+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

ТОП-8 способів втихомирити галасливий клас

Ваші учні часто порушують дисципліну в класі і ви не знаєте, як їх заспокоїти? Креативними ідеями діляться американські педагоги.

У 1950-х роках американські психологи Джейкоб Кунін і Пол Гамп виявили цікавий «хвильовий ефект»: якщо вчитель в школі карає одну дитину, то вона припинить галасувати, але інші діти можуть почати вести себе так само. У результаті, Кунін і Гамп дійшли висновку, що тотальний контроль може призвести до непередбачуваних і неприємних наслідків:

Якщо вчитель хоче контролювати такі «хвильові ефекти», найкраще давати чіткі вказівки, а не пригнічувати учня, – писали вони ще в минулому столітті.

Минуло 70 років і ця проблема є досі актуальною. Більшість учителів визнає, що вони не зовсім готові до незадовільної поведінки учнів. Через нестачу знань, вчитель стикається з величезною проблемою: 144 хвилини в тиждень (дані США) витрачаються даремно через порушення дисципліни в класі. Якщо йдеться про цю цифру за рік, то це вже не хвилини, а тижні, якщо точніше – три тижні втраченого часу.

Американські педагоги діляться ідеями, як підтримувати дисципліну в класі. Кожна з ідей підкріплена відповідними дослідженнями. 

 Вітайте учнів біля дверей класу 

Учителька початкової школи, Фалон Тернер, починає день з рукостискань і обіймів з учнями. Саме у такий спосіб педагогиня може налагодити з дітьми контакт.

Дослідження, опубліковане в минулому році, підтверджує дії учительки. Подібні вітання заряджають позитивною енергією на весь день, підвищують рівень академічної активності на 20% і сприяють зниженню рівня незадовільної поведінки на 9%.

 Працюйте над відносинами з дітьми 

Налагоджувати відносини за допомогою обіймів – чудова ідея, але потрібно ще й підтримувати їх, миритися після сварок і конфліктів. Подібна стратегія роботи над відносинами, бажання зосередитися не на проблемах, а на їх вирішенні, може позитивно вплинути на навчання учнів.

 Підказуйте учням, як потрібно себе поводити 

Колишній учитель англійської мови Тодд Фінлі зазначає, що в учнів прокидається інтерес тоді, коли вони відчувають ефект новизни. Таку стратегію викладач вважає дієвою саме тоді, коли потрібно заспокоїти клас.

Учням старших класів потрібно підказувати частіше, щоб вони слідувати інструкціям. Нагадування спонукають учнів слідувати певним правилам, не контролюючи їх. Наприклад, коли школярі достроково закінчують завдання і встають зі своїх місць –  нагадайте їм, чим вони ще можуть зайнятися.

Підказки можуть бути усними або візуальними, наприклад клацання пальцями. Можна просто подати сигнал рукою. Добре підходять і звукові методи: дзвонити в дзвіночок, щоб учні звернули увагу на вчителя.

 Розсадіть учнів самостійно 

Якщо учні сідають в класі так, як їм хочеться, то дисципліна порушуватиметься частіше. Чому так відбувається? Діти, найімовірніше, оберуть місця поруч з балакучими друзями і подалі від учителя, щоб спокійно сидіти в телефоні. Але можна знайти і цікаву альтернативу примусовому розсаджуванню.

Емілі Полак, учителька 9-го класу в Медісоні, поставила в класі диван, крісло і журнальний столик, прикріпила кілька плакатів і килимків. Вона вважає, що затишний простір сприяє зниженню занепокоєння учнів, і підвищує успішність у класі. Її учні вирішують самостійно, де сидіти, але, якщо вони не можуть впоратися зі своїм завданням, то повинні повернутися назад за парту. Полак каже, що у такий спосіб, питання дисципліни майже повністю зійшло нанівець, а учні стали відчувати себе більш мотивованими.

 Хваліть учнів за хороші оцінки 

Не концентруйтеся на конкретних учніх, а хваліть весь клас за те, що вони зробили. Наприклад: «Відмінна робота, сьогодні ви швидко сіли на свої місця», «Ми з вами чудово попрацювали» тощо.

