Креативність – здатність мислити поза шаблонами, продукувати оригінальні ідеї та бачити новий зміст у загальновідомому. Чи можна її тренувати? Так, повсякчас.
Пропонуємо 5 дієвих вправ, які допоможуть урізноманітнити уроки з української мови та внести елементи творчості у напрацювання рутинних навичок.
Вправа «Продовж ряд»
Така вправа тренує творче мислення та спонукає знаходити зв'язки між будь-якими словами поза площиною звичного сприйняття.
Принцип виконання: Назвіть перелік слів, на перший погляд, не пов'язаних між собою. Запропонуйте учням уважно прочитати їх, знайти закономірність та продовжити ряд.
Наприклад:
дошка, ребро, міміка, фанера... (наступне слово, наприклад, сольний; кожне з переліку слів починається з назви нот);
абрикос, банан, вишня… (наступне слово, наприклад, груша; усі слова починаються послідовно з літер абетки);
горобець, кішка, павук… (наступне слово, наприклад, краб; у цьому переліку названі тварини за збільшенням їхніх лапок);
Ш, С, В, Д… (Д, О, Д, Т…; у переліку перші букви порядкових чисел: шість, сім, вісім, дев'ять).
Вправа «Обери зайве»
Ця вправа схожа на попередню, але потрібно не лише знайти об'єднувальну ознаку, а й виокремити одне з переліку слів.
Принцип виконання: Назвіть чотири слова, з яких учні мають визначити зайве (те, в якого немає якостей, що притаманні іншим трьом). Обов'язкова умова – обґрунтування власної точки зору.
Наприклад:
кремезний, жвавий, сильний, дебелий (жвавий; усі інші слова – синоніми, що позначають людину міцної статури);
береза, смерека, ясень, горобина (ясень; усі інші слова жіночого роду);
азарт, мрія, дискусія, нюанс (мрія; всі інші – слова іншомовного походження).
Вправа «Співавторство»
Для виконання такої вправи необхідно посадити учнів колом (якнайкраще розділити клас на групи по 10-15 осіб). У кожного має бути аркуш та ручка.
Принцип виконання: За командою учителя кожен учень має написати одне речення (початок історії) та передати аркуш сусідові справа. Наступний має написати друге речення таким чином, щоб воно було логічно пов'язане з попереднім. І так колом. Таким чином вигадується одночасно 10-15 різносюжетних історій (за кількістю гравців).
Коли аркуші, обійшовши коло, повернуться до учнів, які писали перше речення, вони мають одним реченням дописати фінал. Твори, створені у співавторстві зачитуються та проводиться рефлексія.
У ході виконання такої вправи можна не лише навчити учнів створювати креативні історії, а й відпрацьовувати навчальний матеріал (наприклад, у реченнях мають використовуватись слова іншомовного походження, слова у кличному відмінку, дієприкметникові звороти чи інше).
Для ускладнення завдання можна запропонувати школярам одночасно писати твори різних жанрів – казка, трагедія, комедія, басня, міф та інше. Щоб учні не заплутатися, запропонуйте писати жанр на кожному аркуші зверху справа.
Вправа «Плутанина»
Ця вправа сприяє розвитку асоціативного мислення, а також напрацюванню навички виходу за рамки звичних ланцюжків міркувань.
Принцип виконання: Об'єднайте учнів класу у дві команди. Одна група на окремих аркушах має записати іменники, а інша – дієслова чи прикметники. Після цього вчитель навмання бере аркуші обох команд та по черзі записує словосполучення, які утворилися. Наприклад: «дощ грає», «осінь кричить» та інші.
Завдання учнів – пояснити, як таке може бути насправді, використовуючи переносне значення слів та аналогії. Наприклад, пояснення, як дощ може грати – стукотіння крапель нагадує гру на барабані.
Вправа «Знайди спільне у несхожому»
Виконання такої вправи стимулює учнів знаходити зв'язки між предметами та явищами, далекими, на перший погляд.
Принцип виконання: Учні називають слова, будь-які чи у межах певної теми. Учитель записує 10-12 слів у рядок на дошці. Завдання школярів – записати у зошиті спільні ознаки кожної пари слів, що знаходяться поряд з точки зору мовознавства.
Наприклад: гуманність – аннали – літопис – січень...
гуманність – аннали (слова іншомовного походження з подвоєнням);
аннали – літопис (слова-відповідники, що позначають історіографічні твори про найважливіші події);
літопис – січень (слова з нульовим закінченням).
Творче мислення – це не вроджена здатність окремих людей. Його можна розвивати, тренуючи уяву та спостережливість, під час будь-якого уроку.
Читайте також: