки і техніки; людина і цивілізація).

- Що собою являє День Читання? Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, що зображує цю подію. (Зачитується уривок. Сутність дня Читання полягає у тому, що діти у 8 років «навчаються» читати за допомогою досягнень науки і техніки. Діти зовсім не докладають зусиль. Все за них роблять машини. В творі навіть немає слова «вчитель», дітям до голови прикладають дротики лікарі. Учням спочатку це подобається, дехто навіть заздрить дітям майбутнього. Але дехто висловлює свою думку, що це нецікаво, коли зовсім не докладати зусиль та не застосовувати своїх здібностей.)

- Що являє собою День Освіти? Зачитайте уривок з тексту. (Проводиться щороку в листопаді для молоді, що досягла вісімнадцяти років «Перше листопада того року, коли виповниться вісімнадцять»)

- З якою метою проводився День освіти? ( Визначення фахової відповідності кожної молодої людини на основі медичного обстеження. Зіставлення бажань і можливостей молодої людини у виборі фаху. Останнє слово за собою залишає Система Освіти, а не сама людина Фах отримують не всі. Люди з унікальними розумовими можливостями не стають запрограмованими дипломованими спеціалістами. їх відбирають для отримання вищої освіти.)

- Яким чином проходить День Олімпіади і яка мета його проведення? (Проводиться в травні щороку в різних фахових галузях для забезпечення професійних запитів у Всесвіті в цілому й зокрема на Землі.

Мета кожного учасника: показати найвищий рівень фахової майстерності й отримати призначення на роботу на планету класу А

Процедура проведення: змагання між дипломованими фахівцями на виявлення кращих професіоналів згідно із запитами планети-покупця.

3 кожного фаху проводиться своя Олімпіада, до участі в якій допускаються дипломовані спеціалісти за їхніми заявками. Людина з дипломом може брати участь в Олімпіаді щороку, але рівень її знань залишається таким, який вона отримала у День Освіти.)

Як ви зрозуміли що таке Інтернат для недоумків і чому туди потрапив Джордж Плейтен? (Це кодована назва Інститутів вищої освіти. Мета Системи Освіти: надати можливість людям з високими та унікальними можливостями розвиватися, самостійно за допомогою книжок та наставників отримувати поглиблені й розширені знання, ставати творчими особистостями, що рухають розвиток науко-во-технічного прогресу. Саме до таких людей і належав головний герой твору).

Яку роль в житті людини відіграє вибір фаху? Чому Азімова привабила тема фахової підготовки людини?

- Чи випадково автором обрано час для проведення Дня Читання, Дня Освіти, Олімпіади?

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Айзек Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

Айзек Азімов  «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

1364

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Зарубіжна література
7 клас

50 грн

Роберт Шеклі «Запах думки». Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини й людства

Роберт Шеклі «Запах думки». Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини й людства

295

Аватар профіля Юрченко Наталія Миколаївна
Зарубіжна література
6 клас

50 грн

Урок-роздум. Влада золота над людиною.

Урок-роздум. Влада золота над людиною.

519

Аватар профіля Балабан Олег Костянтинович
Зарубіжна література
9 клас

33 грн

Роберт Шеклі «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

Роберт Шеклі «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

1325

Аватар профіля Тулінова Ірина Олександрівна
Зарубіжна література
6 клас

50 грн

"МІСТО МАЙБУТНЬОГО"

"МІСТО МАЙБУТНЬОГО"

1555

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
4 клас

44 грн

Схожі уроки

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

Абсолютизація творчості та творчої особистості у романі "Портрет Доріана Грея"

678

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
1 клас та 10 клас

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

М. Гоголь. "Ревізор" Історія п"єси. Образи чиновників.

503

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Зарубіжна література
9 клас

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

Віктор Гюго «Собор Паризької Богоматері».

7202

Аватар профіля Свинаренко Наталія Леонідівна
Зарубіжна література
10 клас

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

М.Гоголь "Шинель". Образ Башмачкіна

1053

Аватар профіля Бабенко Ольга Миколаївна
Зарубіжна література
9 клас

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

"Ревізор".Творча історія пєси.Образи чиновників.

1193

Аватар профіля Пальок Марія Іванівна
Зарубіжна література
9 клас