Перевірити домашнє завдання, розповісти за програмою ось це, потім це, навчити ось цьому. Встигнути це, це і обов'язково ось це! А скільки всього ще треба надолужити пропущене під час карантину?! Упізнаєте свої думки під час уроку?
Ми, вчителі, часто так зациклені на тому, що урок короткий, а програма надзвичайно насичена, що концентруємо свою увагу, як встигнути втиснути в урок якнайбільше.
Так, програмний матеріал надзвичайно важливий! Адже попереду контрольні, ДПА, ЗНО, тести PISA… Однак в гонитві дати якнайбільше знань нашим учням подеколи ми забуваємо, що маємо навчити своїх учнів дещо важливішому: навчитися вчитися! Адже будь-яка почута інформація забувається, а вміння організувати себе для здобуття знань самостійно – навички, що формують успішну особистість!
Що заважає учням успішно навчатися? Якщо проаналізувати ключові фактори, то можна виділити наступне:
фіксоване мислення;
невміння структурувати інформацію;
низька сконцентрованість уваги;
погана пам'ять.
Долаємо синдром фіксованого мислення
За версією провідного світового дослідника в області мотивації та саморозвитку Керол Дуек, успішних людей від пересічних відрізняє не рівень інтелекту, а тип мислення.
Так, люди з фіксованим типом мислення впевнені, що кожен народжується з певними талантами, схильностями та інтелектом, які є незмінними впродовж життя.
На відміну від них особистості із типом мислення налаштованих на зростання вважають, що будь-хто з нормальним рівнем інтелекту може опанувати будь-які знання і навички. Успіх напряму залежить від докладених зусиль і часу. І що цікаво, останні, навіть маючи нижчі показники IQ, перевершують людей з фіксованим мисленням.
Поясніть учням, що якщо робити хоча б маленькі кроки, але постійно, можна перевершити тих, хто наче б то має певний талант від народження, але мало що робить для його розвитку.
Прийоми для успішної систематизації нових відомостей
Щоб вивчити будь-що, необхідно запам'ятати теорію. А щоб опанувати великий об'єм інформації, її необхідно структурувати відповідним чином.
Навчіть учнів «їсти слона маленькими шматочками». Виконати складне завдання чи успішно вирішити будь-яку проблему можна лише, розуміючи послідовність дій, що і як потрібно робити. Тож, якщо учням необхідно опанувати великий об'єм інформації, навчіть їх розбивати це завдання на маленькі щоденні цілком зрозумілі завдання – частинки цілого.
Нагадайте про правило Парето. Його сутність така: 20% докладених зусиль приносять 80% результату, у той час як подальні 80% старань лише 20% від загального досягнення. Тож, опанувавши правила чи зрозумівши сенс закономірностей, можна швидко розібратися у деталях будь-чого.
Привчіть записувати головне. Це не лише розвиває пам'ять, а й розвиває навичку виокремлювати головне від другорядного.
Створюйте разом інтелект-карти. Це візуалізація будь-чого на кшталт нейронної системи – спочатку виділяються ключові елементи будь-чого, а від кожного з них вже створюються різнорівневі гілки. Такий прийом дозволяє осмислити взаємозв'язки у системі будь-чого та наочно усвідомити головні та другорядні елементи.
Практикуйте метод Марка Твена. Це графічний прийом візуалізації у ході якого увесь масив інформації ділиться на 5 частин, у кожній з них обирається найяскравіший момент (подія, факт, проблемне запитання) та схематично малюється. Тож увесь масив інформації ґрунтується усього на 5 схематичних зображеннях.
Успіх залежить від докладених зусиль. Навчіть школярів планувати свій час та не розпилювати увагу.
Прийом Pomodoro. Дозволяє ефективно чергувати час розумового навантаження та відпочинку, не відволікаючись. Необхідно розділити час навчання на декілька відрізків, тривалість кожного 25 хвилин, потім відпочинок 5 хвилин. Після 4 етапів навчання варто зробити перерву на 30 хвилин. Для зручності контролю часу можна використовувати спеціальний додаток, який можна завантажити на Google Play.
Метод Ейзенхауера. Ця методика дозволить правильно визначитись з пріоритетами та спланувати черговість виконання завдань. У кожну з чотирьох колонок записуються завдання на день. Виконуються завдання відповідно до їх пріоритетності.
Прийоми для розвитку пам'яті
Свою память необхідно постійно тренувати! Існує безліч прийомів, пропонуємо кілька найбільш ефективних.
Закон осмислення. Це прийом усвідомленого навчання. Щоб запам'ятати будь-що, необхідно поставити та відповісти собі на запитання «чому?» послідовно 5 разів. Щоразу відповідаючи на нове запитання, учні опановують причинно-наслідкові зв'язки.
Закон дії. Практичне застосування сприяє тому, що запам'ятається понад 75% отриманих знань, у той час як пасивне прослуховування – не більше 5%.
Закон повторення. Щоб запам'ятати будь-яку інформацію, її необхідно повторити не менше 4 разів за таким принципом: вперше – одразу після прослуховування/прочитання, вдруге – через 20 хвилин, втретє – через 8 годин, вчетверте – не пізніше, ніж через добу після останнього повторення.
Навчитися вчитися можна у будь-якому віці. Допоможіть своїм учням опанувати одну із ключових навичок кожної успішної особистості якомога раніше!
Читайте також:
Користувач:
Наливайко Анастасія Юріївна