Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
СЛАВА УКРАЇНІ!
Добрий день!
Тема нашого уроку:
Двадцять друге лютого
Класна робота
Психологічне розкриття теми еміграції в новелі В. Стефаника «Камінний хрест». Історична основа твору, його сюжетно-композиційні особливості
Ви, напевне, чули такий вислів: «Стислість — сестра таланту».
Це своєрідне гасло В. Стефаника, його новел, а серед них і тієї, яку ми будемо аналізувати на уроці — «Камінний хрест».
«Стефаник ніде не скаже зайвого слова; з делікатністю, гідною всякої похвали, він знає, де зупинитися, яку деталь висунути на ясне сонячне світло, а яку лишити в тіні. Він уміє бути реалістом, і чистим ліриком»,— писав І. Франко.
Чи це так — переконаємося на уроці.
Опрацюйте поданий нижче матеріал:
Перегляньте відео:
Прочитайте зміст презентації:
Завантажте та збережіть конспект, опрацюйте його зміст: УЛ 10. Камінний хрест.pdf
№2:
Теоретичний блок
Новела "КАМІННИЙ ХРЕСТ"
Експозиція: І.Дідух мав на господарстві одного коня і впрягався разом із ним. Після десяти років служби у війську повернувся додому, батьки померли. У спадок залишився горб, який він обробляв тяжко, щоб отримати врожай. Надірвався на роботі,ходив зігнутий, тому й звався переломаним.
Зав’язка: Гості в хаті Івана. До кожного він звертається, прощається, бажає добра. Тільки гримає на дружину, що плаче. Зізнається, що йому самому тоскно на душі.
Екскурс в минуле (позасюжетний елемент): Розповідь Дідуха про те, як сини дійшли думки про виїзд з України. Жалкує, що молодь відвертається від землі.
Розвиток дії: Селяни пригощаються, ведуть розмови про тяжке життя на селі. Іван із Михайлом співають, як у молоді літа.
Кульмінація: Син нагадує батькові, що пора виходити, щоб встигнути на потяг. Старі йдуть до хати збиратися, люди плачуть. Тоді Іван, ухопивши дружину, пускається в шалений танок. Сини силоміць виводять їх з хати.
Розв’язка: Усі селяни проводжають сім’ю Дідухів. Зупиняються біля хреста, чоловік каже жінці, що там викарбувано і її ім’я.
ПОЯСНЕННЯВ експозиційному першому розділі відразу ж показано, як людське життя (Івана) плине одним потоком із худоб’ячим. Бо ж обидва — і господар, і його єдиний кінь,— одягали шлеї, на обох набухали жили, коли вони возили гній на той «горб щонайвищий і щонайгірший над усе сільське поле». Ця каторжна робота виглядала покаранням «за якусь провину». Такою згадкою, а ще художньою подробицею — будяком, забитим у порепану Іванову п’яту, нагадано: виконується Божа покара («В поті лиця твого їстимеш хліб свій, доки не вернешся в землю. Терня й будяки буде вона тобі родити»,— казав Адамові Господь при вигнанні з раю.) Вже у цій частині введена магістральна тема єдності людини й довкілля, світу. Спочатку через експресію спільного руху коліс воза, кінських копит «і широчезних п’ят Іванових», що викликає гойдання придорожнього бадилля. А далі через проекцію тіні Іванової «як велетня, схиленого в поясі», далеко на ниви у світлі призахідного сонця. Іван і справді у труді був велетнем, що своєю працею оживляв світ — той же горб, на якому так тяжко працював.
— Наступні шість розділів — розкриття складних почуттів головного персонажа. Низка картин фіксує зміни душевного стану Івана Дідуха, наростання болю, туги, розпачу аж до кульмінації — божевільного танцю, що передає всю глибину трагедії — розлуки з рідною землею.
ЛАНЦЮЖОК ЕМОЦІЙ ІВАНА ДІДУХА
Протягом всієї новели головний герой переживає ряд почуттів. Їх можна укласти в окремий ланцюжок.
Запишіть його в зошит.
СУМ → ЖАЛЬ → БАЖАННЯ СПОВІДАТИСЯ → ТУГА ЗА МОЛОДИМИ РОКАМИ → ВІДЧАЙ → НАПІВБОЖЕВІЛЬНИЙ СТАН ГЕРОЯ → ПРИРЕЧЕНІСТЬ
№3:
Тестування
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Прослухайте аудіокнигу та виконайте тест на 12 питань.
№4:
Теоретичний блок
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дочитати новелу "Камінний хрест":
Рефлексія від 4 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
3. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів. Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета.Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування
1. Українська література др. пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Особливості реалістичної прози
1. ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ. ВИДИ СЛОВНИКІВ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ
2. Культ романтизованих почуттів у родинно-побутових піснях “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”