Учителька англійської мови в Мемфісі, Алісса Нукаро, пропонує взагалі не використовувати слова «не треба» або «не роби» без чіткого пояснення. У такому разі діти будуть частіше і уважніше слухати те, що ви їм намагаєтесь сказати.

 Складіть список позитивних якостей 

Замість того, щоб розповідати правила поведінки, обговорюйте з учнями, навіщо це потрібно. Боббі Шеддокс, учитель суспільствознавства в 7-му класі в Портленді пише разом з дітьми список правил, який складається з таких слів, як «інклюзивний», «цілеспрямований», «уважний».

Замість списку правил, який зазвичай вчитель вручає учням, ми разом записали слова, які вважаємо правильними, ми віримо в них, – каже Шеддокс.

Така стратегія допомагає йому контролювати поведінку в класі.

 Не відволікайтеся від учнів 

Сидіти за столом і перебирати документи – звичайно, приємне заняття. Але водночас – це знак для ваших учнів, що прийшов час відволіктися і поговорити. Будьте активні: перевіряйте, що зрозуміли учні, задавайте їм питання. Сол Хенік, учитель середньої школи в Плезант-Хілл, вважає, що увага до учнів має ключове значення для підтримки дисципліни в класі і ефективного викладання.

Дослідження 2017 року підтверджують: невербальні знаки вчителя, наприклад посмішка або зоровий контакт, можуть істотно скоротити психологічну або фізичну дистанцію. Така поведінка також викликає в учнів більш позитивні почуття у ставленні до вчителя і предмету в цілому.

 Будьте послідовні у своїх правилах 

На початку своєї кар'єри, в якості адміністратора в середній школі Келлі Уікхем Херст зіткнулася з дуже неприємною ситуацією. Її попросили покарати темношкірого учня за порушення дрес-коду. Коли вони йшли коридором, хлопчик показав на інших учнів, які були одягнені точно так само, і запитав: «Їх ви теж покараєте, як і мене?»

Цей приклад добре показує, що в правилах і дотриманні дисципліни не повинно бути винятків – не виділяйте улюбленців. Краще зосередьтеся на поведінці, а не на самому учневі. Коли ви бачите, що щось йде не так, просто нагадуйте дітям правила.


Аби діти завжди пам’ятали правила поведінки, радимо використовувати наочні матеріали: «Всеосвіта» розробила серію плакатів для дітей будь-якого віку. Вони стануть ідеальним помічником для кожного вчителя, а процес запам’ятовування правил стане ще веселішим. 

Завантажити за посиланням: https://vseosvita.ua/library/pravila-povedinki-v-klasi-ci-grupi-vid-vseosviti-95074.html

1. Правила класу – заготовка для вчителя: https://vseosvita.ua/library/pravila-klasu-zagotovka-dla-ucitela-56675.html

2. Правила класу: https://vseosvita.ua/library/pravila-klasu-vid-proektu-vseosvita-56674.html

Ще дві корисні розробки, які допоможуть визначити настрій школярів: 

1. Тепломір настрою

Кожен з чотирьох тепломірів не лише стане чудовим помічником у розвитку навичок емпатії в школярів, а й стане окрасою будь-якого тематичного осередку! Персонажі “Тепломіра настрою” мають різні вирази обличчя, що дозволить дітям провести паралелі, якнайкраще зрозуміти власний настрій. 

Завантаження за посиланням: https://vseosvita.ua/library/teplomir-nastrou-89929.html

2. Колесо «Я керую своїми емоціями емоцій»

Якщо ви хочете провести виховну годину, на якій діти зможуть передавати колесо з рук в руки, визначаючи по черзі свій настрій, для вас ідеально підійде настільна версія колеса «Я керую своїми емоціями». 

Завантаження за посиланням: https://vseosvita.ua/library/a-keruu-svoimi-emociami-97015.html

Джерело: сайт “Мел”

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись