Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Зарубіжна література, 8 – Б клас
Тема: Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі
1) Бесіда:
- Як ви гадаєте, хто такий янгол? Яким ви уявляєте його? Опишіть.
- Чому саме в такому образі він постає у вашій уяві?
- А як на вашу думку, існує насправді янгол чи ні?
- Де найчастіше можна побачити зображення янгола? Чому?
2) Бесіда за змістом повісті:
- Чому діти загорілися виготовленням саморобних ляльок?
- Яку іграшку виготовила Аліна?
- Як дітей вітали з днем народження?
- Чому Марсем розказала дітям історію про янголів?
- Як Марсем прививала у дітей любов до читання?
- Чому Петя образився на Аліну, що вона його не вибрала під час співання короваю?
- Які зміни в життя Аліни та її сім’ї мали статися?
- Як до цього поставилася Аліна?
- Чому Марсем образилася на дітей і вирішила піти із школи?
- Як діти вирішили повернути Марсем?
- Чому мама Аліни передумала виходити заміж за В.Г.?
3) Конфлікти повісті
У повісті дуже яскраво виражені конфлікти:
- міжособистісний проявляється у відносинах між учнями в класі;
- конфлікт «батьків і дітей», коли через сімейні негаразди діти намагаються привертати увагу до себе;
- внутрішній виражений через сумніви Марсем — чи правильно вона виховує своїх учнів.
4) Проблемні питання
1. Пригадайте епізод, коли діти порушували дисципліну і зробили шкоду. Відбулася серйозна розмова завуча з дітьми у присутності їх вчителя. Завуч зібрала дитячі щоденники. Чи можна було по іншому розв’язати цю ситуацію?
2. Чи сподобалися вам методи, які використовувала вчителька Марсем, виховуючи учнів? Чому?
3. Чи варто було розміщувати у повісті щоденники Марсем, адже в них були досить негативні висловлювання, наприклад: «Вбила б!» Вбила і розвісила б по ліхтарям … Ось як мене розлютили …… Ще трохи, і я кого-небудь трісну». Чому?
5) Інтерактивна вправа «Займи позицію та обґрунтуй її»
Прослухайте невеличкий уривок: «Существует такой закон: надо любить свою первую учительницу. Все дети подчиняются этому закону. И Татьяна Владимировна для этого закона очень подходила. Она была красивой, в модной кожаной юбке и с ногтями, выкрашенными маленькими оранжевыми квадратиками.»
Як ви вважаєте, чи дійсно існує такий закон? І що є запорукою дитячої любові?
6) Складання таблиці для характеристики Марсем
Проаналізувавши всі ситуації, охарактеризуймо Марсем і визначмо, що стало причиною дитячої любові.
Риса Марсем | Ситуація, в якій риса проявилася |
Чесність | Марсем не змогла обманути журі конкурсу і сказати, що основним чинником в педагогічні роботі є любов до дітей, адже вважала, що діти різні і в різних ситуаціях пробуджують різні почуття |
Професійність | Уміла зацікавити дітей, заохотити до того чи іншого виду діяльності. Наприклад, діти в’язали мотузки на уроці трудового навчання, бо були впевнені, що так зможуть допомогти лицарям. Похід в пащу Дракона для того, щоб навчити дітей поведінки в критичних ситуаціях |
Лояльність | Марсєм не вважала, що поламана дітьми дверна ручка є катастрофою, тим паче, що батьки її полагодять. |
Доброта | Учитель погодилася взяти в клас Аліну, хоча на той момент він уже був переповнений. |
Терпеливість | Маргарита Семенівна терпляче сприймає всі вибрики Кравчика, адже розуміє складність його життєвої ситуації. |
Незламність | Незважаючи на ситуацію в сімї, яка склалася в її дитинстві, зуміла стати доброю людиною та стати професіоналом своєї справи |
Креативність | Вміла вигадувати щось нове, цікаве, захопливе. |
Справедливість | У кожній ситуації спочатку пробувала розібратися, а вже тоді діяти |
- Якої помилки припустилася Марсем, затримуючи дітей для читання на перерві? Як ви розумієте слова Дідуся: «Читання… — річ інтимна, глибоко особиста. Книга – людині друг, а не чиновник вищого рангу. І ніхто не має права примушувати мене читати будь-що. Навіть дуже важливе».
- Чи всі учні Марсем, на вашу думку, все ж прочитають про короля Мацюся? Чому?
- Чи вважаєте ви Марсем ідеальним учителем?
7) Визначення символіки твору
– Для початку уважно послухаймо уривок з повісті і спробуймо зрозуміти, у чому, все ж таки, зміст назви і до чого, насправді, тут ангели.
«Мы сели в кружок, поджав ноги. Все молчали, потому что сказать было нечего. Все понимали: дело плохо.
