Урок:

43. Психологічне розкриття теми еміграції в новелі В. Стефаника «Камінний хрест». Історична основа твору, його сюжетно-композиційні особливості

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

СЛАВА УКРАЇНІ!

Добрий день!

  • Тема нашого уроку:

Двадцять друге лютого

Класна робота

Психологічне розкриття теми еміграції в новелі В. Стефаника «Камінний хрест». Історична основа твору, його сюжетно-композиційні особливості

Ви, напевне, чули такий вислів: «Стислість — сестра таланту».

Це своєрідне гасло В. Стефаника, його новел, а серед них і тієї, яку ми будемо аналізувати на уроці — «Камінний хрест».

«Стефаник ніде не скаже зайвого слова; з делікатністю, гідною всякої похвали, він знає, де зупинитися, яку деталь висунути на ясне сонячне світло, а яку лишити в тіні. Він уміє бути реалістом, і чистим ліриком»,— писав І. Франко.

Чи це так — переконаємося на уроці.

2:

Теоретичний блок

Новела "КАМІННИЙ ХРЕСТ"

Експозиція: І.Дідух мав на господарстві одного коня і впрягався разом із ним. Після десяти років служби у війську повернувся додому, батьки померли. У спадок залишився горб, який він обробляв тяжко, щоб отримати врожай. Надірвався на роботі,ходив зігнутий, тому й звався переломаним.

Зав’язка: Гості в хаті Івана. До кожного він звертається, прощається, бажає добра. Тільки гримає на дружину, що плаче. Зізнається, що йому самому тоскно на душі.

Екскурс в минуле (позасюжетний елемент): Розповідь Дідуха про те, як сини дійшли думки про виїзд з України. Жалкує, що молодь відвертається від землі.

Розвиток дії: Селяни пригощаються, ведуть розмови про тяжке життя на селі. Іван із Михайлом співають, як у молоді літа.

Кульмінація: Син нагадує батькові, що пора виходити, щоб встигнути на потяг. Старі йдуть до хати збиратися, люди плачуть. Тоді Іван, ухопивши дружину, пускається в шалений танок. Сини силоміць виводять їх з хати.

Розв’язка: Усі селяни проводжають сім’ю Дідухів. Зупиняються біля хреста, чоловік каже жінці, що там викарбувано і її ім’я.


ПОЯСНЕННЯ
"Василь Стефаник."Камінний хрест" | Тест з української літератури – «На ...В експозиційному першому розділі відразу ж показано, як людське життя (Івана) плине одним потоком із худоб’ячим. Бо ж обидва — і господар, і його єдиний кінь,— одягали шлеї, на обох набухали жили, коли вони возили гній на той «горб щонайвищий і щонайгірший над усе сільське поле». Ця каторжна робота виглядала покаранням «за якусь провину». Такою згадкою, а ще художньою подробицею — будяком, забитим у порепану Іванову п’яту, нагадано: виконується Божа покара («В поті лиця твого їстимеш хліб свій, доки не вернешся в землю. Терня й будяки буде вона тобі родити»,— казав Адамові Господь при вигнанні з раю.) Вже у цій частині введена магістральна тема єдності людини й довкілля, світу. Спочатку через експресію спільного руху коліс воза, кінських копит «і широчезних п’ят Іванових», що викликає гойдання придорожнього бадилля. А далі через проекцію тіні Іванової «як велетня, схиленого в поясі», далеко на ниви у світлі призахідного сонця. Іван і справді у труді був велетнем, що своєю працею оживляв світ — той же горб, на якому так тяжко працював.
— Наступні шість розділів — розкриття складних почуттів головного персонажа. Низка картин фіксує зміни душевного стану Івана Дідуха, наростання болю, туги, розпачу аж до кульмінації — божевільного танцю, що передає всю глибину трагедії — розлуки з рідною землею.


ЛАНЦЮЖОК ЕМОЦІЙ ІВАНА ДІДУХА

  • Протягом всієї новели головний герой переживає ряд почуттів. Їх можна укласти в окремий ланцюжок.

  • Запишіть його в зошит.

СУМ → ЖАЛЬ → БАЖАННЯ СПОВІДАТИСЯ → ТУГА ЗА МОЛОДИМИ РОКАМИ → ВІДЧАЙ → НАПІВБОЖЕВІЛЬНИЙ СТАН ГЕРОЯ → ПРИРЕЧЕНІСТЬ

3:

Тестування

12 з 12 балів

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

Прослухайте аудіокнигу та виконайте тест на 12 питань.

(Копія) Василь Стефаник "Камінний хрест"
21 лютого 2024
0 0
Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
2
Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Тест складається із 12-ти завдань з вибором однієї правильної відповіді та з полем для вводу відпові...
Українська література
10 клас
12 14 0 0
2

4:

Теоретичний блок

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дочитати новелу "Камінний хрест":

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=336

Рефлексія від 4 учнів

Сподобався:

4 0

Зрозумілий:

4 0

Потрібні роз'яснення:

4 0
Рекомендуємо

3. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів. Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета.Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування

3. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Потужне ліричне самовираження, емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів.  Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета.Звернення до «вічних» тем, мотивів, особливості віршування

610

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

1. Українська література др. пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Особливості реалістичної прози

1. Українська література др. пол. ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Особливості реалістичної прози

203

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
10 клас

20 грн

1. ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ. ВИДИ СЛОВНИКІВ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ

1. ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ. ВИДИ СЛОВНИКІВ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ

376

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська мова
10 клас

20 грн

2. Культ романтизованих почуттів у родинно-побутових піснях “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”

2. Культ романтизованих почуттів у родинно-побутових піснях “Місяць на небі, зіроньки сяють”, “Цвіте терен, цвіте терен”

547

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
9 клас

20 грн

6. Євген Плужник - один із провідних поетів «розстріляного відродження». Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики

6. Євген Плужник -  один із провідних поетів «розстріляного відродження». Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики

795

Аватар профіля Сусліна Олена Володимирівна
Українська література
11 клас

20 грн

Схожі уроки

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

Василь Стефаник. Життєвий та творчий шлях.

510

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська література
10 клас

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

Ліна Костенко. Творчий шлях. Громадянська позиція митця

573

Аватар профіля Ніколенко Марина Олександрівна
Українська література
11 клас

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

М.Коцюбинський. Повість "Дорогою ціною"

559

Аватар профіля Кот Оксана Анатоліївна
Українська література
8 клас

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

Григір Тютюнник "Климко". Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Ідея самопожертви

1766

Аватар профіля Бурбела Людмила Василівна
Українська література
7 клас

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

О. Кобилянська. «Valse melancolique»

238

Аватар профіля Вусата Юлія Анатоліївна
Українська література
10 клас