Як дітей навчити вчитись: ігрові інструменти і прийоми

Ви дізнаєтесь, які ігрові вправи та прийоми є чудовим інструментом для того, щоб навчити дітей самому процесу навчання та пізнання.

Чи знають ваші учні, де, коли і за яких обставин їхні знання можуть стати у пригоді? Саме тому надважливо навчити дітей вчитись, досліджувати, експериментувати, самостійно шукати шляхи вирішення різноманітних труднощів та ситуацій. Такі вміння стануть рушійним фактором на шляху до успіху майбутніх фахівців.   

Як підвищити ефективність навчання дітей та розбудити в них цікавість до навчання? Про все це знає Вікторія Харитонова, ігромайстриня, експертка з розвитку дітей за допомогою ігор.

Під час занять з дітьми практикує численні ігрові вправи та техніки, залюбки експериментує та впроваджує нові ідеї та підходи. Саме завдяки дітям та діяльності проєкту створила і розробила МУВ-методику. 

Під час онлайн-вебінару пані Вікторія поділилась добіркою ігрових прийомів та вправ, які викличуть у дітей бажання вчитися. 


Мистецтво задавати запитання


Важливо дітям не лише розповідати інформацію, але й навчити їх задавати різні типи запитання. Розглянемо це на прикладі віршика про кицю. 

Наша Мурка вушка мила

На траві, біля криниці.

Мила лапкою без мила:

Це тому, що Мурка – киця.

 

1. Повторююче: Як звати кицю, про яку вірш?

2. Уточнююче: Яка назва криниці, біля якої була Мурка?

3. Відкрите: А як почувалась би киця, якби перестала мити вушка взагалі?


Ігрові прийоми


1. Інтерв'ю кумиру.

Приклад

Запитання до гості. Якби у вас була можливість звернутись до будь-якої знаменитої людини будь-якої епохи? Хто б це був? Чому? З якими питаннями вам би хотілось до них звернутись?

Нікола Тесла?

Авраам Лінкольн?

Князь Ярослав Мудрий?

2. Прес-конференція. Не до кінця розкрита тема. Наприклад, незакінчена історія з життя великого вченого, письменниці або історичної постаті.

Приклад

«Цікаві факти з життя І. Франка»

Молодята О. Хоружинська та І. Франко вінчалися далекого 1886 року в Києві. Проте щастю закоханих мало не завадила… одна подія.

Коли вся весільна процесія вже була готова до церемонії: зібралися дружки, гості, молода вже одягла фату, нареченого все не було. Кинулися шукати молодого.

Як гадаєте, що було далі?

Прес-конференція.

Володів 14 мовами. Поет, прозаїк, фольклорист, перекла­дач, публіцист, філософ, еко­номіст, політик, громадський діяч. Сучасники називали його “академією в одній особі”.

Відзначався колосаль­ною працездатністю. За 40 ро­ків активного творчого життя кожних два дні виходив новий твір письменника (вірш, нове­ла, повість, роман, монографія тощо). Щороку видавав по 5-6 книжок.

3. Що це? Демонстрація певного предмету, який стосується сьогоднішньої теми. Біологія: зображення певного предмету під мікроскопом, природознавство: хатинка ховраха.


Заохочення для дітей


Учнів потрібно всіляко мотивувати та заохочувати досліджувати проблемні запитання. Ось кілька способів, як це найкраще зробити: 

  • Конкурс на найкраще/оригінальніше запитання
  • Давати право вибору
  • Надихаючий приклад (кумири, біографії),
  • Конкурс на найкраще дослідження життя та діяльності князя Володимира Великого (або іншої історичної особистості).

Критичне мислення
Ігрові методики


Гра «Балакун». Розповідь вчорашнього дня, де правда переплітається з брехнею.

Гра «Слідчий». На заняття залетів метелик, який зовсім не розуміє, де він, яка пора року, чи треба йому вже готуватися до зими? Уважно вивчіть всі речові докази, які оточують їх.

Гра «Дослідник». Визначити призначення та проаналізувати текст: хто автор; яка мета і для кого матеріал створений; як сприймає інформацію споживач.

Гра «Дослідник»

«2012 року, за прогнозами древніх мудреців народу майя, а також сучасних астрологів і провидців, очікується Армагедон (кінець світу)».

Висновок: текст масового призначення, автор невідомий. Уже це вказує на малу ймовірність правдивості. Призначений для людей, що вірять у прогнози та містику. Багато людей вірило в правдивість написаного.


Систематизація інформації


  • Малюнок або Колаж
  • Театралізована вистава
  • Доповідь
  • Доповідь (обмеження: 5 хв.)

За 5 хвилин до доповіді учень отримує картку, на якій написано кілька слів, ніяк не пов'язаних з темою доповіді. Наприклад: семипудовий, віруючий, карколомний. Ці слова учень повинен вставити у доповідь.

Те ж саме, тільки замість слів учень отримує прислів'я, афоризм або крилатий вислів.

Доповідача під час промови збивають питанням. Він повинен спокійно і аргументовано відреагувати і зв'язно продовжити свою промову.


Ідеї для ДЗ (домашнього завдання)


ДЗ як привілегія. Творче Особливе завдання додому лише для тих, хто добре працював під час уроку.

Незвична подача ДЗ у вигляді шифру (вставити пропущені літери),

Лотерея. Зробити список завдань. А потім їх розігрувати для ДЗ. Кожному учню можна присвоїти порядковий номер та крутячи рулетку, визначати домашнє завдання, яке він робитиме. Наприклад: №13 (Наталя) робитиме творчу вправу...і т.д. 

Замість рулетки можна змайструвати будь-який інший пристрій. 


Рефлексія уроку


Ви вже з учнями розібрали тему уроку, і вивчили головні поняття. Тепер важливо зрозуміти, що саме їм сподобалось під час роботи над новим матеріалом, що вони дізнались і чого навчились? 

  1. Що на уроці було головним? Що було цікавим? (Важливо розрізняти головне і цікаве).
  2. Що нове сьогодні дізналися? Чого навчилися?

Можна використати паперовий літачок у якості помічника. Наприклад, він сьогодні хоче почути віповідь Оленки чи Івана (будь-кого з учнів). До кого літачок потрапить на парту, той і відповідає. 


Важливо не лише давати знання, але й показувати їхні межі. Зіштовхувати учня з проблемами, рішення яких лежить за межами навчальної програми. Сподіваємось, добірка цих вправ стане вам у пригоді. Якщо ж вас зацікавила ця тема, радимо переглянути вебінар пані Вікторії та за бажанням, замовити Свідоцтво. 

Вас також зацікавлять такі теми: 

Ігри на розвиток навичок читання та мовлення у дошкільнят

Як перетворити урок на казку завдяки кубикам історій

#онлайн_вебінар #ігрові_вправи #творчі_прийоми #нуш #навчити_вчитися 

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.