Всі ми знаємо приказку: “Зустрічають по одежині, проводжають - по розуму”. Перше враження, яке справляє особистість вчителя на учнів у новому класі, має ще більше значення. Адже від цього залежить, як складуться відносини між учнями та педагогом, наскільки вони будуть довірчими та відкритими, поважними один до одного, а у підсумку - наскільки ефективними будуть усі зусилля викладача і засвоєння навчальної програми учнями. Тому тема знайомства з класом є актуальною напередодні початку занять.
Існує багато тренінгів та порад щодо питання “Перше враження”. Втім, ця інформація стосується переважно основ ділового спілкування. Однак для вчителя ці рекомендації повинні враховувати специфіку педагогічного спілкування, зокрема, вікові особливості дітей того класу, де працюватиме педагог.
Пам'ятайте про те, що вчителя, якому не вдалося справити позитивне враження в перші хвилини знайомства з класом, учні на підсвідомому рівні заносять до категорії “нудних та малоцікавих” для них дорослих людей. Зрозуміло, що з часом це можна виправити. Але для того, щоб завоювати повагу та симпатію учнів, доведеться докласти чимало зусиль. А може бути і таке, що змінити ставлення дітей до себе і не вдасться. На нового вчителя у дітей може виробитися стійкий негативний стереотип, з'явитися образлива кличка, про яку ви навіть не дізнаєтесь.
Перший прихід до класу, перший проведений урок багато в чому визначає успіх усієї вашої подальшої роботи в конкретному класі. Отже, на нашу думку, ефективними прийомами знайомства з класом є такі.
На початку уроку після привітань дітей з початком занять голосно, чітко і розбірливо назвіть своє ім'я, прізвище та по батькові. Напишіть його на дошці. Можна дуже коротко розказати про себе і перейти до знайомства з учнями. Попередьте дітей, що у вас сьогодні ще буде час розповісти про себе більш детально.
Спробуйте уникнути банального, нудного і абсолютно непотрібного знайомства по журналу. Можете його відкрити, але краще відсунути в сторону. Все одно ви не запам'ятаєте абсолютну більшість прізвищ. Крім того, втратите зоровий контакт з класом. А він дуже важливий при першій зустрічі! Зверніться до класу і попросіть представитися кожного учня. Це можна зробити такими способами.
ЗНАЙОМСТВО З КЛАСОМ.
Перший варіант.
Запропонуйте учням по черзі розповісти про … свого сусіда по парті. Чим він вирізняється з-поміж однокласників, чим захоплюється, як встигає по вашому предмету тощо.
Другий варіант.
Нехай кожен учень проведе свою міні-презентацію. Щоб полегшити для школярів це завдання, напишіть на дошці або висвітіть на екрані кілька шаблонів для представлення:
Такі фрази-заготовки полегшать дітям будувати розповідь про себе, допоможуть викладати інформацію послідовно і логічно, формуватимуть навички публічного виступу, сприятимуть подоланню страху та невпевненості в собі. До того ж, всі перебуватимуть у рівних умовах, а на знайомство не буде витрачено зайвий час.
Тепер час продовжити розповідь про себе.
ПРЕДСТАВЛЕННЯ ВЧИТЕЛЯ.
Перший варіант.
Розказати про себе можна приблизно по тій самій схемі, яку ви запропонували дітям:
Такі рівні умови подання, напевне, викличуть до вас довіру у дітей. Не соромтеся сказати про свої заслуги, нагороди, досягнення. Нехай вони навіть не пов'язані з предметом, який ви викладаєте, У момент знайомства ви повинні бути цікавою та привабливою особистістю.
Другий варіант.
Запропонуйте дітям скласти коротку розповідь … про вас. Для цього напишіть на дошці кілька ключових слів-підказок, які характеризують вас. Нехай це будуть не обов'язково якісь дуже правильні офіційні формулювання. Можна трохи пожартувати. Адже хвилюєтеся при першій зустрічі не тільки ви, а й діти. От приблизні опорні слова:
У кожного з учнів вийде своя розповідь. Але загальне розуміння буде одне: ви - родом з Молдавії. Ваша професія - вчитель історії. У вас є діти (ви любите дітей). Ви захоплюєтеся волейболом. Ваша улюблена їжа - сир зі сметаною.
Вислухайте кілька оповідань. Прокоментуйте їх. При необхідності - доповніть інформацію. Якісь ключові слова (в даному випадку - Бендерська фортеця) можуть викликати нерозуміння та здивування учнів. А значить, і підвищену увагу. Можливо, діти запропонують свої варіанти, далекі від дійсності. Але в будь-якому випадку збережеться інтрига. Резюмуючи, ви можете прокоментувати: «Я - автор книги про Бендерську фортецю».
Якщо контакт з дітьми поки не налагоджений, то другий варіант представлення себе можна відкласти на той час тоді, коли ви відчуєте, що з'явилася довіра до вас та зацікавленість учнів.
На завершення першого знайомства з класом слід коротко повідомити про деякі свої умови. Наприклад: кожному учню завести робочий зошит, мати на уроці фломастери (атлас, контурні карти), не викрикувати з місця, дотримуватися тиші і порядку тощо.
Чого НЕ МОЖНА робити при першій зустрічі з класом?
Не забувайте про те, що будь-які ваші неправильні дії у такий відповідальний момент можуть стати першими цеглинками у стіні нерозуміння та недовіри між вами та дітьми. І якщо учні розчаровуються у вчителеві з якихось причин, то він надовго може потрапити у “чорний список” підлітків.
Якщо ж ви відчули, що вам вдалося справити більш ніж позитивне перше враження на учнів, в подальшому намагайтеся закріпити успіх.
Посилання на Дидактор.
Вас може також зацікавити:
8 стратегій для створення співтовариства у класі
Учитель цікавіший за інтернет: ТОП-10 способів пробудити в дітей зацікавленість