Я расскажу вам историю, сказала Марсём. Нет, две истории. Первая — из реальной жизни. В одном селе ребята решили устроить дискотеку. Настоящую. Как в большом городе. Когда кругом разноцветные круги вибрируют. Для этого нужны были специальные стекла. Цветные. Ребята стали думать, где их взять. И какой-то умник вспомнил: цветные стекла есть на станции, у светофора. Красное и зеленое. Все взяли отвертки побежали на станцию за стеклами, а вечером устроили дискотеку — как в городе, с цветными кругами. Но утром следующего дня в районе этой станции пассажирский поезд столкнулся с товарняком, и погибло много людей. Об этом писали в газетах. Это первая история.
А вот вторая. Как-то я встретила человека, который каждый день перед заходом солнца начищал до блеска свою лопату. Лопата сияла так, что в нее можно было смотреться — как в зеркало. Я спросила, зачем он это делает. «У каждого из нас есть ангел, — сказал человек. — Тот, что отвечает за наши поступки. Но ангелы не могут заниматься только нами. Если мы что-то делаем правильно — хоть что-то делаем правильно, они улетают по другим важным делам. И тогда одной бедой в мире становится меньше. Если же мы пакостим, ангелы должны оставаться рядом — исправлять наши пакости. Мой ангел знает: вечером я всегда чищу лопату.
В это время он может быть за меня спокоен, может от меня отдохнуть. И он летит спасать кого-нибудь — от бури, камнепада, землетрясения. Летит туда, где нужны усилия многих ангелов. И если хоть один из них не явится в нужный момент, последствия могут оказаться самыми печальными».»
– Чи пам’ятаєте ви, з якого епізоду цей уривок і кого він стосується?
– Як ви думаєте, для чого Маргарита Семенівна розповіла цю історію учням, і як ви самі її розумієте?
– Отже, можна стверджувати, що автор порушує у творі питання відповідальності, сумлінного виконання покладених на нас обов’язків.
8) Проблематика повісті
У своєму творі «Коли відпочивають янголи» авторка торкається безлічі проблем, серед яких найосновніші:
проблема неповних сімей;
проблема «батьків і дітей»;
проблема зіткнення молодших школярів із дорослим життям;
проблема виховання духовності, моральності у підростаючого покоління.
1. Сімейні драми
– Які епізоди із твору є прикладом різних сімейних драм? (Аліна виховується без батька, батьки Наталочки розлучаються, батько Марсем залишив сімю, маму Кравчика позбавили батьківських прав і він виховується в прийомній сім’ї)
– Як, на вашу думку, ці життєві ситуації впливають на дітей, що вони відчувають? Підберіть цитатний матеріал на підтвердження своїх слів. ( «— Теперь понятно, почему двойка — по математике? За несовершенное вранье. Продумать достоверную легенду это, знаете ли, сложное искусство. Поэтому не нужно ставить перед собой непосильных задач. Лучше говорить правду. По крайней мере, пока.»)
– Пригадайте епізод, про який говориться в уривку, кого він стосується? (Наталі)
– Чому вона говорила неправду? (Наталині батьки розлучалися і вона дуже переживала з цього приводу.«Наташка, как осталась с Марсём наедине, сразу начала реветь. А Марсём говорила, что понимает, как ей трудно. Все понимает. От нее, от Марсём, тоже когда-то ушел папа. То есть не так. Папы уходят не от детей. Они уходят от мам. Это не значит, что папы не любят своих дочек. Просто ребенка невозможно разорвать пополам: невозможно оставить половинку маме, а другую половинку унести с собой. Но душа у ребенка рвется — как тонкая ткань, которую неосторожно потянули за один конец. Прямо посередине. Понимаешь теперь, почему так говорят: надорвали душу?
Это не смертельно. Это проходит. Срастается. И потом можно все исправить — когда вырастешь и встретишь какого-нибудь хорошего человека. Он тебя полюбит и захочет, чтобы у вас с ним появились дети. Как ты думаешь, сколько будет у тебя детей, когда ты выйдешь замуж? Мальчик и девочка? Вот видишь: я угадала! И тогда можно все исправить. Сделать так, чтобы дети, твои собственные дети, не рвали пополам свою душу. Потому что сейчас ты уже много поняла, уже сейчас чему-то научилась.
Я, кстати, знаешь чему научилась? Сейчас расскажу. Когда мой папа ушел, он почти ничего из вещей не забрал. Только свои носки, рубашки и брюки. А еще он забрал книги. Все книги. Он считал — это его. И нам с мамой не нужно. А ему нужно. Для работы. Он ведь был учителем литературы. Осталось только то, что дарили мне на праздники. Детское. И еще собрание сочинений Пушкина. Такой беленький восьмитомник. Потому что папа в тот момент уже купил себе нового Пушкина. Книги тогда очень трудно было доставать. Но у него были знакомые в книжном магазине, и он купил. И вот когда он уехал, вместе с книгами, в доме сразу стало так просторно. И в книжном шкафу — много-много места.
Я тогда решила, что заполню его: буду копить деньги и покупать книжки. Где найду. И я копила и покупала. И читала. Я приучила себя к мысли, что книги — это очень ценно. Это, может быть, ценнее всего.»)
– Для чого Марсем розповідає Наталочці свою життєву історію? (Щоб розрадити її, дати зрозуміти, що не в неї однієї так склалося життя, і що з будь-якої ситуації є вихід)
– Чи вдалося Марсем переконати дівчинку, що, незважаючи на розлучення, батьки однаково сильно люблять її – свою донечку? (Так)
– Що вчителька порадила дівчинці робити, щоб заповнити душевну порожнечу? (Читати. «И Наташка там потрясла одного старенького профессора из МГУ. Не только тем, что в подробностях знала, как лягушки устроены внутри, но и призывом к человечеству взять за образец их способ выведения детей — из икринок, независимых от мамы и папы. Это, по мнению Наташки, сильно помогло бы детям не страдать от того, что их родители разводятся. Ведь лягушки не страдают!»)
– Про які почуття дівчинки йдеться в даному епізоді? (В словах Наталочки відчувається страждання)
– Чи переживала Аліна через мамине одруження так само, як Наталочка через розлучення батьків? (Ні. Аліна звикла, що вони живуть без батька, якого їй замінив дідусь. Але її більше мучила цікавість, тоді як Наталочка насправді переживала і страждала)
– Чому в Кравчику поселився страх самотності? (Коли він був маленьким, мати тричі залишала його самого)
– Звичайно, всі ці ситуації дітям дуже нелегко пережити, адже вони ще дуже відкриті, безпосередні, вразливі. Хоча, звичайно, дорослі також болісно переживають різні життєві драми, але досвід, близькі та рідні люди допомагають їм справитися з ними. Звичайно, дуже непросто жити під одним дахом і підлаштовуватися один під одного, але погляньмо, як мудро відповів дідусь Аліни Матвію про напружені сімейні відносини: «— Это непросто, молодой человек! Очень непросто! — дедушке хотелось придать своим словам больше веса, поэтому он и обратился к Матвею так церемонно. Точно так же, как когда-то обращался к В.Г. — Жизнь в семье не бывает гладкой. Даже когда люди друг друга любят.
Я испугалась, что дедушка сейчас начнет рассказывать про бабушку, а Матвею будет смешно. Но дедушка не начал.
— И, случается, возникают споры. Между родными или просто близкими людьми.»
2. Проблеми батьків і дітей.
– Ця проблема дуже тісно пов’язана з попередньою і частково відображена в розповіді Марсем про батька та відповіді дідуся. Чи є у творі ще епізоди, які підкреслюють проблему відносин між батьками і дітьми? (Аліну дідусь розуміє краще, ніж мама, часто підтримує її. Зокрема, коли мова йшла про Тетяну Володимирівну, критерії вибору вчителя, читацькі вподобання, літак, який розбився, бо клас був неслухняним і прив’язав ангелів тощо.)
– Хто з вас зустрічався з подібною проблемою? Що б ви порадили для виходу з такої ситуації? Чи знайшли ви для себе якісь поради у творі, адже він написаний не лише як твір для дітей, але й як помічник та порадник для дорослих?
3. Перше кохання
– Хто з вас уже переживав це ніжне почуття і не соромиться поділитися своїми емоціями та хвилюваннями?
– Чому ви сказали, що тема кохання порушена у творі, адже головна героїня ще така юна? (У творі розповідається про те, що дівчинка закохана в Єгора, описано, як вперше зійшлися їхні погляди на балу. Також описується якими дивними стали В.Г. і мама Аліни, а причиною цього була саме закоханість, яка виникла між ними)
«Правда, утешение это было слабым. Другое дело, если бы у меня был папа (пусть даже это и рудимент!), с которым я могла бы ходить за руку — туда, где делаются настоящие мужские дела. И там мы бы случайно встретили Егора с его папой, и наши папы подружились бы. Они бы по-мужски жали друг другу руки и что-нибудь делали вместе. А мы бы с Егором им помогали. И тоже сильно подружились. Стали бы как брат и сестра. И тогда Егор часто приходил бы ко мне в гости, и танцевал бы со мной на уроках хореографии. Он был бы всегда рядом. Почти всегда. А случись что-нибудь, он бы меня защитил. Или спас. Ведь он такой умный, такой сильный и хороший! И все девчонки умерли бы от зависти. А я бы не загордилась, нет. Ну, да! Вот я, а вот Егор. И мы всегда вместе. Что в этом такого особенного?».
9) Сенс назви повісті
- У чому ж тоді сенс назви повісті?
Рефлексія від 6 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями особистості, дійсністю і мрією. Художні особливості драми-феєрії
Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. Виразне читання твору.
Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» – перший твір нової української драматургії. Її довготривале сценічне життя.